ADHD I PRAKSIS Aut. Cand psyk. Silas Charlotte Houlberg Tlf.:
Program Diagnosen i psykologisk praksis. Hvor mange er der? At få en diagnose! Adhd, misbrug og personlighed Peter har jo ikke lavet ballade! Steffani har lavet meget ballade! Pædagogikken det seje træk!
Diagnosen i psyk. praksis Motorisk uro. Skolegang. Samarbejdsvilje…men det flytter ikke! Hukommelsen Opmærksomhed Test: Brief, Wais-III Samarbejde med psykiater
Hvor mange er der? I starten nogle enkelte. Skærpet opmærksomhed. Lidt over ¼ af de indskrevne unge! Grundig diagnostik/ udredning. Hvor mange er der andre steder, hvor der er unge/ voksne med misbrug?
ADHD, misbrug og personlighed Misbruget. Selvmedicinering Personlighedsforstyrrelser. Borderline……følelsesmæssig ustabil. Impulsstyring. Indadvendt/ udadreagerende. Intelligenserne. Social kompetencer
At få en diagnose! Så er der en forklaring! Jeg spiser ikke medicin! Behøver ikke flere historier! Hvordan tackler omgivelserne det? Er jeg så tosset? Kan jeg blive rask?
Peter har jo ikke lavet ballade! ”26 år og jeg kan ikke stege en bøf!” Ikke haft arbejde over 3 måneder. Røget hash 5 år dagligt Skoleproblemer Social/ udadvendt. Forældre og søskende støttende. Terapeutisk forløb At turde være sig selv / facaden-historierne
Steffani har lavet meget ballade! 17 år Røget hash ca. 1år. Kokain/ amfetemin til fester o. lign. Temperament/ konflikter/ vold. Pigebande Døgninstitution….konflikter med de andre unge og de voksne. Storebror med misbrug. Familien mener hun ”bare skal stoppe med hash og få en uddannelse…fejler ikke noget”.
Pædagogikken det seje træk! Kognitiv miljø-/ terapi. Uge skemaer Indkøb, madpakke, lægge tøj frem, vækkeur o.s.v. Teenager, ambivalens, trods, struktur og planlægning. Hullerne i landingsbanen!