Lektion 16 – Søvejsreglerne (vigereglerne)

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Test i skibslys Denne lille test lavet til hjælp for den mundtlige del af Duelighedsprøven i sejlads for fritidssejlere. Hvis du svarer korrekt på spørgsmålet,
Advertisements

Søkortet, bredde- og længdegrader, positioner
Lektion 15 – Afgøre om fare for sammenstød
De Internationale Søvejsregler
Lektion 25 Pligt til at hjælpe andre fartøjer og personer i nød
Mr. Raggys prøveeksamen Gennemgang af svarene.
Reglernes del 2: Når både mødes
Vejret Vandet i luften.
Forholdsregler under nedsat sigtbarhed
Beholden kurs, sejlet kurs og styret kurs
Vindmøller Mathias Turac, Devran Kücükyildiz & Daniel Thyrring
Reduktion AM 2009.
Yachtskipper /2010 Navigation: Magnetisme Kurssætning
Velkommen til Jeopardy: Trafiksikkerhed i Øjenhøjde
Test i tågesignaler Denne lille test lavet til hjælp for den mundtlige del af Duelighedsprøven i sejlads for fritidssejlere. Hvis du svarer korrekt på.
Lektion 6 - Tid, fart og distance
SSQ 5.6 side 1 De følgende spørgsmål drejer sig om din evne til – og oplevelse i forbindelse med – at høre og lytte i forskellige situationer. For hvert.
SSQ12-C SSQ12-C Instruktioner De følgende spørgsmål drejer sig om din evne til – og oplevelse i forbindelse med – at høre og lytte i forskellige situationer.
Definitioner 5 Når både mødes 3 (Afsnit C+D)
1 Video-regelquiz - Inkl. svar. 2 I denne lille video-regelquiz bliver I stillet over for ni regelsituationer i slagspil. Hver situation beskrives i en.
Lektion 21 Behørigt udkig, søvagt, skibsførerens ansvar
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
Farvandsafmærkning Farvandsafmærkning er søens vejskilte og trafiklys, som markerer hvor på havet du kan sejle sikkert - og hvor du skal holde dig væk.
Vagtholdsbekendgørelsen
Lydsignaler for forskellige kategorier af skibe
1 De fem mest brugte regler… der ikke eksisterer. Fem regler, der ikke eksisterer…
Alder Navn Dato SSQ12 SSQ12 Instruktioner Jeg bruger ét høreapparat (venstre øre) Jeg bruger ét høreapparat (højre øre) Jeg bruger to høreapparater (begge.
Hvordan bruger jeg First Class konferencerne ?
Stedlinje er en linje på jorden hvorpå skibet befinder sig.
Navigatoriske publikationer
Lektion 8 – Bestiksejlads
Lektion 11 – Brug af GPS navigator, waypoints
Lektion 18 Sejlads i snævre løb og trafiksepareringsområder
Lektion 3 – Kompasretninger og kompasset
Behørigt udkig, søvagt, skibsførerens ansvar
Bestiksejlads og sejladsplanlægning
Lektion 22 – Nødmeldinger og nødsignaler
Quiz i navigationslys Hvad ser du her? 1. Fiskeskib 2.
Lanterner og dagsignaler
Særlige regler for sejlads i indre danske farvande
Regel 24 Slæbning og skubning.
22 spørgsmål til mundtlig overhøring til duelighedsprøven
 Det jeg har gjort er, at jeg har lavet en tast der starter det hele (mellemrum), derefter har jeg sat nogle lyde ind, og fået dem til at gentage sig.
Svar venligst på nedenstående spørgsmål, før du besvarer spørgsmålene om din hørelse Navn: Dato: Alder: Jeg bruger ét høreapparat (venstre øre) Jeg bruger.
Mit første spil Extreme Racing. Som det første, da jeg havde fået ideen til at lave et bilspil, lavede jeg bilen Jeg startede med at lave en rød kasse.
Reduktion AM 2009.
Spørgsmål: 1 Hvad er en knallertansvarsforsikring? Svarmuligheder: Ja
Velkommen til FDM Sjællandsringen En verden af motorsports aktiviteter for alle.
En god start på Match Race
Vejledende håndtering af Tessa under kapsejlads Rollefordeling - version december 2012.
Sportsmanship Hovedregler Definitioner
DIT LIV Tænd for lyden og læn dig tilbage -.
Rollefordeling - version 1 - august 2012
Regelkurset, afsnit 3 Når både mødes 2 (Afsnit B).
Definitioner 2 Når både mødes 1 (Afsnit A)
Stress En folkesygdom?.
Uddannelse for meginsejlere
Kapsejladsregler Kort opsummering. Materiale Kapsejladsreglerne og yderligere forklaringer findes i Dansk Sejlunions regelkursus:
Styring og trim Seniorsejlerskolen, Vedbæk sejlklub. Dines, REGGAE.
Sådan lærer Ulvene at sejle i Havets Helte
Kapsejladsreglerne på 2 timer
Tekniske hjælpemidler Bekendtgørelse 1109
Køreteknik Sæt I gang Før du kører ud i trafikken, skal du kunne køre din knallert sikkert. Du skal kunne holde balancen, trække, sætte i gang, standse,
Typiske ulykkessituationer
Kryds og rundkørsler.
Hvorfor korttursstyrmandsuddannelse?
Reduktion AM 2009.
Øveprøve – lille knallert
Typiske ulykkessituationer
Uddannelse for meginsejlere
Præsentationens transcript:

Lektion 16 – Søvejsreglerne (vigereglerne) Maskindrevne skibe Maskindrevne skibe har fri manøvreevne og kan uden problemer dreje til begge sider eller ændre deres fart. I vigereglerne for maskindrevne skibe skelner man mellem situationer, hvor skibene sejler direkte mod hinanden, på skærende kurser og overhaler hinanden. Maskindrevne skibe, som sejler direkte mod hinanden, skal begge dreje til styrbord og herved passere hinanden om bagbord : Klik på tegningen for at se animation af manøvrerne © Dragør Navigationsskole

Søvejsreglerne (vigereglerne) Maskindrevne skibe på skærende kurser: Det skib, der har det andet skib på sin styrbord side, skal vige (ved at dreje styrbord eller mindske farten), og det andet skib skal holde kurs og fart: Klik på tegningen for at se animation af manøvrerne © Dragør Navigationsskole

Søvejsreglerne (vigereglerne) Maskindrevne skibe , som overhaler hinanden: Det overhalende skib skal altid vige ved at dreje styrbord eller bagbord om det andet skib: Klik på tegningen for at se animation af manøvrerne © Dragør Navigationsskole

Søvejsreglerne (vigereglerne) Sejlskibe Vindens retning er en begrænsning for et sejlskibs handlefrihed. I vigereglerne for sejlskibe skelner man mellem at have vinden ind fra samme side og fra modsat side. Det kalder man at være på "samme halse" og at være på "modsat halse”. (Det er storsejles vindføring, der er afgørende for om skibet er på styrbord eller bagbord halse) Sejlskibe på samme halse: Det skib der er til luv (vindsiden) skal vige for det skib der er i læ: Luv skib Vindretning Klik på tegningen for at se animation af manøvrerne © Dragør Navigationsskole

Søvejsreglerne (vigereglerne) Sejlskibe på modsatte halse: Det skib, der har vinden ind fra bagbord (bagbord halse), skal vige for det skib der har vinden ind fra styrbord (styrbord halse): Skib med vinden ind fra styrbord Vindretning Skib har vinden ind fra bagbord Klik på tegningen for at se animation af manøvrerne © Dragør Navigationsskole

Søvejsreglerne (vigereglerne) Sejlskibe på modsatte halse og modsatte kurser: Det skib, der har vinden ind fra bagbord (bagbord halse), skal vige for det skib der har vinden ind fra styrbord (styrbord halse)_ (DER ER INGEN REGEL FOR SEJLSKIBE PÅ MODSATTE KURSER (som for maskindrevne skibe), kun regler for sejlskibe med vinden ind fra samme side eller modsatte side) Skib med vinden ind fra styrbord Vindretning Skib har vinden ind fra bagbord Klik på tegningen for at se animation af manøvrerne © Dragør Navigationsskole

Søvejsreglerne (vigereglerne) ”Tvivlsreglen” for sejlskibe: Hvis et skib med vinden ind fra bagbord ser et skib til luv, og ikke med sikkerhed kan afgøre om skibet har vinden ind fra bagbord eller styrbord, skal skibet vige for det andet skib til luv. Du kan komme i situationer, hvor du ikke kan se om det andet skib er på bagbord eller styrbord halse, f.eks hvis skibet til luv har spiler oppe (der dækker for storsejlet), er en stor råsejler for læns (vinde ind fra agten) med bl.a. sejlføring, eller vejret er usigtbart og slører skibets sejlføring. Din vigepligt kan således skifte afhængig af det andet skibs sejlføring (vind ind fra samme side eller modsatte side). Da du har vinden ind fra bagbord, skal du vige for det andet skib, hvis dette har vinden ind fra styrbord (modsatte halse, bagbord halse viger for styrbord halse). Hvis det andet skib har vinden ind fra bagbord, er det den anden vigeregel der træder i kraft (samme halse, skib til luv viger for skib i læ - altså dig. Altså tvivl om hvem der skal vige, hvorfor denne ”tvivlsregel” træder i kraft. Klik her for at se animation af manøvrerne Vindretning © Dragør Navigationsskole

Søvejsreglerne (vigereglerne) Sejlskibe indhenter andet sejlskib. Indhentende sejlskib SKAL altid vige for det sejlskib det sejlskib (eller maskindrevet skib!), som det indhenter. Ofte vil indhentende sejlskib overhale mod det andet sejlskibs luv side hvis muligt, således at det skib der overhales, ikke ”tager vinden” fra det overhalende skib (som vil være tilfældet hvis skibet overhaler det andet sejlskib til læ). Vindretning Klik her for at se animation af manøvrerne © Dragør Navigationsskole

Søvejsreglerne – skibes forpligtelser for hinanden Der er skibe, som der skal tages særlig hensyn til. Dette kan f.eks. være fiskeskibe, trawlere, uddybnings-fartøjer, slæbebåde med stort slæb, skibe med stor dybgang og skibe med maskin- og/eller styremaskine-svigt. Nedenfor er oplistet den rækkefølge, som skibe af forskellige kategorier skal vige for hinanden. Maskindrevet skib Sejlskib Fiskeskib Skib begrænset i manøvre Skib ikke under kommando Regel 18 - Skibes forpligtelser over for hinanden (a) Et maskindrevet skib, der er let, skal gå af vejen for: (i) et skib, der ikke er under kommando; (ii) et skib, der er begrænset i sin evne til at manøvrere; (iii) et skib, der er beskæftiget med fiskeri; (iv) et sejlskib. (b) Et sejlskib, der er let, skal gå af vejen for: (iii) et skib, der er beskæftiget med fiskeri. (c) Et skib, der er beskæftiget med fiskeri, og som er let, skal så vidt muligt gå af vejen for: (ii) et skib, der er begrænset i sin evne til at manøvrere. (d) (i) Ethvert skib, bortset fra et skib, der ikke er under kommando, eller et skib, der er begrænset i sin evne til at manøvrere, skal, dersom omstændighederne i det givne tilfælde tillader det, undgå at vanskelig-gøre sikker passage for et skib, der er hæmmet af sin dybgang, og som fører signaler efter regel 28; (ii) et skib, der er hæmmet af sin dybgang, skal navigere med særlig forsigtighed under fuld hensyntagen til dets specielle situation. Læs mere her: http://navigationsskole.dk/sovejsreglerne.html © Dragør Navigationsskole