Insert > Header & Footer Title here. Use blue to enhance special words Arbejdet med selvbetjeningsløsninger i en kommunal kontekst – erfaringer fra Umbrella-

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Ungepakke.
Advertisements

Projekt SAPA (Sagsoverblik/Partskontakt)
Samspil med den offentlige sektor er afgørende
Hvorfor er det offentlige marked interessant?
Udbud af bibliotekssystem 5. september 2012 IT faggruppens temadag.
M3 UG Årsmøde 2011 Leverandør-portal. Inspirationen… 1995: Præsentation af Foss Electrics løsning 2002: API’er bliver tilgængelige 2005: next-move start.
Dokumentboks og NemSMS Præsentation ved Myndighedsforum 24. juni 2009.
S april 1999www.adresseprojekt.dk Mål og status for adresseprojektet Bent Andersen, KL Morten Lind, KMS.
Det nye BBR – hvilke web-services er til rådighed
Udviklingstendenser i dansk byggeri – kan vi inspireres fra udlandet?
Jens Krieger Røyen 11. oktober 2012 Den digitale vision for Danmark - en fælles udfordring.
Bips konference, mandag den 6. september 2010
Christian Plaschke, Den Digitale Taskforce
Kampagneopstartsmøde ”Fællesoffentlig kampagne om overgangen til obligatorisk digital kommunikation med det offentlige, 2013”
Samarbejde Ringsted/Sorø - Indkøb - IT - Digitalisering
Netværksdag for it-formidlere 22. maj 2013 Fuld digital kommunikation i 2015 – hvordan hjælper vi bedst dem, der ikke kan? Kontorchef i Digitaliseringsstyrelsen.
Tom Bøgeskov Udviklingschef Digitaliseringsstyrelsen, Finansministeriet Digitaliseringsmessen 2012 Digitaliseringsstyrelsen - En dag med løsninger og dialog.
10.2a – Samordnet genbrug af ejendoms- og bygningsdata
Informationsmøde om ICS og DUBU Udvikling og implementering af DUBU -
Genbrug af offentlig information i Danmark ePSIplus - Danmark 27. november 2008 Specialkonsulent Frederik Siegumfeldt It-strategisk kontor IT- og Telestyrelsen.
Indledning, præsentation, baggrund
Fælles EPJ til hospitalerne i Region Midtjylland
Folkebibliotekernes ebogsservice eReolens strategi for e-bøger Danmarks Biblioteksforenings Årsmøde 28. marts 2014.
Offentlige data i spil Konference i DGI Byen Torsdag den 4. februar 2010 Kim Lindskov Knudsen Områdechef Anvendelse & Rådgivning Kort & Matrikelstyrelsen.
Kommunal digitalisering Jakob Aagaard Harder 1.Politisk fokus i alle kommuner 2.Enighed om en fælles strategi med større forpligtelse – kommunerne handler.
Forskellig forståelse af opgaven Michael Hald Konsulent KL
Videnskabsministeriets arbejde med åbne standarder Vicedirektør Mikkel Hemmingsen, Videnskabsministeriet
Offentlige data i spil d. 24. juni 2009 Christian Lanng, Kontorchef, Videnskabsministeriet, ITST Kontoret for it-infrastruktur og implementering
Michel Sassene, projektleder
PBJ Consult A/S – Mere end et systemhus HR i øjenhøjde
State of the union INDKØB INFRASTRUKTUR FORMIDLING UDVIKLING.
Program for digital kommunikation
AFP-Brugergruppesamling den 10. maj 2011 Sørup Herregård Cecile Christensen IT- & Telestyrelsen.
Insert > Header & Footer Title here. Use blue to enhance special words KOMBIT / DHUV - RER DHUV Digitalisering af området for Handicappede.
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek DEF 03/056.
28. maj 2008 Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte 1 Danmarks strategi for digitalisering Forbedre servicen til borgere og virksomheder (Bedre digital.
Nyt Fælles Bibliotekssystem
Fællesoffentlige løsninger Henrik Frost Christophersen,
Stedet som indgang til digital forvaltning
Kortforsyningsseminar 2011 Samarbejdsmodel for infrastruktur for (geografisk) information Et idéoplæg vedrørende fremtidig forretningsarkitektur og samarbejdsmodel.
OPI EFFEKTMÅLINGSVÆRKTØJ
Digital Forvaltning (44405) Introduktion til Digital Forvaltning1 Digital Forvaltning ”Bedre service..” ”Lavere omkostninger…”
3 g sundhedsaftaler Sundheds IT og digitale arbejdsgange.
Obligatorisk digital selvbetjening
Vicedirektør Søren Reeberg Nielsen
Fællesoffentlig brugerstyring Brugerstyringssekretariatet i Økonomistyrelsen v/ Ellen Syberg.
SPOR OM SNITFLADER Netværksmøder november 2015 Kenneth Møller Johansen.
Rethink Offentlig IT v. Ole Thomsen, koncern direktør, Region Midtjylland Årskonferencen Rethink Business, it-forum 29. september 2016.
OBS: E2012 programmet fra 2009 til juni Herefter revideres mål og indsatsområder på baggrund af den fælleskommunale og fællesoffentlige digitaliseringsstrategi.
sammenhæng og genbrug med rammearkitekturen
Info om opgaver og dokumenter under ”snitfladeoverblik” (marts 2017)
Fællesoffentlig digitaliseringsstrategi
Effektmåling - kvalitative målepunkter
Fællesoffentlige løsninger Henrik Frost Christophersen,
Min Digitale Byggesag. Byggelovsdage 2011.
Bølge 4 i økonomiaftalen for 2015
Borgerens adgang til egne data - prototype
Sapa snitfladestrategi
Fælleskommunale arkitekturmål 2018
Digitalisering i den offentlige sektor
Kommunens sapa-strategi
Datafordeleren på ondt og godt
Adgang til egne data IT-Arkitekturrådet d It-Arkitekturrådet
Borgerens adgang til egne data - prototype
Borgerens adgang til egne data
Sammenhængende digital brugerrejse - med anvendelse af borgerens data
Indkøb.
Fælleskommunale arkitekturmål 2018
Borgerbetjening 3.0 Den fælleskommunale strategiske ramme
Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer
Præsentationens transcript:

Insert > Header & Footer Title here. Use blue to enhance special words Arbejdet med selvbetjeningsløsninger i en kommunal kontekst – erfaringer fra Umbrella- projektet 6. april 2011 Projektchef Henrik Klejs og projektchef Mahdad Fahimi

Insert > Header & Footer Title, MAX three lines Præsentation •KOMBIT •Umbrella •Løsninger og status •Udfordringer •Umbrella 2.0 •Dataadgang

Insert > Header & Footer Title, MAX three lines 3 KOMBITs mission er at samle kommuner om fælles it-løsninger, der fremmer effektivitet og kvalitet Vi skaber værdi for kommuner ved at - samle kommunal forhandlingskraft for optimale it- kontrakter - styrke konkurrence og sikre flere leverandører på det kommunale it- marked - fremme standardisering og sammenhæng på tværs af kommuner og løsninger - igangsætte og styre digitaliserings- projekter med fokus på kommuners gevinster

Insert > Header & Footer Title, MAX three lines Selvbetjening i KOMBIT Umbrella-programmet •Kommunernes udviklingsfællesskab med KOMBIT som facilitator •Tilvejebringelse af nye selvbetjeningsløsninger Målsætninger: •Flere tilfredse borgere på de valgte løsninger •Kommunerne/borgere hjemtager konkrete/målbare gevinster •Løsningerne baseres på størst mulig standardisering •Der skal være en tilstrækkelig tilslutning, der kan sikre den økonomiske sammenhæng i projekterne •Kommunerne får styrket digitaliseringen og understøtter den offentlige digitaliseringsstrategi og e kommuner er med

Insert > Header & Footer Title, MAX three lines Digital Flytning •Ny leverandør CSC Scandihealth A/S •Idriftsættelse juni 2011 •Styret videreudvikling og kontraktstyring for 59 kommuner •Brugervenlig webløsning for borgere og sagsbehandlere •Håndtering af data til bl.a. CPR, lægevalg, sundhedskort, digital post, ESDH

Insert > Header & Footer UDKAST Matrikelkort kan være foto, tegning el. andet. Farve og stil er endnu ikke fastlagt Kommunen s navn og logo jordvarmeanlæg spildevandsanlæg i det åbne land oprensning og udvidelse af sø etablering af ny sø indvindingsanlæg til drikkevand indvinding af vand til markvanding

Insert > Header & Footer Title, MAX three lines Digital Byggesag Vi skal genbruge relevante fællesoffentlige registre og lokale registre og udstille data til fagsystemer og ESDH løsninger, så det giver de bedst mulige rationaliseringsmuligheder for kommunerne. Forbrænder Snitflader Udstiller data

Insert > Header & Footer Title, MAX three lines Status Overvejet men ej igangsat: • Begravelseshjælp • Fleksjob • Webshop • DP-send • Hjælpemidler • Helbredstillæg • SMS FAQ • + en række andre…

Insert > Header & Footer Title, MAX three lines Udfordringer Ikke tilfredsstillende fremdrift •Tilslutningsproces – manglende enighed/kæmpe proces •Business case – faglig eller strategisk beslutning •Udbudsregler – fælles indkøb • Manglende leverandørinddragelse • Udfordringer omkring dataadgang / fælles platform Umbrella 2.0

Insert > Header & Footer Title, MAX three lines Umbrella 2.0 – ny handlingsplan Fokus: Eksekvering – implementering – løsninger i drift Tre ”nye” indsatsområder • Den gode løsning - minimumsstandard • Pakkeløsninger inden for forvaltningsområder • Samarbejdsaftale med borger.dk • Digitaliseringsstrategien + den fællesoffentlige strategi • Organisering • Dataadgang / platform ”Driverkommuner” - At lade kommuner, der er i gang, udvikle og efterfølgende udstille/afsætte Leverandørspor - Udstilling af løsninger inden for givne rammer Udbudsnetværk - Samling af kommuner med samme interesse

Insert > Header & Footer Title, MAX three lines Nye løsninger • Beskæftigelse - selvvisitation • Økonomisk friplads • Buskort – førerkort • Kørekort – følg sagen • Børneportal • Borgerkontaktløsning • Webshop-booking KF • Natur & Miljøløsninger - nye applikationer • Gravetilladelser • Annoncering af afgørelser • CPR forespørgsel • Min Økonomi (min side) • PAS-løsning • + Leverandørspor Minimum 4 stk. i 2011

Insert > Header & Footer Title, MAX three lines Mahdad Fahimi Projektchef KOMBIT A/S

Insert > Header & Footer Title, MAX three lines Adgang til data Gode selvbetjeningsløsninger forudsætter bl.a.: •At underliggende systemer taler sammen, og data kan flyde på tværs af systemer •At borgeren ikke præsenteres for flere log-in eller skal genindtaste oplysninger, enten fordi data ikke er tilgængelige eller har dårlig kvalitet •Data skal leveres tilbage til kildesystemer. Væk fra blanketløsning med dertil hørende print, udfyldelse og fremsendelse.

Insert > Header & Footer Title, MAX three lines Adgang til data Der findes i dag flere glaspladeløsninger som ikke integrerer data eller sammenstiller data til rådighed på tværs af systemerne. Data til selvbetjeningsløsninger findes: •i forskellige formater og platforme •hos forskellige leverandører og er ikke standardiseret Derfor er integration af data ofte: • Dyrt • Langsomt • Besværligt - og forudsætter skræddersyede løsninger

Insert > Header & Footer Title, MAX three lines Spørgeskemaundersøgelse 2010 Total Hvor stort er kommunens problem med at få adgang til egne data? ProcentAntal Meget problematisk23%15 Noget problematisk41%27 Lidt problematisk26%17 Intet problem6%4 Ved ikke5%3 Total100%66 Total Hvor hyppigt oplever kommunen problemer med ikke at kunne få adgang til egne data? ProcentAntal Hver gang vi har behov23%14 En gang i mellem56%35 Sjældent16%10 Ved ikke5%3 Total100%62

Insert > Header & Footer Title, MAX three lines Spørgeskemaundersøgelse - konsekvenser

Insert > Header & Footer Title, MAX three lines Nuværende situation

Insert > Header & Footer Title, MAX three lines Dataadgang Derfor har KOMBIT A/S søsat projekt Dataadgang med visionen om: at skabe nem, billig og hurtig adgang til relevante data til gavn for kommunerne samt andre brugere af kommunale data, herunder borgeren (selvbetjeningsløsninger)

Insert > Header & Footer Title, MAX three lines Dataadgang - løsningsmodeller 1.Udbud 2.Kontraktstyring 3.Lovgivning 4.Transitionsaftalen (TSA) 5.Teknisk model 6.… Kombination af ovenstående

Insert > Header & Footer Title, MAX three lines Fremtidig situation

Insert > Header & Footer Title, MAX three lines Platform

Insert > Header & Footer Title, MAX three lines Ønsker eller spørgsmål Kontakt os på