Metadata for læringsobjekter RUMLO Leif Andresen FLUID/DS konference 1.4.2003.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PPR og Samarbejdet om børn som mistrives
Advertisements

Katalog over nationale standarder på sundhedsområdet.
Folkeskolereform 2014 Mål 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
The IPC experience. IPC/Long Courses Enrollment and Distribution of IPC Students,
Indsatsområdet ”Naturvidenskab for Alle” Naturvidenskab for Alle •Målet •Projektet tilbyder •Planer for næste års indsats •Eksempler på pilotprojekter.
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Dias 1 Stormøde 7. okt DK-CLARIN WP5 Lene Offersgaard, Bart Jongejan WP5 Metadata, ressourcetyper, og værktøjer DK-CLARIN stormøde 7. okt
ILL-standardiseringen ISO FORFRA - Majmøde 2014 Middelfart 22. maj 2014 Leif Andresen Chefkonsulent Det Kongelige Bibliotek.
Skolereformen 2014 Herningsholmskolen 8. August 2013
Internationalisering UNDERVISNINGSPLAN. Navigation BAGGRUND Folkeskoleloven og Fælles Mål MÅL – og vision RAMMERUNDERVISNINGSPLAN Eleverne - aktive deltagere.
Skolereformen Overordnede mål:
Projektopgave klasse.
Materialeplatform cases materialeplatform.emu.dk
IT i Byggeriet Semester kursusgang Introduktion til projektweb og html Kjeld Svidt Kjeld Svidt  Institut for Bygningsteknik  Aalborg.
International Linje.
Sikring af tilgængelighed er en proces!
Bibliotek.dk i WorldCat
Undervisning Klasseundervisning Elevernes oplæg Fælles læsning
Evaluering af EMU Juni 2010 Undervisningsministeriet / Niras (
Strategi Interoperabilitet Web service – nye standarder danZIG-mødet Leif Andresen Biblioteksstyrelsen.
Indsæt billede her WMS og INSPIRE i Kortforsyningen Etablering af WMS service metadata for Kortforsyningstjenester omfattet af INSPIREs bilag.
Partnerseminar marts 2005 Metadata / Geodata-info.dk Metadata !!! Geodata-info.dk Gennemgang af hjemmesiden Fremtidsudsigter Erfaringer med metadata.
XML 1.
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
Tre klare nationale mål
18. april 2002Q-udvikling af e-læring Kvalitetsudvikling af e-læring i Videregående Voksenuddannelse v. Centerchef Michael Lund-Larsen Århus
ALMEN STUDIEFORBEREDELSE AT Hvad er det nu AT er? AT er et samarbejde mellem fag inden for og på tværs af gymnasiets tre faglige hovedområder:
Undervisning Klasseundervisning Elev oplæg Fælles læsning Fig. Beskrivelse (analyse) Opgaveløsning Film og efterfølgende diskussion Gruppearbejde Laboratorium.
Fra Internet til semantisk web via taksonomier AF:Hosein Askari ITST.
Bæredygtig udvikling genbrug, hvorfor?
Velkommen til Hvordan vises skolens værdier bedst muligt i SkolePorten? SkolePortens fleksibilitet kan medvirke til at understøtte skolens værdier. Oplægget.
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Reformen på Stavnsholtskolen. Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de udnytter deres potentialer optimalt Folkeskolen skal mindske betydningen af.
XML1 4.7 XML and Its Data Model. XML2 Introduktion til XML, 178 XML = eXtensible Markup Language Markup language –sprog, hvor data "pakkes ind" i tags.
Folkeskolereformen – Hvordan udnytter I mulighederne?
Lærerkompetencer 6. oktober 2014 Caroline Kearney Projektleder & Uddannelsesanalytiker.
Problemorienteret projektarbejde
Footer med basic Clarin info ( , adresse, …) DKClarin header Forside Mockup - DEMO Søgning på websiden SØG Hjælp / Demo Ressourcer Værktøj Formater.
Rammeformater og indholdsformater
Løsninger og teknik
Øvelsesgang 1 - DWDK Rikke Poulsen. Timernes indhold supplement til læsningen og forelæsningen Jeres behov? Gennemgang af opgaverne? Andre emner, i vil.
RUMLO- arbejdsgruppen vedr. rettigheder og standarder Løsningskrav, scenarier og kommenterede links.
DKABM VERSION 2 Ændringer i DKABM-format + afledte ændringer i indekser mv. august-september 2011.
Informationsmøde 17. juni Forældre Skolereformen på Rønneskolen.
Sådan er vi gået i gang med Grøn Generation. Præsentation af projektet At vi ser projektet, som en god mulighed for at få et øget samarbejde mellem Teknik.
FOVITS: Informationshåndtering på nettet - sprogteknologiske løsninger 9933 RDF I XML og RDFS Costanza Navarretta Center for Sprogteknologi, Københavns.
SkulpTur – et e-læringsprodukt til folkeskolen
Case Året er 2031 og staten er i gang med centraliseringen og nu er det blevet skolernes tur. Der skal spares penge på både lærere og undervisningsmaterialer.
DKABM som grundlag for en samlet og konsistent adgang til den arkivalske kulturarv ODA 13/
- Et forsøgsprogram for folkeskolen
XML Rasmus D. Lehrmann DM Indhold Hvad er XML? XML standarder Hvor bruges XML? XML struktur Træ struktur Element & Attribute Syntaks i XML Stylesheets.
XML og Skemaer Costanza Navarretta Center for Sprogteknologi, Københavns Universitet
Permanente identifikatorer IR workshop 14. april 2004 Formål: Sikring af adgang til digitale objekter over tid Adgang er et spørgsmål om Bevaring + Permanent.
Rettigheder Udvekslingsformater og Metadata for Lærings- Objekter.
Pecha Kucha over: Lærer Læreruddannelsen Folkeskoleloven Innovation i lærerfaget Rene , Anne-Louise , Caroline
Projekt Digital Forvaltning XML-projekt Underdirektør Mikkel Hemmingsen, Videnskabsministeriet.
Serviceorienteret arkitektur SOA. SOA bygger på Der findes en serviceleverandør, som udstiller en formåen til at udføre en veldefineret og afgrænset aktivitet,
Produkter, planer og visioner Nye produkter, planer og visioner for de kommende år v/ Ole Windeløv
Objekter og klasser Rasmus D. Lehrmann DM
IT i Byggeriet Semester kursusgang Introduktion til projektweb og html Kjeld Svidt Kjeld Svidt  Institut for Bygningsteknik.
IT i Byggeriet Semester kursusgang Introduktion til projektweb og html Kjeld Svidt Kjeld Svidt  Institut for Bygningsteknik  Aalborg.
Kjeld Svidt  Institut for Byggeri og Anlæg  Aalborg Universitet IT i Byggeriet Semester kursusgang Introduktion til projektweb og html Kjeld.
23. juni 2015 Det Semantiske Web Mads Carlsen. 23. juni 2015 Problemer med det nuværende Internet Ingen semantiske specifikationer. Søgning giver mange.
DOMS IT-stormøde 16 november 2009 Kåre Fiedler Christiansen.
Velkommen til alle nye og kendte elever og forældre.
National ordblindetest på tværs af uddannelser Testen skal identificere elever og studerende med ordblindhed på tværs af uddannelser fra forår 3.klasse.
STØVRING GYMNASIUM Studieretningsønske 2017.
Det rullende Universitet
Præsentationens transcript:

Metadata for læringsobjekter RUMLO Leif Andresen FLUID/DS konference

Metadata for læringsobjekter Leif Andresen2 RUMLO •Undervisningsministeriets projekt: •Rettigheder, Udveksling og Metadata for læringsobjekter •Denne workshop: metadata •Underarbejdsgruppe Hugin Johansen, Tommy Byskov Lund og Leif Andresen: •Metadata for læringsobjekter

Metadata for læringsobjekter Leif Andresen3 Oplægsholderen •Leif Andresen •Repræsenterer i dag RUMLO •Medlem af Dublin Core Metadata Initiative Advisory Board •Sekretær for CEN/MMI-DC: Metadata for Multimedia Information - Dublin Core •Formand S24, Dansk Standard •Bibliotekskonsulent, Biblioteksstyrelsen

Metadata for læringsobjekter Leif Andresen4 Metadata for læringsobjekter •En applikationsprofil for undervisningsmaterialer i Danmark Formål: •danske metadata for læringsobjekter •understøtte interoperabilitet mellem Learning Management Systemer (LMS) •gerne, men ikke nødvendigvis internt format i et LMS

Metadata for læringsobjekter Leif Andresen5 Model •Enkelt som muligt •Genbruge internationale standarder •Sammenhæng med andre nationale tiltag •Ikke definere nye felter, men derimod danske lister over udfaldsrum •Fokusering på dataindhold, ikke formattering ved transport (men det skal være XML)

Metadata for læringsobjekter Leif Andresen6 Lidt ordforklaringer (1) •Metadata: data om data: kartotektskort, anmeldelser.. - og nu: HTML metatags •Læringsobjekt: Materiale som basis for undervisningsforløb - helt ned mindste enhed •Learning Management System: system til håndtering af undervisningsforløb incl. materialestyring og evaluering

Metadata for læringsobjekter Leif Andresen7 Lidt ordforklaringer (2) •Interoperabilitet: mulighed for samspil mellem forskellige edb-systemer - f.eks. fælles formater til dataudveksling •Applikationsprofil (for metadata): beskrivelse af hvilke metadatastandarder som anvendes med specifikation af hvordan de anvendes (f.eks. hvilke elementer)

Metadata for læringsobjekter Leif Andresen8 Lidt ordforklaringer (3) •XML: Extensible Markup Language. Mere end HTML, men mindre end SGML. En ny W3C-standard med stor praktisk og ”magisk” betydning •Udfaldsrum (for metadata): beskrivelse af hvilke værdier, der er tilladt i et bestemt felt. Også kaldet SCHEMES, typelister etc.

Metadata for læringsobjekter Leif Andresen9 Standardiseringsbaggrund Generelle metadata: •Dublin Core - ISO Specifikke metadata: •LOM - Learning Object Metadata •EdNA - Education Network Australia Beskrivelsesmodel: •Application profile (jf. CEN: MMI-DC)

Metadata for læringsobjekter Leif Andresen10 Dublin Core - ISO •Title •Creator •Subject •Description •Publisher •Contributor •Date •Type •Format •Identifier •Source •Language •Relation •Coverage •Rights

Metadata for læringsobjekter Leif Andresen11 Basisdel: Dublin Core •Titel •Ophav •Emne •Beskrivelse •Udgiver •Bidragyder •Dato •Type •Format •Identifikator •Sprog •Relationer •Rettigheder

Metadata for læringsobjekter Leif Andresen12 Supplerende felter •Udgave: DCMI aldrig fundet en model. Derfor enten genbrug af LOM eller et nationalt dansk metadata-namespace •Målgruppe: Feltet Audience hører til Dublin Core udvidelserne •Standarder: Feltet Standards foreslået af DCMI Education WG

Metadata for læringsobjekter Leif Andresen13 Underfelter •Relationer: Mulighed for at pege på anden ressource med specifikation: erstatter, anden udgave, nødvendigt program, danner helhed sammen med, andet format, overholdt standard etc. •Datoer: oprettelse, validering, tilgængelighed, udgivelse, ændring

Metadata for læringsobjekter Leif Andresen14 Udfaldsrum Definere specielt danske udfaldsrum: •Danske folkeskolefag •Målgruppe efter uddannelsesniveau •Formidler Genbruge eksisterende: •Format •Type

Metadata for læringsobjekter Leif Andresen15 Danske folkeskolefag •Billedkunst •Biologi •Dansk •Dansk som andetsprog •Engelsk •Fransk •Fysik/kemi •Færdselslære •Geografi •Historie •Hjemkundskab •Håndarbejde •Idræt etc.

Metadata for læringsobjekter Leif Andresen16 Målgruppe efter uddannelsesniveau •Elever, indskoling (0-3 klasse) •Elever, mellemtrin (4-7 klasse) •Elever, overbygning (8-10 klasse) •Elever, specialudnervisning •Elever, tosprogede •Forældre etc.

Metadata for læringsobjekter Leif Andresen17 Formidler •Elever (elevstyret undervisning) •Forældre •Lærere •Pædogoger (SFO) •Skolevejledere •Undervisere, seminariet •Voksenundervisere •Skolebibliotekarer

Metadata for læringsobjekter Leif Andresen18 Diskussion: “versioner” •Skal håndteres: •Bearbejdninger af ikke-kommerciel karakter •Når mange lærere bruger samme grundmodel, men med variationer til det konkrete forløb, så skal præsentationerne af disse bindes sammen

Metadata for læringsobjekter Leif Andresen19 Diskussion: “dubletkontrol” •Problem: •Kunne se om to registreringer af læringsobjekter omhandler det samme •Mulig løsning: bruger Identifikator med dansk system for unik identifikation •Info: der arbejdes med en dansk URN- løsning •(URN = Uniform Resource Name)

Metadata for læringsobjekter Leif Andresen20 Hvad skal det bruges til? (1) •Sætte normer for beskrivelser af læringsobjekter - herunder lister for udfaldsrum (bruges f.eks. til drop-down) •Skabe mulighed for udveksling mellem systemer af registreringer af læringsobjekter •Skabe mulighed for udveksling mellem systemer af læringsobjekter

Metadata for læringsobjekter Leif Andresen21 Hvad skal det bruges til? (2) •Bruges både til udveksling mellem uafhængige systemer •og til en fælles national løsning af registreringer til lokalisering •og til en fælles national løsning af lagring af læringsobjekter