Traumatiserede flygtningebørns livsvilkår Edith Montgomery

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PPR og Samarbejdet om børn som mistrives
Advertisements

WHO`s definition af selvmord
Børn som pårørende til alvorligt syge forældre Anbefalinger til sundhedspersonalet Udarbejdet på baggrund af: Retningslinier for god praksis ved forebyggende.
Set i forældreperspektiv
Den 16.august 2010 Regionsgården
EN SAMTALE OM VOLD I NÆRE RELATIONER
Inddrag nu Kick-off møde
ET ANSTÆNDIGT DANMARK MØDE 2 – 3 SEPTEMBER 2011 BRANDBJERG HØJSKOLE
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Livsvilkår for børn på asylcentre
Team for seksuelt misbrugte børn på Rigshospitalet
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Et barns relationer og fællesskabets betydning ”At være udenfor”
- gennem Marte Meo metoden
Psykoedukation til unge i OPUS
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Børns udvikling Af Sasja og Caroline.
ÆNDRINGER I FØLELSER OG ADFÆRD VEJEN VIDERE
Børn og sorg - og sprældøde døde
Sprogpakken Forældresamarbejde.
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
Døende i plejebolig Den lindrende indsats Den 23. august 2010
Hvordan handler jeg ved æresrelaterede konflikter v. Susanne Willaume Fabricius Projektleder LOKK.
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Hvad kan vi gøre for at få psykiske sårbare tilbage i arbejde ?
Netværksmødet Professionelle relationer i tværfagligt samarbejde med kvalitet og effektivitet 2012.
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Sundhed og livsstil Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Børn med problemer – hvad skal pædagogen eller læreren gøre?
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Løjtegårdsskolen tirsdag d. 12. januar 2010
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Børns omsorgssituation og trivsel
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Espe Maria Kahler, Integrationsnet, DFH Side 1 Hvad skal man have blik for hos et flygtningebarn i mistrivsel?
Tegning; ”Frihedens allegori”, F. M
Resultater fra 50 skoler knækker mobbekurven – 1. Undersøgelsesrunde (2009) Mere mobning i 4.kl. end i 6.kl.,og 9.kl. (flest piger, 19,2 %) På alle klassetrin.
Sårbarhed hos børn og unge
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Sexualitet ved svær psykisk sygdom
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
Medarbejderkonference hos Blå Kors den
Røde Kors Årsmøde Psykolog Nina Wehmeyer Psykosocial støtte i Danmark
Tværfagligt og tværsektorielt samarbejde omkring udsatte familier Aulum 26 november 2009.
Hvad skal man have blik for hos et flygtningebarn I mistrivsel?
Unges holdninger til kriminalitet, staf og behandling
Inklusion og inkluderende processer
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
RÅDGIVNINGS- OG KONSULENTOPGAVER I SKOLER OG DAGINSTITUTIONER KAREN WISTOFT, PH.D. POST DOC. DPU Konsulentfunktionen - pædagogiske kompetencer.
Søskende til børn med AD/HD
Hvordan påvirkes familien af en hjerneskade?
Børn i familier med alkoholproblemer Pia Baumgarten Alkoholkoordinator / Afd. for sundhedsfremme og forebyggelse,
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
MODTAGELSE AF FLYGTNINGEBØRN I DAGPLEJEN ODSHERRED Dagplejepædagog Tina Veron.
Arbejdsmiljøforskningens bidrag til indsatsen for trivsel og sundhed Seniorforsker Vilhelm Borg Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.
Mental sundhed et anliggende for folkesundheden? Sigurd Lauridsen Ph.d. Institut for Folkesundhedsvidenskab, Københavns Universitet Projektleder DEA.
Traumer og PTSD II Program Kom til stede Siden sidst – navne til kursusbevis, litteratur Rammesætning Et trygt sted Traumer – årsager, reaktionsmønstre.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Post traumatisk belastningsreaktion
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
Fælles viden – Bedre integration Et tilbud om efteruddannelse
Post traumatisk belastningsreaktion
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Traumatiserede flygtningebørns livsvilkår Edith Montgomery Konference om minoritetsbørn og børn med flere sprog

Traumatiserede flygtningebørn Belastes af: Egne traumatiske oplevelser (krig, fængsling, forfølgelse, flugt) Tab og separationer Ændring i forældrenes kontakt- og omsorgsevner

Traumer og forældreevne Forældreevnen undermineres når forældrene er traumatiseret Forældrene oplever selv, at de mister evnen til at udøve omsorg for deres børn Forældrerollen smuldrer og forældrenes evne til at håndtere problemer bliver dårligere

Hvad er børnene vokset op med? Forældre der er psykisk fraværende Forældre der kan reagere med vold overfor børnene Rolletab og rolleforandringer Skiftende skoler og opholdssteder

Traumevandring Reaktioner og måder at tackle oplevelserne på, præger familien i generationer Nogle familier taler for meget om deres oplevelser Nogle familier taler slet ikke Frygt og angst smitter af på børnene Børn efterligner forældre i deres måde at reagere på

Psykiske symptomer Angst, frygt Mareridt, søvnproblemer Gråd, nedtrykthed Mindsket tillid til sig selv og andre Tab af allerede opnåede udviklingsmæssige færdigheder Manglende koncentrationsevne Indlæringsproblemer Urolig adfærd Lav frustrationstærskel

Salva 17 år gammel med palæstinensisk baggrund Bor med sine forældre og fem søskende Begge forældre er på bistandsjælp Faderen og ældre broder er voldelige mod moderen og Salwa Faderens familie forkastede Salwas moder i deres hjemland, anklagede hende for prostitution Symptomer: trist, irriteret, få venner, træt, selvmordstanker, søvnproblemer, nervøs, ingen appetit, koncentrationsbesvær Har oversat for sin moder i psykoterapi og i lægekonsultation

Risikofaktorer for psykiske problemer Traumatiske oplevelser Forældres traumatiske oplevelser Forældres psykiske sygdom Belastende livsomstændigheder Oplevelse af diskrimination Mange skoleflytninger

Kan man komme sig over traumer? I en opfølgningsundersøgelse af 131 flygtningebørn havde en fjerdedel stadig væsentlige psykiske problemer 9 år efter ankomst til Danmark mens godt halvdelen havde problemer ved ankomsten, men ikke 9 år senere. De der ikke havde problemer efter 9 år havde levet et mindre belastet liv i Danmark, men havde ikke haft færre traumatiske oplevelser inden de ankom

Resiliens - modstandsdygtighed Resiliens er en proces karakteriseret af positive udvikling på trods af dårlige livsvilkår Dårlige og traumatiske livsvilkår har ikke nødvendigvis en dyb eller langvarig effekt på et menneskes adfærd, livskvalitet eller psykiske sundhed Psykiske problemer opstår når modstanden er stor og de beskyttende faktorer få

Faktorer der fremmer god udvikling på trods af en traumatisk baggrund Et stabilt og støttende opvækst miljø Tætte relationer og støttende voksne Effektive skoler Socio-økonomisk fordel Forældres uddannelse

Resiliens og risiko Børn der fungerede godt inden de traumatiske oplevelser og som har gode støttende ressourcer tilgængelige under og efter oplevelserne er i stand til at overkomme selv alvorlige oplevelser, MEN Der findes en dosis-respons sammenhæng for børn, som for voksne – de fortsatte traumatiske oplevelser kan blive for overvældende og bryde igennem barnets naturlige tilpasningskapacitet

Mahmoud Palæstinenser født og opvokset i flygtningelejr, far soldat i PLO Ankom til Danmark som 9 årig Har i hjemlandet oplevet krig, vold, far fængslet Har i Danmark oplevet overfald, vidne til overfald, udsat for en ulykke, mistet en nær ven, forældres skilsmisse Har haft svært ved at lære sproget, er blevet mobbet, har haft svært ved at finde venner og har aldrig fundet sin plads i skolesystemet Fik som 16-årig en dog for vold, oplever dommen uretfærdig

Aram Forældrene stammer fra Irak, men flygtede til Iran, før Aram blev født 18 år gammel Bor med sine forældre og en søskende Begge forældre er på bistandshjælp Er lige begyndt på universitetet Ingen mentale symptomer Gode støttende familieforhold

Aram Kan huske bombning under krigen De fleste minder fra barndommen i Iran handler om at have det sjovt med sine venner og et trygt og lykkeligt hjem Forældrene har fortalt ham om familiens skæbne i Irak og om forfølgelsen, der medførte familiens flugt, men først for nylig

Intervention Fokus på barnet Ændringer i barnets adfærd ændrer forældrenes reaktioner Fokus på forældrene Ændret opfattelse af barnet Ændrer adfærd overfor barnet Fokus på konteksten Eliminere risikofaktorer, fremme beskyttelse

Interventionsmodel III. Intervention, når skaden er sket Barnet udviser akutte symptomer Målrettet terapeutisk intervention f.eks. PTSD, depression. II. Intervention for at undgå, Barnet er i højrisiko på grund af at problemerne udvikler sig. traumatiske oplevelser og dårlige Tilrettelægge kompensatorisk støtte sociale forhold i den nære kontekst Genoprette beskyttelsesfaktorer I. Forebyggelse Barnet er i risiko på grund af Støtte til eksisterende traumatiske oplevelser beskyttende kræfter

Tryghed, forudsigelighed, stabilitet Undgå store forandringer i barnets liv Skoleflytninger bør undgås Tilstræb faste vaner og rutiner i dagligdagen Kontinuitet i kontakten til de nære voksne er essentiel

STROF modellen Struktur Tale og tid Ritualer Organiseret leg Forældrestøtte

Forældre/familien Undgå at træffe beslutningen hen over hovedet på familien. Forældrene bør altid inkluderes i indsatsen Vær ressourceorienteret, og ikke entydig problemorienteret Forsøg at indtage familiens perspektiv Vær handlingsorienteret Vurdere den enkelte families situation

At skabe mening Kommunikation om familiens fortidige oplevelser skal foregå på en omsorgsfuld måde tilpasset barnets alder og behov Vær opmærksom på, hvordan barnet opfatter det, som bliver sagt Indtag barnets perspektiv, og forsøg at forstå, hvad der er vigtigt for det enkelte barn Det er ikke nødvendigvis traume- og flygtningerelaterede problemstillinger, som fylder mest i deres hverdag, men ofte de aldersvarende udfordringer, som har betydning for dem i deres aktuelle livssituation

At tale om det traumatiske For meget kan re-traumatisere For lidt kan fremmedgøre Hvordan man kommunikerer i familien er vigtigere end om hvad Balance mellem fantasi og faktuel information Samskaben af mening

Den professionelle Vær opmærksom på hvorledes du selv agerer og positionerer dig i arbejdet med familier med flygtningebaggrund Vi er alle prægede af vores egne holdninger, værdier og for-forståelser, og er vi ikke opmærksomme herpå, risikerer vi at skabe konflikter frem for at fremme udvikling Supervision bidrager til at kvalitetssikre det faglige arbejde, og udvikle den professionelle hjælper

Afslutning En helhedsorienteret psykosocial intervention, der medtænker alle vigtige dele af barnets liv er afgørende Den bør bygges på en fælles indsats, hvor alle relevante fagpersoner inddrages i samarbejdet med familien

Tak for opmærksomheden Kontakt: em@dignityinstitute.dk