Nordbanen Et af Danmarkshistoriens største jernbanefornyelsesprojekter

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
HUNDE SPEED km h 34,4 HUNDE SPEED km h 34,1 HUNDE SPEED km h 32,8 HUNDE SPEED km h 31,9 HUNDE SPEED km h 31,8 HUNDE SPEED km h 30,9.
Advertisements

Analyse af rejsekortet for
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Atomer Et programmeret forløb. En måde at lære på.
Ny færdselslov - ændringer - skiltning af kommunebroer
NemID og Fællesskema 2014 v/Signe Hansen Blegmand
Funktioner Grundbegreber.
Hjemmesidekonstruktion Tjekspørgsmål 1.Hvad er et markup-sprog – hvad bruges det til? 2.Hvad er forskellen mellem et markup-sprog og et scriptsprog? 3.Hvad.
Torbenfeldvej Vallensbæk strand Tlf.: – – dagligt brug af vores hjemmeside •AGEN LYS har en stor og omfattende.
Mette Andersen SDE Ansættelse af elev. Mette Andersen SDE
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Gate 21 – Fælles DNA Gate 21 – Fælles DNA • 31. marts 2014 • Jørgen Lindegaard Olesen, PlanEnergi.
Velkommen hos Juvel A/S
1. Åbenhed og gennemsigtighed 18 initiativer 3 ?
VTU 2010 | Virksomhedstilfredshedsundersøgelse Københavns Tekniske Skole Inspektørområde - Tæbyvej Svarprocent: 23% (64 besvarelser ud af 274 mulige)
Dataopsamling og GPS-styring
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Illustration fra Kort om kræft figur 4.1.
Communication & Design ODEUM e-Plan Landinspektør Martin Høgh Urban Planning and Transport.
Roadshow 2010 Energirigtige løsninger 7. januar 2011.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
av Lajla Ellingsen og Mari By Rise Adresseavisen
Jesu genkomst og de sidste tider
Julekalender 2010 For Herren i Huset For Fruen i Huset
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Fremtidens ledelse af en kulturvirksomhed
PROGRAM Introduktion til internettet Hvad er en PC? Musetræning
SEO PÅ AU.
Statistik.
VTU 2008 | Virksomhedstilfredshedsundersøgelse Aalborg Tekniske Skole Mekaniker Svarprocent: 26% (31 besvarelser ud af 118 mulige)

Bro over Munksjön - Jönköping
Grundlæggende regnskabsforståelse
22.maj 12 Globaliseringsredegørelsen Globaliseringsredegørelsen 2012 Grafer og figurer fra temakapitlet: Gældskrisen fører til langvarig lavvækst.
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi 2 Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser vores.
HUSKESPIL – den lille tabel
Østjysk rapport om udligning og tilskud Seminar om udligning den 26. April 2010 Job og Økonomidirektør Asbjørn Friis Jensen, Favrskov.
 2 3  3 =  83  43  53  63  73  93  10 4.
Friluftsrådet – mere natur – mere friluftsliv Velkommen til Fællesmøde den 29. oktober
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
Start test 1 KLIK HER. Hvilken tast skal du bruge for at redigere en celle direkte? 2 F1 F2 F5 F7.
Indhold Kort om sundhedsprofilen Hvad kan man bruge sundhedsprofilen til? Udvalgte data Hvordan skal den læses? Kommunikationsstrategi 2.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Et vejledningsværktøj KOT Ansøgningsflow. Forsiden af Optagelse.dk 2.
MATLAB Programmering Anders P. Ravn Institut for Datalogi Aalborg Universitet Forår 2005 d = size(s); for k = 1:d(1), for n = 1:d(2), if (s(k,n) < 0) r(k,n)
1 Algoritme til at løse knude P-center problemet Algoritmen brugte set covering problemet Virker derfor kun til knude problemer Vi vil alligevel bruge.
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
ELEVOPGAVER I HYGIEJNE
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Grundejerforeningen Lisenlund Udskiftning af skilte.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Matematik B 1.
Rapporter (Access, del 5). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller, og.
Grunde til at jeg elsker dig
Januar 2009 MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredagLørdagSøndag Uge 2. Anette Ø. Kl Tina H. Lone M. 6 Kl Britt H. 7 Kl Vinnie G. Gerda.
Dialogmøde 17. januar 2011.
Økonomistyring og budgettering
Ole Michael Jensen SBi/Ålborg Universitet Energisparerådet
Sporarbejde Farumbanen 2008 –Pressemøde den 29. april 2008.
Fundamentale datastrukturer
1 Powerpointserie om Kartonnage Den Grafiske Højskole.
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser.

Nytænkning, konkurrence og mest kvalitet for pengene Temamøde Regionsrådet, 14. marts 2007.
10.mar. 15 Udvikling i løn, priser og konkurrenceevne Dansk Industri.
1 Fundamentale datastrukturer. 2 Definitioner: abstrakt datatype, datastruktur Elementære datastrukturer og abstrakte datatyper : arrays, stakke, køer,
Globaliseringsredegørelse 21.mar. 11 Globaliseringsredegørelsen 2011 Grafer fra temakapitlet Eksporten som drivkraft for vækst og velstand.
Energimærkets top-ti – og hvad vi ellers kan lære af 7500 energimærker… Tema-eftermiddage om energimærkning og energibesparelser Energiforum.
VTU 2008 | Virksomhedstilfredshedsundersøgelse Aalborg Tekniske Skole Svarprocent: 27% (414 besvarelser ud af mulige)
Præsentationens transcript:

Nordbanen Et af Danmarkshistoriens største jernbanefornyelsesprojekter Dansk Brodag 2011 Nordbanen Et af Danmarkshistoriens største jernbanefornyelsesprojekter 5. april 2011 – Dan Ole Rysgaard, Projektleder, Banedanmark 1. Dagens tema: "For tiden er tiden vigtig", og det er netop det, det handler om i denne præsentation omfattende: Er en kort introduktion til Nordbane-projektet . Jeg vil fortælle om broreparationerne på denne banestrækning, idet jeg vil fokusere på 4 emner: Nye insitu støbte beton broer med efterfølgende lancering. Udskiftning af stålbroer monteret via spor Udskiftning af stibroer ved montage af beton element broer. Renovering af broer ved omisolering på kun 20 døgn. Afslutningsvis vil nogle af vores erfaringer blive resumeret på godt og ondt

Nordbanen Svanemøllen - Hillerød Fornyelse af S-togsbanen 23 km skinner/sveller 75.000 tons skærver 8 sporskifter/skæringer 36 bygværker 2 insitu støbte beton broer 2 stål broer 3 betonelement broer 20 omisoleringer Samlet ca. 500 mio. kr. 2. Nordbanen, S-Togs-strækningen fra Svanemøllen til Hillerød ca. 40 km Nord for København for de, der ikke er så kendte med geografien på sjælland. I dette projekt er tiden en afgørende faktor, idet både omfattende spor- og brofornyelsesarbejder skal udføres omfattende: 23 km skinner/sveller 75.000 tons skærver 8 sporskifter/skæringer 36 bygværker 2 insitu støbte beton broer 2 stål broer 3 betonelement broer 20 omisoleringer Samlet ca. 500 mio. kr. Dansk Brodag 2011 Nordbanen

Stadieplanen og Koordinerende tidsplan Koordinerende tidsplan (klik for PDF) 3. Stadieplan Det er afgørende at optimere tiden for Ikke at forstyre S-togsdriften, med de 60.000 dagligt rejsende, mere end højst nødvendigt; at finde en operativ driftsplan (d.v.s spærrings og kørselsmønster) for togdriften under byggeriet. En såkaldt StadiePlan som udarbejdes sammen med DSB. Udførelsestiden for broarbejderne udgør en afgørende faktor . Efter flere forsøg med mere komplekse kørselsmønster endte vi med et simplere med kun 2 stadier indledende med total lukning fra Svanemøllen til Hillerød fra 5.juni – 9.aug., hvorefter togdriften fra Svanemøllen til Lyngby genoptages, mens der forsat holdes lukket mellem Lyngby og Hillerød frem til den 27. sept. 60 busser havde DSB sat ind for at transportere passagererne i spærringsperioden.   [Start PDF fil] 3a. Koordinerende Tidsplan: Mange parter skal samarbejde og Nøgleord bliver: planlægning samarbejde grænseflade koordinering Samarbejde både i projekteringsfasen og endnu vigtigere under udførelsen. 2 Banedanmark projekter, 4 rådgivere og 5 entreprenører med flere underentre-prenører Grænseflader med klare spilleregler møntet ud i Grænsefladeaftaler i 3 niveauer. Der er aftalt en klar arbejdsfordeling, logistik og økonomi - SPOR : udfører al baneteknik, udgravning, dræn og opfyldning - BRO: udfører alle konstruktioner - SPOR råder over skinnerne - BROs transportlogistik går via vejnettet Det leder således også til en fælles af Bygherren udarbejdet Koordinerende Tidsplan med klart definerede arbejdsvinduer, indledt og afsluttet med grænseflademilepæle GM'er, der klart definerer, hvornår SPORentreprenøren skal være færdig for, at Broentreprenøren kan komme i gang og omvendt. I alt over 100 GM'er indgår. Dansk Brodag 2011 Nordbanen

Koordinerende tidsplan : Prinsessestien 4. I et sådant uddrag af den koordinerende tidsplan, hvor SPOR s aktiviteter er grønne og BROs er blå, ses her for Prinsessestiens udskiftning, at der kun levnes 5 dage fra den 22. juni til den 27. juni til at montere denne nye stitunnel. For at sikre at arbejdet samlet blev færdigt, og at alle entreprenørerne blev motiveret til at samarbejde i stedet for blot at mele deres egen kage, blev indført en BONUS ordning med en række BONUS-terminer på kritiske datoer, alle med det formål at få togdriften genoptaget til tiden som aftalt med DSB. Denne BONUS var en "solidarisk hæftende" bonus, således at enten fik alle entreprenører deres bonus eller også fik ingen. I alt 12 Bonus terminer med individuelle bonus'er for hver termin for hver af de 3 hovedentreprenører indgik i deres respektive kontrakter..   Der er i alle kontrakter forudsat arbejde alle ugens 7 dage og om nødvendigt 24 timer i døgnet. Dansk Brodag 2011 Nordbanen

Tidsplan Rottehullet: Vasevej: Hellerupvej: Gl. Bagsværdvej 22/6 4/2 7/6 5/7 ~4 mdr. 29 dage 7/9 Vasevej: 8/4 31/8 12/9 ~4½ mdr. 12 dage Hellerupvej: 10/7 16/7 9/2 ~5 mdr. 7/7 11 dage 17/7 Gl. Bagsværdvej 26/6 30/6 5. Det blev hurtigt klart at for at få alle disse broarbejder ind i denne tætte plan, måtte vi udføre så meget af broarbejderne som muligt inden de kritiske vinduer med togspærring.   For hver af de 7 broudskiftninger er der behov for ca. 5 måneders produktions- og indstallationstid. Det blev ved at producere udenfor sporene reduceret til henholdsvis 22, 12, 11 og 5 dages arbejdsvinduer i sporet. For omisoleringerne, som jo var nødt til at foretages i sporvinduer, blev arbejderne komprimeret til kun 20-24 dage. En yderligere tidsfaktor var, at projekterne for alle de nye broer skulle 3. parts valideres for, hos TS (Trafikstyrelsen) at opnå en Ibrugtagningstilladelse inden den enkelte bro kunne bygges og tages i drift. 5 dage 29/6 23/7 Dronninggårds Alle 24 dage Dansk Brodag 2011 Nordbanen

Organisation 6. SPOR og BRO projekterne var organiseret som to selvstændige organisationer, der hver især var store. Det havde undervejs været overvejet at danne én fælles udførelses-organisation, men der blev i stedet indført en "Overbyggeleder" med personsammen-fald i de to organisation. Tillige var tilknyttet en fælles Grænsefladekoordinator. Dansk Brodag 2011 Nordbanen

2. Udskiftning af betonbroer : Tidsplan Rottehullet: 22/6 4/2 7/6 5/7 ~4 mdr. 29 dage 7/9 Vasevej: 8/4 31/8 12/9 ~4½ mdr. 12 dage 7. Udskiftning af betonbroer ved In-situ støbning + efterfølgende lancering. Rottehullet : - Tunnel med spor både inden i og oven på tunnel - Kort periode med spærret spor (29 dage) Vasevej: - Underført vej maksimalt lukket i 1½ måned - kun 12 dage med spærring af sporene. 17/5 22/5 16/8 27/9 Dansk Brodag 2011 Nordbanen

8. Rottehullet danner krydsningen mellem Nordbanen og Ringbanen 8. Rottehullet danner krydsningen mellem Nordbanen og Ringbanen. Klemt inde uden direkte adgang til offentlig vejnet. Heldig vis har Svanemøllenkasserne et idrætsanlæg med et stort græsareal lige op til sporene ,og det får vi lov til at leje til støbning af den nye tunnel. Der er relativt langt fra støbeplads til endelig placering, og det viser sig hensigtsmæssigt, at placere støbepladsen rykket lidt ind på pladsen væk fra sporene, som er i drift, men det kræver så en ekstra sidelancering først ind i den rigtige indskubningslinje Dansk Brodag 2011 Nordbanen

forankrede spunsvægge som vinger på 2 af de 4 hjørner 9. Ca. 2000 tons beton udstøbes 30.000 tons jord udgraves forankrede spunsvægge som vinger på 2 af de 4 hjørner nødfortov inde i tunnelen   Der lægges mærke til de løftende donkrafte samt fremskubber arrangementet på de to forreste donkrafte. Dansk Brodag 2011 Nordbanen

10. Vasevejsbroen måtte støbes vest for banen hen over vejen og hævet 2 m over endelig placering af hensyn til vejtrafikken. Der etableres byggeplads på forplads til transformerstation plus 5 m af naboens forhave, som vi låner. . Dansk Brodag 2011 Nordbanen

11. Trafikken opretholdes i ét spor med trafikregulering 11. Trafikken opretholdes i ét spor med trafikregulering. Kun i kortere indledende perioder blev vejen lukket i nogle dage. Vejen blev under endelig placering sænket 10 cm for at tilpasses vejens fremtidige tracé, og for at give plads til den nye overbygning måtte banen tillige hæves 20 cm, således at den eksisterende frihøjde til vejtrafikken kunne bibeholdes. Dansk Brodag 2011 Nordbanen

lanceringsdragere udlægges på skærvelag og stålplader 12. Trafikken standses Gamle bro nedrives der udgraves lanceringsdragere udlægges på skærvelag og stålplader den ny bro løftes ind og sænkes på plads Skinner genmonteres Dansk Brodag 2011 Nordbanen

2. Udskiftning af betonbroer : Lanceringsprincip Rottehullet, lancering i tvær- og længderetning Klik på foto for video Vasevej, lancering i længderetning og nedsænkning 13. Rottehullet tværlances ca. 9 m. og skubbes på langs ca. 120 m, idet ca. 1800 tons løftes i 2*5 løfteknaster med 10 dunkrafte. [startvideo] Al lancering foregår vandret kun løftet ca. 100 mm over terrin. Den nye tunnel gøres 3 m bredere og ca. en meter højere end den gamle for at opfylde Banenormerne som de ser ud i dag. Det betyder at det underførte Nordbanespor må sænkes ca. en meter "Rottehullet": Sideflytningen tog ca. 45 min, når tunnelen var hævet og klar. Længdeflytningen startede ca. kl. 8.45 og var afsluttet kl. 22.15. Vasevejsbroen, støbt hævet over terrin, løftes op og køres først frem ca. 20 m og sænkes herefter på plads ca. 2 m. Hertil benyttes kun 4 løftetårne hver med en kapacitet på ca. 200 tons. med den aktuelle ca. 2 meter vertikale bevægelighed. "Vasevej":  Lancering startede kl. 8:00 og var færdig 13:30 … inklusiv 30 minutters frokost Klik på foto for video Dansk Brodag 2011 Nordbanen

3. Udskiftning af stålbroer : Montage via spor 9 8 7 6 5 4 3 2 1 14. 2 stålbroer over Hellerupvej overførende spor 3 og 4 ud af 9 broer skulle skiftes. Montage med vej- eller skinnekørende kran er ikke muligt, da driften skal opretholdes på Kystbanen på de tæt ved liggende nabospor 1 og 2. Så de nye broer må lanceres ind ad sporet. Dansk Brodag 2011 Nordbanen

3. Udskiftning af stålbroer : Montage via spor Maksimalt 11 dage til udskiftning Hellerupvej: 10/7 16/7 9/2 ~5 mdr. 7/7 11 dage 17/7 15/6 20/7 15. Monteres med kun 11 dages sporspærring og 35 dages spærring af Hellerupvej Dansk Brodag 2011 Nordbanen

3. Udskiftning af stålbroer : Montage via spor Hellerupvej, bortkørsel af eksisterende broer Hellerupvej, lancering af nye broer 16. Det ses hvordan 4 løftetårne løfter broen af lejerne og kører den til siden ind og hvile af på først en og så en anden deploide. På samme manér i modsat række følge køreres de nye broer ind og sænkes på de ny-renoverede understøtninger, landfæster. Dansk Brodag 2011 Nordbanen

17. Her ses tydeligt løftetårnene i aktion. Dansk Brodag 2011 Nordbanen

4. Udskiftning af stitunneler : Element-tunneller Elementbroer 21/12 27/3 4/4 24/6 2/7 29/3 2/4 Rustenborgvej 4 dage 25/3 8/4 26/6 30/6 Gl. Bagsværdvej 5 dage 22/6 6/7 18. Udskiftning af stitunneler med standard beton-elementtunneller til erstatning for tidligere in-situ støbte tunneller. Der er typisk kun 4-5 dage per bro til denne udskiftning. Prinsessestien 28/6 31/6 4 dage 22/6 6/7 Dansk Brodag 2011 Nordbanen

19. Alle sti-tunnellerne ligger klemt inde mellem det fredede Lyngby sø og Motorvejen ved Lyngby uden let adgang til vejnettet. Dette ses tydeligt ved den røde ring, hvor den nye Prinsesse sti bro skal installeres. Dansk Brodag 2011 Nordbanen

Klar til sporlægning på Grænseflademilepæls -terminen. 20. Der er kun én måde at klare disse udskiftninger og det er ved at benytte beton-elementer løftet ind fra Motorvejen.   Klar til sporlægning på Grænseflademilepæls -terminen. Dansk Brodag 2011 Nordbanen

Så kører toget igen (dog i første omgang kun arbejdstoget) 21. Så kører toget igen (dog i første omgang kun arbejdstoget) Dansk Brodag 2011 Nordbanen

5. Renovering af betonbroer Generel tidsplan for omisolering Generel omisolering + kantbjælkeudskiftning 8/4 19/7 5/8 Jagtvej 17 dage 4/7 27/7 Tornevang 24 dage 30/6 23/7 Frederikslund Skov 23 dage 22. Rigtig mange broer skulle omisoleres og da dette var nødt til at foregå i sporet blev det optimeret til gennemførelse på typisk kun ca. 20 dage. Samtidig skulle ofte også kantbjælkerne udskiftes eller kraftigt renoveres. Dette kræver grundig forberedelse og til tider arbejde i 24 timer 7 dage om ugen. Vi ser lidt mere på Jagtvej og Dronninggårds Allé. 29/6 23/7 Dronninggårds Alle 24 dage Dansk Brodag 2011 Nordbanen

Jagtvej 23. På Jagtvej som skærer både S-Banens 2 spor og Privatbanens ene spor skal udføres stort beon-arbejde med støbning af ny lys-skakt og kantbjælker. Her var man nødt til at forberede arbejderne, mens privatbanens spor var i drift, da dette spor havde minimal lukning på kun 17 døgn. Dansk Brodag 2011 Nordbanen

24. Betonarbejderne er færdige og omisoleringen er i fuld gang. Og så er der lukket og spor er monteret igen færdig på kun 17 døgn. Dansk Brodag 2011 Nordbanen

Oprindelig og forceret tidsplan Omisolering af Dronninggårds Allé 8/4 29/6 23/7 Planlagt inkl. kantbjælkeudskiftning 24 dage 1/9 9/9 Forceret, kun omisolering 8½ dage 25. Omisolering af Dronninggårds Allé drillede Hvad man ikke kunne lave rigtigt på 20 dage Kunne man heller ikke lave om med tilfredsstillende resultat på 3 uger. Men til sidste lykkes det i 3. forsøg på kun 10 dage.   Broen over Dronninggårds Allé er en relativ stor bro med 3 fag. Der skulles støbes nye kantbjælker og omisoleres. Nye kantbjælker blev støbt. Det gik så galt ved betonafretningen, idet der ikke var renset ordentligt af. Det blev besluttet at benytte af Bygherrens slæk i den koordinerede tidsplan og forsøge igen med affræning ned til den rå beton. Nyt afretningslag udlægges og isolering påsvejses. Atter med et utilfredsstillende resultat. Nu var tiden kritisk for SPORlægningen og den ufærdige bro måtte lukkes med grus, for at et midlertidigt spor kunne lægges så SPOR-lægningstoget kunne passerer Dansk Brodag 2011 Nordbanen

Forceret tidsplan 8½ dag (dispensation) 26. I 3. forsøg skulle det lykkes på kun 10 døgn. Tidsplan udarbejdes med alle del-aktiviteter ned på timeplan. Udførelsen kan kun gennem føres på de 8 ½ døgn på grund af dispensation til anvendelse af afretningsproduktet MB DUR 502 til opretning af den af-fræsede overflade på brodækket selvom produktet ikke var typegodkendt. Produktet har dog været typegodkendt i perioden 2002-2009. MB DUR 502 blev brugt både til lettere opretning og som grunder. Dansk Brodag 2011 Nordbanen

Foto af Dronninggårds Allé 27. Der etableres Telt til at sikre mod vejrlig, og så lykkedes det. Dansk Brodag 2011 Nordbanen

6. Afslutning - Resumé Tidsplanlægning Godt: - Stadieplanens overholdt – tog til tiden Bonus terminer overholdt og Bonus udbetalt Erfaring: - der kan ikke planlægges for godt! svært at få sidste restarbejder færdig så tidlig kontrahering som muligt Grænseflader I det store og hele godt samarbejde Dans mellem elefant og mus ikke altid lige let Projekt Projektmateriale kan ikke udarbejdes grundigt nok Uafklarede projektdetaljer skal minimeres 28. Afslutning - Resumé Tidsplanlægning Godt: - Stadieplanens overholdt – tog til tiden Bonus terminer overholdt og Bonus udbetalt Erfaring: - der kan ikke planlægges for godt! svært at få sidste restarbejder færdig så tidlig kontrahering som muligt Grænseflader I det store og hele godt samarbejde Dans mellem elefant og mus ikke altid lige let Projekt Projektmateriale kan ikke udarbejdes grundigt nok Uafklarede projektdetaljer skal minimeres Dansk Brodag 2011 Nordbanen