Biblioteket i flere lag Præsentation til projektbørs Vejle, 13/
Teknologien bag projektet • Augmented Reality (AR) – ”Forstærket virkelighed” • Anvendes til: – Markedsføring – Serviceydelser – Kunst – Etc. • Teknologier: – Lokationsbaseret (gps, triangulering via hotspots) – Markers
Video
Visionen • Biblioteket bliver levende • Børneafdelingen: – Figuerne fra Palles gavebod inspirerer og leger med dig • Faglitteratur: – Solsystemet med planeterne der drejer rundt – En racerbil der står og gasser op, klar til start – En fodboldspiller der dribler med en bold • Krimi: – Følg de blodige fodspor • Personlig bibliotekar – Guider dig gennem biblioteket – Kender din smag og præferencer – Kan gøre dig opmærksom på nye ting • E-ressourcer • Bøger • Arrangementer
Formål • At skabe en større sammenhæng mellem det virtuelle og det fysiske bibliotek. • At få brugere der ikke så ofte besøger det fysiske bibliotek til at gøre det. • At afklare om brug af AR i biblioteksrummet er en god idé. • At gøre biblioteksrummet mere interessant og dynamisk. • At finde en løsning der er let at arbejde videre på og distribuere til andre biblioteker.
De første idéer • Ansigtsgenkendelse • Bogforsider
De første idéer • Det levende bibliotek
Den virtuelle bibliotekar Jakob
App’en
Fremtiden • Inspiration på turen rundt i biblioteket • Find flere materialer på en gang (optimal rute) • Jakob husker dine valg og agerer ud fra dem (personificering) • Nye målgrupper • Sidekick til at gøre det hele lidt sjovere • Konkurrencer • Skattejagt • Synliggørelse af e- ressourcer i det fysiske rum • RFID • Google (Project Glass) • Og meget, meget mere
Spørgsmål? Jesper Nørskov Søndergaard