1 Vil du give en fuldmagt?       Hvis du vil have, at en anden skal kunne handle på dine vegne i en digital løsning, kan du give en digital.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Vil du have en fuldmagt fra en borger?
Advertisements

En lille vejledning til ændring af skærmens udseende.
Trehøje-Pigerne Side 1 Vejledning til brug af hjemmesiden Det er slet ikke så vanskeligt – så brug hjemmesiden flittigt… Det er.
NemID har en offentlig digital signatur
Sådan kommer I i gang med digital signatur
Intro til brug af Carla til adresser og andet for ledere i FDF Virum
Dagens program Hvad er frivillig.dk Hvordan er frivillig.dk bygget op
Flickr.com – online billeddeling
It-hjælp til mindre it-parate virksomheder på biblioteker
1 Vil du godkende eller afvise en forespørgsel om en fuldmagt på vegne af en borger?                 Som betroet medarbejder.
NemID og Fællesskema 2014 v/Signe Hansen Blegmand
Rigtige mænd tager ikke backup - de græder!
Forsiden 1.Denne knap bruges når du vil taste dagens resultater ind. 2.Denne knap skal kun bruges hvis du allerede har gemt data og du finder ud af at.
Første gang du logger på, skal du bestille ny adgangskode her
Hvordan man logger ind på Dansk ACL database
Hvad skal vi i dag? Hvad er NemID?
Netbank Det offentlige Dk e-Boks
Løntermometer° Vedligehold dit lønsystem. Løntermometeret Mange virksomheder oplever, at et ellers godt lønsystem efter nogle år ikke længere har den.
(Automatic Delivery Rewards)
Information / vejledning om nye muligheder for: Version Copyright DKVS -THEMCOM 1) Online adgang til Militært Tidsskrift. 2) Behandling af egne.
NemID = den nye digitale signatur
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret oktober 2012.
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret februar 2009.
Design og arkitektur for borger.dk
Tilmelding til ungdomsuddannelser 2010
Tjekliste Er din myndighed klar til Digital Post? Kan din myndighed modtage og besvare digital post? Test om det virker Sørg for at teste, om myndigheden.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Hvordan bruger jeg First Class konferencerne ?
Tast selv-service – opret fuldmagt
Alle børn skal have mindst et fornavn og et efternavn … det skal computerens ”børn” også !! Computerens ”børn” kaldes alle for filer uanset hvilke programmer.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Vil du godkende eller afvise en forespørgsel om en fuldmagt?
Vil du se detaljer om en fuldmagt, du har givet?
Convergens / Mads Anker Højlund
Digital Post til foreninger Kommunikation mellem det offentlige og din forening.
Vil du se detaljer om en fuldmagt, du har fået?
1 Vil du se detaljer om en fuldmagt, du har fået? Hvis du som medarbejder har fået en fuldmagt af en borger, betyder det, at du kan handle på vegne af.
Skal du digitalisere en fuldmagt, du har fået på papir fra en borger?
FORTROLIGT. Må kun distribueres til partnere med aftale om hemmeligholdelse. Microsoft giver ingen garantier, hverken udtrykkeligt eller stiltiende. ©
Vejledning til sagsbehandling af anmodninger om læseadgang til tredjemand til Digital Post
Kursus om borger.dk og brugen af digital signatur
Vil du tilbagekalde en fuldmagt på vegne af en borger?
Søg på kundes navn. Klik evt. på inaktive eller filialer Vælg når søgeresultaterne fremkommer, et af resultaterne ved at sætte et kryds i boksen, og tryk.
Oprettelse af Digital Post
Version 3.1 Velkommen til introduktion af Digital Post PS: Er du dårligt hørende eller seende, så flyt venligst op foran. Side 1.
Før du starter, skal du sikre dig at du har en digital signatur. Få den gennem den ansvarlige på afdelingen (gyn:Christel Nielsen), el. bestilbestil 1.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Vil du kontrollere hvilken fuldmagt, en person har?
For at få en postkasse på borger.dk, så du kan kommunikere digitalt med det offentlige, skal du være logget på med din digitale signatur. Du klikker nu.
Optagelse.dk for forældre og elever i grundskolen
Introduktion til © 2013 Microsoft Corporation. Alle rettigheder forbeholdes. Startskærmbilledet i Lync Startskærmbilledet i Lync har fliser i hubben til.
Finde og åbne et chatrum Brug søgefunktionen i Lync til at finde de rum, du har adgang til. 1.I hovedvinduet i Lync skal du klikke på fanen Chatrum. 2.Skriv.
Oversigt for © 2012 Microsoft Corporation. Alle rettigheder forbeholdes. Lync Web App Deltage i et Lync-møde ved brug af computerlyd Hvis du ikke har Lync.
© 2012 Microsoft Corporation. Alle rettigheder forbeholdes. Planlægge et Lync-møde Du kan planlægge et Lync-møde ved at bruge Outlook tilføjelsesprogrammet.
© 2012 Microsoft Corporation. Alle rettigheder forbeholdes. Tilføje en kontakt Listen Kontakter gør din kommunikation lettere og gør det muligt for dig.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Oplæg.
Hvis du vil have, at en anden skal kunne handle på dine vegne i en digital løsning, kan du give en digital fuldmagt. Det kan eksempelvis være, at du skal.
1 Vil du se detaljer om en fuldmagt, en borger har fået? Som betroet medarbejder eller lignende kan du opnå mulighed for at se detaljer om en fuldmagt,
1 Vil du tilbagekalde en fuldmagt, du har fået? Hvis du er blevet udpeget som en, der kan handle på en borgers vegne i en digital løsning, er du blevet.
Brevudskrivning Du vil gerne skrive et brev, i dette tilfælde til en kreditor. I din venstre menubjælke finder du derfor Kreditor og trykker på den. Derved.
Juridiske overvejelser Juridiske overvejelser Breve sendt til Digital Post får samme retsvirkning som papirbreve Hvem har ansvaret.
INDFAK2 Rekvirent VELKOMMEN.
INDFAK2 Rekvirent VELKOMMEN.
Call Center, adm kursus, indledning Indledning (registrering af kursister & præsentation) 10 min. Hjælpeværktøjer 5 min. System overblik 30 min. Administrator.
Trin-for-trin guide til s1 autorisation
Modul 8: ”Sådan bruger du digital post og e-boks”
Hold dit NemID for dig selv
Nye digitale løsninger
Opret fremmed kursus Blå kurser: Fremmed kurser
Sikker adfærd er vigtig Som lærere arbejder vi med væsentlige og ofte fortrolige eller følsomme informationer, og dem skal vi passe godt på Sikkerhedspakken.
Præsentationens transcript:

1 Vil du give en fuldmagt?       Hvis du vil have, at en anden skal kunne handle på dine vegne i en digital løsning, kan du give en digital fuldmagt. Det kan eksempelvis være, at du skal ud at rejse, og en anden i mellemtiden skal ordne ting for dig, der har med det offentlige at gøre. Det kan også være, at du vil give fuldmagt til et familiemedlem, så I letter hverdagen for hinanden, eller at du har brug for professionel hjælp til en ansøgning eller en klage og derfor vil give en fuldmagt til en professionel.   Når du har givet en digital fuldmagt vil den, du har givet fuldmagten til, logge på borger.dk, eller en anden digital løsning fra det offentlige, med sit eget NemID og handle på dine vegne. Digitale fuldmagter fungerer ligesom fuldmagter på papir. Du bestemmer selv, hvem der må få adgang til dine oplysninger, og hvor længe fuldmagten skal gælde, og du kan altid tilbagekalde den. Når du giver en digital fuldmagt ved du altid, hvem der har handlet på dine vegne.    

1 Typer af fuldmagter       Du kan vælge at give en digital fuldmagt til en person, en organisation eller til en bestemt medarbejder i en organisation.   En person kan være et familiemedlem eller en ven, som du vil give fuldmagt til at handle på dine vegne. Det kan f.eks. være din ægtefælle, dine børn, en anden pårørende eller en bekendt m.v.   En organisation kan være en offentlig eller privat virksomhed, du vil give fuldmagt til at handle på dine vegne, f.eks. et advokatbureau, en revisorvirksomhed, en fagforening, en kommunal myndighed m.v. Du kan vælge denne mulighed, hvis du ikke kender den præcise medarbejder, der skal handle på dine vegne. Når du giver en fuldmagt til en organisation, bestemmer organisationen hvilken eller hvilke medarbejder(e), der skal handle på dine vegne.   En medarbejder i en virksomhed er en person, du kender i forvejen, og som skal handle på dine vegne. Det kan f.eks. være en sagsbehandler, personale på bosteder, en advokat eller en revisor.   Nedenfor kan du se, hvordan du giver en fuldmagt.       

Klik på fanebladet ꞋHjemꞋ. 1       Klik på fanebladet ꞋHjemꞋ.   1 1

Klik på knappen ꞋGIV FULDMAGTꞋ. 2 2

Klik på rullegardinet for at vælge, hvem der skal have en fuldmagt. Husk, at du altid kan se, hvor langt du er kommet, ved at se på trinnene i toppen af skærmen 1       Klik på rullegardinet for at vælge, hvem der skal have en fuldmagt.   3 3

Vær omhyggelig med at indtaste CPR-nummeret, da du ikke får mulighed for at kontrollere personens navn 1 Giv fuldmagt til en person       Hvis du vil give fuldmagten til en person, skal du klikke på ꞋPersonꞋ i rullegardinet og indtaste personens CPR-nummer. Når du har indtastet CPR-nummeret, skal du klikke på ꞋNæsteꞋ.   Når du har indtastet CPR-nummeret, skal du klikke på ꞋNæsteꞋ.   3a 3a 3a

1 Giv fuldmagt til en medarbejder Hvis du ikke får resultater ved at søge på e-mailadressen, kan du kontrollere med medarbejderen, hvilken e-mail, der er registreret i Digital fuldmagt, eller bede om medarbejderens RID-nummer, som er et nummer knyttet til medarbejderens NemID.       Hvis du vil give fuldmagten til en medarbejder i en organisation, skal du indtaste organisationens CVR-nummer og medarbejderens e-mailadresse.   Klik på ꞋSøgꞋ for at søge medarbejderen frem. Når du har fundet medarbejderen, skal du klikke på ꞋNæsteꞋ.     3b 3b 3b

Husk at kontrollere, at du har indtastet det korrekte CVR nummer. 1 Giv fuldmagt til en organisation       Hvis du vil give fuldmagten til en organisation, skal du indtaste organisationens CVR-nummer.   Når du har indtastet CVR-nummeret, skal du klikke på ꞋNæsteꞋ.   Når du har indtastet CPR-nummeret, skal du klikke på ꞋNæsteꞋ.   3c 3c 3c

F.eks. kan du give en almindelig fuldmagt, der giver lov til at anmelde flytning i hele landet, eller give en afgrænset fuldmagt, der kun giver lov til at anmelde flytning i f.eks. Aarhus Kommune.       Nu skal du vælge, hvad du vil give fuldmagt til. Du kan vælge en enten at give en fuldmagt, der indeholder flere afgrænsede fuldmagter inden for samme område, eller selv nærmere afgrænse hver enkelt fuldmagt. En afgrænset fuldmagt giver typisk kun adgang til en bestemt handling i en digital løsning  1 4 Recepter til medicin Ordn alt inden for recepter, fx fornyelse og levering Læs om Recepter til medicin Mine pensioner Ordn alt inden for dine offentlige pensioner Læs om Mine Pensioner Handikaphjælpemidler Se, ansøg og ændr dine handikaphjælpemidler Læs om Handikaphjælpemidler Flytteløsninger Meld flytning, vælg læge og søg om sundhedskort Læs om Flytteløsninger 4a 4b

1       Sæt hak ved de bokse, som du vil give fuldmagt til.   Du kan læse om, hvad fuldmagten indeholder, ved at klikke på ꞋLæs om…Ꞌ   Når du har valgt hvilken fuldmagt, du vil give, skal du klikke på ꞋNæsteꞋ.   4a Recepter til medicin Ordn alt inden for recepter, fx fornyelse og levering Læs om Recepter til medicin Mine pensioner Ordn alt inden for dine offentlige pensioner Læs om Mine Pensioner Handikaphjælpemidler Se, ansøg og ændr dine handikaphjælpemidler Læs om Handikaphjælpemidler Flytteløsninger Meld flytning, vælg læge og søg om sundhedskort Læs om Flytteløsninger 4a

Husk at fuldmagten ved afgrænsede fuldmagter typisk kun vil bruges til en enkel kommune 1       Hvis du vil give en afgrænset fuldmagt, skal du markere på listen, hvad fuldmagten skal indeholde.   Du kan læse om den enkelte fuldmagt ved at klikke på navnet.   Når du har valgt, hvad fuldmagten skal indeholde, skal du klikke på ꞋNæsteꞋ.     4b Anmelde flytning Digital Flytning Københavns Kommune SKAT Frekvens VEU NemRefusion NemMiljø Frekvenstilladelser VEU kurser Refusion Miljøgodkendelse 4b 4b

Husk, at du altid kan lave en ny fuldmagt, når den gamle udløber 1       Nu skal du vælge, hvor længe fuldmagten skal gælde.   Du kan vælge en udløbsdato, som systemet har forslået dig, ved at markere boksen ꞋVælg denne foreslåede udløbsdatoꞋ. Du kan også vælge selv at indtaste en udløbsdato ved at markere boksen ꞋJeg vil selv angive en datoꞋ og finde datoen ved at klikke på kalenderikonet.   Når du har valgt datoen, skal du klikke på ꞋNæsteꞋ.   5 5 5

1       Du skal nu kontrollere, at oplysningerne, du har indtastet, er korrekte. Hvis du vil ændre noget, kan du klikke på Ꞌrette fuldmagten herꞋ eller bruge ꞋForrigeꞋ-knappen.   Når du har kontrolleret, at oplysningerne er rigtige, skal du klikke på ꞋForsæt til underskriftꞋ.   6 6 6

1       Et nyt vindue åbner, hvor du ser din fuldmagt. Du skal underskrive fuldmagten ved at bruge dit bruger-id og din adgangskode fra din NemID. Indtast dit bruger-id og din adgangskode og klik ꞋNæsteꞋ.      6 6

Indtast koden fra dit nøglekort og klik ꞋGodkendꞋ. 1       Indtast koden fra dit nøglekort og klik ꞋGodkendꞋ.   6 6

1       Hvis du har valgt at give fuldmagten til en person, vil du ikke blive bedt om at udfylde en e-mailadresse.   Hvis du har valgt at give fuldmagten til en organisation eller en medarbejder i en organisation, skal du nu kontrollere, om der er angivet den korrekte e- mailadresse på medarbejderen eller organisationen. E-mailadressen bruges til at give organisationen eller medarbejderen besked om, at du har givet dem en fuldmagt.   Når du har indtastet e-mailadressen, skal du klikke på ꞋNæsteꞋ.     7 7 7

1       Du har nu givet en fuldmagt og kan se din kvittering, ligesom personen, du har givet fuldmagt til, får besked om, at der nu ligger en fuldmagt.   Du har givet en anden tilladelse til at handle på dine vegne inden for det område, du har valgt. Fra dags dato kan den anden med sit eget NemID logge på den digitale løsning, du har givet fuldmagt til, og få mulighed for at handle på dine vegne. Det kan den anden gøre til og med den udløbsdato, du har valgt. Husk, at hvis du fortryder fuldmagten, kan du altid tilbagekalde den i menuen ꞋSe fuldmagterꞋ. Når fuldmagten er ved at udløbe, vil du få besked om det i din digitale post, og kan lave en ny fuldmagt, hvis du ønsker det. Du får også en besked, når personen du har givet fuldmagten til, annullerer din fuldmagt, f.eks. når personen er færdig med at ordne ting for dig.   Hvis du vil se en samlet oversigt over alle de fuldmagter, du har givet, kan du klikke på ꞋSe fuldmagterꞋ. Her kan du også se anmodninger, du har fået, og tilbagekalde en fuldmagt, du har givet.