1 VELKOMMEN VELKOMMEN til nye lærere på det almengymnasiale område Gymnasieskolernes Lærerforening.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Overenskomst 2011 Kravindsamling   God debat! 1.
Advertisements

Forståelsespapir Forståelsespapir - ikke en aftale, og så alligevel….. Rammer der er centralt udfyldte med KLF. Loven er gældende alle de steder, hvor.
Introduktion til OK13. Det generelle resultat 2 årig overenskomstperiode Rammen:  1. år: 0,82 % - da reguleringsordning er i minus => ingen lønstigning.
1 Inspektorforeningens årsmøde 3. marts 2010 Gorm Leschly.
TR-rollen frem mod nye arbejdstidsregler
Kendetegn for IDAs/DdLs nye statslige OK
Mette Andersen SDE Ansættelse af elev. Mette Andersen SDE
Hotel- & Restaurantskolen den 15
VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier
Indsæt et billede Klik på det lille billedindsættelses ikon, midt på siden og hent et billede Vælg layout 1. Højre-klik uden for dit slide 2. Vælg et passende.
Møde mellem Tekna Realisterne og IDA Fredag den 18. marts kl i Ingeniørhuset, København.
Ledere i gang August 2010 Kaj Jørgensen, Lønchef
• I et samarbejde mellem LL, DLF-A og Danmarks Lærerforening inviteres I til et •ORIENTERINGSMØDE •Fredag den 20. marts 2009 •kl. 9 – 12 i kantinen, Middelfartvej.
Eksamen i KS -praktiske og gode råd samt eksempler på eksamensbilag
Folkeskolereform Version 1.0
Deltidsunderviser og dagpengereglerne
1 VELKOMMEN til nye lærere på stx/hf. 2  TR varetager og forhandler kollegernes interesser  TR støtter op om det enkelte medlem efter behov  TR er.
1 VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier. 2  TR varetager og forhandler kollegernes interesser  TR støtter op om det enkelte medlem efter behov.
Den statslige tillidsrepræsentantaftale Temamøde den 18/ om tillidsrepræsentanters arbejdsvilkår på KU professor, dr. jur. Jens Kristiansen.
Temamøde 18. marts 2009 Organisations- uddannelsen 2009.
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
Tillids- og TalsmandskursusSøfartens Ledere TR`ens rolle og rettigheder Valg af tillidsmænd  Valg af tillidsmand/mænd forudsætter hjemmel hertil i overenskomsten.
FORHANDLING.NET. Forhandling i individuelle arbejdsforhold FORHANDLING.NET Det handler om at skabe merværdi Interessebaseret forhandling handler om at.
Arbejdstidsaftale 08 - indholdet Disposition Central – lokal aftale Gennemgang af de vigtigste bestemmelser og bilag.
xx RESULTATET OK15. RESULTATET  Lønstigninger, så reallønnen forventes sikret  Signal om at tidsregistreringen skal fungere  Partsprojekt på erhvervsgymnasierne.
Indsæt et billede Klik på det lille billedindsættelses ikon, midt på siden og hent et billede Vælg layout 1. Højre-klik uden for dit slide 2. Vælg et passende.
RLTN. OK15 Alle aftaler er 3-årige Der er indgået generelt forlig på RLTN- området den 20. februar 2015 Der er indgået aftale om Den regionale kompetencefond.
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE JOB MED LØNTILSKUD TIL FØRTIDSPENSIONISTER MØDE.
OK 15 CFU og Finansministeriet Det generelle forlig
Som gymnasielærer underviser du elever på STX (studentereksamen) HF HHX (højere handelseksamen) HTX (højere teknisk eksamen) Studenterkursus.
Virksomhedsrettede muligheder Virksomhedspraktik Ansættelse med løntilskud – efter 6 måneders ledighed –Offentligt –Privat.
Lederkursus December REGELHIERARKIET I Grundloven Folketingslov Landstingslov, landstingsforordning og Inatsisartutlov Bekendtgørelser Cirkulærer.
1 OK 2013 Informationsmøder d. 20. juni 2013 Himmerlandscentrets Idrætsefterskole Haslev Idrætsefterskole Ladelund Efterskole Ringe Fri- og Efterskole.
FORLIG MELLEM KL OG LC I HOVEDTRÆK Faglig sekretær LFS Flemming Kjærgaard Andersen OVERENSKOMST 2015.
Disse slides er beregnet på erhvervsgymnasier. FINANSLOVSFORSLAGET  2% hvert år  ¼ mia. kr. i 2016 for gymnasieuddannelserne. Stiger med 2 pct. pr.
Dimittendmøder 2010 Bibliotekarforbundet Karin V. Madsen.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Velkommen til Lægedag i Region Sjælland Session: Hvad er mine rettigheder og forpligtigelser?
Ansættelsesk-ontrakt og løn
At være ny på arbejdsmarkedet
Temadag for TR.
VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier
VELKOMMEN til nye lærere på stx/hf
Hvilke løn- og ansættelsesvilkår får jeg?
Temaer for OK18 og en temperaturmåling
Overenskomst-forhandlinger 2018
Introduktion til OK13 1.
Orienterings- og dialogaften 20. marts 2014
VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier
Centralforeningen for Stampersonel
Forhandlingsfællesskabet
Forhandlingsfællesskabet
VELKOMMEN til nye lærere på stx/hf
OK18 Det kommunale og regionale forlig
VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier
Årsmøde
VELKOMMEN til nye lærere på stx/hf
Dialog om opgave- og arbejdstilrettelæggelse for skolepædagoger
TR-kursus IA Afskedigelse - lærere ved VUC 14. September 2018
X OK15 resultatet.
Seminar for ikke- fastansatte og ledige 2018
VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier
Den nye ferielov.
Arbejdstidsopgørelse 2018: Tjek tiden
Arbejdstidsopgørelse 2018: Tjek tiden
Introduktion til OK13 1.
VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier
VELKOMMEN til nye lærere på stx/hf
Årsmøde
VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier
Præsentationens transcript:

1 VELKOMMEN VELKOMMEN til nye lærere på det almengymnasiale område Gymnasieskolernes Lærerforening

2 Tillidsrepræsentantens rolle  Kollegernes talsmand og interessevaretager over for ledelsen – TR taler din (og de andre læreres) sag  GL’s lokale repræsentant  Lokal overenskomstpart og forhandler  Kontaktled og informationsformidler mellem medlemmerne og GL’s øvrige organisation

3 Gymnasieskolernes Lærerforening Vesterbrogade 16 GL har medlemmer – Stort set alle stx/hf-lærere er medlemmer plus lærere fra hhx/htx GL’s formål: • at virke til gavn for gymnasiale uddannelser • at varetage medlemmernes økonomiske, tjenstlige og faglige interesser En høj organisationsprocent giver gymnasielærernes synspunkter en stærkere stemme over for arbejdsgivere og politikere

4 Hvis du oplever ….  At arbejdet bliver for uoverskueligt  At blive syg i længere tid  At ledelsen ikke synes, du passer dit job  At en elev klager  Samarbejdsvanskeligheder  Etc. Kontakt TR eller GL’s sekretariat! Der findes ofte gode løsninger – men det er vigtigt, at du henvender dig hurtigst muligt. MEN du behøver ikke at have problemer for at henvende dig – rådgivning om barselsorlov, pædagogikum osv. er også gode anledninger til at henvende sig.

5 Årlig arbejdstid  En gymnasielærer har ligesom alle andre på det danske arbejdsmarked en årlig arbejdstid på 1924 timer inkl. ferie. Det svarer til gennemsnitligt 37 timer/uge. Arbejdstiden beregnes på årsbasis.  5 ugers ferie afvikles normalt i skolernes sommerferielukning (4 uger i juli og 1. uge i august). (Løntræk første år)  5 særlige feriedage (6. ferieuge) optjenes parallelt med ferie – afvikles efter aftale mellem ledelse/lærer.  Ca timer til undervisning, forberedelse, retning af opgaver, eksamen, teamsamarbejde, møder og andre individuelle opgaver.  Undervisningsfrie perioder: Typisk resten af sommerferielukningen, uge 42, mellem jul og nytår, uge 7/8, 3 dage op til påske. Her håndterer vi dem ved …  Hvis man holder fri i de undervisningsfrie perioder, er arbejdsbelastningen i undervisningsugerne i gennemsnit ca. 43 timer/uge.  Gymnasielærere er ikke ansat uden højeste arbejdstid  Arbejdstiden skal løbende registreres  Den daglige arbejdstid på arbejdspladsen skal foregå i sammenhæng

6 Arbejdstiden her på skolen  På vores skole tilrettelægger vi arbejdet således…  Vi registrerer således…  Du skal særligt være obs på …

7 Løn Pr. 1. august 2013 Hertil lokalt aftalte tillæg Centralt fastsat løn på stx/hf Cand.mag /scient. Trin lønU-tillæg *) PensionI alt kr. pr. måned år år år år år *) Tillæg er afhængigt af erfaring på gymnasialt eller højere niveau. Lønforløbet skal ses for den nye lærer, der begynder at undervise efter kandidateksamen. En nyansat, der har 3 års akademisk - ikke undervisningserfaring - vil få grundløn i forhold til ancienniteten, men tillæg ift. at være uerfaren underviser.

8 Alt det praktiske  Hvordan læser man en lønseddel?  Hvor mange timer er der givet til hvad?  Opgørelse over tid  Hvordan får man den tid og arbejde til at gå op i en højere enhed? – Hvad forventes der egentlig af én?  Hvordan gør man med mails, sms mv. fra eleverne – og hvornår?  Hvem kan man få hjælp hos?  …  Andet, der trænger sig på hos jer …

9 Se også

10 Baggrundsmateriale

11 Ansættelse  Gymnasielærere er ansat på overenskomst – dvs. at løn og ansættelsesvilkår er reguleret.  GL forhandler centralt overenskomsten med de overordnede rammer for lønnen, arbejdstiden og generelle arbejdsvilkår.  GL har gennem en årrække arbejdet for især at forbedre nye læreres vilkår.  Det er Moderniseringsstyrelsen i Finansministeriet, der er arbejdsgiverpart, og som GL forhandler med.  De aftaler, der ikke bare gælder gymnasielærere, forhandler GL sammen med de andre akademiske organisationer via Akademikernes Centralorganisation (AC).

12 Det gør GL – bl.a.  GL forhandler overenskomst og dermed rammerne for lærerens løn- og ansættelsesvilkår.  GL arbejder for, at gymnasieuddannelserne er attraktive arbejdspladser.  GL arbejder for, at alle får pædagogikum, og at pædagogikum giver dig et stort udbytte.  GL arbejder for, at alle bliver fastansat.  GL gennemfører analyser og undersøgelser for at skabe viden om lærernes vilkår.  GL arbejder for at sikre bedre mulighed for fortsat efter- og videreuddannelse.  GL er i fortløbende dialog med ministerier, politikere og andre interessenter om hvad der skal til for at fremme et godt undervisnings- og arbejdsmiljø. Love, bekendtgørelser mv. er Folketingets ansvar og udarbejdes i ministerierne - men GL kan påvirke, og det gør vi.  GL sender dig medlemsbladet ”Gymnasieskolen”.

13 Hvad gør GL bl.a. for dig - individuelt  Individuel rådgivning og assistance - Brug TR og GL’s sekretariat  Psykologhjælp  kr/md, hvis du som fastansat bliver uforskyldt ledig  Advokathjælp ifm. studiegæld  Socialrådgiver  Etc. Øvrige medlemstilbud  Attraktive forsikringer  Bank med høj rente på lønkontoen, kreditkort mv.  Indkøbsforeninger

14 GL’s grundholdninger Udgangspunkt  De gymnasiale uddannelser løser en vigtig samfundsopgave GL’s hovedbudskab/strategi  GL ønsker kvalitet i de gymnasiale uddannelser, så man kan uddanne dygtige studenter Det forudsætter et ordentligt arbejdsmiljø – og dermed ordentlige arbejdsforhold. (Gode løn- og ansættelsesvilkår, respekt på lærernes arbejde samt et fysisk og psykisk arbejdsmiljø, der er i orden etc.)