social-pædagogen og børnehjems-ungen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

? Fra 1 til 10.
IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Barrierer for solidaritet i velfærdssamfundet
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
AT AFSKAFFE MEDLØBERKULTUREN
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Nonne historie.
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Vi er en menighed, som giver evangeliet videre, med det mål at mennesker bliver efterfølgere af Jesus. (Mt. 28:18-20) - Det betyder, at vi i menigheden.
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
AT AFSKAFFE MEDLØBERKULTUREN MOBNING SLADREHANK MEDLØBER DUKS TRUSLER.
Fra en børneforkæmpers perspektiv. Børns sorg er et voksent ansvar OmSorg.
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Kastanjehaven - Sand Trivsels Agent Opsamlingsdagen 6. juni 2013
Pronominer/Stedord (Fornöfn).
Kommunikation og relationer 9. januar v. Gitte Schrøder
Festligt fællesskab med livsglæde som værdi. v25 Men den ældste søn var ude på marken. Da han var på vej hjem og nærmede sig huset, hørte han musik og.
BP – dit og mit frihedsbrev. Muligt at leve et liv i frihed – pga
Jeg støtter barnet ved:
Gud og penge Penge som en test på vores administration af ’de sande værdier’.
Livets Ord September 2009.
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
”Religion er opium til folket”
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Livets Ord Februar 2010 “Jeg er døren. Den, der går igennem mig, skal blive frelst; han skal gå ind og gå ud og finde græsgange” (Joh 10,9).
Hvordan passer jeg på mig selv ?
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Hvad ser du på næste side?
Relationer – børn og voksne
Den nødvendige opdragelse i en børnefamilie
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
November 2014 Livets Ord "Hos dig er livets kilde" (Salme 36, 10)
Procesværktøjer.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
stilhed Hvorfor er stilhed så svært at have med at gøre?
Omgangstone og kollegialitet
Hvordan skaber vi mønsterbrydere?
Cand.pæd. og exam. eksistentiel psykoterapeut (PI)
Program - ICDP International Childhood Development Program
Vejlederens kommunikation
»En mand havde to sønner
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Hvad ser du på næste side?
Anonym Digital Rådgivning Erroll Marshall Pædagogisk projektleder.
Digitale redskaber i arbejdet med unge Erroll Marshal | Leder Jeg er – praktikeren Folkeskolelærer / socialt pædagogisk CfDP / Cyberhus.dk Undervisning.
Workshop Motivation og fokus på målet
Den fortabte søn »En mand havde to sønner. Den yngste sagde til faderen: Far, giv mig den del af formuen, som tilkommer mig. Så delte han sin ejendom imellem.
Røde Kors Årsmøde Psykolog Nina Wehmeyer Psykosocial støtte i Danmark
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
Peter Westmark Relationskompetence - det er de professionelle voksne der ansvar for kvaliteten af relationen STU - Træf Den
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
Inklusion og inkluderende processer
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Scor en ung med Projekt Frivillig Landdistriktsrådets årsmøde i Mariagerfjord Kommune.
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings- & Kompetencegivende coachingforløb.
Børn og voksnes rettigheder.
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Omsorg for børn og unge, der har en hjerneskadet mor eller far
Romerbrevet v. Rolf W. Jørgensen De herliges lidelser er nåde Romerbrevet 8,17-39 De herliges lidelser er nåde Søndag, den 9. august 2015 Aalborg Frimenighed.
‘I skal vandre i kærlighed’ (Ef 5, 2).
Livets Ord April 2018.
Præsentationens transcript:

social-pædagogen og børnehjems-ungen

Mønsterbrydning – hvad siger børnene og teorien?

Lidt teori Steen Elsborg; Trine Juul Hansen og Vagn Rabøl Hansen: ”Den sociale arv og mønsterbrydere. DPU, 1999. Konklusion: Mønsterbryderne er stærke personer, der aktivt har arbejdet for at realisere deres mønsterbrud – men mønsterbrydernes livshistorier bekræfter ikke myten om den stærke ener, som ikke har kunnet holdes nede. Det udgør en helt central erkendelse i mønsterbryderprojektet, at ingen mønsterbrydere har formået at gøre det uden støtte fra andre personer.

En case fra 1999-undersøgelsen Mor til Magnus, Tea, Freja, Ida og Asbjørn mellem 12 og 25 år Cand. Polit. Børnerådsformand indtil oktober 2012 Ejer af Huset Zornig (stemmer på kanten forening, tænketank, rådgivning) Medlem af Advisory Board for Børnenes IT-fond Radiovært i Zornigs Zone på Radio 24SYV Og kort om mig 4

Børnerådets undersøgelse – 113 anbragte børn

Livet startede i Sydhavnen i København….

Mine 5 skoler på Lolland indtil mit 12. år blev en del af redningen Skolepsykologen, Grethe, Grethe og Holst

En lærer greb ind

Hvad var børnehjemmet oppe imod? Et barn med Rovdyradfærd – en strejfer på vagt Ensomhed Ingen tillid til voksne Ingen opdragelse Intet ”sprog” Frygt Vrede Kombineret med en høj intelligens

Karen Gjesing og Hylleholt Husgerningsskole ’hun har måske brug for at være usynlig en tid endnu’

OG… Rigmor …og de andre voksne Slagter Svendsen Roklubben Bolette og Fatina

Find ud af mere på www.husetzornig.dk Tak for nu Vær med til at gøre en forskel fremover * Lyt med i Zornigs Zone på 24SYV kl. 14.05 hver lørdag * abonner på Nyhedsbrevet fra Huset Zornig Find ud af mere på www.husetzornig.dk

Mønsterbrydning og ….

fælles træk ved ex. mønsterbrydning resiliens recovery Om rollemodeller fælles træk ved ex. mønsterbrydning resiliens recovery

SOCIALPÆDAGOGEN - en parallelhistorie

dannelse og uddannelse i mesterlære – hele livet

Hvad med ham, ingen kan lide? Eller ‘nr. 11’? Om reframing

Børneforsorgens 3 K’er ‘der var nogen, som blev tilbedt, andre måtte nøjes med ditgitale vuggestuer og tilfældig kærlighed’ (Kim Larsen)

Kærlighed? Kender I det, når det eneste man bare har brug for er et langt knus? Et af dem, som ingen agenda har, som bliver ved, til man siger stop, som man kan give sig hen i og føle sig tryg. Nogle gange kan det gøre helt ondt, som om man ikke kan gøre andet end at bare ønske det, som om det hiver i alle celler. Som om, at man kun er en del af verden, når man får det. (citat fra facebook)

Klassiske dogmer Du skal holde den professionelle distance ? Du skal adskille det professionelle, det personlige og det private ? Du skal ikke tage arbejdet med hjem ? Fortsæt selv……

Med omvendt fortegn Du SKAL tage dig selv med på arbejde, fordi Du ER dit engagement Du ER dine grundlæggende værdier Du ER dit menneskesyn Du ER kærlighed Du ER professionel

AAHP’s menneskesyn ‘56 De 5 grundantagelser om, at et menneske er: Mere end summen af sine dele I sin væren indlejret i en menneskelig sammenhæng Bevidst I stand til at vælge intentionelt

Mere end summen af sine dele? F.eks. dine og mine VÆRDIER: Det gode Det sande Det skønne Det retfærdige = det alment menneskelige

Eller sagt på en anden måde: Relationsarbejde kræver hele mennesker = autencitet = du gør det, du er Du er, hvad du gjorde på arbejde i går

40 år Som socialpædagog, lønarbejder og menneske ‘73 – ’88: behandlingsinstitution for unge piger ’89 – ’97: krisecenter for mødre & børn ’97 – ’13: socialpsykiatrien Uddannelse: ‘77: Socialpædagog fra Hindholm ‘82: Lederudd. fra Socialpædagogisk Højskole ‘02: Grundfagligt studium i filosofi fra KU ‘06: Exam. SA-coach ‘09: Exam. Facilitator ‘13: Certificeret Protreptiker

Dannelse: AT LYTTE SOM GJALDT DET LIVET OG HVAD LYTTER JEG SÅ TIL hos www.gjesing-coaching.dk ? Voksne med anbringelseskarrierer Voksne, som ikke er blevet set Voksne med alt for mange brud på relationer Tak, fordi I lyttede 

Ved hvert bord A: Fortæl en historie om en situation, hvor du trådte over den professionelle grænse. Det gør ikke noget, hvis den er morsom. Hvad skete der? B + C: Lyt. Giv efterfølgende feed-back på, hvilke EVNER og FÆRDIGHEDER, som A viste jer gennem sin fortælling. D, E og …. : Hvilke værdier kunne ligge til grund for A’s lidt ‘uortodokse’ handling i den omtalte situation. Hvilke dilemmaer kunne situationen rumme?