E-handel for industrivirksomheder med strøm på processer Fra mursten&mørtel til mus&mørtel TIC e-business seminar – 25/09/2001 Morten Rask www.morten-rask.dk.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Målgrupper Målgruppe Hvem vil du ramme med jeres aktivitet på sociale medier? Hvad ved din målgruppe om jeres organisation? Hvilke tre nøglerelationer.
Advertisements

Social Kapital – rig på relationer
Præsentation på M3UG 2011.
Interaktiv kommunikation - strømninger indenfor kommunikation
Hvorfor skal vi bruge så mange penge på dialog? zKunderne er ikke ”loyale”, og med internettet vil flere ”shoppe rundt” i endnu højere grad zMen vi kan.
Har din virksomhed kundeforståelse
Introduktion til kriterium 4 Partnerskab og ressourcer Excellence netværk 2004 Jørgen Kjærgaard.
Informationsforvaltning
Profitten øget med økologiske tryksager! Kim T. Rasmussen, direktør UniFlip A/S.
Integration til portalen og andre systemer Hvordan får vi økonomien til at hænge sammen med det ny setup? Hvad koster det og hvordan kan vi købe ind på.
Peder Ohrt Fagligt netværk  I Projekt Faglige Netværk er der udviklet 4 forskellige typer af virtuelle netværk som adskiller sig ved deres funktion, målgruppe.
Ergoterapeutuddannelsen – informationssøgning  Bibliotekets tilbud  Samarbejde – uddannelse og bibliotek  Informationssøgningsundervisning på ergoterapeutuddannelsen.
15 Promotion Oversigt Promotionformer (herunder reklame)
Dynamicweb Software A/S Tobias Høst – Commercial Lead - eCommerce.
Sådan skaber du værdi som leder i din virksomhed
2.-generationsintranet på KU Internet, intranet, ekstranet eller "mit net"? Claus Qvistgaard It-strategichef
Byggecentrum Innovation i markedsføringen Middelfart 1. februar 2010.
Interessenter og interessentanalyse
Forretningsudvikling med IT
Der er penge i kommunikation
Organisatoriske implikationer ved komplekse e-handelsløsninger
Automatisering af tværorganisatoriske processer
IS-Strategi.
Lone Stubberup; Director, EHS Development
Peder Ohrt Rammenetværk  I Projekt Faglige Netværk er der udviklet 4 forskellige typer af virtuelle netværk som adskiller sig ved deres funktion, målgruppe.
Virksomheder - definition
IT i undervisningen.
Program for valg af platform Præsentation af os selv/IdeFA Gruppen Tjeklisten Valg af platform – Godt det ikke er os! – GENERELT Gruppearbejde 1. Pause.
Fra Internet til semantisk web via taksonomier AF:Hosein Askari ITST.
Microsoft / Multidimensionel marketing til Small Business Fra multidimensionel segmentering til multidimensionel marketing - En analyse af SME markedet.
WorldIQ A/S - Technology Briefing
Søgning - et værktøj til videndeling Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
Brug af IT redskaber og -systemer i den administrative stilling
Desktop Deployment initiativ FY05. Operativsystemer i brug Support for Windows 95/98/NT4 er ophørt Windows XP SP2 bliver endnu et incitament til at.
SMALL BUSINESS er BIG BUSINESS Small Business Specialist Community Partner Development Manager Lotte Rahbek.
Den 28. oktober 2004 v/Anna Pelvig, PELVIG & PELTZ Markedsføring i praksis -cases.
Ikke-kommercielleKommercielle Strategi Koncept udvikling Masse medier (TV, annoncer) Web, social Kataloger Analyse Idégenerering Konceptudvikling for fælles.
Konceptualisering af forretningsmodellen
SMALL BUSINESS er BIG BUSINESS Vi har brug for dig... som Small Business Specialist Christian Ringheim & Kim Enrum.
Microsoft Dynamics – synergi mellem forretningsområder Susanne Christoph Dynamics Sales Lead
Virksomheders hverdagsstrategier Jørgen Gulddahl Rasmussen FIRM gruppen Institut for Erhvervsstudier Aalborg Universitet.
1 Webdesign - De første trin Grundliggende begreber Internettet (1969-): En fællesbetegnelse for netværk eller tjenester der benytter samme.
SMALL BUSINESS er BIG BUSINESS Hvad kræver det at blive Small Business Specialist? Marlene Dissing Projektkoordinator.
Kap 19 E – handel Kapitel 19.
Præsentation Improve your business. Strategi At være en af de førende partnere af Microsoft Dynamics løsninger At specialisere os i logistik, produktion,
Microsoft Office System 21. Oktober 2003 Jesper Aaberg, Business Productivity Advisor Microsoft Danmark.
Informationssamfundet Dansk Statistisk Forening 30. maj 2005.
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor ECTS-konference, 7. december 2006 A A R H U S U N I V E R S I T E T DEN GLOBALE UDFORDRING - ECTS LABEL- en del af den.
Menneske og maskine Medier og Kommunikation, F2005.
Kapitel 18 Informationsteknologi og videnøkonomi
Jan Karlshøj IT/CAD Chef Byggeri og Anlæg Civ. Ing, PhD Carl Bro Livslang Uddannelse Erfaringer fra samarbejde og viden- håndtering.
Digital kommunikation og æstetik i praksis 1. maj Søgemaskiner og optimering.
Sikker og integreret infrastruktur Peter Colsted Direktør Enterprise & Partner Group Microsoft Danmark.
Jesper Aaberg ForretningskunsulentMicrosoft Strategy Briefing, 12. maj 2005 US title: Business Productivity Advisor.
Strategisk Usability John Paulin Hansen. Næste gang er sidste gang Hver gruppe fremlægger deres oplæg i 15 minutter Start 17:00 - Slut 20:00 Gruppe 1,2,3,pause,18:00.
Produkt præsentation Christian Cletus Bjørn Eilertsen.
Forretning og Ledelse – Lektion 9
IKT omstilling af undervisningsinstitutioner Forskning og udvikling på AAU V. Tom Nyvang
Executive Circle - Portal Teknisk Spor. Agenda – Teknisk Spor Velkommen til det tekniske spor Henrik Albrechtsen, Solution Specialist, Microsoft.
1 Forandringsledelse og intranet hos COWI Onsdag April 18, 2001 Aalborg Universitet Hal F108, Sohngaardsholmsvej 57, kl
Forretnings innovation ! 1/15 Det overordnede mål er værdiskabelse i virksomheder Metoder til afklaring af hvilke veje der skal følges. Idé og Udviklingshuset.
23. juni 2015 Det Semantiske Web Mads Carlsen. 23. juni 2015 Problemer med det nuværende Internet Ingen semantiske specifikationer. Søgning giver mange.
Opstartsmøde, ”Vandeffektive Mejerier”, Hotel Hedegaarden, Vejle, 3-4 februar 2004 Arbejdspakke 6: Partnerskabsmodel og forretningsmodel Esben Rahbek Gjerdrum.
Produktudvikling og innovation i samarbejde med andre virksomheder – Thomas Bøtker Mortensen – s. 1 Produktudvikling og innovation i samarbejde med andre.
Ledende oversygeplejerske Arne Brehm Høj Afdeling for Operation og Anæstesiologi Sydvestjysk Sygehus.
Tænk udover optimering af omkostninger og logistik
Christian.
Post Danmark eKommunikation – Post-let
Intranet & Portaler Tonny Rønnow Business Productivity Advisor
Hvordan ser fremtidens kunder og marked for statistik ud?
Præsentationens transcript:

E-handel for industrivirksomheder med strøm på processer Fra mursten&mørtel til mus&mørtel TIC e-business seminar – 25/09/2001 Morten Rask

© Morten Rask2 Min baggrund  Trainee: Silicon Valley, USA  Cand. Merc. - International Virksomhedsøkonomi - Aalborg Universitet  Speciale: International markedsføring på World Wide Web  Ph.D: Global Industriel E-handel  Erhvervsforsker (Adjunkt i international virksomhedsøkonomi)

© Morten Rask3 Agenda  Hvorfor mus&mørtel?  Det gør alle dem som vil udnytte den firesporede motorvej  Hvem snakker han om?  Hvad er hans budskab?  Skab balance mellem face-to-face og interface  Vurder forskellige grænsefladers anvendelighed og forstå at tænke distribueret og handle decentraliseret  Hvordan kan vi bruge det til noget?  Hvem ved det?

© Morten Rask4 Fra mursten&mørtel til mus&mørtel

© Morten Rask5 Hvad ser vi her? The Four Lane Road (Edward Hopper)

© Morten Rask6 Mus&mørtel er digitalisering Turban, E., et al. (2000). Electronic commerce: a managerial perspective. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall Whinston, A. B., Stahl, D. O., & Choi, S.-Y. (1997). The economics of electronic commerce. Indianapolis, IN.: Macmillan Technical Pub.

© Morten Rask7 De fleste danske virksomheder er mus&mørtel virksomheder  Kilder: Forskningsministeriet

© Morten Rask8 Internettet giver nye muligheder… og trusler

© Morten Rask9 Intermediary Nye e-værktøjer for interorganisa- torisk procesintegration ExtranetB2B MarketplacesE-procurement KøberSælger Powerplay

© Morten Rask10 Extranet  Extranet: An IP based network to link an enterprise with its suppliers, customers or other external business partners, and facilitate inter-company communication. Extranets use Internet-derived applications and technology to become the secured extensions of internal business processes to external business partners. (Skinner, S., Business to Business e- commerce: Investment Perspective, Durlacher Research)

© Morten Rask11 E-procurement

© Morten Rask12 B2B E-Marketplaces  MySap.com  Forrester Research: Above 50% of E-B2B will be on E- marketplaces in 2004

© Morten Rask13 Hvad siger virksomhederne?

© Morten Rask14 E-handel inkluderer sælgende og købende virksomheder  Salg  Scanima A/S  Miksere til brug i fødevareindustrien  Etablering af hjemmeside  1998/1999  Køb  Chr. Fabers Fabrikker, B&O, Crisplant, Danfoss, F.L. Smidth - Fuller Engineering, Fritz Hansen, Gram Equipment, Kansas Wenaas, Løgstør Rør, Maersk Medical, Micro Matic, Nordisk Wavin, Terma Elektronik, Wittenborg og en anonym  Interview af indkøbsansvarlige  1999/2000

© Morten Rask15 Implikationer for købende virksomheder  Web  Søgning/evaluering/integrering via forsynernes hjemmesider  Søgning på potentielle partneres hjemmesider  Løsning af problemstillingerne ved Internetsøgning  “How to sell to” hjemmesider  Extranet med forsynere/partnere ifm. lagerstyring og produktudvikling  Intranet med links til partnere  Post ( )  Dokumentation af kommunikation  Evaluering af partnere  Operationel integration i forbindelse med produktudvikling, kvalitetsarbejdet, indkøbsordrer og bestilling  Dialog  Videokonferencer i forbindelse med produktudvikling

© Morten Rask16 Implikationer for sælgende virksomheder  Forrige slide med omvendt fortegn!  Web  Problemløsende hjemmesider som kan findes  Extranet ifm. kundeservice, lagerstyring og produktudvikling  Internetsøgning efter potentielle kunder  Post  Relationspleje  Dialog  Kun hvis det er strengt nødvendigt

© Morten Rask17 Hvordan skal det forstås? ?

© Morten Rask18 Internetgrænsefladernes afstand fra det fysiske ansigt-til-ansigt møde Afstandens størrelse udgøres af intensiteten og frekvensen af interaktionen mellem to sociale positioner (Castells, 1996)

© Morten Rask19 Web som grænseflade for dialog Web skaber  Web Server  Web bruger  Web Statistik  Logfil  Kliks

© Morten Rask20 Ansigt-til-ansigt mødet og Internet  Internettet muliggør at være tæt på sine kunder/leverandører, døgnet rundt og uanset, hvor aktørerne måtte være lokaliseret.  Internettet er blot en grænseflade, hvor en reel kød og blod ansigt-til-ansigt relation i princippet aldrig kan forekomme.

© Morten Rask21 Hvad er problemet?

© Morten Rask22 Distribueret Tænkning og Decentraliseret Handling Baran, P. (1964). On DistributedCommunications: I. Introduction toDistributed Communications Network.Memorandom, The Rand Corporation,RM-3420-PR.

© Morten Rask23 Virksomhedens orientering Handling Netværk Plan

© Morten Rask24 Hvad med lidt hjælp?

© Morten Rask25 Web Marketing Strategier BrochurenHåndbogenHandelspladsen Interaktions- intensitet LavMellemHøj Handling InformeringVejledning Produktet gøres tilgængelig Forventning Kunder tilegner sig information Stigende kundetilfredshed Kunderne bruger produktet Resultat Stigning i virksomhedens synlighed Virksomheden er ikke langt væk Markedsmulig- hederne er ikke afhængige af geografi

© Morten Rask26 Konceptet: De tre interaktionstyper Brochuren Håndbogen Handelspladsen Markedsføring Markedsanalyse A B C D E F G Brochuren er A Håndbogen er B og C Handelspladsen er D,E,F og G

© Morten Rask27 Brochurens muligheder Markedsføringen  Informeringen automatiseres  Virksomhedsprofil  Produktinformation  Kontaktinformation Markedsanalysen  Markedsanalysen automatiseres  Hjemmesidestatistik

© Morten Rask28 Håndbogens muligheder Markedsføringen  Kundeservice automatiseres  Personalelister  Forhandlerlister  Produkt support  Produktions- planlægning Markedsanalysen  Kundens  Profil  Forespørgsler  Tilfredshed  Belastning af  Medarbejdere  Forhandlere

© Morten Rask29 Handelspladsen muligheder Markedsføringen  Salget automatiseres  Produktbestilling  Betalingsløsninger  Salgsmøder bookes  Tidsreservation Markedsanalysen  Kundens  Profil  Købsproces  Belastning af sælgere

© Morten Rask30 Brochurens moduler  Visitkortet  Virksomhedsprofil med links  Eksisterende papirbrochurer på Internettet  Nye elektroniske brochurer  Kundereferencer med links  Kontakt skema, TLF, Fax og  Årsregnskaber  Hjemmesidestatistik

© Morten Rask31 Håndbogens moduler  Medarbejder liste  Forhandler liste  Brugerhåndbøger  Kundeservice skemaer  Ofte Stillede Spørgsmål (FAQ)  On-line Kalender uden bookning  Kunden følger produktionen  Profiler af kundens forespørgsler og tilfredshed, samt af belastning af medarbejderne og forhandlerne

© Morten Rask32 Handelspladsens moduler  On-line produktkataloger  Integration med virksomhedssystemerne  Faktureringsløsninger  Salgsmødebookning  Tidsreservation  Information om købsprofiler og sælgerbelastning

© Morten Rask33 Den lille markedsanalyse Informationssøgning efter hjemmesider med fokus på:  Kunder  Konkurrenter  Leverandører  Listen leveres som:  Bookmarks eller Favoritter  Word dokument  Html dokument  Med eller uden abonnement

© Morten Rask34 Den store markedsanalyse  Fokus på  Kunder, konkurrenter og leverandører  Produkt- og produktions-teknologi  Offentlige myndigheder og uddannelses- og andre vidensinstitutioner  Integreret med hjemmesidens indsamling af information  Hjemmesidestatistik  Feedback formularer  Løbende søgninger på hjemmesiden i søgemaskinerne  Med viden om  Søgestrategier  Overvågningssytemer

© Morten Rask35 Arbejdsprocessens indhold  Analyse  Produkternes karakteristika  Ressourcer og organisation  Internationalisering  Kunder, konkurrenter og leverandører  Prototyping  Brochuren, Håndbogen og Handelspladsen  Leverandører  Design  Web-Hotel  Software mv.  Markedsføring  Visitkort, brochurer, reklamer, pressemed., kundebrev, osv.  Søgemaskiner, vejledere og opslagsværker  Evaluering  Brochuren: Hvilken, hvem, hvorfra og hvornår  Håndbogen: Produkt brug og tilfredshed samt organisationsbelastning  Handelspladsen: Købsproces og kundeprofil

© Morten Rask36 Krav til organisationen BrochurenHåndbogenHandelspladsen Automatisering og Formalisering Rutinemæssig formidling af information i hypertekst format Dele af virksomhedens kundekontakt undtagen salg Eksisterende og nye salgsprocesser med fokus på produkt- eller servicebeskrivelse og bestilling Integration Marketing/salg funktionen Marketing/salg koordinerer kompetencecentrenes indsats Hele virksomheden Evaluering Simple interaktionsanalyser via journalisering og statistiske værktøjer Sammenstilling af kundens forespørgs- ler, profiler og virk- somhedens ressour- ceforbrug samt kundetilfredshedsun- dersøgelser Faktisk salg, kombineret med evalueringer som i de to andre interaktionstyper

© Morten Rask37 Men fungerer det i praksis?

© Morten Rask38 Arbejdsprocessens reelle indhold  Analyse  Produkternes karakteristika  Ressourcer og organisation  Internationalisering  Kunder, konkurrenter og leverandører  Prototyping  Brochuren, Håndbogen og Handelspladsen  Leverandører  Design  Software mv.  Web-Hotel  Markedsføring  Visitkort, brochurer, reklamer, pressemed., kundebrev, osv.  Søgemaskiner, vejledere og opslagsværker  Evaluering  Brochuren: Hvilken, hvem, hvorfra og hvornår  Håndbogen: Produkt brug og tilfredshed samt organisationsbelastning  Handelspladsen: Købsproces og kundeprofil

© Morten Rask39 De “naturlige” problemområder i Scanima 1)Uklar kommunikationsstrategi 2)Nyt kommunikationsparadigme 3)Ikke-integreret markedsføring 4)Virksomhedens involvering 5)Personer som går forrest 6)Organisatorisk forandring

© Morten Rask40 Krav til organisationen BrochurenHåndbogenHandelspladsen Automatisering og Formalisering Rutinemæssig formidling af information i hypertekst format Dele af virksomhedens kundekontakt undtagen salg Eksisterende og nye salgsprocesser med fokus på produkt- eller servicebeskrivelse og bestilling Integration Marketing/salg funktionen Marketing/salg koordinerer kompetencecentrenes indsats Hele virksomheden Evaluering Simple interaktionsanalyser via journalisering og statistiske værktøjer Sammenstilling af kundens forespørgs- ler, profiler og virk- somhedens ressour- ceforbrug samt kundetilfredshedsun- dersøgelser Faktisk salg, kombineret med evalueringer som i de to andre interaktionstyper

© Morten Rask41 Distribueret Tænkning og Handling Baran, P. (1964). On DistributedCommunications: I. Introduction toDistributed Communications Network.Memorandom, The Rand Corporation,RM-3420-PR.

© Morten Rask42 Virksomhedens orientering 1. Netværk 2. Handling 3. Plan

© Morten Rask43 Case: Flyt Holger Hvis vi skal have en ny hjemmeside: hvad skal vi satse på? hvad skal vi vide, inden vi går i gang? hvordan skal vi gribe det an?

© Morten Rask44 Casearbejde  5 grupper  Et A4 ark er output fra hver af grupperne  Morten bruger disse input til evaluering og opsamling sidst på dagen God arbejdslyst