At Dividere Decimaltal.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
2. klasse har forsøgt at finde den.
Advertisements

VEKTORER AM 2006.
Atomer Et programmeret forløb. En måde at lære på.
Gammelheds-Philosophy
Overordnet målsætning:
Hej. Jeg hedder Ronja, og jeg har fået en gynge i julegave.
At Dividere.
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Nonne historie.
En gennemsnitlig og fiktiv Jonathans dokumenterede forløb på Korsør ProduktionsHøjskole Jonathan starter mandag den 12. oktober på Korsør ProduktionsHøjskole,
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Mr. Raggys prøveeksamen Gennemgang af svarene.
Game Maker 7. Sådan ser Game Maker ud når det startes op.
Forsiden 1.Denne knap bruges når du vil taste dagens resultater ind. 2.Denne knap skal kun bruges hvis du allerede har gemt data og du finder ud af at.
Reduktion AM 2009.
Velkommen til Jeopardy: Trafiksikkerhed i Øjenhøjde
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Advisory board-møde, MDI, den 17. april 2013, Mathilde Hjerrild Carlsen, Holger Højlund Oplevelser fra felten.
BRØKER Dette er en enhed
SSQ12-C SSQ12-C Instruktioner De følgende spørgsmål drejer sig om din evne til – og oplevelse i forbindelse med – at høre og lytte i forskellige situationer.
Hvordan får jeg lagt First Class programmet ind på min egen computer ??? De følgende sider er en lille anvisning på, hvordan du selv kan installere programmet.
Sofies dejlige dag.
Vækstfunktion Eksponentiel vækst.
Klik på Aktivér redigering i meddelelseslinjen,
1 De fem mest brugte regler… der ikke eksisterer. Fem regler, der ikke eksisterer…
Hvordan bruger jeg First Class konferencerne ?
Dialogisk læsning – Eksempler på spørgsmål
tæller Fakta om brøker Brøkstreg 7 Nævner
Introduktion til indholdsfortegnelser j Tryk derefter på F5, eller klik på Slideshow > Fra begyndelsen for at starte kurset. Klik på Aktivér redigering.
Amy følte sig ikke rask, da hun gik i skole
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Koordinatsystemet Y-aksen 2. aksen X-aksen 1. aksen.
Niels Pein Regelopdateringsseminar 2009.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
1 Effektiv forrentning Kjeld Tyllesen PEØ, CBS Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
Videreudvikling af ide 2&2
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Reduktion AM 2009.
Problemer eller udfordringer.
Ugrupperede observationer Middelværdi, varians og spredning
Klik for næste billede eller vent 30 sek.. Tiden går og det er snart længe siden at jeg kom til mine to-benede i Herlev. Jeg vokser og vokser, og lysten.
RUL Grønlænderrulninger. Næsten alle kajakroere ønsker at beherske et rul, men det er ikke alle det lykkes for. Et tilbagevendende problem er ”hoftevrikket”.
Hvordan kan man læse dette regnestykke? -7 – 3
Din Økonomi Dit Valg Dit Mål.
Niels Pein Regelopdateringsseminar 2009.
Mr. Raggys prøveeksamen
Lærings- og praksisfortælling
Hvordan kan man læse dette regnestykke? -7 – 3
Grunde til at jeg elsker dig
GP 11, 14/ Grundlæggende programmering Efterår 2001 Forelæsning 11 onsdag 14/ kl. 9:15 – 12:00.
Oprettelse af tabeller (Access, del 2)
Brøker Af Alexander Olssson.
Grundlæggende programmering Forår 2002
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
Reduktion AM 2009.
Helt tomt regneark.
Præsentationens transcript:

At Dividere Decimaltal

231,625 : 4,5 Dette er vores regnestykke.

231,625 : 4,5 Vi starter med at flytte lidt rundt.

231,625 For at undersøge hvad resultatet bliver af at dividere med 4,5… 4,5

4,5 231,625 Undersøger vi hvor mange gange 4,5 ”går op i” 231,625.

4,5 231,625 Den opadgående trappe illustrerer denne tankemåde.

4,5 231,625 For nemhedens skyld gør vi stykket lidt mindre kompliceret, ved at gange med 10 på begge sider. · 10 · 10

45 2316,25 Så er der 10 gange så meget at dele ud, men også 10 gange så mange der skal dele. Dermed vil resultatet blive det samme.

45 2316,25 Man siger at hvis både divisor og dividende forøges med den samme faktor, vil kvotienten (resultatet) blive det samme. divisor dividende

45 2316,25 Lad os begynde divisionen.

45 2316,25 Går 45 op i 2? Vi vil hele tiden spørge om divisoren går op i en del af dividenden. Derved kan vi tage et lille overskueligt stykke af udregningen ad gangen. Vi starter med første ciffer i dividenden. Kan det divideres med divisoren? Altså: Kan 45 gå op i 2?

45 2316,25 Går 45 op i 2? Nej. Nej. Vi skriver derfor et nul over 2-tallet, for at illustrere at ”45 går op i 2 nul gange”. Man kunne også vælge ikke at skrive noget over 2-tallet, og blot gå videre til næste ciffer.

45 2316,25 Går 45 op i 2? Nej. Går 45 op i 23? Da vi ikke ”brugte” 2-tallet, hænger vi stadig på det. Vi skal altså ikke bare gå videre med næste ciffer, men sammenføje det med vores 2-tal. Nu har vi altså både 2 og 3 i spil, det vil sige 23. Går 45 op i 23?

00 45 2316,25 Går 45 op i 2? Nej. Går 45 op i 23? Nej. Desværre. Vi må have fat i et ciffer mere.

00 45 2316,25 Går 45 op i 2? Nej. Går 45 op i 23? Nej. Går 45 op i 231? 231 er nu i spil. Kan 45 gå op i 231?

005 45 2316,25 Går 45 op i 2? Nej. Går 45 op i 23? Nej. Går 45 op i 231? Ja. 5 gange. Ja. 5 · 45 = 225 Altså kan 45 gå op i 231 … 5 gange. Der er en rest tilbage. Det må vi sørge for at holde styr på.

005 45 2316,25 225 Går 45 op i 2? Nej. Går 45 op i 23? Nej. Går 45 op i 231? Ja. 5 gange. Først noterer vi hvad 5 · 45 giver.

005 45 2316,25 225 6 Går 45 op i 2? Nej. Går 45 op i 23? Nej. Går 45 op i 231? Ja. 5 gange. Derefter finder vi resten, ved simpel subtraktion: 231 – 225 = 6 Husk altså at 225 kun skal trækkes fra det vi havde i spil, nemlig de 231.

005 45 2316,25 225 6 Går 45 op i 2? Nej. Går 45 op i 23? Nej. Går 45 op i 231? Ja. 5 gange. Nu skal vi have mere i spil for at fortsætte. Det næste ciffer er et 6-tal. Lad os ”trække det ned” til resten, hvor vi kan arbejde med det.

005 45 2316,25 225 66 Går 45 op i 2? Nej. Går 45 op i 23? Nej. Går 45 op i 231? Ja. 5 gange. Sådan.

005 45 2316,25 225 66 Går 45 op i 2? Nej. Går 45 op i 23? Nej. Går 45 op i 231? Ja. 5 gange. Går 45 op i 66? Er det mon nok til at 45 kan gå op i det?

0051 45 2316,25 225 66 Går 45 op i 2? Nej. Går 45 op i 23? Nej. Går 45 op i 231? Ja. 5 gange. Går 45 op i 66? Ja. 1 gang. Det er det. Men 45 går kun op i 66 en enkelt gang.

0051 45 2316,25 225 66 45 Går 45 op i 2? Nej. Går 45 op i 23? Nej. Går 45 op i 231? Ja. 5 gange. Går 45 op i 66? Ja. 1 gang. Vi noterer os resultatet af 1 · 45. Hvad har vi nu til rest?

0051 45 2316,25 225 66 45 21 Går 45 op i 2? Nej. Går 45 op i 23? Nej. Går 45 op i 231? Ja. 5 gange. Går 45 op i 66? Ja. 1 gang. 66 – 45 = 21

0051 45 2316,25 225 66 45 21 Går 45 op i 2? Nej. Går 45 op i 23? Nej. Går 45 op i 231? Ja. 5 gange. Går 45 op i 66? Ja. 1 gang. Da 45 ikke går op i 21, må vi hente næste ciffer ned.

0051 45 2316,25 225 66 45 21 Går 45 op i 2? Nej. Går 45 op i 23? Nej. Går 45 op i 231? Ja. 5 gange. Går 45 op i 66? Ja. 1 gang. Da 45 ikke går op i 21, må vi hente næste ciffer ned. Men hov! Vi har derved passeret kommaet i dividenden!

0051, 45 2316,25 225 66 45 21 Går 45 op i 2? Nej. Går 45 op i 23? Nej. Går 45 op i 231? Ja. 5 gange. Går 45 op i 66? Ja. 1 gang. Det er ikke et problem. Vi skal simpelthen blot placere et komma lige ovenover, i kvotienten (resultatet).

0051, 45 2316,25 225 66 45 212 Går 45 op i 2? Nej. Går 45 op i 23? Nej. Går 45 op i 231? Ja. 5 gange. Går 45 op i 66? Ja. 1 gang. Går 45 op i 212? Nu trækker vi 2-tallet ned. Mon vi kan få 45 til at gå op i 212?

0051,4 45 2316,25 225 66 45 212 180 Går 45 op i 2? Nej. Går 45 op i 23? Nej. Går 45 op i 231? Ja. 5 gange. Går 45 op i 66? Ja. 1 gang. Går 45 op i 212? Ja. 4 gange. 4 · 45 = 180

0051,4 45 2316,25 225 66 45 212 180 32 Går 45 op i 2? Nej. Går 45 op i 23? Nej. Går 45 op i 231? Ja. 5 gange. Går 45 op i 66? Ja. 1 gang. Går 45 op i 212? Ja. 4 gange. 212 – 180 = 32

0051,4 45 2316,25 225 66 45 212 180 32 Går 45 op i 2? Nej. Går 45 op i 23? Nej. Går 45 op i 231? Ja. 5 gange. Går 45 op i 66? Ja. 1 gang. Går 45 op i 212? Ja. 4 gange. Vi er nået til det sidste ciffer. Lad os trække det ned.

0051,4 45 2316,25 225 66 45 212 180 325 Går 45 op i 2? Nej. Går 45 op i 23? Nej. Går 45 op i 231? Ja. 5 gange. Går 45 op i 66? Ja. 1 gang. Går 45 op i 212? Ja. 4 gange. Går 45 op i 325? Hvor mange gange går 45 op i 325?

0051,47 45 2316,25 225 66 45 212 180 325 315 Går 45 op i 2? Nej. Går 45 op i 23? Nej. Går 45 op i 231? Ja. 5 gange. Går 45 op i 66? Ja. 1 gang. Går 45 op i 212? Ja. 4 gange. Går 45 op i 325? Ja. 7 gange. 7 · 45 = 315

0051,47 45 2316,25 225 66 45 212 180 325 315 10 Går 45 op i 2? Nej. Går 45 op i 23? Nej. Går 45 op i 231? Ja. 5 gange. Går 45 op i 66? Ja. 1 gang. Går 45 op i 212? Ja. 4 gange. Går 45 op i 325? Ja. 7 gange. 325 – 315 = 10

0051,47 45 2316,25 225 66 45 212 180 325 315 10 Går 45 op i 2? Nej. Går 45 op i 23? Nej. Går 45 op i 231? Ja. 5 gange. Går 45 op i 66? Ja. 1 gang. Går 45 op i 212? Ja. 4 gange. Går 45 op i 325? Ja. 7 gange. Hvad nu? – Der er ikke flere cifre i dividenden vi kan trække ned…

0051,47 45 2316,25000000 225 66 45 212 180 325 315 100 Går 45 op i 2? Nej. Går 45 op i 23? Nej. Går 45 op i 231? Ja. 5 gange. Går 45 op i 66? Ja. 1 gang. Går 45 op i 212? Ja. 4 gange. Går 45 op i 325? Ja. 7 gange. Eller er der?

0051,472 45 2316,25000000 225 66 45 212 180 325 315 100 90 10 Går 45 op i 2? Nej. Går 45 op i 23? Nej. Går 45 op i 231? Ja. 5 gange. Går 45 op i 66? Ja. 1 gang. Går 45 op i 212? Ja. 4 gange. Går 45 op i 325? Ja. 7 gange. Går 45 op i 100? Ja. 2 gange.

0051,4722 45 2316,25000000 225 66 45 212 180 325 315 100 90 10 Går 45 op i 2? Nej. Går 45 op i 23? Nej. Går 45 op i 231? Ja. 5 gange. Går 45 op i 66? Ja. 1 gang. Går 45 op i 212? Ja. 4 gange. Går 45 op i 325? Ja. 7 gange. Går 45 op i 100? Ja. 2 gange. …

0051,4722 45 2316,25000000 225 66 45 212 180 325 315 100 90 10 Vi kan fortsætte lige så langt vi vil. Men det er tydeligt for os, at vi nu er havnet i en løkke. Hver gang vi subtraherer, bliver resten 10, og vi trækker et nul mere ned. Resultatet bliver da: 51,4722 Stregen over 2-tallet illustrerer at der skal skrives et uendeligt antal 2-taller efter hinanden til sidst.