”Hr. Altmuligmand” af Lea Bodzioch Talelærer/neurologopæd

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tietgen HG - Hvor er det vi ser, at skoen trykker i overgangen fra grundskole til ungdomsuddannelse?
Advertisements

? Fra 1 til 10.
Hvem synger? "Kom i gang igen - arbejd arbejd.".
En lille vejledning til ændring af skærmens udseende.
Gammelheds-Philosophy
Les meilleures photos de
Hvordan bruger vi hans og sin?
"Ting er ikke altid det, de synes at være."
”Jeg vil hjælpe julemanden” af Lea Bodzioch talelærer/neurologopæd
Verber/Sagnir Hvordan bøjes de?.
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Læsning og skrivning i børnehaveklassen
Hvad er op og hvad er ned?.
Dialogisk læsning Hvorfor og hvordan.
Kenneth Bøgh Andersen Hvis du skulle give et råd til en spirende forfatter, hvad ville det så være? Jeg kan give tre: Skriv, skriv og skriv! Det gamle.
Læringsstile og lektier
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Loven om skilsmisse Matt 5,31-32
Pronominer/Stedord (Fornöfn).
Bokstav børn.
De sidste undervisningstimer
Frontermetroen Klik Klik på de indrammede felter og pile - og få en forklaring på indholdet Peder Ohrt  4 grundlæggende funktioner på Fronter Klik her.
”Hvad skal vi lave til påske?” af Lea Bodzioch talelærer/neurologopæd
Hvordan får jeg lagt First Class programmet ind på min egen computer ??? De følgende sider er en lille anvisning på, hvordan du selv kan installere programmet.
Hjemmeside Tirsdag den 5. oktober 2010.
Min hobby Fornuftig og relevant tekst af emnet:
The Sims2 Double Deluxe + Sims 2 Pets
Frontermetroen Klik Klik på de indrammede felter og pile - og få en forklaring på indholdet Peder Ohrt  4 grundlæggende funktioner på Fronter Klik her.
Hvordan skal man holde orden på sine dokumenter = filer
Beskrivelsesværktøjer
Jeopardy Navneord Udsagnsord Brug af tegn
Sprogtilegnelse d Ida Marie Holm.
Hvordan bruger jeg First Class konferencerne ?
Dialogisk læsning – Eksempler på spørgsmål
Skabelsen Da Gud i sin kærlighed havde skabt manden og kvinden – betragtede han sit værk , og sagde:
Nissen på tur På loftet sidder nissen med sin julegrød,
Engelbert H – og den sidste chance
Lav din egen bog LAD BØRNENE KLIPPE OG HÆFTE.
Kaldelsen til evangeliet Rom. 1, v1 Fra Paulus, Kristi Jesu tjener, kaldet til apostel, udset til at forkynde det evangelium, v2 som Gud forud har lovet.
Amy følte sig ikke rask, da hun gik i skole
Frontermetroen Klik Klik på de indrammede felter og pile - og få en forklaring på indholdet Peder Ohrt  4 grundlæggende funktioner på Fronter Klik her.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Kursus om borger.dk og brugen af digital signatur
Projekt for de kommende skolebørn i Sabro Dagtilbud
Fristelse Så blev Jesus af Ånden ført ud i ørkenen for at fristes af Djævelen. Og da han havde fastet i fyrre dage og fyrre nætter, led han til sidst.
Sofie Laura og Hannah Her ser vi pigerne i fuld gang.
»En mand havde to sønner
Prisen for efterfølgelse – vi du betale den?. Teksten til 3. søndag eft. Trinitatis v25 Store skarer fulgtes med Jesus, og han vendte sig om og sagde.
Blog kommentar Åben arkivet ved at trykke på den lille sorte trekant der peger ind på et årstal (næste billede)
2 – 3 – 4 ORD Alle kan lære….at læse.
Eksamen.
Eksempler på skabeloner til bøger i powerpoint

Lavet af Christine og Signe 8.C ESSAY. Beskrivelse Man inddrager sine egne meninger og tanker. Ved vi tænker over tingene, danner vi billeder oppe i vores.
Den fortabte søn »En mand havde to sønner. Den yngste sagde til faderen: Far, giv mig den del af formuen, som tilkommer mig. Så delte han sin ejendom imellem.
Skoleparathed Sunds skole.
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at udvælge endelig sag og formulere problemformulering.
Læseprojekt Dalgasskolen Læseoplevelser Læsevaner Læsekompetencer.
Elever med særlige behov Lidt om allerede installerede hjælpe programmer i windows vista.
Læsning.
Kære børnehaveklasseleder / lærer Her har du nogle billeder og en oplæsningstekst om Søren Kierkegaard. Bemærk at du kan finde den tekst, der passer til.
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
‘I skal vandre i kærlighed’ (Ef 5, 2).
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
FORFATTER Tove kom til verden d. 14. december 1917, men hun sagde hele sin levetid at hun var født i Hun var gift fire gange. Tove døde d. 7 marts.
Børns sprogtilegnelse Hvordan arbejder vi med børns sprog i Vejen Kommune?
Vurdering af færdigheder i læsning og matematik -Et eksempel på en introduktion til AMU-deltagere Mærsk Nielsen HR.
Læs teksten grundigt;-) På næste side er en julekalender
projekt eller lignende
Hvad ved du allerede Fortæl din makker: Hvad er digital kommunikation?
Præsentationens transcript:

”Hr. Altmuligmand” af Lea Bodzioch Talelærer/neurologopæd Bogen er lavet til Minspeak®-brugere (MAP 32 og MAP 84), men kan også læses af andre (se i så fald bort fra side 15 og 16). Målet med bogen er bl.a at vise logikken i, hvordan kerneudsagnsord er kodet i Minspeak-systemet. Anvendelsen af kerneudsagnsord er en vigtig del af vores daglige kommunikation. Kerneudsagnsord bruges hyppigt og udgør som oftest hovedbudskabet i vores sætninger. På grund af kerneudsagnsordenes hyppige anvendelse er det vigtigt , at der sættes fokus på dem i forbindelse med undervisning og sproglig intervention. Forberedelse: Print bogen, læs bogen på din computer eller indlæs bogen på din iPad. Print og/eller gennemgå ikonsekvenserne på side 15 og 16. Aktivitet: Læs bogen sammen med barnet. Begynd evt. med at få læst teksten op ved at trykke på højtaler-ikonet og læs herefter højt, imens der peges på hvert enkelt ord. Få barnet til at svare på, hvad hr. Altmuligmand vil gøre ved at kombinere det viste symbol med Du skal som kommunikationspartner generelt lægge op til snak om billeder og tekst ved at bruge barnets talecomputer – find ordene/ikonsekvenserne sammen med barnet i Minspeak. God læselyst!

Hr. Altmuligmand: Hvad er det han kan?

Find ud af, hvad han kan gøre med ting, som han finder i sit hus eller i sin by.

Hr. Altmuligmand har altid meget travlt Hr. Altmuligmand har altid meget travlt. Han kan lide at arbejde, lege og lave alt muligt sjovt.

Han er også meget fingernem Han er også meget fingernem. Han ved næsten altid, hvad man kan gøre med forskellige ting.

Hr. Altmuligmand er EN MAND DER KAN! Lad os se om du kan gætte, hvad Hr. Altmuligmand kan…

Hvad kan han gøre med det?

Hvad kan han gøre i den?

Hvad kan han gøre med den?

Hvad kan han gøre med den?

Hvad kan han gøre i den?

Hvad kan han gøre her?

Hvad kan han gøre med det?

Hvad kan han gøre med den?

MAP® 32 : , ? , hvad kan han gøre med den det i den her spise sove læse lege sige vaske drikke komme

MAP® 84 , hvad kan han gøre : med den det i den , ? her spise sove læse lege sige vaske drikke komme