Tre kampagner målrettet unge Børn og unge på sigtekornet Dansk Kommunikationsforening, 13. januar 2014 Tre kampagner målrettet unge v/ kommunikationschef Claus Jørgensen og kommunikationsmedarbejder Charlotte Holst
Kampagner rettet mod unge Tre forskellige kampagner Hovedbudskab: Det er vigtigt at gå regelmæssigt til tandlæge Målgruppe: 18-25-årige Formål: Øge bevidstheden – ikke umiddelbar adfærdsændring
Hvorfor kampagne til unge? 10-12 % af de 18-25-årige har ikke været til tandlæge i to år eller mere Individuelt og samfundsmæssigt problem Forebyggelse ligger i tandlægernes DNA Politisk ønske
Kampagne 2010: Giv dine tænder et længere liv Fokus: Du risikerer at miste tænder, hvis du ikke går regelmæssigt til tandlæge Budget 1,1 mio. kr. – støtte fra Danske Regioner Virkemidler: Humor, konkurrence Kampagnesite: TandFix.dk Facebookside Bannerannoncer på Facebook Events Medieoffensiv
Kampagne 2010 - resultater 20.800 besøg på kampagnesitet TandFix.dk Bannerannoncer på Facebook genererede 85 % af besøgene 87 likes på Facebook-side Events i København og Aarhus Mediedækning: Opslag (2 sider) i B.T. med casehistorie Derudover 86 artikler og indslag
Kampagne 2012: Det er ikke dyrt at gå til tandlæge Fokus: Det er ikke dyrt at gå til tandlæge – men det kan blive dyrt at lade være. En undersøgelse er billigere, end du tror Budget: 100.000 Virkemidler: Opgør med myte, humor, konkurrence Kampagneunivers på Tandlaegeforeningen.dk Events Medieoffensiv
Kampagne 2012: Det er ikke dyrt at gå til tandlæge
Kampagne 2012 - resultater 5.900 besøg på kampagnens sektionsside på Tandlaegeforeningen.dk 4.300 besøg på kampagnepressemeddelelse Events i København, Aarhus, Holbæk og Roskilde Mediedækning: Indslag i Aftenshowet med casehistorie Derudover 26 artikler og indslag
Kampagne 2013: En involverende kampagne Konkurrence for elever på de gymnasiale uddannelser – vind 10.000 kroner! Budget: 60.000 Teaser til 298 udd. (inden sommerferien) Kampagnemateriale (efter sommerferien) Voxmeter-undersøgelse Presseindsats (ny undersøgelse og case) Bedømmelse af kampagneforslag Præmieoverrækkelse
Kampagne 2013 – resultater 33 tilmeldte klasser 31 kampagneforslag
Kampagne 2013 – resultater Mediedækning: Solohistorie i MetroXpress Derudover 27 artikler og indslag Involverede ca. 1000 unge Inspiration til fremtidige kampagner Pressedækning præmieoverrækkelse?
Fem gode råd Involver målgruppen – det skaber engagement Facebook – potentiale men mange udfordringer Mediedækning: Ny undersøgelse + case Events – ressourcekrævende men gode til at involvere målgruppen og baglandet Virkemidler til unge (ifølge de unge selv): Forfængelighed, sex, humor
Spørgsmål?