Arlas strategi – og globale muligheder

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
GS1 DataBar Reducering af madspild
Advertisements

1 Strategiske mål 2011/2012 April Medarbejderresultater 2006 Real 2007 Real 2008 Real 2009 Real 2010 Real 2011 Mål 2011 Real 2012 Mål 2013 Mål.
16-64 årige på arbejdsmarkedet
8. december 2010 på Egegård Skole
Produktionsøkonomi Planteavl 2013
4 Strategisk planlægning
Dansk Skovforenings foretræde for Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg 25. november 2009.
Præsentation af Fredericia Spildevand
Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten (flere niveauer findes), brug forøg listeniveau For at få venstrestillet tekst.
Holmegaard en ny begyndelse.
Koncernchef i Tryg Vesta Group
v/ Professor Lars Ehlers, Aalborg Universitet
Landbrugets indtjeningsevne sammenlignet med de øvrige EU lande
Vejen til TYRKIET Energi sektoren.
Indeks 90 Indeks 88 Indeks 90 Indeks 87 VOD estimat (Wilke analyse) Indeks 90 Indeks 87 Hvis vi medregner værdien af VOD markedet, befinder vi os faktisk.
En attraktiv by med høj mobilitet: Hvordan baner vi vejen?
Generalforsamling 4. marts 2010 Henrik Poulsen
På toppen af krisen og klar til fremtiden DI Hovedstaden Erhvervstræf 19. marts 2009.
Udvikling I landet bag motorvejen
Dampskibsselskabet ”NORDEN” A/S København, den 9. april 2008 DET BLÅ DANMARK I GLOBAL KONKURRENCE - Miljøet og konkurrencen THE PREFERRED PARTNER IN GLOBAL.
5. November 2013, Kulturstaldene, Forsamlingshuset, Halmtorvet
Klimapolitik: Kommer den bilbranchen ved?
Status på danske patientforeninger
Velkommen til DGF’s 92. årsmøde og generalforsamling.
Urban Farming fra Babylons hængende haver til moderne farm scrabers
Forventninger til prisudvikling på korn og råvarer iflg. Agromarkets
25. FEBRUAR 2011 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets strategi AARHUS UNIVERSITET.
Virksomheder - definition
Energistatistik 2009.
Intro september 2008 Vind eller forsvind - den nye globale virkelighed - introduktion John Klindt, adm. dir. Micotron A/S 1.
Intelligent energi – intelligente markedsmuligheder
Grundlæggende regnskabsforståelse
Reformer og retfærdighed Der er en del ulande der udnytter godt af landbrugspolitikken. I Ægypten importeres fødevarer og nyder godt af de lave verdensmarkeds.
Jobrådgivernes Brancheforening Brugertilfredshed hos ”anden aktør” København 30. november 2011.
Naboskabet - en undersøgelse af det sociale liv i Skovengen Skovengen.
Energierhvervsanalyse 2007 November 2008 Energistyrelsen og DI – Energibranchen har i fællesskab udviklet et analyseredskab for dansk energiteknologi med.
Østjysk rapport om udligning og tilskud Seminar om udligning den 26. April 2010 Job og Økonomidirektør Asbjørn Friis Jensen, Favrskov.
Præsentation af Arla Foods
Tican koncernen.
Klar, parat, vækst Velkommen til erhvervstræf 2010 DI Vestsjælland.
Athena IT-Group Stiftet i 1995 Optaget til Handel på Nasdaq OMX First North siden medarbejdere i Danmark og Tyskland Forretningsområder:  IT-Outsourcing.
Prisdiskrimination Med særomkostninger Forudsætninger og Opgave
DLF–TRIFOLIUM Græsfrøkonferencen 2008 Søren Halbye; Salgs- og marketingdirektør.
Fakta om AL-Bank Landsdækkende 66 filialer (incl. 5 fra Roskilde Bank). Etableret 1919 – til Århus i Ejes af fagbevægelsen m.fl private.
CLIFF DEANE Afdelingsleder Sanistål A/S 1. Totalleverandør til industri, service- og entreprenørbranchen Nettoomsætning 3,8 mia (2010) Ca varenumre.
Møde med Trygfonden Den 29. august 2011 Danmarks Lungeforening.
Østdansk LandbrugsRådgivning | Økonomi Aktuel driftsøkonomi Planteavlsbedriftens økonomiske udsigter Analyse fra DLBR Svinebedriftens økonomiske.
Udvikling i GODS Transporten Sammenfatningsrapport maj 2010.
Stedet som indgang til digital forvaltning
Oplæg fra EPOS på Augustseminar 2014 Nyborg 15. august
Præ-registrering Vibeke Plambeck 28.maj 08 Hvad skal man være opmærksom på - som ansvarlig for et stof - som downstream-bruger.
22 år med succes med biogas til kraftvarme Lemvig Kommune Danmark
Flere vækstiværksættere i Danmark Oplæg på rådgiverkonference den 20. november 2008 V/ Lars Nørby Johansen Formand for Danmarks Vækstråd.
EU’s mål På vej mod en fremtid med større forsyningssikkerhed.
Matematik B 1.
Tværfaglig undervisning
Innovationsnetværket Livsstil - Bolig & Beklædning Birk Centerpark 40 DK Herning
Grunde til at jeg elsker dig
Communication Green Public Procurement (GPP) ’Offentlige indkøb for et bedre miljø’ Mette Lise Jensen, Miljøstyrelsen.
RECTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN AARHUS UNIVERSITET REKTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN UNIVERSITETERNE I FREMTIDEN.

7. MARTS 2011 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets strategi AARHUS UNIVERSITET.
Globaliseringsredegørelse 21.mar. 11 Globaliseringsredegørelsen 2011 Grafer fra temakapitlet Eksporten som drivkraft for vækst og velstand.
Årsrapport 2005/06, 30. november 2006 Ved CEO, K. E. Birk og CFO, Anders Arvai.
Jan Christiansen SOSUFYN
16 MAJ 2013 DANSKE ARK 1 COWI i Afrika Jan Mosbech Kieler Direktør COWI Afrika.
Bang & Olufsen ”At skabe er at leve”.
Energierhvervsanalyse
Ukiumut Nalunaarut 2014/15 Royal Greenland A/S – Årsrapport 2014/15
Royal Greenland A/S – Årsrapport 2017
Præsentationens transcript:

Arlas strategi – og globale muligheder Af næstformand Jan Toft Nørgaard

Kort om Arla Medarbejdere: 18.112 Produktion i 12 lande Produkter sælges i mere end 100 lande Omsætning: 63 mia. DKK Fusioner og opkøb: Tholstrup, Hirtshals, Allgäuland, Milko, Hansa, MUH og Milk Link *Note: Tal fra Arlas årsrapport 2012

Arlas omsætning fordelt på markeder Kernemarkeder: Danmark, Sverige, Finland, Storbritannien, Tyskland og Holland. Kilde: Arla Foods, februar 2013

Vi vil sikre den højeste værdi for vores landmænds Vores nye mission Vi vil sikre den højeste værdi for vores landmænds mælk og skabe muligheder for deres vækst I filmen sagde Åke Hantoft, at vi har et godt udgangspunkt for at sikre den højest mulige værdi til vores landmænd, hvilket er det, der er andelsselskabets – og dermed vores – eksistensgrundlag. Det leder os hen til vores mission, som er den, der beskriver, hvorfor vi overhovedet er her. Vores nye mission lyder: Vi vil sikre den højeste værdi for vores landmænds mælk og skabe muligheder for deres vækst. Som et andelsselskab, der er ejet af mælkeproducenter, er det vores opgave at sikre, at vi kan skabe så meget værdi som muligt ud af andelshavernes og leverandørernes mælk og derved opnå en konkurrencedygtig mælkepris til dem. Arlas vækst og andelshavernes vækst på gårdene er uløseligt forbundet. For andelshaverne er det vigtigt at have sikkerhed for afsætningen af mælken, og det til en god pris – ikke kun her og nu men også i fremtiden. Uden et sikkert fremtidsperspektiv kan de ikke udvikle deres gårde. For Arla er det vigtigt, at andelshaverne udvikler deres gårde, fordi det sikrer os den mælk, vi har brug for til vores vækst. Arla skal til hver en tid have mælk nok til at kunne levere de produkter, som nuværende og nye kunder og forbrugere efterspørger. I Arla tror vi på, at vi gennem vækst sikrer en stabil og god mælkepris, hvilket skal til for at give vores andelshavere en tro på fremtiden og en tillid til Arla.

Vi skaber fremtidens mejeri for at bringe sundhed Vores nye vision Vi skaber fremtidens mejeri for at bringe sundhed og inspiration ud i verden, på naturlig vis Som vi så i filmen, så siger Peder Tuborgh, at vi sammen skal skabe fremtidens mejeri. Det har vi – i Arla - gjort siden andelsbevægelsen startede for 130 år siden, det er en del af vores historiske rødder, og det skal vi fortsætte med at gøre i de næste mange år. Arlas bestyrelse og koncernledelse har formuleret Arlas overordnede mål - for de næste mange år - i en ny vision. Arlas vision er det mål, som vi arbejder mod – og det vil kræve en væsentlig indsats af os for at nå dertil. Visionen lyder: Vi skaber fremtidens mejeri for at bringe sundhed og inspiration ud i verden, på naturlig vis. Men hvad betyder det? Hvis vi kigger nærmere på de enkelte ord, så har de hver især en betydning: At skabe fremtidens mejeri betyder at: Vi vil være ledende lige fra innovation og teknologi til standarder og omstruktureringer. Det kan vi f.eks. være ved at udvikle helt nye produktkategorier, eller ved at gøre ting på en ny og anderledes måde, som adskiller os fra vores konkurrenter. Sundhed betyder at: Vi producerer ernæringsrigtige og sikre mejeriprodukter, som vores forbrugere over hele verden kan stole på. Det gør vi f.eks. ved at arbejde målrettet på at nedbringe indholdet af fedt, sukker og salt til et minimum. Og ved eksempelvis at videreudvikle vores høje standarder for kvalitet. Med inspiration mener vi, at: Vi er her for at inspirere – og mulighederne i mælkeprodukter er uendelige. Vi udvikler f.eks. hele tiden nye produkter, som med deres unikke smag og funktionalitet inspirerer forbrugere. Vi vil også være en inspirerende partner for vores kunder og udvikle nye inspirerende samarbejdsformer. Og i ordet verden ligger der, at: Vi har en vækstambition og har kunder og forbrugere overalt. Vi vil f.eks. bidrage til den daglige kost for millioner af mennesker – både i og uden for EU. På naturlig vis betyder at: Vi forpligter os til at være det mest naturlige og bæredygtige globale mejeri. Vi mener, at det er naturligt for os at skabe fremtidens mejeri, og samtidig gør vi det på naturlig vis ved at tænke naturen ind – hele vejen fra jord til bord. Vores nye vision vil være vores ledestjerne i de næste mange år. Også efter 2017.

De tre fokusområder i Strategi 2017 Udvikle kerneforretningen og de tre globale varemærker Vækst på markeder uden for EU Arlas første fokusområde er at udvikle kerneforretningen, så vi fortsat kan være den bedste mejerivirksomhed for forbrugerne på vores seks kernemarkeder: Storbritannien, Sverige, Danmark, Tyskland, Holland og Finland. Vi skal udnytte potentialet i kerneforretningen – et potentiale, som vi har opbygget igennem de seneste år via fusioner. Det andet fokusområde er at skabe mere vækst på markeder uden for EU, hvor vi allerede er tilstede på mange – store og små – markeder, og hvor de fleste af dem har vist rigtig gode vækstrater igennem de seneste år. Vi får et særligt fokus på Rusland, Kina, Mellemøsten & Afrika (MEA). Her kommer vi til at investere væsentligt i opbygningen og udviklingen af markederne. Det tredje fokusområde er, at vi i Arla skal blive endnu mere effektive i hele vores værdikæde. Det sker gennem effektiviseringsprogrammer som eksempelvis Lean, OPEX, DTV, TCO, CAPEX og Programme Zero. Vi skal opnå effektiviseringer for i alt 2,5 mia. DKK inden 2015. Der er endnu ikke sat et mål for de effektiviseringer, der skal gennemføres fra 2015 til 2017. Mere effektiv i hele værdikæden Kilde: Arla Foods 2013

Ambition om en stærk volumenvækst Stigning i salgsvolumen fra 2011 til 2012 Mål 2012 Omsætning 2012 2,7 % 2-4 % DKK 20,7 mia. -1,0 % 8-12 % DKK 1,4 mia. 4,7 % 3-5 % DKK 3,1 mia.

Arla er en virksomhed i vækst Arla total Kernemarkeder +6% p.a. 63 +6% p.a. 45 55 49 49 46 39 35 35 35 2008 2009 2010 2011 2012 2008 2009 2010 2011 2012 Vækstmarkeder Værdimarkeder +19% p.a. 4,4 +9% p.a. 4,5 3,9 4,0 3,2 3,8 3,7 2,7 2,2 3,2 2008 2009 2010 2011 2012 2008 2009 2010 2011 2012

Kinas import af sødmælkspulver er stigende Arlas produkter Tusind tons ca. 30 % Kilde: China Customs

Arlas produkter sælges mange steder i Rusland – og flere kommer til Primære produkter Fakta om Rusland 1. Befolkning 2012: ~142 millioner 2. Største land i verden (9 tidszoner) 3. Inflation 2012: 6% Sankt Petersburg Murmansk Petrozavodsk Moscow Perm Volgograd Rostov-na Petropavlovsk-Kamchatsky Ufa Ekaterinburg N.Novgorod Kazan Chelyabinsk Krasnodar Samara Astrakhan Omsk Khabarovsk Novosibirsk Krasnoyarsk Irkutsk Vladivistok

Arla skal vokse i Afrika Fakta om Afrika Arla fokuserer på 3 stærke brands AFRICA 1. Bliver rigere (7,5% om året) 2. Repræsenterer ~7% af verdens vækstmarkeder 3. Bruger 45-80% af husholdningen på mad

Arlas effektiviseringsprogrammer Tetris – OPEX OPEX projekt Driftsomkostninger i % af omsætningen 19 2011 (T3M) 18 Besparelser på 2,5 mia. DKK inden 2015. 2012 (T3M) 17 -0,9%p 16 J F M A M J J A S O N D Tetris – adm. medarbejdere 2013 Scalability Index 2013 6.058 -181 ×1,5 -90 116 5.787 111 Faste omkostninger Omsætning Marts Tetris Øvrige Oktober

Målet for Arla-indtjeningen i 2013 BASERAT PÅ NUVÆRENDE MARKEDSFORHOLD Arla-indtjening (DKK øre) Udvidelse på 5-8 danske øre 285 271 Det udvidede mål for 2013 kan måske nås – men det afhænger i høj grad af markedsudviklingen Faktisk 2012 Target 2013 Stretched target 2013

Tak for opmærksomheden