It i matematikundervisningen: begreber og problemer

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
I forbindelse med integration af it i matematik Steen Groðe.
Advertisements

Mere fokus på læring, mindre fokus på udstyr!
Andreas Nielsen – Kalbyrisskolen  Matematiklærerens tænkebobler illustrerer, at matematikundervisning ikke udelukkende handler om opgaver, men.
Lidt om vejleder rollen
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
Velkommen til workshoppen
Rasmus Fink Lorentzen, VIA UC, Læreruddannelsen i Aarhus
Digitalisering og medialisering
En anderledes skoledag for de yngste elever. Temamøde for skolebestyrelser.
Matematik er det nye sort!
Nåede vi målet? podcasts Evaluering - eleverne • 1. Giver det at podcaste boganmeldelser eleverne mere lyst til at læse bøger? – a. Samlet set.
Tegn en cirkel med diameter 10 cm – kun med brug af papir og blyant!
”Dannelse af faglige sociale netværk ved hjælp af web 2.0 teknologier”
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Fælles Mål 2009 – konklusioner
Læringscentret og nye vejledningsformer
Recovery gennem lokalsamfundsdeltagelse
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
Hvorfor er det svært at lære matematik?
IT og matematisk skrivning
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
UDGANGSPUNKT 25. April Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
UDGANGSPUNKT 7. Maj UDGANGSPUNKT •It som begreb er forældet og favner ikke udviklingen •Brug for et nyt udsigtspunkt og ny begrebsbrug •Fokus på.
Udgangspunkt Vibeholmskolen, Digitalisering og medialisering • Digitalisering vedrører teknologi og tekniske løsninger • Medialisering rummer.
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Digitalisering og medialisering
Digitale værktøjer i matematik
Kilde: Magasinet ”The Economist”s liste over e-readiness, 2006 Danmark er nr. 1 inden for ”e-readiness” - foran USA Brug af internet som motor for økonomisk.
CAS-værktøjer i gymnasieskolens matematikundervisning
Tips & tricks Lærings-stile og it – den helt rigtige kobling Ny PIXI
Kreativ digital matematik metode, læringsmål,matematiske begreber og spil Morten Misfeldt.
Pædagogisk psykologi 23. september Intro Dannelse og funktion Adfærd
Krop og læring Karen Barfod,
Uddannelsesforum 2012 Slip dem løs …! Grøndalsvængets skole København Lærer: Elsebet Jakobsen.
Hensigtsmæssigt (e)læringsdesign
Folkeskolereform på Ørum Skole 2014
The Utility of Organisational Ethnography Konklusion. Neyland.
’Seriøse’ computerspil Spil der ikke er ligegyldige – en udfordring til spil-definitionerne.
Teknologiudvikling Litteratur Bruhn Jensen (1993): One Person: One Computer Kling (1991): Computers as Tools and Social Systems Williams (1974): The Technology.
”Hvad skal man gøre. Hvordan skal man handle. Hvem skal man være
Matematik og IT uden matematikprogrammer
Hvordan lettes overgangen relevant
Learning Intelligence v. Bettina Lundgaard, KMD. Learning Intelligence Teknologi til at opsamle og analysere undervisnings- og evalueringsdata, der giver.
IT-baserede retteformer –erfaringer fra et udviklingsprojekt Udviklingsprojektets titel: Udvikling af god praksis ved feedback på elevernes kollektive.
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Historiefaget og mulighederne i den åbne skole
Digitale metoder i Psykologi
Reflektion over jeres egen praksis
Projekt Professionsløftskole Sølystskolen Lektor Rasmus Fink Lorentzen VIA University College.
Matematik A på hhx v/fagkonsulent Marit Hvalsøe Schou.
Læreres vilkår for at udvikle en lokal naturfaglig kultur omkring natur/teknik - Resultater fra en spørgeskemaundersøgelse.
Digital forandringsledelse
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
Kjeld Svidt  Institut for Byggeri og Anlæg  Aalborg Universitet IT i Byggeriet Semester 6, kursusgang Databaser (1) Kjeld Svidt
Talegenkendelse på PC og håndholdte enheder lært med Aurasma Oplæg den 2.september 2014 på Nyborg Strand.
Hvad er IT i matematikundervisningen egentlig? Professor, Ph.d. Morten Misfeldt, Aalborg Universitet, København.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
It i matematikundervisningen: Mellem potentiale og skuffelse DMUK F12, 11. maj 2012 Morten Misfeldt, Aalborg Universitet.
Tværinstitutionelt samar- bejde om børn og voksnes læring Partnerskabsaftale mellem Museum Vestsjælland og Pædagoguddannelsen UCSJ 1. Marts 2016 Children’s.
Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Sprogbaseret læring i naturfag Del 2 Astra* v/Anette Vestergaard Nielsen.
Digitale læremidler Udviklingspotentialer. Præsentation Jonas Juul Hansen Lærer og matematikvejleder Rudersdal kommune – Sjælsøskolen Eleverne fra 3-8.
Trekantsmodellen (Side 5-10 i artiklen: 1. IT-systemers betydning for og påvirkning af menneskelig aktivitet)
Problem- and play- based Learning
Trekantsmodellen (Side 5-10 i artiklen: 1. IT-systemers betydning for og påvirkning af menneskelig aktivitet)
It i folkeskolens matematikundervisning
Tips til videoproduktion i stor skala
Jonas Dreyøe Aalborg Universitet Peter Sars Schewitsch
Fremtidens uddannelsesdesign – teknologier på spil
Overgangsprojektet Roskilde
Præsentationens transcript:

It i matematikundervisningen: begreber og problemer Morten Misfeldt, Aalborg Universitet

Plan Hvorfor beskæftige sig med it i matematikundervisningen De vigtigste potentialer og hvordan de er blevet udlevet – historisk En måde at se på it ift. matematik undervisning – analytisk Konklusion Hvorfor er det så svært (eller er det?)?

Hvorfor beskæftige sig med it i matematikundervisningen It udfordrer matematikundervisning Kognitiv udtømning, forbudsmatematik eller radikal reform? It ændrer matematisk praksis Nye værktøjer og metoder i forskningsdisciplinen Matematik har øget kommercielt potentiale It tilbyder nye læringsformer Nye interaktionsformer Nye undervisningsmidler It gennemsyrer hele videns laget i vores samfund Matematik kan ikke stå udenfor

It og matematikundervisning – historisk rids Programmeret undervisning (CAI) 1970 - > Papert Logo og mikroverdener (1980 – 1990, grundskolen) Programmering er sundt (1985-1995, gymnasium og 1. år på uni) Computer Algebra Systemer (1990  gymnasium og universitet) Dynamisk Geometri (1990  grundskole og gymnasium). Digitale læringsmiljøer, spil og gamification (2005 ) Her og nu Wolfram alpha Mobile dimser Khan academy og video

Vigtige potentialer og skuffelser Konstruktionisme Programmering er sundt It som læringsmotor

Konstruktionisme: It tilbyder et materiale for matematisk kreativitet Piaget Individualisering Epistemologi Børn skal konstruere viden imens de konstruerer meningsfulde teknologier der bringer dem i kontakt med ”Powerful ideas” Papert, S. (1980). Mindstorms: children, computers, and powerful ideas (2 ed.): BasicBooks, A Division of HarperCollins Publishers, Inc. OLPC projektet, SCHRATH projektet. Fly i perspektiv

Programmering er sundt Programmering er godt for Matematisk præcision Konkret afsæt for begrebsdannelse Eksempel: funktion Teknologi: ISETL Comal 80, BASIC, Excel Teori: fx APOS Teori Ikke så geogebra relevant Dubinsky and Harel (1992) The Nature of the Process Conception of Function, in (G. Harel and E. Dubinsky, ed.) The Concept of Functions: Aspects of Epistomology and Pedagogy, MAA Notes, 25 (1992), 85-106. Også folk som Uri Leron, Andrea diSessa

It som læringsmotor It gør det muligt at fokusere på det konceptuelle frem for (eller før) det tekniske CAS især solve og advanced plot funktioner Løftestangs potentialet Black box teknologier wiris, mathematica, maple, mathcad   Dreyfus, T. (1994). The Role of Cognitive Tools in Mathematics Education. In B. R. e. al. (Ed.), Didactics of Mathematics as a Scientific Discipline (pp. 201-211). Dordrecht: Kluwer. Mette Andresen taking advantage of computer use for increased flexibillity of mathematics Winsløw, C. (2003). Semiotic and Discursive Variables in Cas-Based Didactical Engineering. Educational Studies in Mathematics, 52, 3, 271-28

Læringspotentialer Kreativt matematisk udtryk Ikke i kontinuert forlængelse af eksisterende praksis, derfor svært at implementere Et medie der er iboende matematisk Matematik er jo a priori, ikke et spørgsmål om at se hvad computeren gør Konkret udgangspunkt for abstraktion Det er også svært at lære at programmere Løftestangspotetialet Black boxing

Et pragmatisk bud på hvad it ”er” i matematikundervisningen Værktøj Hjælper med at løse matematiske problemer Medie Lader os modtage og udtrykke matematisk viden Undervisningsteknologi Støtter og ændrer på undervisningssituationer

Værktøjer

Værktøjet betyder noget i matematikundervisning 356345 * 3452 For hvad man kan gøre For hvad man skal øve sig i For hvordan begreber dannes

Eksempler på værktøjer

En gensidig påvirkning Trouche, L. (2005). An instrumental approach to mathematics learning in symbolic calculators environments, in the didactical Challenge of Symbolic Calculators, turning a computational device into a mathematical instrument, Guin, Ruthven and Trouche. Springer.

Instrumenterede teknikker Processen hvor artefakter gøres til personlige instrumenter Læreproces over tid Matematiske begreber (kognitive skema) Virksomhedsteori (målrettet aktivitet medieret af artefakter)

Eksempel på instrumenterede teknikker Nye metoder: Tangens i GeoGebra Nye spørgsmål: koefficienter i polynomier

Undervisningsteknologi

Matematisk Mediering E-læring, screencasts, pencasts Studenterproduktion

Mange repræsentationer Mange repræsentationer af det samme er centralt i matematisk begrebsdannelse. Gunther Kress(2003) Literacy in the New Media Age, Routledge Duval, R. (2006) A Cognitive Analysis of Problems of Comprehension in a Learning of Mathematics, Educational Studies in Mathematics, Volume 61 (1-2), Springer Netherlands

Matematik benytter sig af mange udtryksformer/repræsentationer x2+y2=1 Enhedscirklen

Mange repræsentationer af matematiske objekter Forskrift tabel Koordinater graf Ofte flere repræsentationer af matematiske objekter

Problematikker Problematikken omkring reformpres og traditionsbrud – hvis vi siger matematik er noget andet end det plejer at være, så ved vi ikke længere hvordan vi skal undervise Matematiske værktøjer og matematiske medier aktualiserer reform med dertil hørende problemer Problematikken om ritualdannelse og kognitiv udtømning af opgaver Uændret fag-syn og nye værktøjer Problematikken om klasserumskultur Undervisningsteknologi kan distancere lærere og elever Implicit fag-syn i undervisningsteknologi svarer ikke til reformpres fra værktøjer Problematikken om identifikation imellem teknik og begrebsdannelse Hvordan taler vi at ”have forstået det” når værktøjet er ændret? Thomas Hobbes (1588-1679) ” I wonder whether such discourse by symbols deserve to be thought very profitable when it is made without any idea of the things themselves” OM ALGEBRA

Konklusion Se på it som værktøj, medie og undervisningsteknologi It løser ikke matematikundervisningens problemer It kommer med en række problemer - og en række muligheder og potentialer – begge dele (potentialer og problemer) er relevant Historisk har alle potentialer skuffet, men bevægelsen frem imod mere it tung mat undervisning holder alligevel momentet, potentialerne kommer måske til deres ret hen ad vejen.