Opgaver og svarark – til individuel brug

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sådan laver Du et POWER POINT program.
Advertisements

Portfolioeksamen Studieområde 2
Min første søgning Hvad gør du, hvis du ikke finder bogen på hylden ?
Photo story. Velkommen til denne lille manual omkring Photo Story 1.Du kan vælge at se hele filmen og detaljeret se hvordan du bedst kommer i gang med.
Krav til informationsformidling
Book-trailer i 5.a Læringsmål Hvad skal eleverne lære?
”Intet” af Janne Teller
At analysere noget: “Opløsning af noget i dets bestandele.
Opgaveskrivning Informationssøgning
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Nettet og etik Hvad må eleverne – må ikke?
Elsker DU også at læse lektier?
Det Internationale Område Studieområde 3/
Større Skriftlig opgave •Orienteringsmøde v. Catherine Lønholdt.
Frontermetroen Klik Klik på de indrammede felter og pile - og få en forklaring på indholdet Peder Ohrt  4 grundlæggende funktioner på Fronter Klik her.
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret august 2009.
Hjælpemiddel under forløbet. •Kendt fra kunstnere, som en samlingsmappe over deres værker. •Vi bruger det her, som en samling over hvad du har lavet mens.
”E-LÆRINGSRESSOURCER” Anne-Grete Roelof René Virtuel læring lyd*tale*billeder*video*handling.
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret oktober 2012.
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret august 2008.
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret februar 2009.
Frontermetroen Klik Klik på de indrammede felter og pile - og få en forklaring på indholdet Peder Ohrt  4 grundlæggende funktioner på Fronter Klik her.
Her kan du søge oplysninger om de forskellige lande, se videoklip med børn og unge, lave dine egne kort, statistik og lave wiki’er Med kortgeneratoren.
Rasmus Damsø Johansen og Søren Menzer
Engelbert H – og den sidste chance
Alle børn skal have mindst et fornavn og et efternavn … det skal computerens ”børn” også !! Computerens ”børn” kaldes alle for filer uanset hvilke programmer.
Skriv titel Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013
Frontermetroen Klik Klik på de indrammede felter og pile - og få en forklaring på indholdet Peder Ohrt  4 grundlæggende funktioner på Fronter Klik her.
Notesbog Notesbogen er interaktiv.
© Jakob Fischer Jørgensen / VUC
Kaptajn Karlsens skib Synlig læring med it Agerbæk Skole og
At analysere noget: “Opløsning af noget i dets bestandele.
Mundtlig prøve i engelsk og tysk.
Min første søgning Hvad gør du, hvis du ikke finder bogen på hylden ?
Synopsis VIP3/2012.
Læs med blyant Sæt streg under de vigtigste
Undervisningsforløb i 8. klasse.
PowerPoint Kursus It-biblioteket, april 2007 Underviser: Marie.
En kogebog Synopseprøven i dansk.
Styr på begreberne EUX - REBSLAGERVEJ.
Computeren kan bruges til:
Læsestrategier.
Større Skriftlig opgave
1.
Eksempler på skabeloner til bøger i powerpoint
Synopsis VIP13 HH3.
Nyhedsside i eReolens app til iPhone og iPad Læs nyheder fra eReolens redaktion.
Billeder.
3.A Dansk: Os fra Blomsterkvarteret EM
Uffe Sørensen – Projektleder – LærIT.dk. Hvorfor alt det besvær med mobiltelefoner? Skolen skal afspejle den virkelighed, som eleverne deltager i. Vi.
Lektion 2. Netsprog Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Dagens program Kommunikationssituationen At skrive til nettet Pause.
Lektion 3. Tekstens byggeklodser Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Tekstens byggeklodser.
Du er altid velkommen på dit skolebibliotek Forbudt- kom igen senere, her er undervisning Stille, der er undervisning, så vis hensyn. Velkommen- du kan.
- En vigtig eksamen - Valg af fag - Valg af problem - Blanket - Pjece.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
STØRRE SKRIFTLIGE OPGAVE HF EFTERÅRET 2015 SS. Formål  SSO giver dig mulighed for:  At arbejde med et selvvalgt emne og med fag, der har din interesse.
Vores relation til Gud: Når Gud taler. Hvordan kan jeg bede? Salmernes bog – Hjælp til at udtrykke både smerte og glæde Fadervor – Grundopskrift fra Jesus.
Power up Your PowerPoint Udarbejdet af Irene Krainer Larsen Irla.
Kronik EKSAMENSGENRE I SKRIFTLIG DANSK. Genren kronik  Læs om genren her: Se også.
Læsestrategier læseforståelse Skrive- og lyttestrategier
Større skriftlig opgave i 2.hf
StudieretningsOpgaven
GUIDE TIL EN KLASSES AFLEVERINGER
StudieRetningsOpgaven
Vejledning i at scanne..
StudieRetningsOpgaven
Dansk på GF2.
GUIDE TIL EN KLASSES AFLEVERINGER
StudieRetningsOpgaven
Præsentationens transcript:

Opgaver og svarark – til individuel brug Læsning og behandling af romaner Hovedværk 1 og 2 Efterår 2011 10 E - Din bog skal afleveres sammen med opgaverne d. 1/11 og d. 1/12 - Dette powerpoint-dokument udfyldes undervejs og skal afleveres sammen med øvrige filer til opgave 1-5 d. 1. december (AVE EVA) - Opgave 6 afleveres d. 1. november (VOXEVÆRK)

Opgave 1 Notatteknik – at huske teksten Kapitel/sidetal Hvad sker der? Stikord til handlingen Hvad tænker du om det der sker? Stikord om hvad du tænker eller undrer dig over D Opgave 1 løser du ved at udfylde notatskemaet på de følgende sider (og kopier endelig tomme sider, hvis du har brug for mere plads at skrive notater på) Som overskriften viser, skal du notere tekstens KAPITEL/SIDETAL. Du skal notere stikord til handlingen i kapitlet, og du skal notere hvad dine egne tanker er om det der sker i teksten i det pågældende sted. Gå til svarark opgave 1 – klik til næste dias

Svarark opgave 1- mine notater Kapitel/sidetal Hvad sker der? Stikord til handlingen Hvad tænker du om det der sker? Stikord om hvad du tænker eller undrer dig over

Svarark opgave 1- mine notater Kapitel/sidetal Hvad sker der? Stikord til handlingen Hvad tænker du om det der sker? Stikord om hvad du tænker eller undrer dig over

Svarark opgave 1- mine notater Kapitel/sidetal Hvad sker der? Stikord til handlingen Hvad tænker du om det der sker? Stikord om hvad du tænker eller undrer dig over

Svarark opgave 1- mine notater Kapitel/sidetal Hvad sker der? Stikord til handlingen Hvad tænker du om det der sker? Stikord om hvad du tænker eller undrer dig over

Opgave 2 Træning af højtlæsning Du skal vælge et afsnit i romanen, som du vil læse højt og lave til en lydfil. Vælg 10-15 linier. Øv din oplæsning inden indtaling. Vær opmærksom på at vælge passende læsehastighed, pauser og udtale ord korrekt. Vælg et passende program/applikation og optag din lydfil – husk at gemme den, så den senere kan sendes.

Svarark opgave 2 Hvilken side i din roman læser du højt fra? Fra linie:________ Til linie:________ Hvorfor har du valgt dette afsnit i teksten? ________________________________ Din lydfil skal du gemme på din iPad. Den skal afleveres sammen med andre filer – torsdag i uge 44.

Opgave 3 Målrettet informationsssøgning Find et website /en artikel med en side, der omtaler forfatteren af din roman. Læs teksten. Gem linket på svararket på næste side. Find et website/en anmeldelse, der omtaler din roman. Læs teksten. Gem linket på svararket på næste side. Ekstra links? Støder du på andre interessante links i din søgning – om forfatteren, om genren, om romanen, om andre tekster forfatteren har skrevet – så er det fint at gemme disse links 

Svarark opgave 3 Målrettet informationssøgning 1) Om forfatteren LINK: 2) Om romanen 3) andre gode henvisninger

Opgaveark 4 4.Genretræk. Hvilke genretræk kan du genkende i din roman? Brug de udleverede oversigter og hvad du kan finde på internettet, og skriv ned i punkter, hvilke træk du kan genkende i din roman. Dit svar er altså svaret på spørgsmålet: Hvilke genretræk (realistisk ungdomsroman) kan jeg genkende i min roman?

Svarark opgave 4 - Genretræk Sammenhængende beskrivelse:___________________________________ ___________________________________________ ___________________________________________ ___________________________________________ ___________________________________________ ___________________________________________ ________________________ Eller i punktform: 1.____________________ 2.___________________ 3.____________________ 4.___________________ 5.____________________ 6.___________________ 7.____________________ 8.___________________ 9.____________________10.___________________

Opgave 5b - Boganmeldelse 5b: Du skal lave en boganmeldelse med dette indhold - Titel, forfatter, forlag og udgivelsesår - Sidetal, sværhedsgrad og målgruppe - Hovedtemaer, nøgleord - Resumé (fra indledning til afslutning) - Persongalleri - Vurdering – hvad synes du personligt om bogen – evt. stjerner fra 1-5 - Anbefaling – hvem vil du anbefale at læse bogen -Andre bøger af samme forfatter Din boganmeldelse skal være digital i lyd og billede. Se to eksempler her: http://www.skoletube.dk/video/9012/Boanmeldelse-Fucking-forelsket-Emma-Falk http://www.skoletube.dk/video/6739/new-moon Du vælger selv om din videoanmeldelse skal bestå af 1) kun videooptagelse af dig selv 2) kun lydoptagelse af dig selv og billedside med billeder og tekst 3) en kombination, så der er både videooptagelse af dig selv kombineret med billeder, hvor du lægger lyd til. Din videofil bliver udgivet på skoletube efter aflevering. Afleveres i afleveringsmappen Hovedværk 1

Opgave 6: Kreativ meddigtning og fortolkning Du skal lave én af følgende opgaver… Dit produkt skal præsenteres tirsdag d. 8. november i klassens litteraturcafé. Dit produkt skal også sendes til Karen samme dag. 1) Sangskrivning/tekstproduktion 2) Tegning/Forside til romanen, illustrationer 3) Digte, følelser, stemninger, modsætninger, tanker 4) Maleri/ Persongalleri, miljø eller tematik 5) Lydhistorie med effekter til afsnit i romanen, hørespil 6) Computerspil – storyboard, plot, animationer 7) Udstilling – rekvisitter, konstruktioner 8) Medieproduktion – frit digitalt udtryk ud fra historien 9) Forfatteropgaven – genreskrivning – skriv fiktion 10) Din egen idé – præsenter den og få den godkendt…

Svarark opgave 6 I den selvvalgte opgave (fortolkning, meddigtning) har jeg valgt nr. _________ Hvorfor er den opgave særligt spændende eller vigtig for dig at lave?______________________________ _________________________________ _________________________________ _________________________________ _________________________________