Orienteringsmøde vedr. årsafslutning 2013

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Advertisements

VMS data Geografisk og tidsmæssig udvikling af indsatsen i tobisfiskeriet v/ dataspecialist Josefine Egekvist Sekretariat for myndighedsbetjening.
Atomer Et programmeret forløb. En måde at lære på.
1 Strategiske mål 2011/2012 April Medarbejderresultater 2006 Real 2007 Real 2008 Real 2009 Real 2010 Real 2011 Mål 2011 Real 2012 Mål 2013 Mål.
UU-Aalborg Evaluering af brobygning og intro 2013/14 Velkommen UU-Aalborg Ungdommens Uddannelsesvejledning.
Pionerprojektet i BUF – bedre arbejdsmiljø og mindre sygefravær
8. december 2010 på Egegård Skole
Produktionsøkonomi Planteavl 2013
KTO-forlig / KL-området – 19. februar 2011 • Pr. 1. april 2011 – 31. marts 2013.
NemID og Fællesskema 2014 v/Signe Hansen Blegmand
Hvad viser de foreløbige progressionsdata på tværs af landet? Michael Rosholm Aarhus universitet.
Program 9:30-12:00 P-vejledning 12:00-13:00 Frokost 13:00-14:00 forvaltningsprocedure og sidste nyt om vandprojekter ca 14:00 Kaffe.
Analyse for Ældre Sagen: Anvendelse af nye teknologiske kommunikationsmidler Rapport Oktober 2008.
DANSK-HISTORIE-OPGAVE
Samlet årsrapport for Gårdhaven 2012 SIP-socialpsykiatri
KTO-forlig / RLTN-området – 27. februar 2011
v/ Professor Lars Ehlers, Aalborg Universitet
Samlet årsrapport for Sønderparken 2013 SIP-socialpsykiatri
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Sortering af affald Dato: 17. december Agenda Sortering af affald Dato: 17. december 2010 TNS Gallup A/S Kontaktperson Celia Paltved-Kaznelson Danmarks.
Analyse for Ældre Sagen: Trafikundersøgelse: Cykel, cykelhjelm mv Rapport Marts 2010.
Dialogmøder 2012 De private tilbud og kommunerne - fælles udfordringer og muligheder Geert Jørgensen.
Kassekredit, disponibel
Undervisningsdag 2014 Undervisningsdag den 18. juni og 3. september 2014.
Takstberegning RAMMEAFTALE 2015.
1 Effektiv forrentning Kjeld Tyllesen PEØ, CBS Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
Status for Økonomisk Balance og Økonomistyirng17. december 2006 Status for Økonomisk Balance og Økonomistyring Regnskab 2006 Redegørelse for årsagerne.
Arbejdsmarkedsuddannelser – også for personer med læse-, skrive- og regnevanskeligheder Oplæg fra AMU-Fyn Konference d. 22/5 -07.
Representations for Path Finding in Planar Environments.
Udvælgelse af Patientforløb - Tragtmodel
DCS/DTS fællesmøde januar 2010 Denne præsentation har været fremlagt ved DCS / DTS Fællesmøde 2010 og Poul Erik Mortensen har alle rettighederne til gengivelse.
6. Udarbejdelse og præsentation af årsregnskabet
MSB Aarhus Kommune Takstberegning RAMMEAFTALE 2012.
HUSKESPIL – den lille tabel
Jobrådgivernes Brancheforening Brugertilfredshed hos ”anden aktør” København 30. november 2011.
1 & Om holdninger og holdningsændring blandt ledere og medarbejdere på sociale institutioner Evalueringsmedarbejder.
Østjysk rapport om udligning og tilskud Seminar om udligning den 26. April 2010 Job og Økonomidirektør Asbjørn Friis Jensen, Favrskov.
Titel: Arial, fed, skriftstr. 20, mørkegrå. Tekst: Arial, normal, fed eller kursiv, skriftstr. 10, 12 og 14 til print – 16 og 18 til projektor – mørkegrå.
Relativ vigtighed for elektroniske ressourcer,24,22,20,18,16,14,12,10 Indeks FARM nem at bruge Info om anvendelse af elektroniske.
 2 3  3 =  83  43  53  63  73  93  10 4.
Grønne regnskaber Søren Kolind Hvid Landscentret | Planteavl.
S TUDIERETNINGSPROJEKTET ÅSG H VAD ER ET STUDIERETNINGSPROJEKT ? En skriftlig opgave i typisk to fag Du skal tage udgangspunkt i et studieretningsfag.
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
Region Midtjyllands tilbud 2013
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
Årsrapport 2009 Opstartsmøde 2. og 3. februar 2010
D 3 5A A A 16 5D 15 5A 14 5D A B D D A B A A D
Finansiel vurdering af investeringer
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
1 Budgetorientering 13. oktober 2010 v. Borgmester Flemming Eskildsen Kulturcenter Limfjord.
Projekt ”Attain” ? Formål: Vi ønsker at implementere Navision Attain for at skabe en mere tidssvarende platform for Newline A/S samt sikre, at vi har den.
Matematik B 1.
Claus Brabrand, ITU, Denmark Mar 10, 2009EFFECTIVE JAVA Effective Java Presentation Workshop Claus Brabrand [ ] ( “FÅP”: First-year Project.
Side 1 Trivselsmåling - December 2010 Dansk Kabel TV.
1 Tråde 2 Plan Trådbegrebet Synkronisering Koordinering Eksempel: et flertrådet spil.
Grunde til at jeg elsker dig
Januar 2009 MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredagLørdagSøndag Uge 2. Anette Ø. Kl Tina H. Lone M. 6 Kl Britt H. 7 Kl Vinnie G. Gerda.
DMU PeopleXS Workflows (alt) (uden forhandlingsdel) Stillingsfaser – Opslag Fremstilling/validering, godkendelse, annoncering – Bedømmelsesudvalg.
DJF PeopleXS Workflows (uden forhandlingsdel) Stillingsfaser – Opslag Fremstilling/validering, godkendelse, annoncering – Bedømmelsesudvalg.
Fundamentale datastrukturer
1 Fundamentale datastrukturer. 2 Definitioner: abstrakt datatype, datastruktur Elementære datastrukturer og abstrakte datatyper : arrays, stakke, køer,
Svampebekæmpelse – sidste nyt fra landsforsøgene Landskonsulent Ghita Cordsen Nielsen Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Planteavl Planteproduktion.
Informationsmøde om årsafslutningen 2007 Velkomst ved Anne Niebuhr.
Vis hjælpelinjer som er en hjælp ved placering af billeder 1.Højre klik på den aktuelle side og vælg ’gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer.
Informationsmøde om årsafslutning for 2011 Velkomst ved kontorchef Erik Hammer.
Orienteringsmøde om årsafslutning 2017
ØSC Kundeforum.
Regnskab
Præsentationens transcript:

Orienteringsmøde vedr. årsafslutning 2013

Dagsorden Velkomst Tidsplan for årsafslutning – Søren Ring Hansen Bevillingsafregningen – Jesper Bojsen Årsrapport – Søren Larsen Udgiftsopfølgning 4 – Camilla B Riemer og Kasper G Verdoner Afrunding – Erik Hammer

Tidsplan for årsafslutningen Søren Ring Hansen

Fremrykket årsafslutning 2013 Det er besluttet i regeringens økonomiudvalg, at årsafslutningen for 2013 fremrykkes med ca. én måned set i forhold til 2012. Statsregnskabet for 2013 skal derfor foreligge den 20. marts 2014. Moderniseringsstyrelsen har pr. 1. oktober 2013 informeret samtlige departementer om processen for årsafslutningen 2013. Moderniseringsstyrelsen anbefaler, at man gennemgår sine arbejdsgange i relation til årsafslutningen med henblik på at fremrykke alt, hvad der om muligt kan fremrykkes.

Tidsplan for årsafslutning 2013 Regnskab 2012 Regnskab 2013 Luk periode 12 15. Januar 14. Januar Luk periode 13 21. Februar 7. Februar Regnskabs godkendelse 7. marts 20. februar Statsregnskab 15. April 20. Marts Årsrapport Centrale ændringer Statsregnskab og årsrapporter fremrykket med ca. en måned To uger mindre til bogføring i periode 13 To uger mindre til bevillingsafregning

Hvad er nyt Der lukkes for bogføring 14 dage tidligere end i 2012 Bevillingsafregningen omlægges. I den forbindelse spares ca. yderligere 14 dage Periode 13 opdeles udelukkende på 2 delperioden Periode 13.1 anvendes til efterposteringer + bogføring af bevillingsafregning Periode 13,2 anvendes til væsentlige fejlrettelser med Moderniseringsstyrelsens godkendelse

Gode råd 1. Hvad er den centrale udfordring ? At tilrettelægge nogle effektive interne processer og arbejdsgange omring årsafslutningen 2. Gode råd i den forbindelse - Udpeg en tovholder for processen - Sørg for at udarbejde huskelister - Kortlæg arbejdsgange - Arbejd med sideløbende processer - Anvend periodiseringsoversigter - Indhent fakturaer i god tid - Få mellemregningskonti udlignet

Periode 12 Der er følgende centrale tidsterminer for periode 12: 1. december 2013 Periode 12 starter 9. januar 2014 Sidste frist for indsendelse af bilag til ØSC 14. januar 2014 Der lukkes for bogføring i periode 12 Opmærksomhedspunkter: Al almindelig bogføring bør afsluttes i periode 12 ØSC udarbejder regnskabserklæring angående periode 12. Udsendes fra ØSC den 22. januar

Periode 13,1 Der er følgende centrale tidsterminer for periode 13,1: 15. januar 2014 Periode 13,1 starter 28. januar 2014 Sidste frist for indsendelse af bilag til ØSC via DDI 30. januar 2014 Sidste frist for bogføring af resultatdisponering via ØSC 31. januar 2014 Der lukkes for bogføring i periode 13,1 Opmærksomhedspunkter: Reserver den sidste uge i perioden (uge 5) til bevillingsafregning Koordiner tæt med ØSC omkring bogføring Reserver perioden til bogføring af væsentlige fejlrettelser, afregninger der først kan foretages efter periode 12, periodiseringsoversigter og bevillingsafregning

Væsentlige fejlrettelser (periode 13,1) I bestemmer selv, hvad I vil betragte som væsentlige fejlrettelser i periode 13,1 Vi anbefaler, at I fastlægger en praksis for, hvad I vil acceptere som væsentlige fejlerettelser i periode 13,1 I den forbindelse kan I lade jer inspirerer af vores definition på væsentlige fejlrettelser Definition Væsentlige fejlrettelser er poster, der har væsentlig betydning for det samlede økonomiske resultat, og hvor en manglende rettelse vil have reel betydning for, om regnskabet kan betragtes som retvisende.

Afregninger der først kan bogføres når periode 12 er afsluttet (periode 13,1) Eksempler: Lønreguleringer (2. lønkørsel vedr. periode 13 kører 21/1) Regulering af feriepengeforpligtelser eller øvrige reguleringer af hensættelser (ØSC beregning foreligger 20/1) Regulering i relation til regnskabserklæring fra ØSC angående periode 12 (ØSC regnskabserklæring angående periode 12 foreligger 22/1 Regulering af tilskud og refusionsordninger Regulering af indtægtsdækket virksomhed, tilskudsfinansierede aktiviteter, intern handel og interne overførsler

Periodiseringsoversigter (periode 13,1) Hvad er en periodiseringsoversigt ? Overslag over væsentlige udgifter i det afsluttede kalenderår, som endnu ikke er bogført fx på grund af ikke modtagne regninger Hvad er formålet med periodiseringsoversigter ? At sikre en korrekt periodisering Hvor kan man læse nærmere om periodiseringsoversigter ? På ØAV under Bogføring/Generelle Bogføringsbestemmelser/Hvornår skal bogføringen finde sted.

Bevillingsafregning (periode 13,1) Bevillingsafregning kan først foretages når al anden bogføring er afsluttet Vi anbefaler derfor, at den sidste uge i periode 13,1 (uge 5) forbeholdes til færdiggørelse af bevillingsafregning Primo beholdninger 2013 på det udgiftsbaserede område skal bogføres i løbet af november. ØSC foretager bogføringen Primobeholdninger 2013 på det omkostningsbaserede område er bogført og ligger derfor i regnskabssystemerne VIGTIGT – VIGTIGT – Check at primo beholdninger på både det udgiftsbaserede og omkostningsbaserede område er korrekt bogført i regnskabssystemerne Til brug ved check anvendes følgende tabeller i Statens Budgetsystem Tabel 10151 – Bevillingsafregning, udgiftsbaseret Tabel 10251 – Bevillingsafregning, omkostningsbaseret

Periode 13,2 Der er følgende centrale tidsterminer for periode 13,2: 01. februar 2014 Periode 13,2 starter 07. februar 2014 Sidste frist for indsendelse af bilag til ØSC kl. 12.00 07. februar 2014 Der lukkes for bogføring i periode 13,2 Opmærksomhedspunkter: Kun bogføring af væsentlige fejlrettelser godkendt af Moderniseringsstyrelsen Anmodning om bogføring indsendes via ressortdepartementerne Der skal foreligge begrundelse for at der er tale om en væsentlig fejlrettelse I skal mandag den 3. februar meddele os om der bliver behov for væsentlige fejlrettelser og i giver fald hvilke

Færdiggørelse af statsregnskabet i Moderniseringsstyrelsen (7. -20 Færdiggørelse af statsregnskabet i Moderniseringsstyrelsen (7.-20. februar) Afsluttende regnskabskontroller inkl. bevillingsafregning Færdiggørelse af statusspecifikationer. Afleveringsfrist 20/2 Fortegnelse over statsforskrivninger, garantier mv. Afleveringsfrist 31/1 Regnskabserklæringer fra de enkelte departementer Afleveringsfrist 20/2

Udsendelse af materiale i forbindelse med årsafslutningen Vejledning om årsafslutning 2013 Udsendt den 1. oktober Vejledning om bevillingsafregning 2013 Udsendt den 1. oktober Vejledning om udarbejdelse af årsrapporter 2013 Forventes udsendt ultimo november Kvikguide til årsafslutning 2013 Udsendt ultimo oktober Samlet detaljeret tidsplan for årsafslutningen fra ØSC Udsendt ultimo oktober

Bevillingsafregning 2013 Jesper Bojsen

Bevillingsafregning 2013 Ny løsning for bevillingsafregning 2013 Skal alene registreres i det lokale regnskabssystem Gælder både for det udgiftsbaserede og omkostningsbaserede område Regnskabsdata overføres automatisk til SB Registreringer skal være foretaget i periode 13.1 Umiddelbart efter, at årets resultat er kendes I slutningen af periode 13.1 vil data fra Navision til SKS blive overført flere gange om dagen Bogføring i Navision kan ses samme dag i SB 18 18

Bevillingsafregning 2013 Forretningsgange er grundlæggende de samme som før, men Bevillingsafregningen skal være afsluttet og registreret på et betydeligt tidligere tidspunkt. Derfor: Få afklaret alle principielle forhold, før bevillingsafregningen skal registreres, f.eks.: Hvad kan videreføres og hvad skal bortfalde Hvilke områder kan reserveres og vær klar til opgørelse af anvendelse af reserveret bevilling 19

Bevillingsafregningen 2013  Hvad skal der tages stilling til i forbindelse med bevillingsafregningen: Omkostningsbaseret Udgiftsbaseret område Område   Egenkapital Reservationer 1. Korrektioner i forbindelse med kontoændringer X 2. Bevillingstekniske omflytninger - 3. Bortfald 4. Ændringer i den samlede statsforskrivning 5. Udbytte til statskassen 6. Reservation af årets bevillings til kommende år 7. Anvendelse af tidligere års reservationer 20

Bevillingsafregning 2013 Organisationsændringer i 2013 Registrering af kontoændring Bør foretages inden årsafslutningen Bemærk speciel forretningsgang herfor Kontakt Moderniseringsstyrelsen statsregnskab@modst.dk 21

Bevillingsafregning 2013 Registreringer i bevillingsafregningen kræver altid forudgående hjemmel De gældende regler i budgetvejledningen Finanslov eller tillægsbevillingslov Kongelig resolution i forbindelse med ressortændringer Der kan som udgangspunkt aldrig foretages negativ bortfald 22

Bevillingsafregning 2013 Udgiftsbaserede bevillinger Der er oprettet nye regnskabskonti til anvendelse for registreringer af bevillingsafregningen 74.90 Akkumuleret overskud til videreførelse, udgiftsbaserede område 74.91 Afvigelse mellem bevilling og regnskab, udgiftsbaserede område 74.92 Kontoændringer, udgiftsbaserede område 74.93 Bortfald, udgiftsbaserede område 74.94 Bevillingstekniske omflytninger, udgiftsbaserede område 23

Bevillingsafregning 2013 Udgiftsbaserede bevillinger Videreførelser fra 2012 skal registreres som primokorrektioner i regnskabet Der gives snart besked herom 24

Bevillingsafregning 2013 Konteringsgang for registrering af bevillingsafregningen inden for det udgiftsbaserede område Registrering af ultimobeholdningen 2012 Registrering af forskel mellem bevilling og regnskab Bevillingstekniske omflytninger (merindtægter, der kan genanvendes til udgifter Kontoændring Bortfald 25

Bevillingsafregning 2013 Resultatopgørelse Udgifter Indtægter 1. Bevilling (B+TB) 104,0 100,0 2. Regnskab 100,0 102,0 3. Afvigelse mellem bevilling og regnskab 4,0 2,0 4. Bevillingstekniske omflytninger 2,0 -2,0 5. Årets overskud 6,0 - 26

Bevillingsafregning 2013 Opgørelse af akkumuleret resultat Udgifter Indtægter 11. Akk. overskud primo indeværende år (10,0+3,0)* 13,0 - 12. Året overskud (jf. resultatopgørelse) 6,0 - 13. Akkumuleret overskud ultimo indeværende år 19,0 - 14. Disposition, overskud som bortfalder 1,0 - 15. Akk. overskud til videreførelse ult. Indevær. år 18,0 - 27

Bevillingsafregning 2013 Registrering af videreførelsesbeholdning ultimo 2012 samt forskel mellem bevilling og regnskab 28

Bevillingsafregning 2013 Bevillingstekniske omflytninger (merindtægter) 29

Bevillingsafregning 2013 Registreringer af kontoændringer, udgiftsbaseret område 30

Bevillingsafregning 2013 Registrering af bortfald, udgiftsbaseret område 31

Bevillingsafregning 2013 Konteringsgang for det omkostningsbaserede område Er den samme som i 2013 I modsætning til det udgiftsbaserede område skal der foretages likviditetsafregning i forbindelse med bortfald og kontoændringer Modkonto til den likvide konto er 7314, 7414 og 7514 Bemærk forskel på bortfald af året resultat til disponering ( konto 74.03 debiteres og 73.11 krediteres) og bortfald af egenkapitalen (74.06 debiteres og 74.13 krediteres) 32

Bevillingsafregning 2013 Ny løsning for bevillingsafregning 2013 Skal alene registreres i det lokale regnskabssystem Gælder både for det udgiftsbaserede og omkostningsbaserede område Regnskabsdata overføres automatisk til SB Registreringer skal være foretaget i periode 13.1 Umiddelbart efter, at årets resultat er kendes I slutningen af periode 13.1 vil data fra Navision til SKS blive overført flere gange om dagen Bogføring i Navision kan ses samme dag i SB 33 33

Bevillingsafregning 2013 Forretningsgange er grundlæggende de samme som før, men Bevillingsafregningen skal være afsluttet og registreret på et betydeligt tidligere tidspunkt. Derfor: Få afklaret alle principielle forhold, før bevillingsafregningen skal registreres, f.eks.: Hvad kan videreføres og hvad skal bortfalde Hvilke områder kan reserveres og vær klar til opgørelse af anvendelse af reserveret bevilling 34

Bevillingsafregningen 2013  Hvad skal der tages stilling til i forbindelse med bevillingsafregningen: Omkostningsbaseret Udgiftsbaseret område Område   Egenkapital Reservationer 1. Korrektioner i forbindelse med kontoændringer X 2. Bevillingstekniske omflytninger - 3. Bortfald 4. Ændringer i den samlede statsforskrivning 5. Udbytte til statskassen 6. Reservation af årets bevillings til kommende år 7. Anvendelse af tidligere års reservationer 35

Bevillingsafregning 2013 Organisationsændringer i 2013 Registrering af kontoændring Bør foretages inden årsafslutningen Bemærk speciel forretningsgang herfor Kontakt Moderniseringsstyrelsen statsregnskab@modst.dk 36

Bevillingsafregning 2013 Registreringer i bevillingsafregningen kræver altid forudgående hjemmel De gældende regler i budgetvejledningen Finanslov eller tillægsbevillingslov Kongelig resolution i forbindelse med ressortændringer Der kan som udgangspunkt aldrig foretages negativ bortfald 37

Bevillingsafregning 2013 Udgiftsbaserede bevillinger Der er oprettet nye regnskabskonti til anvendelse for registreringer af bevillingsafregningen 74.90 Akkumuleret overskud til videreførelse, udgiftsbaserede område 74.91 Afvigelse mellem bevilling og regnskab, udgiftsbaserede område 74.92 Kontoændringer, udgiftsbaserede område 74.93 Bortfald, udgiftsbaserede område 74.94 Bevillingstekniske omflytninger, udgiftsbaserede område 38

Bevillingsafregning 2013 Udgiftsbaserede bevillinger Videreførelser fra 2012 skal registreres som primokorrektioner i regnskabet Der gives snart besked herom 39

Bevillingsafregning 2013 Konteringsgang for registrering af bevillingsafregningen inden for det udgiftsbaserede område Registrering af ultimobeholdningen 2012 Registrering af forskel mellem bevilling og regnskab Bevillingstekniske omflytninger (merindtægter, der kan genanvendes til udgifter Kontoændring Bortfald 40

Bevillingsafregning 2013 Resultatopgørelse Udgifter Indtægter 1. Bevilling (B+TB) 104,0 100,0 2. Regnskab 100,0 102,0 3. Afvigelse mellem bevilling og regnskab 4,0 2,0 4. Bevillingstekniske omflytninger 2,0 -2,0 5. Årets overskud 6,0 - 41

Bevillingsafregning 2013 Opgørelse af akkumuleret resultat Udgifter Indtægter 11. Akk. overskud primo indeværende år (10,0+3,0)* 13,0 - 12. Året overskud (jf. resultatopgørelse) 6,0 - 13. Akkumuleret overskud ultimo indeværende år 19,0 - 14. Disposition, overskud som bortfalder 1,0 - 15. Akk. overskud til videreførelse ult. Indevær. år 18,0 - 42

Bevillingsafregning 2013 Registrering af videreførelsesbeholdning ultimo 2012 samt forskel mellem bevilling og regnskab 43

Bevillingsafregning 2013 Bevillingstekniske omflytninger (merindtægter) 44

Bevillingsafregning 2013 Registreringer af kontoændringer, udgiftsbaseret område 45

Bevillingsafregning 2013 Registrering af bortfald, udgiftsbaseret område 46

Bevillingsafregning 2013 Konteringsgang for det omkostningsbaserede område Er den samme som i 2013 I modsætning til det udgiftsbaserede område skal der foretages likviditetsafregning i forbindelse med bortfald og kontoændringer Modkonto til den likvide konto er 7314, 7414 og 7514 Bemærk forskel på bortfald af året resultat til disponering ( konto 74.03 debiteres og 73.11 krediteres) og bortfald af egenkapitalen (74.06 debiteres og 74.13 krediteres) 47

Bevillingsafregning 2013 Ny løsning for bevillingsafregning 2013 Skal alene registreres i det lokale regnskabssystem Gælder både for det udgiftsbaserede og omkostningsbaserede område Regnskabsdata overføres automatisk til SB Registreringer skal være foretaget i periode 13.1 Umiddelbart efter, at årets resultat er kendes I slutningen af periode 13.1 vil data fra Navision til SKS blive overført flere gange om dagen Bogføring i Navision kan ses samme dag i SB 48 48

Bevillingsafregning 2013 Forretningsgange er grundlæggende de samme som før, men Bevillingsafregningen skal være afsluttet og registreret på et betydeligt tidligere tidspunkt. Derfor: Få afklaret alle principielle forhold, før bevillingsafregningen skal registreres, f.eks.: Hvad kan videreføres og hvad skal bortfalde Hvilke områder kan reserveres og vær klar til opgørelse af anvendelse af reserveret bevilling 49

Bevillingsafregningen 2013  Hvad skal der tages stilling til i forbindelse med bevillingsafregningen: Omkostningsbaseret Udgiftsbaseret område Område   Egenkapital Reservationer 1. Korrektioner i forbindelse med kontoændringer X 2. Bevillingstekniske omflytninger - 3. Bortfald 4. Ændringer i den samlede statsforskrivning 5. Udbytte til statskassen 6. Reservation af årets bevillings til kommende år 7. Anvendelse af tidligere års reservationer 50

Bevillingsafregning 2013 Organisationsændringer i 2013 Registrering af kontoændring Bør foretages inden årsafslutningen Bemærk speciel forretningsgang herfor Kontakt Moderniseringsstyrelsen statsregnskab@modst.dk 51

Bevillingsafregning 2013 Registreringer i bevillingsafregningen kræver altid forudgående hjemmel De gældende regler i budgetvejledningen Finanslov eller tillægsbevillingslov Kongelig resolution i forbindelse med ressortændringer Der kan som udgangspunkt aldrig foretages negativ bortfald 52

Bevillingsafregning 2013 Udgiftsbaserede bevillinger Der er oprettet nye regnskabskonti til anvendelse for registreringer af bevillingsafregningen 74.90 Akkumuleret overskud til videreførelse, udgiftsbaserede område 74.91 Afvigelse mellem bevilling og regnskab, udgiftsbaserede område 74.92 Kontoændringer, udgiftsbaserede område 74.93 Bortfald, udgiftsbaserede område 74.94 Bevillingstekniske omflytninger, udgiftsbaserede område 53

Bevillingsafregning 2013 Udgiftsbaserede bevillinger Videreførelser fra 2012 skal registreres som primokorrektioner i regnskabet Der gives snart besked herom 54

Bevillingsafregning 2013 Konteringsgang for registrering af bevillingsafregningen inden for det udgiftsbaserede område Registrering af ultimobeholdningen 2012 Registrering af forskel mellem bevilling og regnskab Bevillingstekniske omflytninger (merindtægter, der kan genanvendes til udgifter Kontoændring Bortfald 55

Bevillingsafregning 2013 Resultatopgørelse Udgifter Indtægter 1. Bevilling (B+TB) 104,0 100,0 2. Regnskab 100,0 102,0 3. Afvigelse mellem bevilling og regnskab 4,0 2,0 4. Bevillingstekniske omflytninger 2,0 -2,0 5. Årets overskud 6,0 - 56

Bevillingsafregning 2013 Opgørelse af akkumuleret resultat Udgifter Indtægter 11. Akk. overskud primo indeværende år (10,0+3,0)* 13,0 - 12. Året overskud (jf. resultatopgørelse) 6,0 - 13. Akkumuleret overskud ultimo indeværende år 19,0 - 14. Disposition, overskud som bortfalder 1,0 - 15. Akk. overskud til videreførelse ult. Indevær. år 18,0 - 57

Bevillingsafregning 2013 Registrering af videreførelsesbeholdning ultimo 2012 samt forskel mellem bevilling og regnskab 58

Bevillingsafregning 2013 Bevillingstekniske omflytninger (merindtægter) 59

Bevillingsafregning 2013 Registreringer af kontoændringer, udgiftsbaseret område 60

Bevillingsafregning 2013 Registrering af bortfald, udgiftsbaseret område 61

Bevillingsafregning 2013 Konteringsgang for det omkostningsbaserede område Er den samme som i 2013 I modsætning til det udgiftsbaserede område skal der foretages likviditetsafregning i forbindelse med bortfald og kontoændringer Modkonto til den likvide konto er 7314, 7414 og 7514 Bemærk forskel på bortfald af året resultat til disponering ( konto 74.03 debiteres og 73.11 krediteres) og bortfald af egenkapitalen (74.06 debiteres og 74.13 krediteres) 62

Årsrapporter 2013 Søren Larsen

Årsrapport Statsfinansieret selvejende institution bliver omfattet Kan ikke rummes i samme vejledning Retningslinjer og opstillingsvejledninger Retningslinjer Fælles regler stat og selveje Samme overordnede struktur Opstillingsvejledning Konkret vejledning for den enkelte institution 64

Årsrapporten for 2013 Alene ændringer i opstillingsform Ny struktur Ny oversigt over virksomhedens omfang Tilbageførte hensættelser skal beskrives Afleveringsfristen er fremrykket 20. marts 15. april – hvis revisionserklæring om hele årsrapporten

Kommende ændringer Pengestrømsopgørelse EPSAS Økonomistyringsprojektet Registreringsramme – forsøg i 2014 Budgetter

Afrunding Erik Hammer

Præsentation til orienteringsmøde d. 12. nov. Udgiftsopfølgning 4 Præsentation til orienteringsmøde d. 12. nov. November 2013

Dagsorden Det overordnede formål Konceptets indhold og fokus Tidsplan Ministeriernes bidrag Opfølgning på ministeriernes bidrag Spørgsmål Udgiftsopfølgning 4

Det overordnede formål Budgetloven stiller skærpede krav til den statslige udgiftsopfølgning og bevillingsoverholdelse. Hurtigt efter regnskabet er lukket, er det nødvendigt at: Få et overblik over det faktiske regnskab for året i forhold til finansårets bevilling i alt. Følge op på udviklingen i prognoseafvigelser og prognoseændringer i løbet af året. Udgiftsopfølgningen omfatter udgiftsudviklingen på ministerområdet som helhed, mens der skal alene foretages uddybende opfølgninger for så vidt angår de to dellofter for hhv. driftsudgifter og indkomstoverførsler. Udgiftsopfølgning 4

Konceptets fokus Et skarpt koncept, der følger op på det nødvendige – følger strukturen fra de andre udgiftsopfølgninger. Todelt fokus: Udvikling i forbrug i 4. kvartal. Udvikling i forbrug over året i forhold til det prognosticerede og bevilgede. Samler årets vigtigste forbrugstendenser og forklaringer samt giver et samlet overblik på ministerområdet. Udgiftsopfølgning 4

Konceptets indhold Opfølgning på udgiftsudviklingen på ministerområdet som helhed. Opfølgning på delloft for driftsudgifter, herunder prognoseudvikling, afvigelsesforklaringer for 4. kvartal og forbrug af videreførsler Opfølgning på delloft for indkomstoverførsler, herunder opfølgning på permanente udgiftsændringer. Bilag med afvigelsesforklaringer samt tabeller. Udgiftsopfølgning 4

Tidsplan Udgiftsopfølgning 4

EX: Ministerområdernes bidrag (1/7) Samlet udgiftsopfølgning – en overordnet status på ministerområdet Udgiftsopfølgning 4

EX: Ministerområdernes bidrag (2/7) Delloft for driftsudgifter: Bevillings- og prognoseudvikling Udgiftsopfølgning 4

EX: Ministerområdernes bidrag (3/7) Delloft for driftsudgifter: prognoseudvikling og afvigelsesforklaringer Fokus på: Ændringerne i prognosen over året, herunder bagudrettede, fremadrettede ændringer samt nettoændringer Udgiftsopfølgning 4

EX: Ministerområdernes bidrag (4/7) Delloft for driftsudgifter: videreførsler Fokus på: Indbudgetteret forbrug af videreførsler Dispensationer Udgiftsopfølgning 4

EX: Ministerområdernes bidrag (5/7) Delloft for indkomstoverførsler: Bevillings- og udgiftsudvikling Fokus på: Opfølgning på de samlede offentlige udgifter Udgiftsskredets karakter: Midlertidigt Permanent Udgiftsopfølgning 4

EX: Ministerområdernes bidrag (6/7) Delloft for indkomstoverførsler: Prognoseudvikling og afvigelsesforklaringer Fokus på: Nettojusteringer af prognosen over året. 79 Udgiftsopfølgning 4

EX: Ministerområdernes bidrag (7/7) Delloft for indkomstoverførsler: Permanente udgiftsændringer Fokus på: De permanente udgiftsændringer ved UO3 og UO4. Udgiftsudviklingen mellem de to opfølgninger. 80 Udgiftsopfølgning 4

Hvordan understøttes ministerområderne? Rapporter i SKS, hvor så meget som muligt udfyldes automatisk. Konverteringsværktøj til at generere figurer/tabeller, som ved de øvrige udgiftsopfølgninger. Excelværktøjer til at understøtte udarbejdelsen af tabeller med afvigelsesforklaringer. Udgiftsopfølgning 4

Opfølgning på ministerområdernes bidrag FM’s budgetkontorer og MODST følger i samarbejde med ministerierne op på de enkelte ministerområders prognoser for 4. kvartal og for året som helhed Formål: Forbedre prognosesikkerheden på ministerområderne fremadrettet. UPM følger op på den samlede prognosesikkerhed og tendenser i udgiftsopfølgningerne Formål: Få afdækket de samlede usikkerheder og risici med henblik på at styrke den samlede vurdering af loftsoverholdelse og fordeling af evt. råderum Bedre grundlag for central koordinering Bedre prognoser Tidlig håndtering af udgiftsskred og optimal udnyttelse evt. råderum Forudsætning for at budgetloven kan implementeres med succes på det statslige område Udgiftsopfølgning 4

Spørgsmål? Udgiftsopfølgning 4