Dagens program Teori Øvelser Eksperimentelle design Kausalitet

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lyd fra musikinstrumenter
Advertisements

Forsøgsskoleprojekt – med inspiration fra John Dewey
Løntermometer° Vedligehold dit lønsystem. Løntermometeret Mange virksomheder oplever, at et ellers godt lønsystem efter nogle år ikke længere har den.
Scientific Investigation
Hypotese test – kapitel 6 (Signifikans test)
Dagens program Kursusevaluering Information Spørgsmål om eksamen
Evaluering som en del af elevernes lærings proces
Valg af studie-type for projektet
Eksperimental Design and Analysis
Dagens program Informationer Opsamling Projekt 3 Regression
Eksperimental Design and Analysis
Studietyper Katharina M.Main
Kvantitative Metoder Dagens program (på tavle)
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
KM2: F221 Kvantitative metoder 2 Specifikation og dataproblemer 2. maj 2007.
Sammenligning af to grupper
Sammenligning af to grupper – kapitel 7
Kohorte og interventionsstudier
Psykologi, Human Factors og HCI
Økonometri 1: Specifikation og dataproblemer1 Økonometri 1 Specifikation, og dataproblemer 4. november 2005.
Økonometri 1: Instrumentvariabelestimation1 Økonometri 1 Instrumentvariabelestimation 26. november 2004.
Eksperimentel metode John Paulin Hansen ITC, Usability F2003.
A Review of Mobile HCI Research Methods Undersøger og review’er forskningsmetoder indenfor feltet ”Mobile HCI” Formål: At få overblik over nuværende praksis.
Dagens program 1.Information Hvordan går det med projekt 3 Evaluering 2.Opsamling Hvad er forudsætningerne for kausalitet? 3.Om eksperimenter 4.Variansanalyse,
Biostatistics mm5 SPSS crash course II. But why? Hvorfor læser vi videnskabelig litteratur? Hvordan læser vi?
Forskellige studietyper
Statistik og kvantitativ metode Politik & Administration og Samfundsfag 3. semester 2007 Lektion 5, tirsdag den 23. oktober Punkt- og intervalestimering.
Case.
AT8 3a 2010.
Program Korrelation Gamma Pearsons r Regression Kausalitet 1.
Økonometri 1: Dummy variable
Signifikanstest ved (en eller) to stikprøver
Peter Nedergaard: Comparative Method Uge Hvilke cases skal sammenlignes/ kompareres. Denne metodes vælges ofte ved undersøgelser med et lille N.
1 Dagens program 1.Information –Klaus’ frokost: 11:45-12:30, går 13:15. –Winston Churchill –Sidste forelæsning (19/11): Eksamen, kursus- evaluering, eksperimentelt.
Dagens program Test of Independence (chi-i-anden) Videre med projekt 3
Trigonometrisk Lommeregner
Dagens program 1.Information Alle projekter er godkendt Sumkurve 2.Opsamling T-test 3.Variansanalyse (one-way) ANOVA 4.Intro til projekt 3 (Excels LOPSLAG.
Learning Objectives 5 Steps of a Significance Test Assumptions
Forældredialog om alkohol
Biologi i AT.
2.lektion: Socialisationsprocessen – hvorfor er vi mennesker, som vi er? - II 2.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel.
Khaldoon A Al-Roomi et al, International Journal of Epidemiology, 1994
Er det økologisk madordninger ofte sundere? Presenter: Sofie Husby Ph.D student: Chen He Skolemadskonference – fra holdning til handling Strandgårdsskolen,
1 Kommunikation i og fra gruppen MÅL: At gruppen og dens medlemmer bliver bevidste om deres måde at kommunikere på, samt dens betydning for gruppesamarbejdet.
Hypotesetest Hypotesetest og kritiske værdier Type 1 og Type 2 fejl
Økonometri 1: Specifikation og dataproblemer1 Økonometri 1 Specifikation, og dataproblemer 9. november 2004.
Økonometri 1: Dummy variable1 Økonometri 1 Dummy variable 24. marts 2003.
Økonometri 1: F151 Økonometri 1 Specifikation og dataproblemer 10. november 2006.
KM2: F51 Kvantitative metoder 2 Den simple regressionsmodel 19. februar 2007.
Økonometri 1: F51 Økonometri 1 Den multiple regressionsmodel 22. september 2006.
Økonometri 1: Den multiple regressionsmodel1 Økonometri 1 Den multiple regressionsmodel 15. februar 2006.
Eksperimentel metode.
Kvantitative metoder 2: Den multiple regressionsmodel1 Kvantitative metoder 2 Den multiple regressionsmodel 28. februar 2007.
Kvantitativ metode del 1 Gymnasielærer-kursus forår 2007 Aalborg Universitet Sammenhænge ml. variabler, styrke og signifikans Tirsdag den 20. marts, kl.
Økonometri 1: Den multiple regressionsmodel1 Økonometri 1 Den multiple regressionsmodel 17. september 2004.
Biostatistik ST8 Carsten Dahl Mørch Fredrik Bajers Vej 7 D2-109
KM2: F41 Kvantitative metoder 2 Den simple regressionsmodel 14. februar 2007.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 - Frivillighed.
Samarbejde mellem matematik og samfundsfag. Disposition Indledning Hvorfor skal vi bruge 2 i samfundsfag? Hvordan kan matematikken bruges? Eksempel. Oplæg.
Virker det? Fortællinger om maveorm, myggenet og andre samfundsvidenskabelige forsøg med mennesker i Afrika og Asien Henrik Hansen, Professor Fødevareøkonomisk.
Værdibaseret ledelse. Udgangspunktet Fokus på procesværdi som et middel til at opnå målet (højere produktværdi) Alle byggeriets parter er på banen, og.
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Den multiple regressionsmodel 21. september 2005
Kapitel 5: Tabeller og sammenhænge
Den naturvidenskabelige metode
Comparative Method Uge 38
Videnskabeligt projekt
Metoden fælles beslutningstagning
Anvendt Statistik Lektion 6
BASELINEUNDERSØGELSEN 2015 – forældre til folkeskoleelever
Præsentationens transcript:

Dagens program Teori Øvelser Eksperimentelle design Kausalitet Om eksperimenter Tre principper for et godt eksperiment Multifaktor eksperiment Randomiserede blok design (RBD) Kausalitet Øvelser Arbejde med opgave 2 1

Om eksperimenter Eksperimentet I eksperimentet udsætter man med fuldt overlæg forsøgsenheder for en påvirkning og holder øje med effekten (responsvariablen). Formålet med et eksperiment er at bestemme effekten af påvirkningen. Begreber Enheder/elementer (units / subjects) i et eksperiment – de “ting” man udsætter for et forsøg. Eksempel: Rotter Påvirkning (treatment): Den (be)handling eller de betingelser, som enhederne udsættes for. Eksempel: Bannerreklamer, stråler fra mobiltelefoner etc. Forklarende variable: Inddeler / definer de grupper som sammenlignes. Eksempel: Køn, rygere/ikke-rygere Responsvariablen: Det man måler enhederne på for at vurdere effekten af påvirkningen. Eksempel: Sygdomme, salg

Observationsstudier vs. eksperimenter Enheders (units) værdier på responsvariablen og forklar-ende variable observeres, uden at udsætte enhederne for påvirkninger (treatments) Eksempel En brugerundersøgelse, hvor et spørgeskema popper op på en hjemmeside. Eksperiment Enhederne (subjects) udsættes for påvirkninger (i forsøg) og man observerer effekten på responsvariablen (dens værdi). Påvirkningerne (treatments) udgør de forklarende variable. Eksempler: Undersøgelse af ny medicin. Gr. A får kalktabletter, Gr. B får den nye medicin. Skibe males med maling A på den ene side og maling B på den anden side. Antal m2 rust på hver side måles efter 5 år. Population Sample

Observationsstudie el. eksperiment? Et webbureau vil finde ud af om en menu i toppen eller venstre kolonne giver den mest brugervenlige hjemmeside. Alle besøgende på bureauets hjemmeside bliver præsenteret for et pop-up spørgeskema. De bliver bl.a. spurgt, hvor tilfredse de alt-i-alt var med den seneste hjemmeside de besøgte og om denne hjemmeside har en topmenu eller venstre menu. Er det et observationsstudie eller et eksperiment? Placering af menu Samlet tilfredshed med hjemmesiden Tilfredse Både og Utilfredse Antal Topmenu 46% 43% 11% 131 Venstre menu 65% 35% 6% 149 4

Observationsstudier vs. eksperimenter Eksperimenter giver “forskeren” mere kontrol over støj-faktorer. Eksperimentet reducerer risikoen for at støjfaktorer (lurking variables aka. confounding variables) påvirker resultatet. Eksperimenter giver mulighed for at udelukke forklarende variable (=visse forklaringer) Eksperimenter kan påvise kausalitet (årsag-virkning). Det kan observationsstudier ikke. Eksperimenter kan være uladesiggørlige af etiske og praktiske, ressourcemæssige årsager (tid og penge).

Tre principper for et godt eksperiment Kontrolgruppe: Giver mulighed for at sammenligne effekten af påvirkningen. Randomisering: Balancerer forsøgs- og kontrolgruppe mht. forklarende variable og støjfaktorer (lurking variables). Gentagelse (replication): Giver sikkerhed for at effekter kan tilskrives påvirkningen.

Princip 1: Kontrolgruppe En placebopåvirkning er en påvirkning med en kendt effekt, fx. en kalktablet, ofte underforstået ”ingen effekt”. Nogle (enheder / subjects) reagerer på en placebo-påvirkning, hvilket giver en placeboeffekt. Placebopåvirkningen behøver ikke være virkningsløs, som f.eks. en kalktablet. Den skal blot være kendt. Kontrolgruppen gives placebo for man har noget at sammenligne effekten af forsøgspåvirkningen med. Eksempel: 50 elever i 9. klasse benytter www.lektiecafe.dk og deres karaktergennemsnit ved eksamen beregnes.

Princip 2: Randomisering (tilfældig allokering) For at opnå pålidelige resultater skal forsøgs-enhederne fordeles (allokeres) tilfældigt på påvirkninger. Tilfældig allokering ... eliminerer den bias der måtte komme af bevidst at forsøge at danne ”optimale” grupper. balancerer grupperne på variable, som man ved påvirker responsen. balancerer grupperne på støjfaktorer (lurking variable), som man ikke er opmærksomme på. balanceringen eliminerer effekten fra systematiske skævheder blandt enheder samt støj-faktorer

Princip 3: Gentagelse (replication) Gentagelse betyder, at mange enheder udsættes for påvirkningen. Man har mere tillid til at en påvirkning har en effekt, når stikprøvestørrelserne er store. Da en effekt teoretisk set også kan skyldes tilfældigheder, øger store stikprøver styrken af eksperimentets konklusioner.

Multifaktor eksperiment Et multifaktor eksperiment er ét eksperiment, hvor effekten af to eller flere forklarende variable analyseres. Er de forklarende variable kategoriserede kaldes de ofte faktorer Multifaktor eksperimenter er mere nyttige end simple en-faktor eksperimenter, da effekten (responsvariablen) kan varierer afhængig af kombinationen af forklarende variable.

Eksempel på et multifaktor eksperiment Forsøgsopstilling Enheder (subjects): Studerende på danske universiteter De studerende blev bedt om at bruge 10-minutter på at læse om et emne på en hjemmeside, som viste reklamer for et produkt. Faktor A: Halvdelen af de studerende fik vist en reklame der kom til syne i 30 sekunder. Den anden halvdel fik den vist i 90 sekunder. Faktor B: Reklamen blev vist hhv. 1, 3, og 5 gange i løbet af de 10 min. Eksperimentet har to faktorer, A og B: Visningslængde: 2 niveauer (= 2 levels) Antal af visninger: 3 niveauer (3 visninger = 3 levels)

Multifaktor eksperiment De 2 x 3 kombinationer af de to faktorer giver 6 påvirkninger (treatments). Faktor B Antal visninger 1 gang 3 gange 5 gange Faktor A Reklamens længde 30 sek. 1 2 3 90 sek. 4 5 6 Studerende allokeret til påvirkning 3 ser reklamen af 30 sek. varihed 5 gange i løbet af de 10 min. Efter de 10 minutter blev de studerende bedt om at besvare et spørgeskema. De skulle fortælle om tre responsvariable: 1) kunne de huske hvad reklamen handlede om, hvad deres holdning til reklamen er og deres interesse for at købe produktet

Eksempel på et multifaktor eksperiment Forsøgsopstilling Enheder (subjects): Alvorligt deprimerede mennesker med tilbøjelighed til at begå selvmord. I psykiatrien har man anvendt to typer af terapi, T1 og T2, til at hjælpe deprimerede mennesker. I udlandet har man gode erfaringer med en tredje metode, T3, som man ønsker at tage i anvendelse. Psykiatere, der har brugt T1 og T2 i mange år, diskuterer, om den nye metode T3 er lige velegnet til mænd og kvinder. Diskussionen har delt psykiaterne i to lejre.

Eksempel: Randomiseret Blok Design Blok = køn. Behandlinger (treatments) = 3 typer af terapi Mænd og kvinder allokeres tilfældigt til de 3 behandlinger Forskelle i responsen forklares med køn og type af terapi

Randomiseret Blok Design En blok er en gruppe af forsøgsenheder, der er ens på en eller flere karakteristika, f.eks. køn (og familietype). Et Randomiset Blok Design, RBD, består i dele forsøgsenhederne op i blokke og dernæst allokere enhederne til påvirkningerne indenfor blokken. RBD giver bedre mulighed for at vurdere effekten af den påvirkning, eksperimentet skal belyse. RBD eliminerer den variation i responsvariablen, som skyldes blok variablen.

Fører øget brugervenlighed fx. til øget salg? Y, responsvariabel Fælles Antal besøgende på hjemmesiden Kommercielle organisationer Antal besøgende, der køber (hitrate) Størrelsen af købet (basketsize) Ikke-kommercielle organisationer Fremme af organisationens formål Y = salg X = brugervenlighed 16

Kausalitet: Årsag og virkning Betingelser for kausalitet Rækkefølge (X → Y, ikke X ← Y) Association mellem X og Y. Udtrykkes operationelt ved en korrelations-koefficient, fx. Pearsons r. Positive r værdier tyder på en positive association (sammenhæng) Negative r værdier tyder på en negative association r værdier tæt på +1 eller -1 tyder på en stærk lineær association r værdier tæt på 0 tyder på en svag association Udelukkelse af andre forklaringer X: Salg af is, Y: Drukne ulykker Hypotese: X → Y Z: Årstid Mere plausibel hypotese: X ← Z → Y 4 P’er 17