ADHD I PRAKSIS Aut. Cand psyk. Silas Charlotte Houlberg Tlf.:24440012.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Livet i familien, hvor spiseforstyrrelsen er flyttet ind.
Advertisements

Børn som pårørende til alvorligt syge forældre Anbefalinger til sundhedspersonalet Udarbejdet på baggrund af: Retningslinier for god praksis ved forebyggende.
ADHD i familien - Hvad kan man selv gøre?
Evaluering af Projekt Unge
Tema: 6 Hvad kan jeg gøre når jeg har det dårligt_ Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Sæt pennen på papiret Skriv de årsager til uro hos spædbarnet ved brystet, som falder jer ind…. Uro ved brystet s kan skyldes…
Vingsted den 4. november 2011 Peter Westmark
Hvordan handler jeg ved æresrelaterede konflikter v. Susanne Willaume Fabricius Projektleder LOKK.
Fra en børneforkæmpers perspektiv. Børns sorg er et voksent ansvar OmSorg.
BØRN GØR DET RIGTIGE HVIS DE KAN
ADHD - karakteristika Kroniske, vedvarende vanskeligheder i form af :
Psykosocialt arbejde med ”umotiverede” unge
Når kommunale fritidstilbud hjælper børn og unge i udsatte positioner til at klare sig bedre i uddannelsessystemet Jill Mehlbye, AKF Spot på.
ADHD hos voksne Pårørendeseminar Aulum den 6. oktober 2012
ÆNDRINGER I FØLELSER OG ADFÆRD VEJEN VIDERE
Assessment ”startkit” - et eksempel
Pigerne er blevet udfordret!! Susanne, med det nyeste forår’s tøj fra butikken. Tina har sat pigernes hår. Charlotte har lagt make up.
ADHD- også alt det andet !
Hvordan handler jeg ved æresrelaterede konflikter v. Susanne Willaume Fabricius Projektleder LOKK.
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
- Et dagbehandlingstilbud til unge hashmisbrugere
Pårørendeundervisning 1 Psykoedukation for pårørende til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Hvilke rusmidler appellerer til de unge?
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
- støttet af Egmont Fonden
Center for Rusmiddelforskning
Sydvestjysk Sygehus, Esbjerg Fælles Akut Modtagelse
Personlighedsforstyrrelser med fokus på borderline d. 26. februar 2014
Cannabis og psykiske lidelser
3. N OVEMBER 2009 DØGNKONFERENCE, HORSENS. I NDHOLD Hash- og Kokainprojektet Grupperne Formål Målgruppe Tilgang Udvalgte resultater.
Hash og Kokain Afhængige Af Jørgen Maltesen
Afdelingsleder Morten Freil
Noemi Katznelson, Tendenser der modarbejder 95 pct. målsætningen og fører til øget polarisering Forventningseksplosion – alt skal være godt.
ADHD - Kendt eller ukendt diagnose - Brug for fokus på fastholdelse Jette Myglegaard, indehaver af PlusJob Formand for ADHD-foreningen.
Udredning af beboernes kommunikation Til brug i kommunikationsdelen i beboerens handleplan.
Cand.pæd. og exam. eksistentiel psykoterapeut (PI)
Augustseminar 2014 Nyborg d. 14. august.
Forskningsenheden for Almen Praksis Århus Universitet Forskningsklinikken for Funktionelle Lidelser Århus Universitetshospital Sundhedssystemet.
Forstærkningssystemer i institutionsarbejdet V/ Sine Møller Psykolog og faglig leder af Kvalitetssikringsteam MultifunC.
MST - CM MST 85 % CM 15 %.
Virkeligheden er ikke en case Mangfoldighed er ikke til stede som viden – skal udforskes Mange historier – perspektiver og interesser Et barn – tilfældigheder.
Psykoedukation til patienter med skizofreni
Velkommen til Platangårdens Ungdomscenter
Hylleholt skole ”Vi vil den gode skole”
Peter Westmark Relationskompetence - det er de professionelle voksne der ansvar for kvaliteten af relationen STU - Træf Den
Unges brug af stoffer i et multi-dimensionelt perspektiv
Lægens rolle Foretage psykisk vurdering Iværksætte behandling
Simonsen & Illeris Rådgivende Pædagoger
Bakke og By Sommerfest i Mosen Kære forældre og børn I inviteres hermed til sommerfest i Mosen onsdag d kl ca. Vi glæder os til at se.
Behandling for stofmisbrug i Perioden Amterne får ansvar for visitation og behandling 1998 Lov om social service 2002 Grundtakstmodellen.
Socialpædagogisk arbejde i et spændingsfelt mellem behov for beskyttelse, længsel efter familien, og ønsker om frihed.
marts 2011 Unge og Rusmidler Trine Ry, leder af Stofrådgivningen i København.
Personligheds-forstyrrelser / Borderline
Unge der bruger cannabis
MULTISYSTEMISK TERAPI (MST-SA)
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Bipolar affektiv sindslidelse Patienter og pårørende
NQMV 2006 LOKK  LOKKs børnestatistik 2005 En undersøgelse om 1681 voldsramte børn på danske krisecentre.
Psykoedukation skizofreni Session 6 – Ikke medikamentelbehandling Undervisere:
1 Faglige og praktiske kompetencer Dårlig skolegang, ofte ikke folkeskolen afgangseks. Personlige kompetencer Rastløse – svært ved at indordne sig ift.
Hvordan motiverer man en ”umotiveret” ung? Aut. Cand. psyk. Silas Charlotte Houlberg Tlf.:
Fokus på den primære opgave Hvem er vi: Specialiseret behandlings organisation med intern skole, som arbejder med at udvikle tilbud til sårbare og psykisk.
Unge & psykiske sygdomme
Program Velkommen Siden sidst Fagligt oplæg om behandling:
- eller emotionel ustabil Personlighedsstruktur
Unge og problemet med misbrug.
Psykiater i Opus og Opsøgende Psykoseteam Åbenrå
Præsentationens transcript:

ADHD I PRAKSIS Aut. Cand psyk. Silas Charlotte Houlberg Tlf.:

Program Diagnosen i psykologisk praksis. Hvor mange er der? At få en diagnose! Adhd, misbrug og personlighed Peter har jo ikke lavet ballade! Steffani har lavet meget ballade! Pædagogikken det seje træk!

Diagnosen i psyk. praksis Motorisk uro. Skolegang. Samarbejdsvilje…men det flytter ikke! Hukommelsen Opmærksomhed Test: Brief, Wais-III Samarbejde med psykiater

Hvor mange er der? I starten nogle enkelte. Skærpet opmærksomhed. Lidt over ¼ af de indskrevne unge! Grundig diagnostik/ udredning. Hvor mange er der andre steder, hvor der er unge/ voksne med misbrug?

ADHD, misbrug og personlighed Misbruget. Selvmedicinering Personlighedsforstyrrelser. Borderline……følelsesmæssig ustabil. Impulsstyring. Indadvendt/ udadreagerende. Intelligenserne. Social kompetencer

At få en diagnose! Så er der en forklaring! Jeg spiser ikke medicin! Behøver ikke flere historier! Hvordan tackler omgivelserne det? Er jeg så tosset? Kan jeg blive rask?

Peter har jo ikke lavet ballade! ”26 år og jeg kan ikke stege en bøf!” Ikke haft arbejde over 3 måneder. Røget hash 5 år dagligt Skoleproblemer Social/ udadvendt. Forældre og søskende støttende. Terapeutisk forløb At turde være sig selv / facaden-historierne

Steffani har lavet meget ballade! 17 år Røget hash ca. 1år. Kokain/ amfetemin til fester o. lign. Temperament/ konflikter/ vold. Pigebande Døgninstitution….konflikter med de andre unge og de voksne. Storebror med misbrug. Familien mener hun ”bare skal stoppe med hash og få en uddannelse…fejler ikke noget”.

Pædagogikken det seje træk! Kognitiv miljø-/ terapi. Uge skemaer Indkøb, madpakke, lægge tøj frem, vækkeur o.s.v. Teenager, ambivalens, trods, struktur og planlægning. Hullerne i landingsbanen!