Trykte reklamer og tv-reklamer

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Essay - genren Mål med forløbet: At kunne forstå og analysere essays
Advertisements

Journalistiske virkemidler
At analysere noget: “Opløsning af noget i dets bestandele.
Scenografi og iscenesættelse Elektronisk Billedarbejde
Læringsstile og lektier
TV- og filmreklamer.
Indhold Problemstilling Virkemidler Hvem stoler vi på?
Filmanalyse Intro til filmmediet.
Historie 9. kl. uge 6 1.Intro 2.Sang 3.Samtale 4.Opgave 5.Opsamling Mål: At blive fanget af undervisningen mindst én gang!
9 Købsadfærd på konsumentmarkedet
EN KORT EN LANG en romantisk komedie Instruktör: Hella Joof Hjemmeside på:
Iværksætteri: Af Thomas Buhelt..
Interaktive test - Karakteristika & Nyskabelser
Web 2.0 En introduktion til vores wiki.
Om feedback og tilbagemeldinger
Poster præsentation I modsætning til Power Point præsentationer er en poster et enkelt Billede, der skal fange med det samme. (Ligesom en annonce VS en.
Kommunikation / it.
Opsamling- Hvad skal jeg vide til eksamen?
At analysere noget: “Opløsning af noget i dets bestandele.
1 Politiske weblogs – en undersøgelse af den politiske weblogs gennemslagskraft under folketingsvalget februar 2005.
Præsentation af Det retoriske kompas
Reklamer Reklametyper.
Tegneserier  .
Overskrift Max 1 linje Forside dias Der findes 4 farveskemaer at vælge mellen: Marker det / de slides du vil have en anden farve på, Vælg ”Design” / ”Farver”
Snak med din sidemand om dette et par min.
Styr på begreberne EUX - REBSLAGERVEJ.
Tv-reklame.
Køb spillet her:. Buy the game here: AIDAAIDA Attention: Det der fanger øjet Billedet i venstre hjørne er blikfanget. Interest: Den del der får læseren.
”Storytelling” er ikke nyt
Verdens værste bødler Sagprosa.
Kortfilm Et overblik.
Reklamefilm Analysemodel.
Stopmotion film Monsteret der ønskede sig en ven til jul.
DKM - MedieNoter7 - KBJ1 Mediernes fortællinger. DKM - MedieNoter7 - KBJ2 Bakspejl ’Sprog’ i medierne: verbalsprog og andre udtryk Niveauer af sprog:
REPRÆSENTATIONS-SYSTEM
BA International Erhvervskommunikation Sproglig teori og metode (IV)
Ethos analyse af Camilla, Thor, Peter og Jens. Analyse af troværdighed Kompetence Sikker Sproget indeholder få grammatiske fejl Ekstravagant sprogbrug.
Af Christine Tindahl -kommunikation SKRIV EN FACEBOOK- OPDATERING skriv på vegne af en virksomhed brug 3 minutter på øvelsen.
Jagten på den gode børnebog
Pjecefremstilling Hvad er en pjece?
Reklameanalyse.
Alternativ reklameassistent
Idoler og arketyper som argument Vi køber produktet, fordi det har symbolværdi Produktets værdier formidles via fortællingen og helten til forbrugeren.
Kommunikation – Muligheder og begrænsninger
DANSK Intro Dagens program.
Hvad er mediefag? Et nyt fag. Mediefag er: 1. Visuelle og auditive medier 2. Teoretisk arbejde 3. Praktisk arbejde.
KNÆK KODEN Selvvalgt problemstilling. Tidsplan TidspunktAktivitet 25. maj (5.-8. lektion) Kursus i synopsis, knæk koden, samt vejledning efter træffetider.
Levende billeder: Kortfilm
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Teori og metode i AT?. AT – læreplan – faglige mål De faglige mål med almen studieforberedelse er, at eleverne skal kunne: – tilegne sig viden om en sag.
Levende billeder Kortfilm. Berettermodellen Dramaturgisk model. Opbygning af fortælling og spænding. Effektiv måde at holde seeren fanget fra start 
DSB UddannelsesCenter Vagtmand I Kommunikation I 1 december 2010 I version 1.00 I 1 I Kommunikation
Psykoedukation skizofreni Session 6 – Kommunikation og samvær med den skizofreniramte Undervisere:
Den måde vi vælge at leve og indrette vores liv på.
Filmanalyse. Læringsmål Lære berettermodellen at kende Samarbejde Tale, skrive og læse på dansk.
Dokumentar.
Hvad er AT – almen studieforberedelse
REKLAME KOMMUNIKATION.
Markedsføring og reklame
Afsender Produkt Udgivelsestidspunkt
Verbal kommunikation Ord og samtale
- Virkelighedsvarianter
Dokumentar.
Hvad er dokumentarfilm?
Engelskfagets metoder
Præsentationsportfolio
Alternativ reklameassistent
Powerpoint-præsentation
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Præsentationens transcript:

Trykte reklamer og tv-reklamer

Kort om reklamer Hvorfor findes reklamer? Hensigt Indhold Afsender Modtager Medier

Hvilke typer reklamer findes der? Mærkevarereklamer Imageskabende reklamer Forvandlingsreklamer

Virkemidler i reklamer Billeder - perspektiv, tid og sted, personer, identifikation, farver osv Tekst/sproget - objektiv, subjektiv, gentagelser, rim, positive ord, ordspil, fremmedord, forbrugerens rolle (ros), sammenligning

Symboler Driftsenergi Facinationstegn Kropslighed Symboler Abstrakt betydning Udsagn

Den enkle analysemodel AIDA-modellen A= attention=opmærksomhed I= interest=interesse D=Desire=ønske A=action=handling

Tv-reklamer 30 sekunder (95 procent) Krævende at se Gentagelser Flere lag i fortællingen – tåle at se flere gange Dramatisk og historiefortællende Dørsælger Musik taler til følelserne (lyd) Klicheer, stereotyper, forbrugerrisme

Tv-reklamens genre Blander sagprosa og fiktion – varen er virkelig, personerne er skuespillerne og historien opdigtet Fortællemåder: Sang og dans (livsstil, hurtig klipning) Dramatiseringer (lille historie fra dagligdagen) Henvisninger (til film som genre eller bestemte film) Demonstrations-reklamer (fx om bredbånd, telefon-abonementer) Lyriske (symboler, liv i kærlighed osv) Dokumentariske (fx organisationer hjælper i Afrika) Testimonials (vidnesbyrd, vil fortælle andre om produktet)

Humor i danske tv-reklamer 40 procent seneste 15 år har humoristisk stil (den lunt uhøjtidelige, den med et glimt i øjet) Fx: Lars Larsen og Jysk Sengetøjslager Tuborg Squash Fiskebranchen (Minna og Gunnar) Kims Fakta (”Det tager kun 5 minutter...) DSB-Intercitys Harry og Bahnsen Sonofons Polle fra Snave Tuborgs indvandrerkiosk Carlsbergs ”Et par Carlsberg kommer på bordet og pludselig ….

Humor – for og imod Hvorfor humor i reklamer: Humor i vækst i samfundet – sitcoms, satire, latterklubber Reklamer er noget påtvunget uvelkomment – velkomment med humor som forsonende element Negativt: Hvorfor skal jeg købe noget af én, der ter sig som en klovn: Manglende troværdighed og seriøsitet – afleder opmærksomhed fra budskabet – risiko for ikke at blive forstået Positiv: Sikrer opmærksomhed, noget du husker – mindsker modstand og bedre til at overtale og påvirke holdninger Bruges bedst til mindre involverende varer – fx øl, vin og snacks og mindre til fx tøjmærker og parfume

Forskellige former for humor underfundigheden, lunet og den underforståede/underspillede allusion eller pointe, det lille vittige ordspil eller vitsen stilfærdigt småkomiske situationer eller spøjse og pudsige begivenhedsforløb over sketchs’ens fortrinsvis verbale humor, den romantiske komedies følsomhed mere håndfast komik og farceagtige, groteske fremstillinger og klovnerier (farce, slap-stick, lagkage- og falden-på-halen komedie), hvor det kropslige sammenstød og de fysiske afklapsninger i højere grad er på scenen ’forfinet’ ironi, sarkasme, satire og parodi humor, hvor der i højere grad vrænges og i forskellige udgaver gøres grin med selve udsagnet og dets modus, talemåder, forståelses- og henvendelsesformer, stilarter og genrer