Bølgeplan 3 Udlån og udleje af lokaler og ejendomme

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Vil du have en fuldmagt fra en borger?
Advertisements

Trehøje-Pigerne Side 1 Vejledning til brug af hjemmesiden Det er slet ikke så vanskeligt – så brug hjemmesiden flittigt… Det er.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet
It-hjælp til mindre it-parate virksomheder på biblioteker
Din kontakt med det offentlige starter på nettet
1 Vil du godkende eller afvise en forespørgsel om en fuldmagt på vegne af en borger?                 Som betroet medarbejder.
1 Vil du give en fuldmagt?       Hvis du vil have, at en anden skal kunne handle på dine vegne i en digital løsning, kan du give en digital.
Web 2.0 Teoretisk viden.
Obligatorisk digital selvbetjening
Introduktion til CMS. Indhold ● Forberedelse af indhold til hjemmeside ● Opsætning af hjemmeside (CMS)
Strategikonsulent – Middelfart Kommune
Netværksdag for it-formidlere 22. maj 2013 Fuld digital kommunikation i 2015 – hvordan hjælper vi bedst dem, der ikke kan? Kontorchef i Digitaliseringsstyrelsen.
Sikring af tilgængelighed er en proces!
Design og arkitektur for borger.dk
Tom Bøgeskov Udviklingschef Digitaliseringsstyrelsen, Finansministeriet Digitaliseringsmessen 2012 Digitaliseringsstyrelsen - En dag med løsninger og dialog.
Tjekliste Er din myndighed klar til Digital Post? Kan din myndighed modtage og besvare digital post? Test om det virker Sørg for at teste, om myndigheden.
Vil du godkende eller afvise en forespørgsel om en fuldmagt?
Vil du se detaljer om en fuldmagt, du har givet?
Convergens / Mads Anker Højlund
Grontmij Grontmij Status på udvikling af ny JordWeb ENVINA JORD 25. September 2013 Copyright © 2013 Grontmij A/S | CVR Musikhuskvarteret - Aalborg.
Digital Post til borgerne i vejen dertil
Digital Post til foreninger Kommunikation mellem det offentlige og din forening.
Vil du se detaljer om en fuldmagt, du har fået?
Skal du digitalisere en fuldmagt, du har fået på papir fra en borger?
Befolkningens it-parathed Kilde: Danmarks Statistik De 16 til 89-åriges internetbrug. Har aldrig prøvet og vil ikke kunne Har sjældent.
INTRODUKTION. PROGRAM o Hvad er o Hvad kan jeg bruge det til? o Hvordan gør man? o Prøv selv /opgaver o Digital Signatur o ”Min side” o Opsamling ?
”5 skarpe” – om udvikling af løsningerne Spørg kun borgerne om det, der er behov for – og genbrug data Skriv så det kan forstås – men kun når det er nødvendigt.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet - hvad betyder det for dig? [kommune, logo, dato]
Din kontakt med det offentlige starter på nettet
Digital Post – kommunikationen til borgerne 9. september 2013.
Hvorfor Digital Post? - og vejen dertil
Den gode brugeroplevelse borger.dk får ny struktur og nyt design.
Digital Post – kommunikationen til borgerne
Vil du kontrollere hvilken fuldmagt, en person har?
Sensus Hyppige brud på retningslinierne for tilgængelighed - WCAG Helene Nørgaard Bech Sensus ApS.
DIGITALT LANDSMØDE, VEJLE 1. OKTOBER 2014 Hjælp til mindre it-parate virksomheder -Status -Evaluering -Fremtid.
Udviklingstarget for portaler og portalservices Resume: Indstilling til SG og overdragelse til OIM.
ADR & SCANNERKORT. Automatic Delivery Rewards (ADRs) Den enkle måde at handle produkter på, med levering hver måned. Du får fordelen af en rabat på 5.
Er komponenterne noget for mit projekt? NemLog-in komponenten Fuldmagt kan være relevant hvis projektet ønsker at undgå omkostninger til udvikling af lokale.
Introduktion til tilgængelighed og tilgængeligt webdesign lbc/ /2.4.
Obligatorisk digital selvbetjening
Stedet som indgang til digital forvaltning
Digital post – kommunikationen til borgerne. Kommunikation og indsatser – overblik (”forberedelse” frem til juli 2014) Kampagneaktiviteter Bølge 2-kampagne;
Obligatorisk digital selvbetjening
3. bølge i obligatorisk digital selvbetjening
Fundamentale principper for brugervenlige web-sites WEB 1 IT-C 24. Feb
OIM Fælles Udviklingstargets | Side 1 Fælles udviklingstargets Analyseopgave Resultatet bliver en tilføjelse/rettelse i OIM-bilag A.2 Udføres med fokus.
Obligatorisk digital selvbetjening
Hvis du vil have, at en anden skal kunne handle på dine vegne i en digital løsning, kan du give en digital fuldmagt. Det kan eksempelvis være, at du skal.
Tilgængelighed og Content Management Systemer - ATAG.
ATAG Tilgængelighed og Content Management Systemer.
1 Vil du se detaljer om en fuldmagt, en borger har fået? Som betroet medarbejder eller lignende kan du opnå mulighed for at se detaljer om en fuldmagt,
1 Vil du tilbagekalde en fuldmagt, du har fået? Hvis du er blevet udpeget som en, der kan handle på en borgers vegne i en digital løsning, er du blevet.
Udvikling af mobilsites Einar Gislason / FTF. Mobilsites Mobilvenlige sites.
Introduktion til tilgængelighed og tilgængeligt webdesign lbc/ /2.4.
Hvad kendetegner den gode selvbetjeningsløsning – og hvordan sikrer vi kvaliteten i praksis? Udviklingsvejledning for velfungerende selvbetjeningsløsninger.
KOMHEN Status for bølgeplanens resultater EDS netværksmøde november 2015.
Vejledning: selvbetjeningssystem
Fællesoffentlig digitaliseringsstrategi
Trin-for-trin guide til s1 autorisation
Borgerservice og Biblioteker
Bølge 4 i økonomiaftalen for 2015
Fælleskommunale arkitekturmål 2018
Nye digitale løsninger
Introsidernes betydning
Hvad er Virk? Er det en portal? Er det en linksamling?
Sikker adfærd er vigtig I det offentlige arbejder vi ofte med personoplysninger, som er følsomme eller skal behandles fortroligt Sikkerhedspakken.
model for fælleskommunale arkitekturprincipper
Fælleskommunale arkitekturmål 2018
Præsentationens transcript:

Bølgeplan 3 Udlån og udleje af lokaler og ejendomme HI Videncenter, seminar Odense 14. maj 2014 Gry Meisner, konsulent i EDS (KL/Kombit)

Bølge 3, den fællesoffentlige digitaliseringsst rategi

KL og KOMBITs rolle i forhold til bølgeplanerne Arbejdet med Obligatorisk digital selvbetjening er vedtaget som en del af Den fælleskommunale digitaliseringsstrategi 2011-2015. Projektet Obligatorisk digital selvbetjening har fokus på at udvælge de obligatoriske områder og forberede lovgivning. Programmet Effektiv digital selvbetjening skal sikre gode og effektive løsninger på markedet, som kommunerne kan købe.

Bølge 3, frist den 1. december 2014 Affaldshåndtering fra borgere Affaldshåndtering fra virksomheder Anmeldelse om byggearbejde Ansøgning om byggetilladelse Ansøgning om lån til beboerindskud Registrering i CPR (bopælsattester og folkeregistermeddelelser) Serviceydelser på vej og trafikområdet (ansøgning om ‘råden over vej’) Anmeldelse om opgravnings- og ledningsarbejder Logiværtserklæringer Ansøgning om betalingslicenser og afgifter for parkering. Udlån/udleje af lokaler og ejendomme (videreført fra bølge 2) De valgte løsninger indgår i Økonomiaftalen for 2014 mellem KL og Regeringen. Det betyder også, at den forventede, økonomiske gevinst ved indførelse af de digitale løsninger, er indarbejdet i den kommunale økonomi Herudover er kravet til borgerne om at benytte de digitale selvbetjeningsløsninger indskrevet i de love som regulerer hvert af de nævnte serviceområder. Det samme gælder kravet om, at kommunen stiller en tilpas digital selvbetjeningsløsning til rådighed for borgerne. Det er således både et lovkrav, og den økonomiske/politiske aftale som stikker rammen ud for digitaliseringsopgaven. – Hertil kommer de lokale interesser.

Udlån og udleje af lokaler Bølge 2 og 3 Oprindeligt en del af bølge 2, med frist den 1. december 2013. Af økonomiaftalen fremgår, at kommunerne skulle sikre obligatorisk digital selvbetjening af det lokaleudlån, som finder sted i henhold til kommunalfuldmagten. Tidsfristen vedrørende bølge 2 kravet er udskudt til 1. december 2014. Samtidigt er tilføjet et krav om obligatorisk digital selvbetjening af lokaleudlån, som nu også omfatter det lokaleudlån som administreres i henhold til folkeoplysningsloven.

Krav til udvikling af selvbetjenings- løsninger

Krav til udvikling af selvbetjeningsløsninger Udviklingsvejledningen for god selvbetjening indeholder 24 fællesoffentlige krav, som skal sikre gode brugergrænseflader i digitale selvbetjeningsløsninger. Alle 24 krav i udviklingsvejledningen skal som udgangspunkt opfyldes. Udviklingsvejledningen er tilgængelig på arkitekturguiden.digitaliser.dk/godselvbetjening

Krav til Sprog 1.1. Skriv til din målgruppe Du skal tilpasse selvbetjeningsløsningens tekst til målgruppens behov, så indholdet er forståeligt og læseligt for brugeren. Når løsningen placeres på borger.dk skal teksten udformes efter den gældende skriveguide på siden. 1.2. Undgå kancelli- og lovsprog Skriv letforståeligt og forklar alle fagudtryk.

Krav til Sprog 1.3. Vejled brugerne Tekster i selvbetjeningsløsninger skal være handlingsorienterede og skal hjælpe brugeren videre mod deres mål. Inden brugeren går i gang med et forløb, skal de vide, hvad de skal have klar for at gennemføre processen. 1.4. Giv meningsfuld feedback på fejl Fejlbeskeder skal være forståelige. Hvis brugeren klikker på et dødt link, eller hvis serveren er overbelastet, skal du forklare, hvad der er galt, og hvordan brugeren kan komme videre.

Krav til Design og flow 2.1 Overhold designmanualer Du skal overholde designmanualen for borger.dk. Manualerne indeholder anvisning på, hvilke farver og ikoner, du skal bruge. Hvordan html-koden skal opbygges eller hvordan en topmenu skal se ud og opføre sig. 2.2 Opbyg et logisk forløb Løsningen skal opbrydes i et, for brugeren, logisk forløb. Du skal udarbejdet en trinvis inddeling, som er logisk og giver brugeren et overblik.

Krav til Design og flow 2.3 Optimér til relevante platforme Hvis du ved, at mange brugere vil besøge løsningen med fx en smartphone, skal ud optimere din løsning til den brugssituation. 2.4 Optimér til browsere Selvbetjeningsløsninger skal fungere på de mest brugte versioner af de mest gængse browsere. Fx Internet Explorer, Safari, Chrome og Firefox. 2.5 Vis din afsender Lav et design, hvor den ansvarlige myndighed altid fremgår i brugerfladen.

Krav til Data og funktionalitet 3.1 Brug NemLog-in NemLog-in skal bruges, hvis løsningen kræver et log-in. For udlån og udleje af lokaler gælder, at borgerne og de foreninger som har et CVR-nummer skal kunne logge ind med Nem-id/Virksomheds Nem-id. 3.2 Genbrug data Brugerfladen skal genbruge allerede eksisterende data i videst muligt omfang, så brugeren ikke skal oplyse dette.

Krav til Data og funktionalitet 3.3 Genbrug komponenter Genbrug allerede udviklede komponenter i videst muligt omfang. Det kan fx være ”min side” på borger.dk eller en række af de kortfunktionaliteter, som allerede eksisterer – eksempelvis borger.dk’s kortfunktion eller den digitale fuldmagtsløsning. 3.4 Optimer på tværs på platforme Tænk din løsnings funktionalitet igennem i forhold til forskellige skærmstørrelse og devices, hvis der er behov for det.

Krav til Data og funktionalitet 3.5 Brug fællesoffentlige, internationale og åbne standarder Du skal bruge eksisterende standarder som fx OIO og åbne standarder. På den måde sikrer du, at din selvbetjeningsløsning også kan fungere med eksisterende og fremtidige brugergrænseflader, løsninger og fagsystemer. 3.6 Giv brugeren et resumé Giv brugeren et resumé af det indtastede oplysninger. Det giver overblik og tryghed, når man for lov til at tjekke, at alt er udfyldt korrekt.

Krav til Data og funktionalitet 3.7 Tjek oplysninger før indsendelse Du skal fejlsikre din løsning, så brugeren aldrig kan få lov til at indsende en forespørgsel, før alle påkrævede oplysninger er indtastet. 3.8 Validér indtastede oplysninger Din brugergrænseflade skal så vidt muligt validere brugernes indtastede oplysninger. Det kan gøres ved at sikre at brugeren ikke kan lave fejlindtastninger som fx et ugyldigt telefonnummer på 7 cifre.

Krav til Data og funktionalitet 3.9 Tilpas efter besvarede spørgsmål Løsningen skal i videst muligt omfang tilpasse spørgsmål efter brugerens svar. Hvis en bruger på et indledende trin fx har svaret, at han eller hun ønsker at booke tid til badmintonaktivitet i den østlige del af kommunen, så skal løsningen ikke senere præsentere en fuld liste over samtlige badmintonfaciliteter i hele kommunen.

Krav til Data og funktionalitet 3.10 Opbevar oplysninger sikkert Du skal sikre, at dine løsninger følger Databeskyttelsesdirektivet, persondataloven og eventuelt også ISO 27001-standarderne. 3.11 Brug tællerscript Du skal integrere et tællerscript, hvis din selvbetjeningsløsning skal integreres på borger.dk. Scriptet er lavet og skal indsættes i løsningen.

Krav til tilgængelighed 4.1 Gør din løsning opfattelig Du skal præsentere og strukturere information på en møde, så det kan opfattes af brugere og deres hjælpemidler. 4.2 Gør din løsning anvendelig Navigation og elementer i din brugergrænseflade skal kunne bruges af de fleste. Det er ikke nok kun at tænke i interaktion med en mus.

Krav til tilgængelighed 4.3 Gør din løsning robust Koden til løsningen skal laves så forskellige teknologier og programmer (fx browsere og skærmlæsere) kan afløse indholdet nogenlunde pålideligt. 4.4 Gør din løsning forståelig Sprog skal kunne afkodes, løsningen skal være forudsigelig, så den fx ikke pludselig ændrer noget på skærmen, uden brugeren selv har bedt om det – fx ved at klikke på noget. Generelt skal løsningen leve op til principper og retningslinjer i WCAG 2.0 på AA-niveau.

Kommunalt netværk om udlån/udleje af lokaler (bølge 3) Kontakt: Gry Meisner gme@kl.Dk