Illustrationer til undervisningsbrug

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PPR og Samarbejdet om børn som mistrives
Advertisements

Målgrupper Målgruppe Hvem vil du ramme med jeres aktivitet på sociale medier? Hvad ved din målgruppe om jeres organisation? Hvilke tre nøglerelationer.
Kommunikation.
Målrettet og forsvarlig træning af børn og unge Ledertræf på tværs De gode idrætsoplevelse – engagerede forældrene på sidelinjen DBU´S bud -på involvering.
Roskilde Tekniske Skole
Oplæg til projektmodel Godkendt til anvendelse på ”TOP 12” af AU IT, STUDIER, ØKONOMI og AU HR d i version 1.0. Nedenfor findes version 1.2.
Illustrationer til undervisningsbrug
Arbejdsmiljøcertificering
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
Illustrationer til undervisningsbrug
Nyt ansvar.
Social kapital, fair proces og upopulære forandringer
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Efter selvevalueringen Tovholderens rolle og opgaver 22. august 2007.
Kommunikation Dit budskab består af: 7% ord 38 % toneleje
Målsætning S.M.A.R.T Målsætningen: Ingen detaljeret målsætning
Refleksionsopgave Succesruten: Hvad har været motiverende for jer i denne proces? Hvad skete der? Hvem tog ansvar? Hvordan var humøret/stemningen? Hvordan.
Fokus på personlige kompetencer
Bedste praksis i vandplanarbejdet Irene Wiborg Projektchef Det siger EU – Guideline nr. 8 om involvering.
Illustrationer til undervisningsbrug
It-ledelse for ikke-it-chefer
Illustrationer til undervisningsbrug
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Illustrationer til undervisningsbrug
Illustrationer til undervisningsbrug
Interessenthåndtering
De nye kommunikationspolitikker - hvad skal de indeholde?
Illustrationer til undervisningsbrug
Akademiuddannelsen i Ledelse Modul 2 Lederskab
Formulering af strategi ud fra analyse og ”Scenarier”
Hvem er jeg? Gunvor Hallas Chefkonsulent Cand.scient.adm., født 1952
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
DUBU oplæg til Interessentanalyse Kommunikationsplan
Carsten Lindorf Lean - kompetenceudvikling Ledelsen.
- et udviklings- og dialogværktøj
Opsummering af strategiske mål fra analysearbejdet Noter alle de strategiske mål, du/I er nået frem til i analysearbejdet Prioriter, sorter, saml og tilføj.
planlægnings- og styringsmodel og afsnit i bogen
1 Mikkelsen & Riis Projektmodel C PROJEKTMETODIK Illustrationer til undervisningsbrug Dette sæt indeholder udvalgte illustrationer fra Grundbog i Projektledelse.
Informationsformidling Brian Kjær Andreasen Hovedaktivitet 4. [ Viborg]
Organisationsanalyse. Klar fælles vision og mål Se sammenhæng til eget job Åben kommunikation Accept af fejl Accept af teamarbejde Inddragelse/delegering.
Illustrationer til undervisningsbrug
Illustrationer til undervisningsbrug
Illustrationer til undervisningsbrug
planlægnings- og styringsmodel og afsnit i bogen
Illustrationer til undervisningsbrug
Illustrationer til undervisningsbrug
Mit medieprodukt er en plakat til en miljømesse..
Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
1 Mikkelsen & Riis Projektmodel C PROJEKTMETODIK Illustrationer til undervisningsbrug Dette sæt indeholder udvalgte illustrationer fra Grundbog i Projektledelse.
1 Mikkelsen & Riis Projektmodel C PROJEKTMETODIK Illustrationer til undervisningsbrug Dette sæt indeholder udvalgte illustrationer fra Grundbog i Projektledelse.
Illustrationer til undervisningsbrug
Introduktion til projekter og projektledelse
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
2. Virksomhedens interessenter
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Problemformulering En problemformulering er et sæt af åbne spørgsmål.
Spor om implementering, udrulning og entré-strategi
1 Målgruppeanalyse ITU forår 2011 Paul R. Metelmann.
Projektledelse To timer på anerkendende vis…. Velkommen Navn og spejderfunktion Hvorfor er du her i dag?
Seminar om implementering – Økonomistyrelsen (11. november 2010) Implementering af systemer Inspiration og erfaringer fra Post Danmark ved chefkonsulent.
Isbjergmodellen. Isbjergmodellen Sociale og følelsesmæssige kompetencer: at anerkende sig selv og andre at kende følelser og forstå egne reaktioner at.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Konflikt håndtering Jan Christiansen Sosu Fyn. Hvorfor opstår konflikter? Uoverensstemmelser Uenigheder Aftalebrud Misforståelser Interessemodsætninger.
 Pries-Heje Slide nr.: 1Introduktion til projekter & projektledelse Introduktion til projekter og projektledelse 450 timer Hovedplan Detailplan.
Interessentanalyse Aktører Skal involveres efterhånden
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Hvad er vores kommunikationsmål
Værktøj: Interessentanalyse
Værktøj 10: Forandringer og stress - Ledelsen
Hvorfor lave en kommunikationsplan?
2. Virksomhedens interessenter
Præsentationens transcript:

Illustrationer til undervisningsbrug Dette sæt indeholder udvalgte illustrationer fra Grundbog i Projektledelse og Projektstyring med enkle midler. Sættet må anvendes af undervisere i projektledelse, med kildeangivelse.

Projektets interessenter og forankringen hos dem

Brug af interessentanalysen Tilrettelægge fremgangsmåde (strategi) Se konflikter og koalitioner Se interesser og projektmål påvirkningsaktivitet Organisere involveringen og indflydelsen

Ja Nej Aktiv deltager Gidsel Grå eminence Uden for projektet Indflydelse på projektet Medvirke i projekt- organisa- tionen Medvirke og indflydelse

Interessentbillede - koalitionsmodel Projekt Produkter Virkninger Konflikt eller koalition? Belønning Hvad får jeg ud af projektet? Bidrag Hvad skal jeg yde? Position Interesseområde Virkninger, forandringer Forståelse og opfattelser Oplevet bidrags-/belønningsbalance - Indstilling til projektet, motiver - Magt og indflydelse - Forventninger om indflydelse - Syn på øvrige interessenter Adfærd ved konflikter og beslutninger Behov for påvirkning Indsats - Mulige bidrag - Mulig aktivitet

Fire opgaver i forandringsprocessen Forståelse for projektet og løsningerne Kompetenceudvikling Accept af projektet Forståelse og kunnen Vilje og engagement Omstilling og ibrugtagning (produkt, processer, systemer, organisation) Anvendelse og drifts-/ forretningsnytte

Kommunikationsplanen Talsmænd og personer med indflydelse Nøglebudskaber Modtagerorienteret Brug af forskellige kommunikationsmidler, nøje tilrettelagt Velvalgte tidspunkter og med passende hyppighed Målbare resultater: Nåede budskaberne helt ud til modtagerne (antal deltagere eller læsere osv.) ? I hvor høj grad bemærker, husker og forstår modtagerne budskaberne ? Har kommunikationen haft effekt og ændret indstillingen og holdningen til forandringerne ? Hvem Siger hvad Til hvem Hvorledes Hvornår Med hvilken effekt Kommunikationsplanen