Fart, distance, vind & strøm Navigation 2: Stedbestemmelse Yachtskipper 3 03-JAN-2013 – Uge 1 Navigation 1: Fart, distance, vind & strøm Navigation 2: Stedbestemmelse 65,45 knob over 500 meter, peak på 68 knob!
Fart og distancer Den sejlede fart = - den hastighed skibet kommer frem gennem vandet Den beholdne fart = - den hastighed skibet kommer frem over grunden Den loggede fart = - den hastighed der vises på loggen - viser loggen rigtigt er det den samme som sejlet fart eller beholdne fart Fart angives i knob = sømil/time
Fart og distancer Den sejlede distance = - den vejlængde skibet i en vis tid kommer frem gennem vandet Den beholdne distance = - den vejlængde skibet i en vis tid kommer frem over grunden Den loggede distance = - den vejlængde der i en vis tid vises på loggen - viser loggen rigtigt er det den samme som sejlet distance eller eventuelt den beholdne distance Distance angives i sømil
D F T Definitioner Distance = fart * tid Fart = distance / tid Tid = distance / fart D F T
Logkorrektion Hvis loggen viser forkert, kan man bruge en logkorrektion: Eksempel
Så er det opgave-tid …
Vind og afdrift Retning angives fra den retning vinden kommer fra Søen
Afdrift Afhænger af vindstyrke samt relative retning i forhold til styrede kurs Afhænger af skibets form, dybgang og fart samt søens højde Størrelse bestemmes ud fra et skøn
Afdrift. Vind St.kurs Sejl. kurs
Strøm Vands bevægelse hen over havbunden Vurderes ud fra oplysninger Regelmæssige strømme Tidevandsstrømme Uregelmæssige strømme Vurderes ud fra oplysninger Fra land Egne observationer Strømmens sætning og fart
Strømparallellogram ABC = Første strømtrekant ADC = Anden strømtrekant Rv. nord ADC = Anden strømtrekant C Strømmens sætning D længden = strømmens fart længden = beh. fart B Beh. K. Rv. lænden = sejl. fart Sejl. K. Rv. A
Opgave - første strømtrekant ABC RV. nord C B 45 ° S = Sejl. K. rv. = 45 ° S = Sejl. fart = 10 knob S = Strømmens sætning = NV S = Strømmens fart = 2 knob Beh. K. rv = ?? Beh. fart = ?? A
Opgave - anden strømtrekant ADC RV. nord 135 ° A B S = Sejl. K. rv. = ?? S = Sejl. fart = 6 knob S = Strømmens sætning = S S = Strømmens fart = 2 knob Beh. K. rv = 135 ° Beh. fart = ?? D C ??
Strømkonstruktion. N Første strømtrekant: Kendte størrelser: Sejl.Kurs og Sejl.Fart; Strømmens sætning og fart. Søgte størrelser: Beh.kurs og beh.fart. N Strømmens sætning og fart Sejl.Kurs og fart Så er det muligt at finde beh. kurs og fart
Strømkonstruktion. N Anden strømtrekant: Kendte størrelser: Beh.Kurs og Sejl.Fart; Strømmens sætning og fart. Søgte størrelser: Sejl.kurs og Beh.fart. N Strømmens sætning og fart Nu kan den beh. fart opmåles Udsæt beh.kurs Og den sejlede kurs kan findes Udsæt den sejlede fart, med en passer.
Kurssætning – fra søkort til kompas Beh.k.rv. Fra søkortet strømtrekant 2. strømtrekant Sejl.k.rv. Rettes for afdrift ud fra afdrift Vindretning St. k. rv. Den retvisende kurs mv. St. k. mv. Den misvisende kurs dv. Fra deviationstabel St. k. dv. Den kurs man styrer efter kompasset.
Kursudledning – fra kompas til søkort St.k.dv. Den kurs man styrer efter kompasset. dv. Fra deviationstabel St.k.mv. Den misvisende kurs mv. Fra søkortet St. k. rv. Den retvisende kurs afdrift Vindretning Sejl.k.rv. Rettes for strøm ud fra strømtrekant 1. strømtrekant Beh.k.rv. Kurs i søkortet
Så er det opgave-tid …
Yachtskipper 3 03-JAN-2013 – Uge 1 Navigation 2: Stedbestemmelse
Man anvender ofte kombinationer af metoder Lad os se på nogle eksempler
To mærker eller dobbeltmærke
Mærke og pejling
Mærke og horisontalvinkel
Mærke og afstand
K r y d s p e j l i n g
Pejling og horisontalvinkel
P e j l i n g og a f t s a n d
To horisontale vinkler
Dobbelt afstand
Tre samtidige stedliner
Firestregspejling Virker kun hvis der ikke er strøm og/eller afdrift.
Stedbestemmelse ved lodskud ”Pergament-metoden” 13 9,0 11 8,0 6,5
I k k e s a m t i d i g e s t e d l i n i e r Hedder også stedbestemmelse ved udløben distance. Men baserer sig på den beholdne distance og den beholdne kurs. Usikkerheden ligger i de vurderinger man gør sig på strøm og afdrift og derfor vil den være mere nøjagtig jo højere fart man har – for så bliver påvirkningen relativt mindre !!!!
Tak for i aften …