Kasper Sørensen Oplæg ved Boostcamp for Historie, Syddansk Universitet

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
Advertisements

Overordnet målsætning:
At bruge disse to ord rigtigt
AT og faget Engelsk På de følgende dias får du nogle gode tips til, hvordan faget engelsk mest hensigtsmæssigt indgår i AT-eksamen.
Opgaveskrivning Informationssøgning
Kontaktfænomener opstår i relation, og kan kun forstås i den kontekst.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Indhold Problemstilling Virkemidler Hvem stoler vi på?
Klik for næste billede eller vent 30 sek. Rando i skole!
htx-hverdagen set med videnskabernes briller
Almen studieforberedelse
Dahlbom & Mathiassen Computers In Context 9. Power
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Humaniora.
Børn og sorg - og sprældøde døde
AT-1 - efterspil 2013.
Reservatet Kapitel 1: Reservatet - Virksomheden som et reservat
Sprog/billeder på Internettet
Om feedback og tilbagemeldinger
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Velkommen Teknologi historie – 5. Øvelsesgang …Også til Langdon Winner.
Undervisning Klasseundervisning Elevernes oplæg Fælles læsning
Peter Nedergaard Kildekritik og undersøgelsesdesign
Videnskabsteori og faglige metoder
Videreudvikling af ide 2&2
Relationer – børn og voksne
Almen sTudieforberedelse - AT
Undervisning Klasseundervisning Elev oplæg Fælles læsning Fig. Beskrivelse (analyse) Opgaveløsning Film og efterfølgende diskussion Gruppearbejde Laboratorium.
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
Grundkursus i synopsisskrivning Stine Heger, cand.mag.
Midtvejsseminar den november Disposition  Kort om undersøgelsen  Psykisk sårbare og rygestop  Rygestoprådgiveren  Rygestopkurset som.
AT eksamen 2014 Hvordan kan opgaven løses med de humanistiske fag? HS
Peter Nedergaard: ”Videnskabsteori og metodologi” – den 10
- et forsøg på en analyse
Formalia ved opgaveskrivning
Samfundsfaglig metode – kapitel 25 Samfundsfagsbogen Kureer, 2012
Positivisme vs. hermeneutik
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Kildekritik Niveau 3 for MVU. Om nødvendigheden af kildekritik.
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
Tema: Første Verdenskrig Bliv inspireret i temaet på.
Kildekritik Niveau 1 for folkeskolens afgangsklasser.
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Introduktion til databaser (databaser, del 1)
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
Kildekritik Historie.
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
Videnskabsteori og metode pkp september 2006
Historiske kilder Kildekritik
Hovedstrømninger i 1800-tallets litteratur
SKABELON.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Spørgeskemaundersøgelse – dfif.dk. Baggrund  Undersøgelsen er gennemført i perioden –  Undersøgelsen er gennemført som pop up på hjemmesiden.
Teori og metode i AT?. AT – læreplan – faglige mål De faglige mål med almen studieforberedelse er, at eleverne skal kunne: – tilegne sig viden om en sag.
Hvad er samfunds- videnskab?. Samfundsfags discipliner  Eksempel: Finanskrisen…  Kan angribes ud fra økonomi  Kan angribes ud fra politik  Kan angribes.
v/ Anne Mørk, Institut for Historie og Center for Amerikanske Studier
SUF - gevinstrealisering
Brikker til litteraturhistorien
Velkommen til Metode i DIO.
Fake news, research og kildekritik
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Fake news, research og kildekritik
En introduktion af Otto
- og hvordan du undgår dem…
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Kasper Sørensen Oplæg ved Boostcamp for Historie, Syddansk Universitet Kildekritik Kasper Sørensen Oplæg ved Boostcamp for Historie, Syddansk Universitet

Disposition Hvad er kildekritik? Kildekritikkens historie Kildekritikkens begreber Forskellige tilgange til historien Gruppearbejde: Aksel Larsen og CIA

Hvad er kildekritik? Kildekritik kunne også kaldes kildeanalyse. Kilder kan være meget forskellige: gamle redskaber, malerier, bygninger, byplaner… Men oftest anvender historikere tekster. Kildekritik er en bestemt måde at læse en kilde på, hvor man forsøger at få svar på to spørgsmål: 1) Hvad står der i denne tekst som jeg kan bruge til at belyse mit emne? (kaldes kildens ”udsagnsevne”) 2) Hvor stor vægt kan jeg lægge på de oplysninger jeg får i teksten? (kaldes kildens ”udsagnskraft”) Med kildekritikken undersøger man både hvad der står i kilden og hvilken kontekst kilden er skrevet i.

Hvad er kildekritik – Et eksempel Christian den 4. om bord på Trefoldighed, den 1. juli 1644 ved Koelberger Heide. Maleri af Wilhelm Marstrand 1865.

Hvad er kildekritik – Endnu et eksempel “In the Battle of Iraq, the United States and our allies have prevailed. Because of you, our nation is more secure. Because of you the tyrant has fallen and Iraq is free” Tale af USA’s præsident George Bush 1. maj 2003. På hangarskibet USS Abraham Lincoln.

Kildekritikkens historie Kristian Erslev (1852-1930). Professor i historie ved Københavns universitet. Opfattes af mange som kildekritikkens fader.

Kildekritikkens historie Fra en positivistisk (naturvidenskabelig) til en hermeneutisk (fortolkende) inspiration. Positivisme: Det er muligt at finde objektive sandheder. Indenfor historien nå frem til ”hvordan det egentlig var” (Leopold von Ranke, 1824). Hermeneutikken: Fokus på fortolkninger. Ikke én, men flere mulige tolkninger af historien.

Kildekritikkens historie Fra det materielle (kildestyrede) til det funktionelle (problemorienterede) kildebegreb. Det materielle kildebegreb: Kilderne har en værdi i sig selv, og nogle kilder er bedre end andre. Det funktionelle kildebegreb: En tekst bliver først en kilde i det øjeblik der stilles spørgsmål til den. Kildens værdi afhænger af hvilke spørgsmål man stiller.

Kildekritikkens begreber Målet med kildekritikken er at nå frem til en vurdering af kildens udsagsevne og udsagnskraft: Udsagnsevne: Hvad kan kilden oplyse om det emne og den problemstilling jeg undersøger? Udsagnskraft: Hvor stor vægt kan jeg lægge på de oplysninger, jeg har udvundet af kilden? For at gøre det anvendes en række begreber/redskaber.

Kildekritikkens begreber Svares der på det spørgsmål vi stiller i det givne materiale (funktionelt udgangspunkt)? Det første man skal undersøge er om kilden svarer på det spørgsmål man ønsker svar på. Eks. Hvordan og hvorfor blev Knud den Hellige dræbt i 1086? Kilde: Saxo. Gesta Danorum (dansk: Danernes bedrifter).

Kildekritikkens begreber Hvad er ophavssituationen? Hvem, hvor, hvornår, hvorfor. I hvilken situation er kilden skrevet? Eks. Saxo: Dansk munk, sekretær for biskop Absalon der var ven af kong Valdemar ”den Store”, nedskrevet i starten af 1200-tallet, næsten gået tabt, men bevaret i tryk fra 1514.

Kildekritikkens begreber Primær eller sekundær? (sekundære kilder afvises) Er det første gang det er skrevet ned? Eks. I Saxos tilfælde findes kun nogle få rester af den originale kladde og det meste af den trykte, latinske udgave fra 1514 er derfor primærkilde. Den danske udgave fra 2005 er en sekundærkilde.

Kildekritikkens begreber Levns- eller beretningsudnyttes kilden? Beretning: Kilden sættes i relation til den historiske virkelighed, den handler om. Levn: hvad er kilden et levn af? Kilden sættes i relation til dens ophavssituation, dens kontekst. Eks. Saxo: Anvendt som beretning kan Saxo være en kilde til Knud den Helliges død i 1086. Anvendt som levn kan Saxos tekst fortælle os noget om Saxos kongeideal i 1200-tallet.

Kildekritikkens begreber Levns- og beretningsaspektet kan forstås som to læserpositioner at anskue kilden fra som historikeren veksler imellem. Eks. Skal vi vurdere Saxos udsagnskraft (troværdighed) som en beretning om mordet på Knud den Hellige, må vi anskue kilden som levn af dens ophavssituation. Vi må altså forestille os den situation som Saxo sad og skrev i: Hvem var han? Hvilket publikum skrev han til? Hvornår skrev han? Hvad var formålet med bogen?

Kildekritikkens begreber Vurdering af udsagnsevne og udsagnskraft ved levnsudnyttelse: Hvilke kontekstuelle forudsætninger er på spil og hvilke informationer kan opnås ved levnsudnyttelsen? Eks. Hvad kan Saxo som kilde fortælle os om sin egen samtid, f.eks. om kongeidealer.

Kildekritikkens begreber Vurdering af udsagnsevne og udsagnskraft ved beretningsudnyttelse: Første- eller andenhåndsvidne? (førstehånds- bedre end andenhåndsvidner) Har forfatteren af kilden selv set den begivenhed han beskriver?  Eks. Knud den Hellige blev myrdet i 1086 og Saxo skrev sin beretning i starten af 1200-tallet, så han kan ikke have været førstehåndsvidne.

Kildekritikkens begreber Samtidighed? (jo tættere på begivenheden jo bedre) Hvornår er kilden skrevet i forhold til den begivenhed kilden omhandler? Eks. Saxo kan ikke siges at være samtidig, men må basere sin beretning på andre historier, som eventuelt er baseret på atter andre eller mundtlige overleveringer. Tendens?   Hvilket formål havde kilden? Eks. Saxo står gennem hans chef biskop Absalon i et nært loyalitetsforhold til kong Valdemar, hvis bedstefar fik kåret den myrdede kong Knud som helgen. Konfidentiel eller offentlig kilde? Er kilden skrevet til offentligheden eller er den privat? Er der flere uafhængige kilder der svarer det samme?

Historie er mere end kildekritik Historie ifølge hylderne i boghandlen: Krig, mere krig og lidt politik - magtfulde mænds store gerninger Sådan var historievidenskaben stort set også indtil et stykke ind i 1900-tallet I dag har historievidenskaben heldigvis udviklet sig – der er mange tilgange til historieforskningen

Økonomisk og social historie Hvem byggede Runde Tårn? Christian d. 4 eller folket?

Økonomisk og social historie Interesserer sig for: Erhvervsforhold – f.eks. fra landbrugssamfund til industrisamfund til videnssamfund Leveforhold – f.eks. fra dyb fattigdom til overflodssamfund Befolkningsforhold – f.eks. fra landsbyliv til storbyliv ”Historien set fra neden”, bønderne og arbejderne får en plads i historien Udviklingstræk der måske er vigtigere end hvem der har vundet hvilke krige?

Kvinde/kønshistorie Bøndernes og arbejdernes historie var stadig ofte mændenes historie Reaktionen blev kvindehistorien, hvor kønsstrukturer får en plads ved siden af økonomiske og sociale strukturer, og kvinderne får en plads i historien

Globalhistorie En udfordring til den ”eurocentriske” historieskrivning Globalhistorikerne mener ikke at Europa er unik Asiatiske kulturer overlegne indtil ca. 1800 Traditionel historie forsvarer (direkte eller indirekte) vestlig dominans

Sprogteoretiske tilgange Historieforskning inspireret af sprogfilosofi Begrebshistorie, diskursanalyse, fortællingsanalyse Ofte kritisk overfor kildekritikken – det interessante ikke om kilderne siger ”sandheden”, men hvad de siger og hvordan de siger det – hvordan de konstruere sandheden

Tilgange til historien Politisk historie Økonomisk historie Social historie Kvindehistorie Global historie Sprogteoretisk inspireret historie At fokusere på andet end blot krig og politik kan give et mere nuanceret billede af historien og føre til spændende diskussioner – og måske vise overblik og indsigt der belønnes til eksamen 

Gruppearbejde: Aksel Larsen og CIA Vi mødes igen kl. 14.15, hvor i skal lave en praktisk øvelse i kildekritik. I får et kildesæt, som i skal analysere ved hjælp af de begreber vi har gennemgået. Hver gruppe skal præsentere deres analyse af én tekst i morgen. Gruppe 1 præsentere tekst 1, gruppe 2 tekst 2, osv. Men alle grupper skal også forsøge at give et samlet svar på den problemformulering der er til kildesættet.