Indikatorer på Det fejlfrie byggeri

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fokusgruppe Hvad er en fokusgruppe?
Advertisements

Fortolkning af AMO reformen
Virksomhedens interessenter
Anskaffelse af ny teknologi
Virtuel medarbejder eller konsulent
Psykisk arbejdsmiljø.
Arbejdstilsynet - Status for arbejdsmiljøet og fremtiden
Teknisk dialogmøde den 14. august 2013 Rengøring.
Af Udbudsjurist Janni Hadulla Nielsen
Modul 1 - Processer.
AB 92 Aftalegrundlaget Aftale mellem to parter, køber/sælger – bygherre/entreprenør Kan fraviges efter tydelig aftale Fastsætter sprog, lovvalg og værneting.
Udviklingstendenser i dansk byggeri – kan vi inspireres fra udlandet?
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
Nybyggeri og arbejdsmiljø
Udfordringer i den kommunale byggesagsbehandling
BUDGETTET ET STRATEGISK VÆRKTØJ Claus Lykke Jensen Rune F. Jørgensen.
Det brede bygherrefelt
Entrepriseforsikring
Dansk Byggeri´s Procesudvalg 28. februar 2007
Teststrategi Engrosmodellen
BIM-baseret planlægning
Kommunikation i projekter
Arne Johansen Den 20. november 2002 Høring om byggeriets kvalitet, effektivitet og udvikling på Christiansborg Nye samarbejdsformer i byggeriet  Aktørerne.
Kvalitet i arbejdet med anbragte børn og unge
1 Hvad kan den almene sektor bruge nøgletalssystemet til ?
Projektlederens rolle(r)
Helle Ulrichsen Screening i et organisatorisk perspektiv Hvad er konsekvenserne af indførelse af screeningsprogrammer?
Workshop - bedre byggeprocesser
Et samarbejde mellem: BAT Kartellet | Bygherreforeningen | Dansk Byggeri | Danske Arkitektvirksomheder | DI Byggematerialer | Foreningen af Rådgivende.
Konstruktiv dialog kan forebygge smerter i muskler og led
Workshop om trivselsmålinger SSID – årskonference Rita Jensen Personalestyrelse 29. April 2009.
Sikkerhedskulturen på el-området agenda »Lidt statistik »Mangler der viden omkring sikkerhed ? »Mangler der værktøjer til at undgå ulykker/skader ? »Mangler.
SVIGT I BYGGERIET BEDRE SAMSPIL FRA PROJEKTERING TIL BYGGEPLADS SOM MIDDEL TIL FÆRRE SVIGT V/ANDERS KIRK CHRISTOFFERSEN, NIRAS.
VVM redegørelsen - hvordan arbejder vi for en højere kvalitet? FREMTIDENS KVALITETSSIKRING: HVAD VI VED STØTTER KVALITET Miljøvurderingsdag
Patient-information om medicin - hvad virker? (fokus på skr. information) Marianne Møller Farmaceut, Master i Professionel Kommunikation (MPK)
Nyt fra forskningen – med fokus på kvalitet og kvalitetssikring Lone Kørnøv ’Miljøvurderingsdag 2014’, august /14Lone Kørnøv, DCEA.
Bygherreforeningens ideer til en indsats mod svigt, fejl og mangler Henrik L. Bang, civ.ing., MSc, PhD Sekretariatsleder, Bygherreforeningen
VVM redegørelsen - hvordan arbejder vi for en højere kvalitet? GRUPPEOPGAVE 1: HVAD ER KVALITETEN AF REDEGØRELSEN? Miljøvurderingsdag
UDVALG FOR BYGGEPROCESSER 19. JUNI IDEKATALOG FOR VÆRDISKABENDE BYGGEPROCES FASESKIFT UDEN VÆRDITAB TID OG ØKONOMI KOMPETENCEUDVIKLING VIDENDELING-
25. Indkøbsstyring Indkøbsstyringens mål Forsyningsstrategi
Intergrering af arbejdssikkerhed i byggeprocessen
Fronthouse workshop 8: Derfor skaber forsøgsprojekter fremtidssikrede renoveringer NCC. 16. Juni 2011 Søren Terkildsen, Ph.d-studerende, BYG:DTU.
Materielkonferencen om - Bæredygtighed Hvad forventer rådgiveren - krav og ønsker i udbudsmatrialet Danish Rental Association, 12. maj 2011 Niels Anker.
Indikatorer på Det fejlfrie byggeri Bygherreforeningen 21. november 2013.
Dialogmøder med bygherren Dialog om arbejdet med at planlægge og koordinere i forhold til sikkerhed og sundhed under projektering og udførelse (procedurer,
Totalentrepriser – set fra Bygherrens synspunkt
Miljøcertificering på IBOS
Styregruppemøde 26. januar Task-force-gruppen Ebbe LundBYG-til-VÆKST Allan Due3F Rasmus UllehusKPC Jim NøhrAMU-Fyn Erik J. JensenEAL Hanne LudvigsenEAL.
Mission BygSoL – Samarbejde og Læring i Byggeriet I fremtiden er byggeprocessen en værdiproces. Det betyder at det hverken er omkostningerne eller avancen,
Kapitel 21 Rådgiveransvar. Rådgiveransvar kapitel 21 I kapitel 21 gennemgås: Regler og definitioner Professionsansvar Erstatning for dårlig rådgivning.
Navn på oplæg - Navn på oplægsholder - Dato for afholdelse af oplæg Program den 3. februar Velkomst og nyt fra grupperne - Oplæg om finansiering,
Seminar om implementering – Økonomistyrelsen (11. november 2010) Implementering af systemer Inspiration og erfaringer fra Post Danmark ved chefkonsulent.
Hvad skal kendetegne fremtidens Rådgivningsydelser ?
Et samarbejde mellem: BAT Kartellet | Bygherreforeningen | Dansk Byggeri | Danske Arkitektvirksomheder | Foreningen af Rådgivende Ingeniører | TEKNIQ.
A/S Gelsted Bygningsindustri1 1 ”Ny chance til alle – den gode historie fra en produktionsvirksomhed” Ved Lars Vigsø,Susanne Toftager A/S Gelsted Bygningsindustri.
Et samarbejde mellem: BAT Kartellet | Bygherreforeningen | Dansk Byggeri | Danske Arkitektvirksomheder | DI Byggematerialer | Foreningen af Rådgivende.
KØBENHAVNS KOMMUNE Kultur- og Fritidsforvaltningen KØBENHAVNS EJENDOMME Bygherreperspektiver på indkøb af ventilationsløsninger v/ Gyrithe Saltorp.
Værdibaseret ledelse. Udgangspunktet Fokus på procesværdi som et middel til at opnå målet (højere produktværdi) Alle byggeriets parter er på banen, og.
Hans Kjær Direktør for Teknik & Miljø
5 veje til produktivitet og bedre bundlinje (Dansk Byggeri og 3F, 2011)
Det Tredje Øje 1 October 2015 COWI Powerpoint presentation
Workshop Dansk Byggeris arbejdsmiljøkonference 16/3 2017
Den digitale fødekæde Dansk Byggeris arbejdsmiljøkonference 16/3 2017
(s. 1) Præcise udbud giver bedre tilbud og færre konflikter
(s. 1) De projekterende og udførende sammen med bygherren gennemgår grundigt og udfordrer projektet i overgangen fra projektering til udførelse. Ved projektoptimering.
Nordiska Vägtekniske Förbundet Helsinki august 2007
Digital aflevering.
Netværksdage om sygehusbyggeri 17. september 2019
Ulf Hjelmar, Projektchef, VIVE Jakob Kjellberg, professor, VIVE
Cost & Schedule risiko analyser (CSRA)
Præsentationens transcript:

Indikatorer på Det fejlfrie byggeri Dansk Byggeri, 11. april 2013

Program Den kvantitative undersøgelse Forhold der har særlig betydning Store og små byggesager Entrepriseformerne Den kvalitative undersøgelse Planlægning af budget og tid Den gode byggeproces Styring af underentreprenører og – leverandører Kvalitetssikring og mangel- gennemgang Den gode kvalitetskultur Social kapital i byggeprocessen Forskel mellem entrepriseformerne Add Presentation Title in Footer via ”Insert”; ”Header & Footer” Kirsten Jørgensen 03.04.2017

Den kvantitative undersøgelse Over 50 % af de evaluerede byggerier afleveres uden mangler, til tiden og indenfor den økonomiske ramme og yderligere 34 % afleveres med relativt få mangler med begrænset alvorlighed. Kun en mindre del af byggesagerne godt 15 %, der fører til alvorlige problemer med mangler i forbindelse med afleveringen til bygherren. Kirsten Jørgensen 03.04.2017

2 forhold har især betydning En god økonomisk planlægning, og en løbende tidlige mangelgennemgang en god tidsplanlægning, tid til projektering, granskning og udførelse, en god udførelse af kvalitetsarbejdet, et godt samarbejde om økonomi, tid og kvalitet, et godt samarbejdsklima en god planlægning af sikkerhedsarbejdet. Kirsten Jørgensen 03.04.2017

Byggesager over 25 mio kroner Signifikante forskelle mh til faktorer som vedrører planlægning, budgetter, tidsplaner, sikkerhed, teambuilding, tidlig manglegennemgang, respekt for kvalitetskrav, kompetencer, engagement og involvering. Kirsten Jørgensen 03.04.2017

Mindre byggesager Vanskeligere at finde signifikante forskelle og med svarniveauer, der generelt ligger lavere på spørgsmål om brug af ledelsesmetoder, samarbejdsformer, lean, mv. Har gennemgående flere mangler pr 1 mio. kr. byggesum Kirsten Jørgensen 03.04.2017

Entrepriseform Det tyder på, at det er nemmere at gennemføre et byggeri uden mangler i en totalentreprise frem for ved en fagentreprise. Men man kan godt gennemføre et mangelfrit byggeri med en fagentreprise, det forekommer bare ikke så ofte som for totalentrepriserne. Kirsten Jørgensen 03.04.2017

Fordelingen af den kanoniske variabel Kirsten Jørgensen 03.04.2017

Den kvalitative undersøgelse planlægning af økonomi og tidsplan, den gode byggeproces styring af underentreprenører og leverandører kvalitetssikring og mangelgennemgang den gode kvalitetskultur Kirsten Jørgensen 03.04.2017

Interview af nogle af de bedste projektledere hos entreprenørerne. METODE Interview af nogle af de bedste projektledere hos entreprenørerne. Alle interview på 2½-3 timer er skrevet ned og samlet i et dokument, der derefter er redigeret ned. Målet har været at få samlet erfaringerne og de gode råd og metoder. Interviews af projektledere fra rådgiverne Kirsten Jørgensen 03.04.2017

Planlægning af budget og tid Forudsætningen er, at pris og tidsplan er afhængig af: Man ved hvem man skal samarbejde med og om der er tillid imellem parterne. Man ved hvad der skal bygges, hvilke risici det indebær og hvem der er interessenterne Der foreligger et gennemprojekterede projekt som bedste grundlag for det rigtige budget. Laveste udbudspris behøver ikke at føre til den billigste pris. Man skal dyrke sin kostpris med en grundig afdækning af alle udgifter. Tidsplanen skal hverken være for stram eller for løs, og tage hensyn til årstider og tid til mangelgennemgang. Der skal være ordentlig tid til såvel projektering som udførelsen. Kirsten Jørgensen 03.04.2017

Den gode byggeproces Nøgleord for at kunne skabe den gode proces er: Samarbejde, dialog, troværdighed, tillid, gensidig respekt. Den professionelle bygherre og en grundig forventningsafstemning. Klarhed over hvad der skal bygges og at der etableres et teamsamarbejde først i projekteringen og efterfølgende i udførelsen. Face to face kommunikation, projektgennemgange og procesgennemgange, logistikplanlægning, opstartsmøder, workshops, løbende dialog og opfølgning, velstrukturerede møder med bygherre, underentreprenører, formænd etc. Kirsten Jørgensen 03.04.2017

Den gode byggeproces - citater Det er bygherren vi bygger for og ham vi servicerer. Vi lever af at bygge for folk. Entreprenøren har den banale målsætning at tjene penge, men for den gode entreprenør er dette bundet til en forståelse af, hvad der skal til, nemlig at de respekterer kunden, opføre sig ordentligt og professionelt, spørge ind til kundens behov, samt afleverer byggeriet mangelfrit og uden ekstraregninger. At begynde at bygge før man er færdige med at projektere, det virker ikke Kirsten Jørgensen 03.04.2017

Styring af underentreprenører og - leverandører Den bedste styring er hvor behovet for kontrol er mindst, hvilket forudsætter at: Der samarbejdes med underentreprenører og leverandører man kender og som ved hvad arbejdet kræver. At der er en fælles forståelse om holdninger og kompetencer til opgaverne. At underentreprenører og underleverandører involveres i at skabe bygbare løsninger. At aftalegrundlag og kontrakter er entydige og klare også mht mødedeltagelse, samarbejde, oprydning, sikkerhed, kvalitetssikring og mangelgennemgang. Kirsten Jørgensen 03.04.2017

Kvalitetssikring og mangelgennemgang Forudsætningerne for at opnå en god kvalitetssikring og få gennemført en god mangelgennemgang er at: Kravene fremgår af kontrakter og den løbende dialog. Kvalitetsniveauet er aftalt, klare og entydige med bygherren. Kvalitetssystemet er projektspecifikt Rådgiverne får tid til fagtilsynet. Anvendelse af mock-up´s, prøveopstillinger og førstegangsgennemgange. Der gennemføres mestergennemgange og egenkontrol Den løbende mangelkontrol prioriteres Commissioning tænkes ind fra start Kirsten Jørgensen 03.04.2017

Den gode kvalitetskultur Den gode kvalitets og sikkerhedskultur er betinget af at: Alle udviser en god faglig og professionel opdragelse Det prioriteres af bygherren som en værdiparameter for byggeriet Der kan etableres en ligeværdighed og gensidig respekt parterne imellem Kompetencer og holdninger skal være på plads hos alle aktører Tillid, troværdighed, anerkendelse God styring af byggepladsen – tingene skal være i orden og logistikken skal fungere Plan for arbejdsmiljøarbejdet, mønsterrunderinger og løbende fokus på sikkerhed Kirsten Jørgensen 03.04.2017

Byggeprocessens behov for social kapital Det er opstarten og processen, der bestemmer niveauet for slutresultatet Samarbejde, tillid og troværdighed er afgørende for om planerne for økonomi, tid og kvalitet kommer til at holde Kirsten Jørgensen 03.04.2017

Fokus på entrepriseformerne Der er fordele og ulemper ved alle de gængse entrepriseformer i forhold til den gode byggeproces og aktørernes indflydelse, Men der er forskel på de forskellige aktørers synsvinkler. Alle entrepriseformer kan resultere i et godt eller dårligt resultat, og den gode byggeproces kan opnås ved alle entrepriseformerne Men det kræver at man forstår de forskelige betingelser, som de forskellige entrepriseformer har, der skal tages et hensyn til. Den afgørende forskel ligger i, om byggeprocessen gennemføres på den gode måde eller den mindre gode måde i de forskellige entrepriseformer. Kirsten Jørgensen 03.04.2017

Tak for opmærksomheden Kirsten Jørgensen 03.04.2017