Indhold Beskrivelse af test, der kan supplere

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Advertisements

VMS data Geografisk og tidsmæssig udvikling af indsatsen i tobisfiskeriet v/ dataspecialist Josefine Egekvist Sekretariat for myndighedsbetjening.
Atomer Et programmeret forløb. En måde at lære på.
Palliativ indsats til KOL-patienter
Børns indflydelse på familiens købsbeslutninger
UU-Aalborg Evaluering af brobygning og intro 2013/14 Velkommen UU-Aalborg Ungdommens Uddannelsesvejledning.
Produktionsøkonomi Planteavl 2013
NemID og Fællesskema 2014 v/Signe Hansen Blegmand
ADHD – Når helikopteren ikke kan lette
Torbenfeldvej Vallensbæk strand Tlf.: – – dagligt brug af vores hjemmeside •AGEN LYS har en stor og omfattende.
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
ADHD - karakteristika Kroniske, vedvarende vanskeligheder i form af :
Analyse for Ældre Sagen: Anvendelse af nye teknologiske kommunikationsmidler Rapport Oktober 2008.
Samlet årsrapport for Gårdhaven 2012 SIP-socialpsykiatri
v/ Professor Lars Ehlers, Aalborg Universitet
Hvem er vi? •Vi er organiseret i KBH Amts behandlingscenter for stofbrugere. •Vi er 3 år gamle. •Hjulpet i gang af fokus på Ecstasy. •Hjulpet i gang af.
Biblioteket er ”godt tidsfordriv” til at få tiden til at gå.
Velkommen hos Juvel A/S
Elevernes digitale dannelse
Oktober 2005Tivoli Exit 2005 – Sommersæson – TotalGfK DanmarkCustom Research 1 Tivoli Exit 2005 – Sommersæson Total udarbejdet for Tivoli Growth from Knowledge.
Program Informationer χ2-test (chi-i-anden) Projekt 3
Samlet årsrapport for Sønderparken 2013 SIP-socialpsykiatri
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Sortering af affald Dato: 17. december Agenda Sortering af affald Dato: 17. december 2010 TNS Gallup A/S Kontaktperson Celia Paltved-Kaznelson Danmarks.
Analyse for Ældre Sagen: Trafikundersøgelse: Cykel, cykelhjelm mv Rapport Marts 2010.
Tidlig skriftsprog i dagtilbud
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Dialogmøder 2012 De private tilbud og kommunerne - fælles udfordringer og muligheder Geert Jørgensen.
SEO PÅ AU.
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
1 Effektiv forrentning Kjeld Tyllesen PEØ, CBS Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
Statistik.
Naboskabet - en undersøgelse af 3 boligområder 473 beboere besvarede undersøgelsen 6-11 år: år: år: 4 Voksne: 454.
Arbejdsmarkedsuddannelser – også for personer med læse-, skrive- og regnevanskeligheder Oplæg fra AMU-Fyn Konference d. 22/5 -07.

Representations for Path Finding in Planar Environments.
DCS/DTS fællesmøde januar 2010 Denne præsentation har været fremlagt ved DCS / DTS Fællesmøde 2010 og Poul Erik Mortensen har alle rettighederne til gengivelse.
Kvalitetstest af Palles Gavebod Spørgeskemaundersøgelse November 2010 – januar 2011 Center for Playware DPU.
HUSKESPIL – den lille tabel
Naboskabet - en undersøgelse af det sociale liv i Skovengen Skovengen.
1 & Om holdninger og holdningsændring blandt ledere og medarbejdere på sociale institutioner Evalueringsmedarbejder.
Spørgsmål: 1 Hvad er en knallertansvarsforsikring? Svarmuligheder: Ja
Titel: Arial, fed, skriftstr. 20, mørkegrå. Tekst: Arial, normal, fed eller kursiv, skriftstr. 10, 12 og 14 til print – 16 og 18 til projektor – mørkegrå.
 2 3  3 =  83  43  53  63  73  93  10 4.
Oplæg til Nofa4 i Trondheim d maj 2013 Ved Lektor Rune Christiansen
Augustseminar 2014 Nyborg d. 14. august.
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
1 Powerpointserie om In-line færdiggørelse ved Heatsettrykning Avisrotation Magasindybtryk Den Grafiske Højskole.
Region Midtjyllands tilbud 2013
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
Naboskabet - en undersøgelse af det sociale liv i Egedalsvænge Egedalsvænge.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
D 3 5A A A 16 5D 15 5A 14 5D A B D D A B A A D
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Matematik B 1.
Claus Brabrand, ITU, Denmark Mar 10, 2009EFFECTIVE JAVA Effective Java Presentation Workshop Claus Brabrand [ ] ( “FÅP”: First-year Project.
1 Tråde 2 Plan Trådbegrebet Synkronisering Koordinering Eksempel: et flertrådet spil.
It i de gymnasiale uddannelser Udstyr og anvendelse, 2010.
1 Bilag 1 Busafgange mellem Silkeborg by og andre byer i kommunen D. 2. oktober 2008.
Grunde til at jeg elsker dig
Januar 2009 MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredagLørdagSøndag Uge 2. Anette Ø. Kl Tina H. Lone M. 6 Kl Britt H. 7 Kl Vinnie G. Gerda.
Fundamentale datastrukturer
1 Fundamentale datastrukturer. 2 Definitioner: abstrakt datatype, datastruktur Elementære datastrukturer og abstrakte datatyper : arrays, stakke, køer,
1 Kap. 4, Jordens Tyngdefelt = Torge, 2001, Kap. 3. Tyngdekraftens retning og størrelse g (m/s 2 ) Acceleration Tyngdepotentialet (W): evene til at udføre.
Side Grundlæggende teoretisk statistik Hypotesetest: Test i 2 populationer.
Svampebekæmpelse – sidste nyt fra landsforsøgene Landskonsulent Ghita Cordsen Nielsen Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Planteavl Planteproduktion.
Præsentationens transcript:

Indhold Beskrivelse af test, der kan supplere WISC-III og som er velegnede til vurdering af eksekutive vanskeligheder TEA-Ch BRIEF RCFT T.O.V.A.

TEA-Ch Test of Everyday Attention for Children Teoretisk meget velfunderet Normer: Australske, 1999 Alder: 6-16 år (293 børn og unge) Delprøver: 9

Test of Everyday Attention for Children TEA-Ch III Test of Everyday Attention for Children Anvendelse: Børn og unge med eksekutive vanskeligheder Herunder opmærksomhedsproblemer

TEA-Ch Funktioner: Selektiv/fokuseret opmærksomhed Vedvarende opmærksomhed Skift i opmærksomhed Vedvarende, delt opmærksomhed Vedvarende opmærksomhed kombineret med responshæmning

TEA-Ch 9 delprøver: Opgave 1 og 5: Selektiv/fokuseret opmærksomhed Vedvarende opmærksomhed

TEA-Ch Opgave 3 og 8: Skift i opmærksomhed Opgave 4: Vedvarende, delt opmærksomhed Opgave 7: Vedvarende opmærksomhed med responshæmning

TEA-Ch 1 Himmeljagt: Opgave 1 Fokuseret opmærksomhed Visuel afsøgning på tid Score: a) Finde et bestemt rumskib blandt lignende minus b) Tælle rumskibe Bemærk: Fri af motorisk færdighed

TEA-Ch 2 Scoring!: Opgave 2 Vedvarende opmærksomhed Auditiv Tælle bestemte lyde (CD)

TEA-Ch 3 Optælling af Trolde: Opgave 3 Kontrol af opmærksomhed Skift i opmærksomhed Visuel Skiftevis tælle frem og tilbage; Cue: pil Score: Tid og antal

TEA-Ch 4 Himmeljagt DO: Opgave 4 Dobbeltopgave: Himmeljagt og Scoring! Vedvarende delt opmærksomhed Kombinationsprøve (dobbeltopgave) Visuel og auditiv (CD)

TEA-Ch 5 Mission Landkort: Opgave 5 Fokuseret opmærksomhed Finde mål/symboler på et kort: Visuel afsøgning På tid

TEA-Ch 6 Scoring DO: Opgave 6 Dobbeltopgave: Tælle lyde og registrere dyrenavn. Styring af opmærksomhed Auditiv - Auditiv (CD) Tælle lyde (samle point!) og Registrere dyrenavne

TEA-Ch 7 Gå-Stop: Opgave 7 Vedvarende opmærksomhed med respons hæmning Auditiv - motorisk (CD) Gå frem (på papir) ved bestemt tone Bliv stående ved anden tone

TEA-Ch 8 Modsatte Verdener: Opgave 8 Vedvarende delt opmærksomhed Kontrol af opmærksomhed Skift mellem a) normal og b) modsat reaktion a) Benævne cifrene 1 og 2 placeret tilfældigt på en række b) Sige 1 ved 2 og 2 ved 1 Score: Tid for a) og tid for b)

TEA-Ch 9 Kodetransmission: Opgave 9 Vedvarende opmærksomhed Auditiv (CD) Lytte til en række tal Ved to 5-taller i rækkefølge: Nævn det tal, der blev nævnt lige inden 12 minutter - monoton

TEA-Ch og eksekutive funktioner Opgaverne 3 og 8, hvor man skal skifte mellem en automatiseret respons og en respons, der er i modstrid med en velindlært respons er særligt velegnede til at fange problemer på det eksekutive område. Især hos kvikke børn, der i øvrigt klarer sig godt.

BRIEF Eksekutive funktioner 3 forskellige: Skolebørn: 11-18 år Førskolebørn: 2- 5 år Selvrapportering: 11-18 år For skolebørn: 2 spørgeskemaer Forældreskema Lærerskema

BRIEF 2 overordnede områder: 1. Adfærdsregulering: a. Impulshæmning b. Fleksibilitet c. Emotionel kontrol

BRIEF 2. Metakognition (5): a. Initiering b. Arbejdshukommelse: c. Planlægning/Organisation: d. Organisering: e. Monitorering:

BRIEF Overordnet mål: Adfærdsregulering + Metakognition = Generel Eksekutiv Funktion (GEF)

Overordnede områder 1. Adfærdsregulering a. Impulshæmning Evnen til at hæmme pludselige indskydelser, når dette er hensigtsmæssigt

Overordnede områder 1. Adfærdsregulering b. Fleksibilitet Evnen til at kunne skifte hurtigt fra en situation til en anden fx fleksibilitet ved problemløsning eller ved fokusering af opmærksomhed

Overordnede områder 1. Adfærdsregulering c. Emotionel kontrol Evnen til at tilpasse emotionelle reaktioner til situationen, (eksempelvis voldsomme reaktioner på bagateller)

2. Metakognition a. Initiering Evnen til at tage et initiativ fx selvstændigt at få ideer, forsøge at løse problemer, (barnet vil gerne men kan ikke komme i gang)

2. Metakognition b. Arbejdshukommelse Evnen til at holde information i hovedet, mens man løser et problem, (kan ikke vedblive med den samme aktivitet ret længe ad gangen, kan ikke holde fast på instruktioner)

2. Metakognition c. Planlægning/Organisation Evnen til at sætte sig mål og planlægge fremtidig aktivitet (fx at løse opgaver et trin ad gangen, eller til at vurdere hvor lang tid man skal bruge til noget og handle derefter

2. Metakognition d. Organisering Evnen til at organisere og holde styr på det materiale, man skal bruge i skolen eller i Fritiden, (børn der roder med deres ting)

2. Metakognition e. Monitorering Evnen til at overvåge sin egen adfærd, fx kontrollere: om det man gør er rigtigt er det mest hensigtsmæssige til at løse en given opgave effekten af ens adfærd (børn der ikke lærer af erfaringen)

BRIEF Skolebørn Case eksempel 1 Skalapoint (T-scores (50 +/- 15): Over 65 = Problemer på klinisk niveau Indeks Forældre Impulshæmning 71 Fleksibilitet 77 Emot. kontrol 73

BRIEF Case eksempel 1 Indeks Forældre Initiering 52 Arbejdshukommelse 58 Planlægning/Organisation 48 Organis. af materialer 37 Monitorering 66

BRIEF Eksekutive funktioner Indeks Forældre Adfærdsregulering 77 Metakognition 52 Global (GEF) 63

Vurdering af Brief resultater Case eksempel 1 Adfærdsregulering: Klinisk afvigende på alle skalaer Metakognition: Normal på alle skalaer

BRIEF skolebørn Case eksempel 2 Lærer Forældre Impulshæmning 69 51 Fleksibilitet 63 40 Emot. kontrol 69 49 Initiering 69 50

BRIEF skolebørn Case eksempel 2 Læ Fo Arbejdshukommelse 76 49 Planlægning/Organisation 79 54 Organis. af materialer 77 61 Monitorering 67 50

Case eksempel 2 Indeks Læ Fo Adfærdsregulering 69 48 Metakognition 76 53 Global (GEF) 75 51

Case eksempel 2 Vurdering af Brief resultater Lærerskema: I det kliniske område på alle skalaer mua. Fleksibilitets-skalaen Forældreskemaet: Fuldstændig normalt på alle skalaer og gennemgående lavt (dvs. tilsyneladende helt problemfri) på alle skalaer

Case eksempel 2 Profil: Ens for de to vurderinger, dvs. at det i såvel hjem som skole er de samme domæner der vurderes som henholdsvis mindst og mest problemfyldte Begge skemaer: Største problem inden for: Metakognition

BRIEF: Sammenligning af vurderinger Forklaring på diskrepans mht. niveau: Moderen har givet en fri skriftlig beskrivelse af sin søn med eksempler, der svarer til BRIEF lærervurdering. Adspurgt om BRIEF besvarelsen hun, at hun nok var bange for at lade sin vurdering blive for hård.

RCFT Rey Complex Figure Test and Recognition Trial Vejledning Stimulus kort Testhefte (Der findes også en computer udgave af originalen m. standardiseret scoring)

RCFT Standardisering: Voksne: 601 normale personer Børn: 505 normale børn Børn: 6:00 - 17:11

RCFT 4 forskellige opgaver Kopiering Genkaldelse efter 3 minutter (umiddelbar) Genkaldelse efter 30 minutter (forsinket) Genkendelse af delelementer: 12 af 24

RCFT Tidsintervaller skal overholdes Urelateret verbal aktivitet ind i mellem Figuren må ikke følges med fingeren Viskelæder tilladt Man markerer ikke med farveblyanter Barnet må reorientere såvel stimulus som respons ark Tid for tegninger noteres

RCFT Procesorienteret information Man kan kopiere tegningen samtidig med barnet Og notere rækkefølge af kopiering af elementerne

RCFT Kopiering: Måler tilfældig visuospatial hukommelse * Varighed skal noteres Forsinket genkaldelse: 30 min. efter afsluttet kopiering Genkendelse: Umiddelbart efter afsluttet forsinket genkaldelse

RCFT Genkendelse: 12 elementer fra Rey er blandet med 12 lignende elementer Elementer fra Rey skal cirkles

RCFT Standardiseret scoring 18 enheder scores for: Præcision Placering NB: Præcise scoringsregler i vejledning

RCFT Point: 0, 0.5, 1, 2 Kopiering og genkaldelse Totale råpoint: 0.0 - 36.0 2 = Korrekt gengivelse og placering 1 = Korrekt gengivelse eller placering 0.5 = Genkendelig men upræcis og forkert placeret

RCFT Genkendelse Sande Positive Falske positive Sande negative Falske negative Råpoint: Sande positive + Sande negative

RCFT For hvert delelement findes: Generel scoringsregel Specifikke scoringsregler For den uerfarne For at afgøre tvivlstilfælde NB: Man straffer kun 1 gang for en fejl

RCFT Vejledning rummer: 3 case eksempler på scoring af de 4 dele af RCFT med forklaring af hvorfor, der scores sådan

RCFT Genkaldelse er en hukommelsestest ikke en tegnetest Tilladte grænser for unøjagtighed skal derfor overholdes

RCFT Kopiering Særlig høj stigning fra 6 til 11 år 17-årige fejlfri Genkaldelse Særlig høj stigning fra 6 til 12 år Tid for kopiering falder lineært med stigende alder Genkendelse: Ingen særlig alderseffekt

T-score normer Genkaldelse og Total genkendelse T-scores: 50 +/- 10, samt percentiler 1/2 års intervaller: 6-9 år 1 års intervaller: 10-17 år T-score intervaller med kvalitative betegnelser Klinisk tolkning: Fra T-score 39: Forstyrrelse

RCFT For skæve fordelinger og for lille spredning til T- score: Kopiering: Score og tid Genkendelse: Score for TP, FP, TN, FN Kun 5 percentiler kategorier Over 16 16-11 10-6 5-2 Under eller lig med 1

10:8 år: Kvik dreng med eksekutive og visuospatiale problemer

TOLKNING Kopiering Tid og score for kopiering måler forskellige ting Score: Visuokonstruktionelle færdigheder (spatiale) Tid måler hastighed af kognitive processer hvis der ikke er motoriske eller perceptuelle vanskeligheder

TOLKNING Genkaldelse Visuospatial hukommelse Genkendelse Hentning (retrieval) fra hukommelsen med cue

1. Hukommelsesprofil Normale: Ingen større forskel mellem T-scores på: Umiddelbar genkaldelse Forsinket genkaldelse Genkendelse Dysfunktion: Vurdering af forstyrrelsens art baseres på forskelle i T-scores

2. Hukommelsesprofil 4 forskellige typer forstyrrelse Opmærksomhed Indlæring (encoding) Opmagasinering (storage) Genkaldelse (retrieval)

Test af eksekutiv funktion? Vurdering af testen: Testen antages at være velegnet til vurdering af eksekutive vanskeligheder og er særlig god til fange unge børn og kvikke mindre børn med eksekutive vanskeligheder, der hyppigt klarer sig godt på andre af de oftest benyttede test.

T.O.V.A. Test of Variables of Attention Computeriseret test (continuous performance test type) Specielt velegnet til vurdering af impulsivitet – manglende hæmning Vedvarende opmærksomhed Træthed Neurologisk forstyrrelse Check af behandlingseffekt for ADHD