Dias 1 - Markedsføring IV - © Andy Skovby Markedsføring IV – e-business •Målet for 1. lektionsgang –Udvikling og definition af e-business (Electronic.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
HUNDE SPEED km h 34,4 HUNDE SPEED km h 34,1 HUNDE SPEED km h 32,8 HUNDE SPEED km h 31,9 HUNDE SPEED km h 31,8 HUNDE SPEED km h 30,9.
Advertisements

Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
THE PIXIE BOOK VERSION OF MEDIA TECHNOLOGY Carsten Corneliussen, strategix.dk ©
VIS HJÆLPELINJER SOM ER EN HJÆLP VED PLACERING AF LOGO: 1.Højreklik på den aktuelle side og vælg ’gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Legal aid in Denmark.
Teknik og Miljø - Planlægning og Byggeri Aarhus Kommune •Flemming Meyer •Master of Law, Special Consultant •Municipality of Aarhus •Department of employment.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
VIS HJÆLPELINJER SOM ER EN HJÆLP VED PLACERING AF LOGO: 1.Højreklik på den aktuelle side og vælg ’gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto New production system.
Learning Ressource Centres En studierejse til Leeds og Sheffield februar 2002.
Dagens program  Emne: Tim Berners-Lees WWW koncept og deraf følgende innovationer Forbered hver for sig Præsenter og diskutér i grupper Fremlæggelse med.
Head Project Management-gruppe. Stakeholder contracting & Gode rapporteringsformer.
Select one of the 3 title pages and delete the others. Please do not create new title pages by using the layouts Title 1 – 3 as these layouts do not contain.
Sikkerhed og lovkrav – web og mobil. Kort om DIBS •Founded 1998 •Acquisiton of iDEB AB (2005) and Cardia AS (2007), DIBS-Debitech merger (2006) •Leading.
Klagens opståen, fremdrift og håndtering Klagedrevet innovation Complaint management Privat tilgang vs. Offentlig NB! Nyegaard + Brink Kommunikation.
FNI marts Dupline introduction. FNI marts Sensors, Switches, Relays, Valves, Motors Counters, Timers, Drives Dupline PLC's PC's, SCADA Prod.
Lone Møller Sørensen Director, SBi, Aalborg University ECTP- Denmark A national platform for Denmark
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Projektledelse IT-projektledelse (ITP) Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold (DPI) Projektledelse IT-projektledelse (ITP) Projektledelse og.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Forside Titel Navn, sted eller begivenhed, dato. CHALLENGES FOR THE BANKING SECTOR - IN THE AFTERMATH OF THE CRISIS Louise C. Mogensen Deputy Chief Executive.
Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling,
Danish-Chinese Workshop on ”Land Questions” November 1st 2010 Aalborg University.
Dóra Bjarnason DPU 2.Oct Families and children with disabilities Coping strategies and empowerment.
1 Analyse af geografiske valgresultater Søren Risbjerg Thomsen Institut for Statskundskab Aarhus Universitet.
Arne Winther Et værdifuldt samarbejde mellem hospital og produktudvikler.
MARKETING Forretning og Ledelse – Lektion 10 Men først forandringsledelse …. Marketing Management.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Problemer med at bruge tympanometri? Slagelse og Middelfart okt.-nov
Portfolio. Portfolio – what? Portfolio is used in more ways –Product or presentation –Process –Learning –Evaluation Often we distinguish between a learning.

Database Normalization without Mathmatics
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Microsoft Solutions for Management Peter Colsted Direktør Enterprise & Partner Group Microsoft Danmark.
Representations for Path Finding in Planar Environments.
Projektledelse IT-projektledelse (ITP) Projektledelse IT-projektledelse (ITP) Lektion september 2004 Peter Olaf Looms.
Kulturstudier M, KA Art Worlds Hvem skaber kunsten?
”Men hvis aftalen mellem EU og USA kommer i stand, bliver sådan en handel billigere for de danske forbrugere, siger handelsminister Pia Olsen Dyhr. - Jeg.
0 IT direktøren i hjertet af forretningen: Få pulsen i vejret på jeres forretning Michael Vad, Managing partner, COO, Heidrick & Struggles Februar 2009.
© Copyright IBM Corporation 2007 Process Identification and Reuse - BPMBlueWorks Bo Ebro Christensen, Executive IT Architect, IBM.
Technology Briefing. Hvorfor snakker vi drift? Meget fokus fra Microsoft på effektiv drift Dynamic Systems Initiative MS Operations Framework Meget fokus.
Litteratursiden / forfattere / anmeldelser / analyser / lister / temaer / læseklubber / video / brugere Digital communication of performance literature.
CUSTOMER JOURNEYS 12/9.
The Rethinking Resource Sharing Initiative Poul Erlandsen National Library of Education Copenhagen, Denmark.
Statistics Denmark DISCO Kenneth Christensen Labour Market responsibility: DISCO Birgitte Brondum Income and Registers responsibility: SOCIO DISCO = Danish.
COMPONENT ARCHITECTURE FOR THE ENTERPRISE Bjarne Schytte Country Manager BEA Systems The Enterprise Middleware Solution “Open Networks 99”
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
Overskrift 40/42 pkt, Maks 2 linjer Underoverskrift, 14/16 pkt For at vise hjælpelinjer: 1.Højreklik på slidet og vælg “Gitter og hjælpelinjer” 2.Kryds.
Magistrenes Arbejdsløshedskasse side 1 Welcome to MA Odense.
SummIT maj Videnmedarbejdere i 21. århundrede “Your most precious possession is not your financial assets. Your most precious possession.
Vækst i events og festivaler Introduktion. Hvordan skaber man vækst i events?
Linking international students and Danish businesses.
Agenda 1.Informationer 1.Excel i fb.m. projekt 2 2.Reserver tid til projekt 2 3.Øvelse: a / b = c 2.Opsamling fra sidst 3.Estimation (konfidensintervaller)
LÆR FOR LIVET NORDIC FOSTER CARE ASSOCIATION Rødovre 6. september 2014.
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
KLAR TIL NYE MULIGHEDER
Nyt tværfagligt innovations tilvalgskursus på DTU Diplom Vil du bruge din faglighed i tværdisciplinært samarbejde med ingeniørstuderende fra andre retninger?
Reliable Architecture Ved Henrik Bærbak Christensen Reflective Architectures Emne: reflective architecture overview 11 december 2009.
Business case - Gevinstoverblik Forsikring eksempel
Tekstslide i punktform Rubrik, helst 1 linje Brug ”Forøg/Formindsk indryk” for at få de forskellige niveauer frem Danish Standards  Signe Annette Boegh.
Perspectives for the organisation of Danish Consulting engineers Lars Goldschmidt Danish Confederation of Consulting Engineers FRI.
Working for you. Ivan Grønning, Sun Chemical Kemiens Dag, 23 November 2013 REACH Manufacturer/Importer the Registrant.
AAALAC-akkreditering Afdeling for Eksperimentel Medicin.
Matematik B 1.
Grunde til at jeg elsker dig
Fundamentale datastrukturer
Usability 24. marts Tilgængelighed 2. Dagens øvelse 3. Spørgsmål.
1 Fundamentale datastrukturer. 2 Definitioner: abstrakt datatype, datastruktur Elementære datastrukturer og abstrakte datatyper : arrays, stakke, køer,
Forretning og Ledelse – Lektion 7
Forretning og Ledelse – Lektion2 Velkommen til Lektion 2.
Præsentationens transcript:

Dias 1 - Markedsføring IV - © Andy Skovby Markedsføring IV – e-business •Målet for 1. lektionsgang –Udvikling og definition af e-business (Electronic Commerce => EC) –Overblik over mulighederne –Fordele og ulemper –Hvilken betydning har EC for forretningsdrift? –Markedstyper, mekanismer og økonomi

Dias 2 - Markedsføring IV - © Andy Skovby e-business => KAOS K A O S Teknologi- muligheder Komplekse systemer Voldsom vækst i muligheder Globalisering Decentral udvikling og divergerende fokusområder Konkurrence Usikkerhed Viden og videns-tilgang ”Den Digitale Revolution” E-business

Dias 3 - Markedsføring IV - © Andy Skovby Dansk e-handel blomstrer •Handel via internettet 2001: 13 milliarder kroner •Handel via internettet 2002: 25 milliarder kroner •Hver fjerde danske virksomhed (med mere end fem ansatte) modtog ordrer via nettet i 2002 •Langt den største del af e-handlen - næsten 80% - er mellem to virksomheder eller mellem virksomhed og offentlig myndighed Kilde: Danmarks Statistik og

Dias 4 - Markedsføring IV - © Andy Skovby Dansk e-handel blomstrer •91% af alle danske virksomheder (med mere end fem ansatte) havde i 2002 adgang til nettet •Virksomhederne anvender internetforbindelser til at: –søge information om markeder –information om konkurrenter og lignende –80% anvender netbank Kilde: Danmarks Statistik og

Dias 5 - Markedsføring IV - © Andy Skovby Succeshistorier i DK: E-handel sætter gang i kludene i tøjfirma •Postordrefirmaet Bon'A Parte har det seneste år solgt tøj via intenettet for et tre-cifret millionbeløb (143 millioner kr.) •En tredjedel af salget af tøjfirmaets efterårskollektion røg over den virtuelle disk (computerworld.dk - 3. dec. 2003)

Dias 6 - Markedsføring IV - © Andy Skovby Succeshistorier i DK: Coop fordobler nethandel •NETtorvet omsatte for 100 millioner kr. Jan-juli 2003 •Det er en fordobling i forhold til hele 2002 •Der kan købes varer til levering og betaling i Coop Danmarks godt 800 butikker (comon.dk Aug. 2003)

Dias 7 - Markedsføring IV - © Andy Skovby Er E-Business (kun) internet-handel? •Gængs opfattelse: e-handel e-business •E-business er mere end e-handel

Dias 8 - Markedsføring IV - © Andy Skovby Electronic Commerce: Definitioner og koncepter •The Internet has emerged as a major, perhaps eventually the major, worldwide distribution channel for goods, services, managerial and professional jobs •This is profoundly changing economics, markets and industry structure, products and services and their flow, consumer segmentation, consumer values, consumer behavior, jobs, and labor markets •The impact may be even greater on societies and politics, and on the way we see the world and ourselves in it

Dias 9 - Markedsføring IV - © Andy Skovby Electronic Commerce: Definitioner og koncepter •E-commerce defineres ved forskellige perspektiver: –Communications: delivery of goods, services, information, or payments over computer networks or any other electronic means –Commercial (trading): provides capability of buying and selling products, services, and information on the Internet and via other online services

Dias 10 - Markedsføring IV - © Andy Skovby Electronic Commerce: Definitioner og koncepter •Business process: doing business electronically by completing business processes over electronic networks, thereby substituting information for physical business processes •Service: a tool that addresses the desire of governments, firms, consumers, and management to cut service costs while improving the quality of customer service and increasing the speed of service delivery

Dias 11 - Markedsføring IV - © Andy Skovby Electronic Commerce: Definitioner og koncepter •Learning: an enabler of online training and education in schools, universities, and other organizations, including businesses •Collaborative: the framework for inter- and intraorganizational collaboration •Community: provides a gathering place for community members to learn, transact, and collaborate

Dias 12 - Markedsføring IV - © Andy Skovby Electronic Commerce: Definitioner og koncepter •Electronic Commerce  e-business: –Køb og salg af varer og services (men ikke udelukkende) –Servicere kunder –E-Learning –Samarbejde ml. business partners –Electronic transactions indenfor en organisation

Dias 13 - Markedsføring IV - © Andy Skovby Electronic Commerce: I overblik ift. organisationen Kilde: ITEK, DI

Dias 14 - Markedsføring IV - © Andy Skovby Electronic Commerce: I overblik ift. Organisationen, internt Kilde: ITEK, DI

Dias 15 - Markedsføring IV - © Andy Skovby Danmark: Befolkningens brug af internet 2. halvår 2003 •Otte ud af ti har adgang til internet •Seks ud af ti benytter nettet til at kommunikere •Fire ud af ti bruger internetbank •Fire ud af ti bruger nettet til kontakt med offentlige myndigheder •15 pct. brugte nettet til kurser og uddannelse Kilde: Danmarks Statistik

Dias 16 - Markedsføring IV - © Andy Skovby Danmark: Befolkningens brug af internet 2. halvår 2003 •Hver fjerde dansker e-handlede ”sidste måned” •Motiver og barrierer for e-handel –30% vil spare penge –29% vil spare tid –22% handler, da det er nemmere at finde varerne –28% mener ikke de har et behov herfor –27% er bekymrede for sikkerheden ved betaling Kilde: Danmarks Statistik

Dias 17 - Markedsføring IV - © Andy Skovby Danmark: Antallet af betalinger med kort på nettet Kilde: PBS og betaling.dk Antal forretninger Pr. den 31. december 2003 havde PBS International tegnet ialt aftaler om indløsning af betalingskort på internettet. De fordeler sig på denne måde: aftaler til Dankort og Visa/Dankort aftaler til internationale kort Antal danske internetbetalinger med betalingskort pr. kvartal i perioden 1. kvartal 2002 til og med 4. kvartal 2003

Dias 18 - Markedsføring IV - © Andy Skovby Danmark: EC-readiness, Use of E- Commerce Technologies, 2002 Kilde:

Dias 19 - Markedsføring IV - © Andy Skovby Dimensioner i EC Delvis EC; click-and-mortar organizations Off-line; traditionelle; Brick-and-mortar organizations Virtuel (pure-play) organizations

Dias 20 - Markedsføring IV - © Andy Skovby Økonomisk, indtægts-muligheder Hvordan kan der tjenes penge? •Direkte salg af produkter, service •Transaction fee – kommission •Subscription free – abonnement •Salg af reklamer – ex. banner •Affiliate fees •Andre: pay-per-view, pay for a game, licensing

Dias 21 - Markedsføring IV - © Andy Skovby Hvilke typer EC findes der? •business-to-consumer (B2C) : online transactions are made between businesses and individual consumers •business-to-business (B2B): businesses make online transactions with other businesses

Dias 22 - Markedsføring IV - © Andy Skovby Hvilke typer EC findes der? •business-to-business-to-consumer (B2B2C): e-commerce model in which a business provides some product or service to a client business that maintains its own customers •consumer-to-business (C2B): e-commerce model in which individuals use the Internet to sell products or services to organizations or individuals seek sellers to bid on products or services they need

Dias 23 - Markedsføring IV - © Andy Skovby Hvilke typer EC findes der? •consumer-to-consumer (C2C): e-commerce model in which consumers sell directly to other consumers •peer-to-peer (P2P): technology that enables networked peer computers to share data and processing with each other directly; can be used in C2C, B2B, and B2C e-commerce

Dias 24 - Markedsføring IV - © Andy Skovby Hvilke typer EC findes der? •mobile commerce (m-commerce): e-commerce transactions and activities conducted in a wireless environment •location-based commerce (l-commerce): m- commerce transactions targeted to individuals in specific locations, at specific times

Dias 25 - Markedsføring IV - © Andy Skovby Hvilke typer EC findes der? •intrabusiness EC: e-commerce category that includes all internal organizational activities that involve the exchange of goods, services, or information among various units and individuals in an organization •business-to-employees (B2E): e-commerce model in which an organization delivers services, information, or products to its individual employees

Dias 26 - Markedsføring IV - © Andy Skovby Hvilke typer EC findes der? •collaborative commerce (c-commerce): e-commerce model in which individuals or groups communicate or collaborate online •e-learning: the online delivery of information for purposes of training or education

Dias 27 - Markedsføring IV - © Andy Skovby Hvilke typer EC findes der? •exchange-to-exchange (E2E): e-commerce model in which electronic exchanges formally connect to one another for the purpose of exchanging information •e-government: e-commerce model in which a government entity buys or provides goods, services, or information to businesses or individual citizens

Dias 28 - Markedsføring IV - © Andy Skovby Fordele ved EC, for organisationen •Global •Reducere omkostninger •Forbedringer af værdikæde (Supply chain) •Altid åben 24/7/365 •Tilpasning til den enkelte •Nye forretningsområder •Hurtig fra idé til udførelse (time-to- market) •Lavere omkostninger til kommunikation og administration •Service •Up-to-date info

Dias 29 - Markedsføring IV - © Andy Skovby Fordele ved EC, for (for)brugeren •Uafhængig af tid og sted •Altid åben 24/7/365 •Større udvalg af varer og producenter •Billigere produkter og services •Øjeblikkelig levering (digitale) •Information er tilgængelig, også her- og-nu •Deltage i auktioner •Electronic communities •Personalisering af produkter og services •Skatter og afgifter (med modifikationer)

Dias 30 - Markedsføring IV - © Andy Skovby Fordele ved EC, for samfundet •Fjernarbejde og shopping hjemmefra •“Hope for the poor” (adgang til informationer, produkter og services) •Højere levestandard •Det offentlige sparer penge, kan yde bedre service

Dias 31 - Markedsføring IV - © Andy Skovby Fordele ved EC, for samfundet: Det offentlige sparer penge, kan yde bedre service Told og Skat: Virk: Arbejdsformidlingen: Sundhedsportalen:

Dias 32 - Markedsføring IV - © Andy Skovby Begrænsninger ved EC

Omverdens pres på organisationen Dias 33 - Markedsføring IV - © Andy Skovby

Dias 34 - Markedsføring IV - © Andy Skovby Organisationernes reaktion •Strategiske systemer (FedEx) •Continuous improvement efforts and business process reengineering—including business process reengineering (BPR) •Customer relationship management (CRM) •Business alliancer •Electronic markets (global => større marked) •Reductions in cycle time and time-to-market

Dias 35 - Markedsføring IV - © Andy Skovby Organisationernes reaktion •Empowerment of employees (CRM, KAM) •Supply chain improvements •Mass customization: make-to-order in large quantities in an efficient manner Mass customization: Production of large quantities of customized items

Dias 36 - Markedsføring IV - © Andy Skovby Organisationernes reaktion •Intrabusiness: from sales force automation to inventory control Support til repræsentanter, ansatte, designere osv. •Knowledge management Knowledge management (KM): The process of creating or capturing knowledge, storing and protecting it, updating and maintaining it, and using it

Dias 37 - Markedsføring IV - © Andy Skovby EC iOverblik Omverdens pres på organisationer Organisationernes reaktion

Dias 38 - Markedsføring IV - © Andy Skovby E-markedspladser Typer af websites •Corporate website: “A site set up by a company on the Web which carries information and other features designed to answer customer questions, build customer relationships and generate excitement about the company, rather than to sell the company’s products or services directly. The site handles interactive communication initiated by the consumer”. •Marketing website: “A site on the web created by a company to interact with the consumer for the purpose of moving them closer to purchase or other marketing outcome. The site is designed to handle interactive communication initiated by the company”. (Kotler, Principles of Marketing, 1999, p. 971).

Dias 39 - Markedsføring IV - © Andy Skovby E-markedspladser •Storefront Enkelt firmas website •Mall Indkøbscenter • Generelle, specialiserede, regionale, globale, pure online m.v.

Dias 40 - Markedsføring IV - © Andy Skovby Informations-portaler •Kommercielle, coporate, publishing, personal, mobile og voice portaler Aalborg Universitets website

Dias 41 - Markedsføring IV - © Andy Skovby Flow af produkter og services •Syndication as an EC mechanism –Syndication: The sale of the same good (e.g., digital content) to many customers, who then integrate it with other offerings and resell it or give it away free

Dias 42 - Markedsføring IV - © Andy Skovby Andre mekanismer/muligheder •E-kataloger •Search engines og ”intelligent agent” •Shopping carts •Auctions •Bartering (bytte) & negotiating •M-commerce –PC, TV og mobil smelter sammen

Dias 43 - Markedsføring IV - © Andy Skovby EC – økonomiske betragtninger

Dias 44 - Markedsføring IV - © Andy Skovby EC – økonomiske betragtninger

Dias 45 - Markedsføring IV - © Andy Skovby Impacts of E-Markets: The Changing face of marketing

Dias 46 - Markedsføring IV - © Andy Skovby Impacts of E-Markets •Technology and organizational learning—the changing nature of work •Redefining organizations •New and improved product capabilities •New business models •Improving the supply chain •Impacts on manufacturing –Build-to-order: Production system in which manufacturing or assembly will start only after an order is received

Dias 47 - Markedsføring IV - © Andy Skovby Changes in the Supply Chain

Dias 48 - Markedsføring IV - © Andy Skovby Changes in the Supply Chain

Dias 49 - Markedsføring IV - © Andy Skovby Markedsføring IV – e-business •Målet for 1. lektionsgang –Udvikling og definition af e-business (Electronic Commerce => EC) –Overblik over mulighederne –Fordele og ulemper –Hvilken betydning har EC for forretningsdrift? –Markedstyper, mekanismer og økonomi