Web 2.0 Teoretisk viden.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Vi præsenterer SLIDEPLAYER.DK
Advertisements

Telos Team Introduktion.
Trehøje-Pigerne Side 1 Vejledning til brug af hjemmesiden Det er slet ikke så vanskeligt – så brug hjemmesiden flittigt… Det er.
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
Introduktion til Javascript – Grundlæggende Webdesign, F2004. Introduktion til Javascript.
Klik på Aktivér redigering på meddelelseslinjen.
SEO (Search Engine Optimization) - Hvordan bliver du mere synlig på nettet?
FOKUS! På vores udvikling.
Jette Andersen,Frederiksen/Vejen Kommune
Effektive procedurer med integrerede webservices Applikationer til Office - Smart Clients Case: Digitalt Forvaltningstjek hos Erhvervs- og Selskabsstyrelsen.
Internet til alvor og sjov
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret august 2009.
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret oktober 2012.
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret februar 2009.
ADOBE DREAMWEAVER JOEK © TEC 2011 Dreamweaver har været branchens primære design værktøj igennem mange år. Oprindeligt blev programmet udviklet af Macromedia,
Beskyt din computer og dine data!
Følge indhold Klik på Aktivér redigering i meddelelseslinjen, Hvis videoerne i kurset ikke afspilles, skal du måske hente QuickTime eller blot skifte til.
V/ Heine M. Jensen –
Velkommen Lars Johansson ProjectForce. Program: Lidt omkring Athena IT-Group A/S Introduktion til ProjectForce – Microsoft Sharepoint Lidt teori omkring.
NetBeans Installation og brug.
General Practitioner System 3000 ITNET2 F11 Godkendelsesopgave.
Fra Internet til semantisk web via taksonomier AF:Hosein Askari ITST.
SkoleIntra og integration med kommunale platforme - digital Signatur
SkoleIntra i fremtiden – hvordan kan det integreres med andre tjenester og systemer Ole Windeløv, UNI-C.
Introduktion til Microsoft CRM Christian Cletus Bjørn Eilertsen.
Introduktion/Otto Knudsen 1 Overblik WebForms ASP.NET.
Webserveren kan afvikle flere applikationer, der hver har deres eget selvstændige ”liv” og hukommelse. Den enkelte applikation består typisk af flere elementer.
Online markedsføring og e-handel Voxeværket – Uge21.
Picasa billedbehandling
18 – Java Server Faces. 2 NOEA2009Java-kursus – JSF 2 Web-applikationer - 1 Brugere interagerer med en Web-browser Browseren sender forespørgsler til.
Brønden. Brøndopkoblingen Ved DBC Ding Ding - Hosting Den server som Ding løsningen kører på. ● Internt hos biblioteket ● Hos kommunen ? ● Tredje udbyder.
BlueDoc 2.0 (C) 2003 TMA Components Web-integreret Intranet søgemaskine.
Videregående pc-vejledning Modul 06: Netværk WWW = World Wide Web 60+Bornholm.
AJAX/Otto Knudsen 1 AJAX Motivation Definition. AJAX/Otto Knudsen 2 Motivation En typisk web-applikation er synkron klienten sender en forespørgsel og.
Udregning af UseCasePoints UCP = UUCP*TCF*EF UseCasePoint = Ujusteret Use Case Point * Tekniske Komplexitets Faktor * Miljø Mæssige Faktor.
Fra vidensdeling til produsage Kursisten som vidensproducent.
Hvordan ændrer jeg min SkoleIntras setup, så den passer til de lokale forhold? Man kan tilpasse SkoleIntra til skolens eller kommunens behov på mange måder.
Trends fra konferencen Computers in Libraries 2010, april 2010, Washington DC.
Interaktionsformer En begrebsmæssig model kan understøttes med forskellige interaktionsformer Interaktionsformen fastlægger centrale egenskaber: Hvordan.
Præsentation af Vis Stedet Hvad er Vis Stedet Koncepter Live demo.
Digital kommunikation og æstetik i praksis 1. maj Søgemaskiner og optimering.
Intro Siden sidst: evaluering på opgaver og virtuel kursus.
IT-Produkt til læring php. ”Graf editor”
Produkt præsentation Christian Cletus Bjørn Eilertsen.
Fremstilling af Simple WEB steder [ITPL] Foråret 2004
Webserveren kan afvikle flere applikationer, der hver har deres eget selvstændige ”liv” og hukommelse. Den enkelte applikation består typisk af flere elementer.
Øvelse 1: First Impressions
Grundlæggende DW, HTML, CSS, udskæring.
Client / Server teknologi Eksamensteori Anbefaling: Tag notater.
Udvikling af mobilsites Einar Gislason / FTF. Mobilsites Mobilvenlige sites.
Pervasive Computing: Gateway Architecture for Home Integration Jonas Thomsen Ph.d. studerende Kvalifikationseksamen 27. september 2004.
Vejforvaltning med vejman.dk V/Paul Stühler, projektleder vejman.dk MapInfo konference 2006.
Fællesoffentlig brugerstyring Brugerstyringssekretariatet i Økonomistyrelsen v/ Ellen Syberg.
Fra vidensdeling til produsage. De sociale medier er her, eleverne bruger dem, og Man kan ikke forbyde dem i klasseværelset. Fra vidensdeling til produsage.
VELKOMMEN til Middelfart Resort & Konference Center.
Effektiv vækst - Workshop
Jan Christiansen Nyborg Gymnasium
Overvejelser på vej mod Nyt OUH
Kommunikation Kommunikationskanaler 2 Hjemmesider 3 Reklamer 4
Cloud Computing Model-View-Controller
EASJ – IT SYSTEMER helpdesk.easj.dk.
De grundlæggende redskaber
Cloud Computing Model-View-Controller
Problem med at følge de konstant voksende datamængder
Tre lags arkitektur.
Oprettelse Af Dreamviewer Site.
De grundlæggende redskaber
Hvordan ændrer jeg teksten på min hjemmeside?
Markedsføringsøkonom Erhvervsakadamiet Sjælland Roskilde 2017
Introsidernes betydning
Præsentationens transcript:

Web 2.0 Teoretisk viden

Hvad vil jeg snakke om? Web 2.0 baggrund Web 2.0 de 7 koncepter Web 2.0 checkliste AJAX Web 2.0 som hypermedie Tagging Netværkseffekten

Web 2.0 baggrund Web 2.0 blev ”opfundet af O’reilly på en webkonference de afholdt Buzzword – Ingen ny teknologi – kun fænomener der tilsammen dækker web 2.0

Web 2.0 de - 7 koncepter WWW som en platform Udnyttelse af den kollektive intelligens Drevet af Data Ingen software-release cyklus Letvægts programmering Software på tværs af platforme Rige brugeroplevelser

www som en platform Monopolistisk tilgang er ikke en løsning, men derimod et problem Applikationer skal være åbne og gratis for brugere og udviklere, ligesom f.eks. Google Desktop Penge kan tjenes på f.eks. reklamer til de mange brugere eller statistisk brug af deres informationer

Udnyttelse af kollektiv inteligens En meget vigtig ting er: Brugerne er med til at opdatere siden F.eks. brugerinput, mulighed for at rette ting, skrive indlæg som andre læser osv Systemet skal udnytte dette til at vise det på en smart måde Eksempler Facebook Wikipedia Problemer Spammers mv: Hvad gør man for at undgå dem (link med nofollow, ingen linkmulighed, brugeradmins osv)

Drevet af data I Web 2.0 er data i centrum Ejerskab af data er vigtigt Andres brug af data kan medfører at de bliver større end en selv Datakilder er også vigtige - deling Skaber fundamentet for nye sider

Ingen software release cyklus Det er vigtigt at sørge for opdateringer løbende, med korte intervaller Opdateringer sker ofte ud fra brugernes ønsker Ofte overvåges brugernes adfærd også, således at opdateringer også kan laves ud fra det Brugere skal også have mulighed for at udvikle til siden

Letvægts programmering Tænk på det kører på web, og tænk ikke på det som en windows applikation Simple web services som er nemme at benytte, får ofte mest success Design til den standard der findes Programmer så den nemt kan samarbejde med andre programflader

Software på tværs af platforme Flere måder på tværs Primært: Enheder Web browsere, mobiltelefoner, håndholdte enheder osv Kan også kigge på Programmeringssprog PHP <=> XML <=> ASP osv Ressourcer Indhold mv til siden kommer fra flere servere og services

Rigere brugeroplevelse Primært: Skal give brugerne en større involveringsgrad, med brugervenlighed i fokus Interaktive sider javascript, AJAX, flash, PHP mv Nemt at benytte og finde rundt, men alligevel avancerede funktioner Data tilpasses og hver bruger har en individuel side

Web 2.0 checkliste Er siden en web 2.0 side, eller reklameres der blot med det? Softwaren skal fungere som en service. Udbyderen skal have kontrol over data, og brugerne skal have mulighed for at berige data. Brugerne skal være med som udviklere. Udnyttelse af kollektiv intelligens. Selvbetjening skal være med til at udnytte den lange hale. Softwaren skal brede sig over flere platforme. Servicen skal gøre brug af letvægts brugerflader, udviklingsmodeler og forretningsmodeller.

Web 2.0 begreber AJAX - nævnt under rigere brugeroplevelser Web 2.0 som hypermedie Tagging Netværkseffekten De vigtigste ting i Web 2.0

AJAX AJAX der bliver nævnt, er en væsenlig del af Web 2.0 Overordnet javascript og XML Gør det muligt at skifte data på siden, uden siden skifter, også selvom der hentes ny data fra serveren Meget løst forklaret kan man åbne i usynligt vindue, eksekvere noget kode, lukke det og benytte det på siden via javascript Javascript er et klientsprog og kan modificere siden uden den skifter

Eksempler på brug af AJAX Til tjek af om brugernavn er opdateret, når man har skrevet færdig Til at vise alternative søgeord mens man skriver. Kendt fra Google Eksempler på sider: Google maps - opdatering af kort Google når man søger Egen side: Tjek af brugernavn

Web 2.0 som hypermedie Web 2.0 er ikke lavet ud fra modeller, men derimod ud fra behov og ønsker Der er dermed mere tænkt praktisk end teoretisk Der er heller ikke tale om nye teknologier, hvilket gør at alle ting fra teorien ikke vil kunne implementeres f.eks. flere linktyper

Tagging Med tagging kan man tilføje søgeord til ressourcer som f.eks. billeder, video og lign., men også til sider. Det giver en form for struktur, og mulighed for søgninger Det er meget åbent imodsætning til f.eks. Semantic web tankegangen som er bygget stramt over ontologier Tagging: Multidimensionelt (kan ligge inden for mange kategorier/søgeord) Tagging: Man kan skrive lige hvad man ønsker

Netværkseffekten En central ting for at web 2.0 bliver anvendt Netværk skaber værdi til en side Værdi ligger i brugere, fremfor i selve siden Man har en fælles ressource alle drager fordel af Bidrag fra brugere gør ressourcen bedre og bedre Ressoucen skal være let genkendelig og nem at bruge Den skal være let at navigere Der må ikke kræves meget arbejde for at komme igang

Opsummering: det vigtigste i web 2.0 Designet til den enkelte bruger Brugere skaber siden med data Brugere skal have udviklerstatus Flere platforme Konstante opdateringer med korte intervaller Brugere og brugeres aktivitet bruges til forbedringer Data og ejerskab er vigtigt Brugervenlighed og simpelhed Tags er en måde at strukturere simpelt AJAX - en vigtig "teknologi" i Web 2.0 Netværkseffekten: Afhængighed for success