Neuropsykolog Grethe Pedersen, Videre med livet !

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Gammelheds-Philosophy
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
25.September 2006 Hvad er formålet med dette arrangement v/ elene fleischer.
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Afrejsebriefing 2013 Mødet med det fremmede
Psykoedukation til unge i OPUS
Fra en børneforkæmpers perspektiv. Børns sorg er et voksent ansvar OmSorg.
STRESSORER FYSISKE PSYKOLOGISKE FRYGTEN FOR LYSTEN TIL BIOLOGISKE
Vor tids paradoks Klik for næste side  I dag har vi større huse og mindre familier. Mere bekvemmelighed, men mindre tid.
Er mit barn klar til skolestart ?
Pædagogik og kommunikation * 12. september 2013
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Livets tog.
At leve med en kronisk sygdom
Gud og penge Penge som en test på vores administration af ’de sande værdier’.
”Kaldet til kærlighed”
Hvordan handler jeg ved æresrelaterede konflikter v. Susanne Willaume Fabricius Projektleder LOKK.
Den lille forskel - der gør så stor forskel Kære familie og venner Selvom I alle kender til Daniels diagnose, så ved vi at det kan være svært helt at forstå.
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Hvad gør livet så værdifuldt?
Hvad gør livet så værdifuldt
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Projektlederens rolle(r)
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Sundhed og livsstil Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Støvring den 11. september 2007
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Hverdagsliv med en kræftsygdom v. psykolog Ditte Tang Johansen
Pårørendeindsatser, hvorfor og hvordan?
Hvad gør livet så værdifuldt
Hvad gør livet så værdifuldt
Tegning; ”Frihedens allegori”, F. M
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Din Økonomi Dit Valg Dit Mål.
DBT Mere om ACCEPT (Fælles for alle mindfulness-tilgange)
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Medarbejderkonference hos Blå Kors den
At tale om sexualitet.
Røde Kors Årsmøde Psykolog Nina Wehmeyer Psykosocial støtte i Danmark
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Ida Koch, 2005 BELASTNINGER I ARBEJDET MED SELVMORDSTRUEDE Hvad er svært for dig – og hvordan har du mærket belastningerne? Hvordan beskytte sig mest muligt.
Stress En folkesygdom?.
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Omsorg for børn og unge, der har en hjerneskadet mor eller far
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
Ka´du klare det? Dialogredskab - Krav i arbejdet HR Arbejdsmiljø, O&P 2015.
Misbrug, psykisk lidelse og recovery
Psykoedukation skizofreni
Personlig stof- og alkoholpolitik
Verdens Bedste Mor Forår 2017
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Præsentationens transcript:

Grethe Pedersen - www.grethep.dk Neuropsykolog Grethe Pedersen, www.grethep.dk Videre med livet ! Onsdag den 15. maj kl. 19.00 – 21.00 v/ Neuropsykolog Grethe Pedersen Vi kommer ind på Usynlige følger Ændrede roller Udfordringer i netværket Mestringsstrategier Tips og ideer www.grethep.dk

Grethe Pedersen - www.grethep.dk Neuropsykolog Grethe Pedersen, www.grethep.dk Min baggrund Cand. Psych. Fra Århus Universitet Autoriseret af Psykolognævnet Godkendelse som psykolog i Norge Specialist i neuropsykologi (voksen) Specialist i supervision European Certificate in psychology www.grethep.dk

Filmen der blev til Livet – Det er det der sker, mens man har travlt med at lave andre planer - John Lennon

Tendenser i tiden Der holdes liv i flere og flere Forskellige patientgrupper lever i dag længere med deres sygdom på grund af forbedrede behandlingsmuligheder Familier i tiden, er langt mere individuelle og unikke end tidligere, samtidig med at de lever langt mere isolerede Indlæggelsestiderne bliver kortere og kortere Udfordringerne efter sygdom og ulykke kommer hurtigt tættere på familien og netværket i dag

Familierne kan i perioder opleve At sundhedsvæsnet har alt for store forventninger til, at netværket løser f.eks. praktiske problemer og plejeopgaver Skyldsfølelse over ikke at kunne leve op til alle de gode råd, om f.eks. kost, rygning, motion og andre livsstilsændringer At deltage i ressourcekrævende møder der vedrører den ramtes rehabiliteringsforløb – noget der forbruger af den tid og energi, som der i forvejen er i underskud af At den ramte bliver ”forkælet” med f.eks. spændende oplevelser At gamle krisereaktioner genopleves Nogle mennesker giver deres sorger svømmeundervisning, i stedet for at drukne dem – Mark Twain

Familierne har samme behov, sorger og glæder som andre familier Men mange ting er alligevel anderledes Sygdommen kan sluge energi Familierne er udsat for større belastninger end andre familier Familierne kan have et ”umætteligt” behov for information og professionelle medvirker til informationsstrømmen – nogen gange for meget ! Frygt for fremtiden (nogle kalder det angst) Skyld, skam, vrede og fortvivlelse Kærlighedslivet under pres Den største sorg i verden her er dog at miste den, man har kær – Steen Steensen Blicher

Kendetegn i familierne Forekomsten af hjerneskade har ofte en dramatisk indvirkning på hele familien De fleste mennesker ønsker at få deres tidligere liv tilbage Personer klare sig bedst, når de er velinformeret Enhver i familien har en opfattelse/mening og næsten alle har ret til at foretage deres egne valg og beslutninger

Storhjernen og lillehjernen Livet er en tragedie for dem, som føler, og en komedie for dem, som tænker – Jean de la Bruyère

Når tilværelsen for alvor slår hårdt Det er den indre grundvold der rystes – hvem er jeg og vi nu ? Hvordan bliver fremtiden ? Det kan føles som om det hele står stille og forbliver det sådan ?

Pendling mellem de to verdener Drømmen Urealisme Drømme Virkeligheden Realisme Objektivitet Giver kræfter Tærer på kræfter "Stop" signaler "Fremad" signaler Omgivelsernes måde at forholde sig på Informere Undervise Tale til forstanden Omgivelsernes måde at forholde sig på Lytte Tage imod Være ”beholder” Tale til følelserne Delt sorg er halv sorg, delt glæde er dobbelt glæde

Kløfter Men der kan også være kløfter som kan virke som barrierer Når forandringens vinde blæser, rejser nogle læskærme, mens andre rejser vindmøller – kinesisk ordsprog

Virkelighedskløften Den vi ønsker Den vi har Kløften lille eller stor Kan lukkes Kan håndteres godt Kan fortsat være dyb

Nogen gange side om side To måder at tænke på Nogen gange side om side Jeg kan ikke få alt Jeg kan få alt Jeg kan ikke få alt, hvad jeg ønsker mig, men kan alligevel komme til at leve et rigt og tilfredsstillende liv Jeg kan få alt, hvad jeg ønsker mig i livet, hvis jeg blot sætter mig for at opnå det Tro kan flytte bjerge, men almindelig sund fornuft kan få folk til at gå udenom

Stor modgang og ukuelighed Det kan koges ned til det simple og sættes på en formel Ukuelighedsformlen: Fire tilgange til enhver problematisk situation Lige børn leger bedst…Men de skæve har det sjovere

til enhver problematisk situation Fire tilgange til enhver problematisk situation Forlad situationen Bliv, og lav om på det, der kan ændres Bliv, og accepter det, der ikke kan ændres, og lev på dine værdier Bliv, og giv op, og gør ting, der gør situationen værre Hellere lidt skidt i krogene end et rent helvede

Livets trumfkort !

Mestring - coping Mestring er den danske udgave af det engelske begreb coping, som har rødder tilbage i stressforskningen Mestring af stress (engelsk: Coping with stress) handler om, hvorledes vi håndterer de ting, der stresser os Jo bedre mestring vi har af de stressfulde omstændigheder, vi står i, jo mindre belastet bliver vi

Vigtige forudsætninger for at mestre hverdagen ! Kend så meget til tilstanden som muligt Lær så meget du kan om følger efter skader på hjernen. Jo mere du ved, jo bedre forudsætninger er der for at mestre hverdagen. ”Hold stress i skak” Undgå høj grad af stress, at opretholde en sund balance f.eks. mellem arbejdsliv og fritidsliv – det er en god investering. Søg støtte Det er vigtigt at have mennesker, du/I kan henvende jer til, for at få hjælp og opmuntring. En betroet ven kan være guld værd. Træffe de sunde valg. Sunde sove- og spise- samt motionsvaner kan hjælpe med f.eks. at stabilisere humøret. Hold i det hele taget øje med humøret Hold styr på symptomer og tegn på, at dit humør svinger ud af kontrol. Saml på stjernestunder De gode studer og oplevelser kan sammenlignes med rosenbusken

Eksempler på mestringsstrategier At skjule sine vanskeligheder At spørge om hjælp At søge information At holde sig til det kendte At anklage andre Det er din skyld at ... At drukne sig i aktiviteter/samvær At trække sig tilbage i enerum At placere sig selv i focus hele tiden At forbruge stimulanser (eks. Alkohol, rygning m.m. for at kunne holde det ud… Hellere lidt skidt i krogene end et rent helvede

Tak for opmærksomheden Gå hjem budskab Skab et liv, der er værd at leve