HVAD INDAD TABES, SKAL UDAD VINDES Biologien bag livslang læring DGS Årsmøde 2009 Henning Kirk Forfatter, læge dr.med.
MEMORY-SPIL VERSUS VIDEN OG ERFARING
ALDRING OG NEURONTAB Tab af kapacitet - eller overkapacitet?
HJERNENS LIVSLANGE BYGGEPROJEKT
KOGNITIV UDVIKLING Viden Erfaring Håndelag Ekspertise Overblik
MENTAL MODENHED Relativistisk tænkning Dialektisk tænkning Systematisk tænkning Gene D. Cohen 2005
KOGNITION OG EMOTION DET PRÆMATURE BYGGEPROJEKT Hippocampus og amygdala Stor båndbredde - og umodenhed
ALDRING OG KOGNITION NEURAL UDVIKLINGSAKSE Fra Hippocampus til Præfrontale cortex (øvre laterale)
ALDRING OG MENTAL MODENHED NEURAL UDVIKLINGSAKSE Fra amygdala til præfrontale cortex (øjennære)
MODNE BYGGEPROJEKTER I AMYGDALA OG HIPPOCAMPUS Nedrivning og ombygning i amygdala: Beherskelse af følelses-mæssige reaktioner Bilateralisering i hippocampus: Autobiografisk bidrag til indlæring og hukommelse
MENTAL MODENHED OG PRÆFRONTALE ÆNDRINGER Samspil mellem øvre laterale og øjennære områder af præfront. cortex Aldersrelateret reduktion af øvre laterale – ikke af øjennære områder
TO HALVDELE BEDRE END EN HEL BILATERALISERING Brug af begge hemisfærer til løsning af opgaver som tidlig-ere blev løst med én
VISDOMMENS DIMENSIONER Sociale ressourcer Psykiske ressourcer Biologiske ressourcer
VISDOMMENS DIMENSIONER Kognitive Affektive Refleksive (Monika Ardelt)
ANBEFALET LITTERATUR Gene D. Cohen (2005): The Mature Mind. The positive power of the aging brain. Louis Cozolino (2008). The healthy aging brain. Sustaining attachment, attaining wisdom.