Hvordan handler jeg ved æresrelaterede konflikter v. Susanne Willaume Fabricius Projektleder LOKK.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

At forholde sig professionelt Anne Skov
Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
En værdig livsafslutning for alle - eller at leve med døden
Oplæg til arbejdsgruppe vedr
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
EN SAMTALE OM VOLD I NÆRE RELATIONER
Hvad synopsen skal indeholde fremgår på de
Rehabiliteringscenter for etniske kvinder i Danmark  Etableret som 4 årigt forsøgsprojekt i 2004  Finansieret af SATS puljen- statsmidler  Evalueret.
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Når lærere samarbejder med forældre
Det svære liv i en sportstaske
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Loven om skilsmisse Matt 5,31-32
Et barns relationer og fællesskabets betydning ”At være udenfor”
Familiesamtaler med børn som pårørende
Pårørendeundervisning 2 Psykoedukation for pårørende til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Albanigade 54E, 1. sal ● 5000 Odense C ● tlf: ● Frivillighed og foreningsliv sat på spidsen Hjerteforeningen, Region Midt.
Børn og sorg - og sprældøde døde
En konflikthåndterende kultur
SPORT & PENGESPIL. SPILLEPROBLEMER ”Vi spillede hele tiden i pauserne til træning, i tiden mellem træning og kamp, i busserne til og fra kamp. Det kunne.
Lovgivning og etik i forhold til unge og deres retsstilling
TERM modellen Introduktion til øvelse
Kommunikation "For i sandhed at kunne hjælpe en anden må jeg forstå mere end han, men dog vel først og fremmest forstå det han forstår. Når jeg ikke.
Hvordan handler jeg ved æresrelaterede konflikter v. Susanne Willaume Fabricius Projektleder LOKK.
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Bevar håbet – fra Pension til arbejde og det der imellem & & Kirsten Kallesøe i dag
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Lærlingenes psykiske arbejdsmiljø i praktikvirksomhederne Arbejdsmiljøseminar Lærlinge og elevers psykiske arbejdsmiljø i praktikvirksomhederne.
Løjtegårdsskolen tirsdag d. 12. januar 2010
Uge 7 Unge og seksualitet.
Naboskabet - en undersøgelse af det sociale liv i Skovengen Skovengen.
Relationer handler om troværdighed og tilgængelighed
Børns omsorgssituation og trivsel
LUDOMANI. DET SKJULTE MISBRUG En underdiagnosticeret lidelse. Ikke spurgt til sammenhænge ml. fysiske og psykiske symptomer og problemer med pengespil.
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
Børn og unges sociale liv online
Region Midtjyllands tilbud 2013
SPORT & PENGESPIL. SPILLEPROBLEMER ”Vi spillede hele tiden i pauserne til træning, i tiden mellem træning og kamp, i busserne til og fra kamp. Det kunne.
Oplæg om DUKH og retssikkerhed for handicappede
Indsatsen mod æresrelaterede konflikter i Danmark
Digitale redskaber i arbejdet med unge Erroll Marshal | Leder Jeg er – praktikeren Folkeskolelærer / socialt pædagogisk CfDP / Cyberhus.dk Undervisning.
Børn og unges sociale liv online Hvilken rolle spiller forældrene?
Børn og unges sociale liv online
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
17. november 2009LOKK1 Kvinder på krisecentre Sekretariatsleder Lene Johannesson.
Forældreinddragelse Støt dit barn til et liv uden tobak.
Ledelse og kollega-adfærd
Hvad skal man have blik for hos et flygtningebarn I mistrivsel?
At spotte æresrelaterede konflikter At spotte æresrelaterede konflikter November 2013 Basim Osman Cand. psych., autoriseret psykolog Selvstændig psykologisk.
Ida Koch, 2005 BELASTNINGER I ARBEJDET MED SELVMORDSTRUEDE Hvad er svært for dig – og hvordan har du mærket belastningerne? Hvordan beskytte sig mest muligt.
Rehabiliteringsbegrebet på Psykiatrisk Center Ballerup
FTF Kommunikation og Konflikthåndtering Vinterkonferencen 2013
Hvordan kan verden også se ud? Konference om vejledning til personer med handicap 26. marts 2007 Per Schultz Jørgensen.
Hvordan handler jeg ved æresrelaterede konflikter v. Susanne Willaume Fabricius Projektleder Etnisk Ung LOKK.
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Omsorg for børn og unge, der har en hjerneskadet mor eller far
Kærestevold ’Vold er ikke løsningen’, Nuuk 26. November, Nina Schütt.
KAN MAN GAMBLE SIT LIV VÆK? - En præsentation om gambling og ludomani Selvmord Arbejdsløshed Skilsmisse Løgn Sygdom Kriminalitet.
 Historie / erfaring.  Miljø terapi  Arbejde i grupper.  Gruppedynamiker.
Grønland 2009Vold er ikke løsningen1 Hvorfor går hun ikke bare Sekretariatsleder Lene Johannesson.
Den professionelle samtale Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen, Danmarks Læreforening.
Drives af LOKK (landsorganisationen af kvindekrisecentre) Rådgivning for unge, fagfolk og forældre – alle kan være anonyme Oplæg og undervisning Hotline.
99 ud af 100 trafikulykker skyldes vores adfærd i trafikken
- og hvordan du undgår dem…
Præsentationens transcript:

Hvordan handler jeg ved æresrelaterede konflikter v. Susanne Willaume Fabricius Projektleder LOKK

De unge problemstillinger •Sociale og økonomiske restriktioner, pres og kontrol fra familien •Pres ift. uddannelse, valg af ægtefælle mv. •Manglende dialog med familien •Mødomsproblematikker •Vold fra familien – fysisk, psykisk •Tvangsægteskaber •Genopdragelsesrejser

Overvejelser og dilemmaer •Flytte væk fra familien og bryde med familien? •Skam, vrede, angst, kærlighed og ansvar for familien gør det svært at handle •Store konsekvenser, den unge kan risikere at miste alt og alle •Konsekvenserne for andre familiemedlemmer •Nyt liv alene er ofte ensomt, ukendt og skræmmende - SAVN

Indikationer/opmærksomhedspunkt er på at noget er galt •Manglende koncentration •Indlæringsvanskeligheder •Stigende fraværsdage •Kropslige symptomer •Selvskadende adfærd •Overdreven træning •Usundt forhold til mad •Isolerer sig fra gruppen af kammerater •Udadreagerende (oftest for drengenes vedkommende)

Guidelines ift samtalen/det første møde •Ofte har den unge aldrig talt med nogen om problemet før. •Skab derfor et trygt, roligt og rummende miljø •Giv dig god tid, vær grundig, tålmodig •Vær sikker på at du og den unge har forstået hinanden

Guidelines ift samtalen/det første møde •Det kan være meget grænseoverskridende at inddrage en udenforstående i familiens anliggender •Hvad går konflikten præcis ud på? Få den unge til at være konkret. Hvad gør, at den unge søger hjælp nu? •Præcis hvem er parterne i konflikten? •Er den unge blevet truet eller udsat for vold? Er den unges sikkerhed truet?

Guidelines, fortsat •Undersøg familiens dynamik. Familiemønstre og rollefordelingen i familien er anderledes i det kollektivistiske livssyn end i det individualistiske – og alle familier er forskellige •Hvilke roller har de forskellige familiemedlemmer i konflikten? Hvem er overhoved i familien? Er der familiemedlemmer der kan tale den unges sag? Er familien under pres fra andre?

Guidelines, fortsat •Sproget i familier med etnisk minoritetsbaggrund kan være mere dramatisk og voldsomt og er ikke nødvendigvis udtryk for en konkret holdning •Har den unge fortalt sin familie om, hvad hun/han selv ønsker? På grund af familiestrukturen vil det ikke altid være muligt for den unge at tage konflikten op med familien – henvis derfor ALDRIG den unge til blot at tale med sine forældre om problematikken

Guidelines….. •Dialog med familien kan få konsekvenser for den unge i form af repressalier – kontakt derfor aldrig familien uden den unges samtykke •Hvilken hjælp ønsker den unge – måske er han/hun ikke klar til at handle yderligere – HUSK, DET ER IKKE DIN KAMP! •Vær bevidst om din egen rolle. Overvej om det vil være relevant at inddrage andre professionelle og gør det altid i samarbejde med den unge

•Fagfolk rådgivning dgl. Kl på tlf •Forældre rådgivning dgl. Kl onsdag kl på tlf •Unge rådgivning – hotline tlf samt brevkasse på Rådgivningen er gratis, anonym og landsdækkende

TITEL Tekst

TITEL Tekst