HVAD INDAD TABES, SKAL UDAD VINDES

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Neurokonference 2011 Neuropædagogiske kompetencecenter
Advertisements

Oplysningstiden.
Støj og stress i undervisning
Hans Jørgen Limborg Arbejdsmiljøkonferencen 2005
Neuroaffektiv udviklingspsykologi
Oplæg til workshop ved STOKs årsmøde 2008
Udviklingen i LVS Landsforeningen af Væresteder Landsmødet 2008.
Psykolog Tue Hartmann Center for Psykiatrisk Forskning
Forbrugeren og den finansielle markedsplads
Specialpædagogisk massage
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Primoseminar Fastholdelse af seniorer Odense Rådhus 3. maj 2007 SÅDAN MOTIVERER MAN ÆLDRE Henning Kirk Seniorkonsulent, læge dr.med.
7. Nationale Kongres Foreningen for palliativ indsats 21. Juni 2013
Unge med Aspergers syndrom
En konsulent er : • -En praktiserende læge • -der er ansat af Regionen • der har en særlig viden eller erfaring indenfor et eller flere områder. • der.
Didaktisk relationstænkning – begreberne. Kjeld Fredens
REFRAMING I BARNEHØYDE
Ledelse af innovation og kreativitet
A-refreshment lørdag, den
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Usability ITU Efterår 2009 ’Teori 1’
Hvordan opdage og forebygge indlæringsvanskeligheder hos børn med CP?
Kommunikation og refleksion i et behandlingsforløb KAM-kongressen Sundvolden hotel Laila Launsø NAFKAM.
Ungdomsbyen i samarbejde med Benedicte Kommunikation
Kort præsentation af principperne bag SOL (Samarbejde Om Læring)
Basal ganglier projektionssystemer
Skru op for din hjerne Bevægelse Pædagogisk Afdeling 2011
Styrkebaseret pædagogik Psykolog Anne Linder
Usability ITU, Efterår 2008 Usability ITU Efterår 2008 ’Teori 1’ 2. kursusgang, 911.
Selvbeskyttelsesstrategier og regression
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Augustseminar 2014 Nyborg d. 14. august.
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Etterutdanningskurs for lærere og ledere Kristiansand.
Institut for uddannelse og pædagogik (IUP) Aarhus Universitet
Nervesystemets udvikling Udviklingsforstyrelser og plasticitet
Hvordan måler man psykosociale ressourcer?
Læring, kommunikation og samarbejde
Relationskompetence – hvad er det?
Læring og undervisning Oplæg for Akademiet på Samsø
Indslusning på arbejdsmarkedet Fra Misbruger til Medarbejder den 28. november 2007.
Drømmen om Sankt Ansgars Skole. Udvikling, en naturlov.. ”Den samme lærer/pædagog kan ikke gå ind på denne samme skole to gange..!” Heraklit: Alt flyder..
Usability ITU, Forår 2009 Usability ITU Forår 2009 ’Teori 1’ 2. kursusgang, 12. februar.
Autismespektrumforstyrrelser AGiS, Hårlev Bibliotek,
MBTI Meyer-Briggs typeindikator
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 1’ 2. kursusgang, 7. februar 2008.
”Neuroleadership” Innovation og ledelse. Hjernen som medspiller
MED HJERNEN I BEHOLD Nyt syn på aldring, kognition og kompensation
Psykoedukation skizofreni Session 3 – Skizofreni, årsager og symtomer Undervisere:
HENRIK RINDOM Lænke-ambulatorierne Stofrådgivningen Kriminalforsorgen Statens Luftfarts Væsen Rusmiddelafhængighed hos unge med erhvervet hjerneskade.
Morten Ellegaard Hell, specialpsykolog i psykiatri. KOGNITIVE FUNKTIONER VED PSYKISK LIDELSE.
Aldersforandringer Social og psykisk aldring → opgave 2:2 Oplæg → opsamling på biologisk aldring Film: Bubber på plejehjem → læg mærke til! Fælles drøftelse.
Hvordan skal man se ud? Hvem kan træne? Alle kan træne Alle kan træne MEN –Cleares af lægen –Forskel på behandling og forebyggelse –Målsætning –Vælge.
Patientundervisning 6. Session Unipolar depression Håndtering af kognitive vanskeligheder.
Sundhed i naturen Kirsten Heide & Gitte Balle. Socialpædagogisk støtte efter Servicelovens § 85 & dagtilbud efter § 104.  Støtte, vejledning eller hjælp.
Oplæg i Neuropsykologi
PSYKISKE TRAUMER OG ANDETSPROGSTILEGNELSE Sociale og kognitive udfordringer og pædagogiske konsekvenser Julia Keller og Pernille Sejdelin DPU’s efteruddannelsesprogram.
c c Kognition Motorik Emotion Barn Samspi l Forældre.
Neuropædagogik – pædagogik med hjernen og med hjertet
Grethe Lindbjerg Sørensen – Rundt om det affektive Grethe Lindbjerg Sørensen – Klar, parat, vælg – er de unge klar? Valg og.
Sammenhængen mellem fysisk aktivitet og læring. Konsensus – verificering og enighed. __________________________________________ Den endelige konklusion.
Læringstrekanten Hvad er læring?.
Forældreundervisning for forældre/pårørende til børn/unge indlagt på BU1.
Historie & Baggrund Effectoread - 20 års erfaring med læsetræningskurser FrontRead er blevet til gennem et samarbejde mellem virksomhederne CadPeople og.
Små glade ben i tal.
Funktionsevne og Funktionsnedsættelse
Læge Poul Lundgaard Bak
Det går ud over børnenes hjerner!
Lettere at spille vante roller
Autisme og angst Sikon 30. April 2019 Christina Sommer
Positive sider som far 1:____________________________ 2:____________________________ 3:____________________________ 4:____________________________ 5:____________________________.
Præsentationens transcript:

HVAD INDAD TABES, SKAL UDAD VINDES Biologien bag livslang læring DGS Årsmøde 2009 Henning Kirk Forfatter, læge dr.med.

MEMORY-SPIL VERSUS VIDEN OG ERFARING

ALDRING OG NEURONTAB Tab af kapacitet - eller overkapacitet?

HJERNENS LIVSLANGE BYGGEPROJEKT

KOGNITIV UDVIKLING Viden Erfaring Håndelag Ekspertise Overblik

MENTAL MODENHED Relativistisk tænkning Dialektisk tænkning Systematisk tænkning Gene D. Cohen 2005

KOGNITION OG EMOTION DET PRÆMATURE BYGGEPROJEKT Hippocampus og amygdala Stor båndbredde - og umodenhed

ALDRING OG KOGNITION NEURAL UDVIKLINGSAKSE Fra Hippocampus til Præfrontale cortex (øvre laterale)

ALDRING OG MENTAL MODENHED NEURAL UDVIKLINGSAKSE Fra amygdala til præfrontale cortex (øjennære)

MODNE BYGGEPROJEKTER I AMYGDALA OG HIPPOCAMPUS Nedrivning og ombygning i amygdala: Beherskelse af følelses-mæssige reaktioner Bilateralisering i hippocampus: Autobiografisk bidrag til indlæring og hukommelse

MENTAL MODENHED OG PRÆFRONTALE ÆNDRINGER Samspil mellem øvre laterale og øjennære områder af præfront. cortex Aldersrelateret reduktion af øvre laterale – ikke af øjennære områder

TO HALVDELE BEDRE END EN HEL BILATERALISERING Brug af begge hemisfærer til løsning af opgaver som tidlig-ere blev løst med én

VISDOMMENS DIMENSIONER Sociale ressourcer Psykiske ressourcer Biologiske ressourcer

VISDOMMENS DIMENSIONER Kognitive Affektive Refleksive (Monika Ardelt)

ANBEFALET LITTERATUR Gene D. Cohen (2005): The Mature Mind. The positive power of the aging brain. Louis Cozolino (2008). The healthy aging brain. Sustaining attachment, attaining wisdom.