Forurening med ultrafine partikler

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Jeopardy af 7.b Sct. Jørgens Skole
Advertisements

Installationer Ventilationsanlæg.
Atomer Et programmeret forløb. En måde at lære på.
Jeopardy Hovedregning Gange Geometri Diverse
Handlingsplan til forbedring af luftkvaliteten i Københavns Lufthavn
NVF Organisation og marked Atkins Ørestad 8. Marts 2013
Charlotte Brauer, overlæge
Oplæg ved Claus Graversen, chefsygeplejerske 3. April 2013
Social ulighed og kronisk sygdom Sundhedskonference 12. september
3F vidensdag om ultrafine partikler fra køretøjer og fly i Københavns Lufthavn 8. sept
Borgernes barrierer for brug af IT
FN-konvention, direktiver og standarder
17. Lagerstyring Lagertyper Produktionsvirksomhed Handelsvirksomheder
Fordele, muligheder og udfordringer ved direktivets implementering i forhold til Universitetshospitalet i Aalborg. Morten Noreng Lægefaglig Direktør.
20. august Arbejdsmarkedskommissionens anbefalinger Velfærd kræver arbejde.
Poul Kirkegaard Byggeri & Teknik Mobil
Vejtrafikstøj Vejtrafikstøjs genevirkninger Beskrivelse af støj
Diana Kristensen, Overlæge, Psykiatrisk Center København
Gate 21 – Fælles DNA Gate 21 – Fælles DNA • 31. marts 2014 • Jørgen Lindegaard Olesen, PlanEnergi.
1 Beboerinformation BL: Budskaber og målgrupper Paul R. Metelmann.
KOL og arbejde. Kronisk Obstruktiv Lungelidelse
Ejerforeningen Syvmøllergåden
1 DSB og Bibliotekerne Personlige interview foretaget 20. til 25. januar respondenter Holdning til evt. ny portal.
Omsætning af viden til handling
BK Friheden 98 Teplice (Tjekkiet) 31/3 – 4/
Terminal A - A no. 1 Ny lavpristerminal i Københavns Lufthavn, Kastrup
12. Virksomhedens miljøforhold – virksomhedens miljøbelastning
INDHOLD Hvordan virker brændselsceller
26.2 Kapacitetsomkostninger
Kost og sygdom - Et velfærds-problem.
Den oversete epidemi Data fra 2002.
KLIMATILPASNING I KØBENHAVN - FRA PLAN TIL VIRKELIGHED
Debatmøde Århus, 20. februar 2006 Thomas Krag Mobility Advice Cykeltrafik – økonomi og baggrund.
Måling og vurdering af rengøringskvalitet
Investeringsafkast de seneste 12 måneder mio. Til aktionærerne fra: 6% – 35% 1/ – 1/ ,29 mia. kr. via aktier samt 655 mio. kr. via.
Støj- og luftforurening i søgaderne
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Mobility management og sundhed Mobility og Sundhed.
Hvad ved vi og hvad ved vi ikke?
Østjysk rapport om udligning og tilskud Seminar om udligning den 26. April 2010 Job og Økonomidirektør Asbjørn Friis Jensen, Favrskov.
VE-anlæg Valg af vedvarende energikilder (case).
Jeopardy carboxsylsyre Etster.
8.1. Få bevægelse ind i hverdagen - voksne mindst 30 minutter om dagen 8.2.
Lone Mikkelsen, kemikaliemedarbejder, Det Økologiske Råd Nationalmuseet, Det Økologiske Råd Nye kemikalier – hvor er udfordringerne? Kemiens.
Den danske brug af forsigtighedstilgangen Christian Ege Sekretariatsleder, Det Økologiske Råd Kemiens Dag, 20. november, 2014.
‘Retorik om KOL og rygning’
1 SKAT kommer med ét datasæt: Omsætning for momsregistrerede virksomheder – samlet salg mia Data kan kombineres på flere forskellige måder.
Vinterman seminar 2. Maj SIDE 2 Vinterman seminar 2. maj Ca. 85 personer: 34 kommuner (30 Vinterman, 2-Light og 2-Melding) Færøerne Vintercentralen.
Grundejerforeningen Lisenlund Udskiftning af skilte.
Cykelkonference 2005 IDA, 14. oktober 2005 Thomas Krag Mobility Advice.
Kronikerforløb i Aabenraa Kommune. Indhold Hvilke forløb har vi? Kom godt i gang! Cases med borgere og forløb med: Type-2-Diabetes Kronisk Obstruktiv.
Justitsministeriet LEMPELSER AF KØRE- OG HVILETIDSSANKTIONERNE.
Hjerte & Kredsløb.
Sundhedsmæssige effekter af partikler
”Lineær Programmering - Minimering”
Grunde til at jeg elsker dig
Integrationsministeriets puljer København, 27. august 2010.
Velkommen Styrk erhvervsklimaet i Viborg 17. marts 2015
Opgave 45 Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Finansielle støjpartnerskaber Brian Kristensen Miljøstyrelsen, Miljøministeriet.
Samfundsmæssige betydning af klimaændringer indenfor landbruget Brian H. Jacobsen, FOI, KU (KVL)
Hvert år dræbes 500 i trafikken og kommer alvorligt til skade Hvad er problemet? mennesker bliver dræbt eller alvorligt kvæstet de næste.
Lunger.
Landskonsulent Christian Haldrup
Opgave 10 Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Energimærkets top-ti – og hvad vi ellers kan lære af 7500 energimærker… Tema-eftermiddage om energimærkning og energibesparelser Energiforum.
FIT FOR FIGHT.
TRÆK VEJRET.
Hej 8. klasse… Jeopardy.
Forurening med ultrafine partikler
Præsentationens transcript:

Forurening med ultrafine partikler Kåre Press-Kristensen Civilingeniør, Ph.D., HD(A) Det Økologiske Råd karp@env.dtu.dk

Disposition Generelt om partikler Målinger fra lufthavne (CPH og Aalborg) Målinger fra trafikerede byrum (København) Kommende EU-regulering af ultrafine partikler Spørgsmål

Generelt om partikler Partikler har en diameter under 0,01 mm, svæver i luften og kan derfor indåndes. Totale (PM10): Diameter under 0,01 mm (10 µm) Fine (PM2,5): Diameter under 0,0025 mm (2,5 µm) Ultrafine (PM0,1): Diameter under 0,0001 mm (0,1 µm)

Ultrafine partikler måles i antal Ingen grænseværdier ! Grænseværdier

Ultrafine partikler er farlige Blodpropper, hjertekarsygdomme og tidlig død. Luftvejslidelser: Astma, bronkitis og rygerlunger. Kræft: Særlig lungekræft og blærekræft. Fosterskadelige Sydedage (Mistanke om hjernesygdomme: Parkinson og Alzheimers)

Grænseværdier … tjaaa Kun grænseværdier til store partikler (PM10 og PM2,5) Ingen grænseværdier til de særlig skadelige ultrafine partikler (PM0,1) fra motorudstødning. Fastsat med en tolerancemargin, der er 1.000 gange højere end, hvad der accepteres i drikkevand ! Grænseværdierne opfyldes nu, men luftforureningen forårsager flere tusinde tidlige dødsfald årligt og koster samfundet et to-cifret mia. beløb årligt !

Fire vigtige pointer Ultrafine partikler stammer fra lokale forureninger – udstødning eller andre forbrændingsprocesser. Ultrafine partikler fra trafik er årsag til rigtig mange ganske alvorlige lidelser og sygdomme. Der eksisterer endnu ikke grænseværdier for ultrafine partikler. Vor viden om giftigheden af flypartikler er stærkt begrænset ...

Målinger fra lufthavne

Målepunkter

Gennemsnit over 2 måneder Det er senere fundet samme koncentration på Station Øst og Vest dvs. en koncentration svarende til HCAB. Der ses sammenhæng mellem koncentration af partikler og vindretning dvs. partiklerne stammer fra lufthavnen.

Målinger fordelt på størrelser Ingen grænseværdier ! Grænseværdier Station B4 = Forpladsen

Målte partikelstørrelser Ingen grænseværdier !

Målinger over dagen

Personmålinger Dato Start Slut Længde Gennemsnit Max 30 min Beskrivelse 08-12-2010 09:08 10:33 01:25 68.300 91100 Checksted Øst + forplads 21-01-2011 10:55 14:24 03:29 40.400 75.000  Bagageportør 24-01-2011 Målinger landside og i terminalerne (ingen logfil) 25-01-2011 08:00 13:46 05:46 52.500 120.800  Håndværker på forplads 27-01-2011 82.800 140.200 02-02-2011 06:55 15:13 08:18 104.100 04-02-2011 10:29 14:42 04:13 32.400 55.500 10-02-2011 07:23 13:03 05:40 40.000 83.900  Dagrenovationsbil 11-02-2011 10:23 15:30 05:07 8.900 29.200  Måling ved lufthavnshegn i Syd 15-02-2011 06:57 12:59 06:02 95.000 213.900 16-02-2011 13:29 06:34 82.000 220.000 18-02-2011 21:29 07:05 6.000 27.700 Bagagehal, Bagageportør 22-02-2011 09:24 14:00 04:36 94.300 Autoværksted, CPH 25-02-2011 08:42 12:11 27.900 81.000 Brandstation Vest og Øst

Resultater fra kortlægning Bagageportør Flytaxi Brændt brød i pauserum Fly ankomst Loader arbejder Loader startes Fly startes og ankomst 15

Generelt mange og høje UFP. Handling på finger A, B og C Resultater fra kortlægning Bagageportør Handling på A6, ingen direkte kilder GPU Loader Flytaxi Rygerum Generelt mange og høje UFP. Handling på finger A, B og C 16

En ”handling” i Aalborg Gennemsnit: 161.980 partikler/cm3

Et lille regnestykke … Hvis en bagageportør i gennemsnit udsættes for luft med 100.000 ultrafine partikler/cm3 ... Tæt bytrafik indeholder til sammenligning 40-50.000 partikler pr. cm3 ... Og der indåndes ca. 0,5 liter luft pr. åndedræt dvs. 50 mio. partikler pr. åndedræt. Dette sker 15 gange pr. minut (alm.v fysisk aktivitet) dvs. 750 mio. partikler pr. minut eller 45 mia. partikler pr. time. Vi har begrænset viden om skadevirkningerne ... Men dette er næppe sundt !

Kilder til luftforureningen Kombination af Flymotorer, APU og maskiner.

Målinger fra vejtrafik

Baggrund Der dør ca. 500 københavnere for tidligt hvert år af trafikkens luftforurening – 10 omkommer i ulykker. Tusinder af bronkitistilfælde og titusinder af astma-anfald skyldes trafikkens luftforurening. En række af disse sundhedseffekter rammer også borgerne de der arbejder meget i tæt trafik. Særlig ultrafine dieselpartikler anses for farlige.

Målinger fra Søgaderne Forureningen med ultrafine partikler er meget høj. Trafikanter eksponeres for høje koncentrationer af sundhedsskadelig luftforurening.

Målinger i lejligheder

Hvad når vinduet åbnes …

Hvad gør politikerne …

Løsninger Ambitiøse miljøzoner Trafikbegrænsninger Andre motorkøretøjer Motion – hold dig sund Adfærd – sluk motoren Pres politikerne

Kommende EU-regulering En meget langsigtet proces. Ikke ved revision af Luftkvalitetsdirektivet i 2013. Men … EU’s direktiver er minimumsdirektiver ! Der kan jo sagtens laves målinger af ultrafine partikler selv om der ikke er grænseværdier. Forureningen kan sagtens begrænses selv om der ikke eksisterer grænseværdier.

Tak for opmærksomheden !