Fra LMS til elæringslandskab

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
Sociale medier og læring
Lidt om vejleder rollen
Multimodalitet i danskfaget med hjemmesider som eksempel
Social media marketing: Position of the Nordic Consumer Ombudsmen EU Consumer Summit 1 and 2 April 2014 Henrik Øe Consumer Ombudsman Denmark.
Flickr.com – online billeddeling
Blended learning – hvordan?
Læring og læringsressourcer i en læringscenteroptik
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Netværksgrupper for 7.–9. kl. i UU Skive •Den politiske målsætning er at 95% af en ungdomsårgang gennemfører en ungdomsuddannelse. •De unges muligheder.
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
Forsvarets temadag, 14. november 2012 Foto: GettyImages.
Evaluering som en del af elevernes lærings proces
Introduktion til Blackboard og netmedieret kommunika-tion
2.-generationsintranet på KU Internet, intranet, ekstranet eller "mit net"? Claus Qvistgaard It-strategichef
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Sociale Medier og Jobsøgning - Sælg dig selv på nettet.
Hvordan kan it støtte læringen og styrke fastholdelsen? It- og læringskonference Mads Bo-Kristensen Vejle Kommune
Skriv titel Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013
Reflektion og e-portfolio Lise Agerbæk, Multimediedesigner
Medialisering og organisationsudvikling Taarnby,
Netbaseret uddannelse ved IT-højskolen i København
Virtuelle verdener og rum VIII: 3. april Virtuelle verdener som spil Primærlitteratur: Aarseth, Espen, “Allegories of Space: The Question.
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
VELKOMMEN til Pædagogisk IT-vejledning efter din skolekultur IT-Vejlederens rolle ændrer sig!
Giv medarbejderne adgang til centrale systemer – lige ind i Office Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
Læremiddelkultur I Folkeskolen
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
SSID årskonference 2008 Gør storrummet til en succes… 23. april 2008 Ole Nielsen COWI A/S.
Kompetencehjulet UC Syds IKT kompetence projet For projektbeskrivelsen, se IT- og TelestyrelsenIT- og Telestyrelsen Direkte link til projektbeskrivelsenprojektbeskrivelsen.
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
1 HMAK XMLRelationel model og XMLNOEA / PQC 2005 SQLServer og XML Hent data via URL Generering af xml –Raw –Auto –Explicit Hent data via template Evt.
Vidensamfundet (netværkssamfundet) ”Jeg kan jo ikke vide alt. Som topleder i en stor virksomhed er jeg nødt til at træffe beslutninger på baggrund af den.
Vores Bibliotek Brugerskabt biblioteksudvikling Sociale teknologier i fremtidens bibliotek 2.0 Temadag d. 27. september 2007, Danmarks Biblioteksskole,
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Lærer-møde April 19, 2007 Dias 1 I.G. Bearden, Niels Bohr Institute ICT og aktivering i undervisning Ian G. Bearden, Prof. MSO Niels Bohr Institutet.
ENTER The Clil4U project has been funded with support from the European Commission. This publication reflects the views only of the author, and the Commission.
Folksonomier: når brugerne samarbejder Eller Folksonomier: Når samarbejde mellem brugere er indlejret i informationssystemerne.
Litterært makerspace.
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
ENTER The Clil4U project has been funded with support from the European Commission. This publication reflects the views only of the author, and the Commission.
Forberedelse 2.0 ”Store your knowledge in your Friends” © UFFE SØRENSEN.
Planlægning, proces og evaluering
Fra vidensdeling til produsage Kursisten som vidensproducent.
Birgit Mikkelsen FC FIRST CLASS. Birgit Mikkelsen FC Hvad? Hvordan?
ENTER The Clil4U project has been funded with support from the European Commission. This publication reflects the views only of the author, and the Commission.
ENTER The Clil4U project has been funded with support from the European Commission. This publication reflects the views only of the author, and the Commission.
Medier og kommunikation F08 / lektion 5 / /1
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
IT i Byggeriet Semester kursusgang Introduktion til projektweb og html Kjeld Svidt Kjeld Svidt  Institut for Bygningsteknik.
Jesper Aaberg ForretningskunsulentMicrosoft Strategy Briefing, 12. maj 2005 US title: Business Productivity Advisor.
Velkommen Vi starter kl Hvis du vil vide mere om Microsoft BI... Spørg en af os ved standen i foyéen Se kursustilbud og data sheet i din deltagermappe.
Digital Kultur Kristina & Birgitte. Agenda Birgitte om de blogs vi har set på, og om de kan omtales som en del af en subkultur, samt bloggens form og.
Kjeld Svidt  Institut for Byggeri og Anlæg  Aalborg Universitet IT i Byggeriet Semester 6, kursusgang Databaser (1) Kjeld Svidt
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 4.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 23. AUGUST 2016ADJUNKT HANNE BALSBY THINGHOLM AARHUS UNIVERSITET AU ELEVAKTIVERENDE UNDERVISNING ‘ACTIVE.
Evaluering af undervisningen: samfundsfag Vi skal i dag evaluere (bedømme) undervisningen ift. disse emner: Planlægning Fagligt udbytte Arbejdsformer Lektiemængden.
Diskussionsoplæg Didaktik, design og digitalisering.
Ledende oversygeplejerske Arne Brehm Høj Afdeling for Operation og Anæstesiologi Sydvestjysk Sygehus.
Educational Battle seminar. Vejledning til PP Alle blå PP er skjult for deltagere. Anvendes som huskesedler af facilitator.
Introduction to synopsis writing
”Teknologi forandrer praksis – og praksis forandrer teknologi”
Fra ildsjæl til strategi
Hvor er værdien af intern kommunikation?
#UNGKBH Oplæg om sociale medier.
Danish TUC portal for training
Præsentationens transcript:

Fra LMS til elæringslandskab Der er sket et paradigmeskift på internettet. Fra overvejende at være en indholds- og informationstransportør (Web 1.0) er internettets interaktive muligheder under udvikling med stor hast (Web 2.0). Fra at være "konsumenter" er brugere af internettet nu også "producenter". Individuelle løsninger (programmer og teknologier), der før lå på den enkeltes computer, flytter nu med stor hast ud på nettet. Ikke blot er indholdet dermed Fra LMS til elæringslandskab tilgængeligt fra en hvilken som helst computer med netforbindelse, indholdet bliver også indbyrdes forbundet i form af netværksdannelser. Med andre ord et skifte i informations- og vidensstrømmen fra en top-down model til en diffusionsmodel. Oplægget er et bud på, hvordan et paradigmeskift fra elæring 1.0 til elæring 2.0 kan se ud.

Fra LMS til læringslandskab elæring ver. 2.0 CVU Sønderjylland, 2007

Historik Projektledelsen: Henrik Tarp Vang, Dannerseminariet http://videnskabsministeriet.dk/portal/pls/pr01/docs/1/532369.DOC Projektledelsen: Henrik Tarp Vang, Dannerseminariet Kurt Alling Nielsen, Ranum Seminarium Hanne Søgaard, It- og projektafdelingen, Haderslev Lis Faurholt, It- og projektafdelingen, Haderslev

Er du lokket på nettet? Fra konklusionen: Det må vurderes, at mange deltageres afvisning af netkommunikation som grundlag for læring i høj grad har rod i manglende kunnen og viden. Det har også betydelig indflydelse på lærernes holdninger, at netkommunikation for dem er tungt, besværligt og tidskrævende at arbejde med, netop på grund af deres manglende kompetencer. Projekt Videndeling, 2004-2005

Hvad har vi: et LMS Learning Management Systemers styrke ligger i understøttelse af en hierarkiseret struktur:  ministerium  uddannelsesinstitution studieordning undervisningsmaterialer grupper af studerende Kilde: Thomas Ryberg, http://www.ell.aau.dk/fileadmin/user_upload/documents/research/network_ict_and_learning/IKT_og_l_ringsnetv_rk_-_ryberg.pps

Blackboard

Struktur Hvordan er Dansk - multimedie "rummet" indrettet? Course Information: Her finder du undervisningsplaner, litteraturlister samt mål for Dansk - multimedie. Course Documents: Under Course Documents ligger al undervisningsmateriale, så som opgaver/aktiviteter samt teknisk hjælp. Projects: Gratis småprogrammer o.lign. Discussion Board: Er stedet, hvor der stilles spørgsmål, diskuteres og afleveres opgaver. Groups: Der finder du dit grupperum og for grenvalgsstuderende desuden: logbogstråd. Resources: Under Resources ligger studierelevante link.

Mappesystem

Konferencefora

Diskussionstråde

Grupperum

Redskaber i grupperum Konference Chat Filudveksling Aktive links til gruppedeltagernes e-mail adresser

Dansk - multimedie – 1. februar 2006 Hvad gjorde vi? Pædagoguddannelsen bygger en Campus Dansk - multimedie – 1. februar 2006

Hvorfor? Det er vigtigt, at uddannelsesinstitutionerne forholder sig aktivt til den teknologiske udvikling. Web 2.0 teknologierne repræsenterer et ganske andet læringspotentiale end traditionelle kontorpakker (Microsoft Office), og uddannelserne har en særlig dobbeltforpligtigelse: uddannelserne er forpligtede på den generelle samfundsudvikling, hvor "digital literacy" er den fjerde kulturkompetence uddannelserne må være "digitally literate", hvis de vil være attraktive for de nye mediekompetente generationer.

’Bygningerne’ på illustrationen ejes af intuitionen CVU Sønderjylland (Blackboard og Wiki'en). De forskellige 'rum' på ’grundplanen’ er Blackboard sider. Rummene er overvejende undervisningslokaler og –faciliteter, men der er også rum, hvor studerende kan arbejde og opbevare materialer (Groups). I Blackboard (Course Information / Course Documents / Projects m.m.) ligger alt det formelle samt det, der skal give et overblik over strukturen: fagbeskrivelsen, undervisningsplanen, temaark osv. En del af undervisningsmaterialet ligger i en Wiki (et samarbejdsredskab). Flickrsider, blogs, delicious og hvad vi måtte finde på hen ad vejen ejes af den enkelte studerende. Ingen siger alle studerende skal have det samme, eller at hver enkelt skal have det hele. Hver enkelt studerende må finde ud af, hvad hun/han individuelt finder sig bedst tilpas med. Helens og Lis’ blog (Lærer-Blogs) 'vandrer' rundt i landskabet, og som det fremgår af illustrationen, er der sikkert hjørner i Campus'en, som underviserne ikke får øje på. Sådan er det bare. Den stiplede linie er RSS feed/Bloglines - hegnet hvorfra man kan få sig et kik ind over Campus'en. Der er desuden elementer i illustrationen, som vi ikke har identificeret endnu - det kan være det bliver en sandkasse, en kompostbunke, noget ukrudt og måske endda en losseplads.... nu må vi se. Kaos skal der nok blive, men det lever vi med! Campus

Wiki http://wiki.cvusonderjylland.dk/Forside

Teknologi tour de force Del.icio.us sociale bogmærker (We)blogs webbaserede dag- eller logbøger Flickr billedsamlinger OdeoStudio podcast YouTube video(cast) Bloglines nyhedslæser Netvibes personligt startside

Vinkler Vi kommunikerer i mange ’rum’ og teknologier. Den teknologiske vinkel hvilken teknologi hvilke kommunikationsmuligheder (i den specifikke teknologi) Den organisatoriske/strukturelle vinkel hvilke typer materialer findes hvor/hvorfor hvem kommunikerer med hvem hvor hvem ejer kommunikationsmidlet hvem kan se/læse/skrive Den sociale/relationelle vinkel hvilke roller/relationer i hvilke ’rum’ og teknologier hvad kommunikeres der om hvilke kommunikationsgenrer anvendes

Del.icio.us http://del.icio.us/Multimedie

Om sociale netværk These online communities create networks of friends and business colleagues based on referrals from other friends and colleagues. They connect to people based on who those people know rather than who they are. Social Networking can be defined as to how people can find and contact people that they want to reach through the people that they already know. And that’s what makes it very different from a regular database. Software Greenhouse: http://www.softwaregreenhouse.com/Default.aspx?tabid=85 CoPs cannot be designed: they can only be designed for Wenger: Communities of Practice. Learning as a social system, 1998, p.229

Blogs http://faurholt2.blogspot.com

Blogosfæren Blogs er samtaler – i bloggen permanente linkssamlinger (blogroll) kommentarer og hyperlinks i poster men især mellem bloggene

Blogroll

Comments

Studerende om kommentarer i blogs Med tilbageblik på sidste periode er ordet: p – r – o – c – e – s – s – s. Det har virkelig været læring at være i være og lære i processen, i stedet for at være produktorienteret som jeg absolut er. Det har i faktisk været nødvendigt at lukke øjnene ved syn på egen blog for ikke at miste processen ift. produktet. Produkterne har været langt fra tilfredsstillende, med fokus på processen har været lærerig, som jeg så kan overføre til praksis ved at være iagttagende på børns processer i stedet for produkt og anerkende dem på processen i stedet for produktet igen ift. selvværd og selvtillid. Det er inspirerende og lærerigt at følge medstuderende produkter/processer på deres blog, men at kommentere dem er stadig ”formålsløst” for mig, men det er nok fordi jeg kommentere på produkt i stedet for proces. Processen er sværere at kommentere på, da vi vist alle er lidt ”tilbageholdende” med at beskrive og reflekter over egen læring.

Events

Blogsamtaler 3 dages samtaler om ”Børn på nettet” Tidsperiode: Mandag d. 6.11. kl. 8 til onsdag d. 8.11. kl. 17. Deltagere: 1 gæsteblogger, 10 studerende, 3 gæster og en underviser.

Socialt netværk

Klasseværelseskultur Mail 26-10-2006 21:58 (forhenværende lærerstuderende) Jeg håber ikke, jeg fylder for meget ;( Ellers lader du bare være med at svare, ikk?! :)) mange hilsner, XXXXX Jo, jeg har skam læst med siden dag 1. Var i tvivl om jeg kunne deltage ... så jeg lod være, men tak for invitationen :) Indlæg i Blackboard 12-11-2006 18:35 (studerende fra et afsluttet hold)

Sociale netværk

flickr, personlig

Flickr Kontakter (det personlige netværk) Inviter Favoritter Popular Kommentarer Testimonials Groups Tags Flickr Mail

Flickr -> til blog Blog

OdeoStudio til blog til Blackboard Podcast

YouTube Rate Kommentere Find vennerne Inviter Kontakter, venner og familie Subscribe Dan en gruppe

Subscriptions Nej

Bloglines

http://www.netvibes.com/ Netvibes

Hvor er vi nu?

Kompetencehjul B

Spotkurser

From - To From To Lecturing on factual information Working as an individual Teacher was the primary source of knowledge Teacher and print media served as the primary means of communication Learning was separated from the rest of the community Guiding, motivating, and facilitating Valuing working together Many rich sources of immediate knowledge Learning using a vast variety of media including the Internet Learning now occurs globally George Siemens, October 17, 2003: Learning Ecology, Communities, and Networks. Extending the classroom, http://www.elearnspace.org/Articles/learning_communities.htm

Opgaven Underviseren planlægger ikke undervisning men designer undervisning med vægt på mulighederne for forbindelser, hvorigennem studerendes læring, meningskonstruktion, deltagelse og engagement kan udfolde sig.

Underviserens centrale kompetencer sikre, at den enkelte studerende bliver set sikre høj grad af konstekstualisering bruge sproget til at skabe tilknytning Mads Bo-Kristensen og Herluf Schelde: ”Skriften på skærmen – om underviserens kompetencer i online miljøer”, Sprogforum nr. 38, 2006

Opgør med ”Our institutions… are largely based on the assumption that learning is an individual process, that it has a beginning and an end, that it is best separated from the rest of our activities, and that it is the result of teaching.” Wenger: Communities of Practice. Learning as a social system, 1998, p. 3

Kilde: OLE Scope.doc – Derek Wenmoth, March 2006

Kilde: Teaching Generation Z http://gwegner.edublogs.org/2006/10/05/web-20-tipping-point-for-education/

www.faurholt.dk