Hvad er internationalisering

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hjalleseskolen – Fremtidens 7. klasser
Advertisements

Program •Baggrund, formål, principper, eks. på internationale/ udviklingsaktiviteter, etværksgruppe mv. v/ Hans Sørensen •International kompetenceudvikling.
John.M.Nielsen Metode & Co.
Internationalisering UNDERVISNINGSPLAN. Navigation BAGGRUND Folkeskoleloven og Fælles Mål MÅL – og vision RAMMERUNDERVISNINGSPLAN Eleverne - aktive deltagere.
International Økonomi A
Skolen i Verden november 2006 Tove Heidemann CVU Sønderjylland.
Michel Foucault og Governmentalitybegrebet
Newcomers – Bibliotekerne og de nye arbejdsmigranter En ny rapport fra Det Nationale Forskningscenter for Velfærd 16. september 2010 Highlights.
Velfærd kontra fattigdom
CSR og VSE i andre europæiske lande Mikkel Mailand FAOS, Sociologisk Institut, Københavns Universitet FAOS/Bpfnet-seminar ’Virksomhedernes sociale engagement.
Ledelsesudfordringer i sociale institutioner
Internationalisering International rekruttering af arbejdskraft: Erfaringer og perspektiver.
Ekspansiv læring – Hvad betyder det?
25. FEBRUAR 2011 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets strategi AARHUS UNIVERSITET.
En aftagervinkel på uddannelsernes internationale dimension - det pædagogiske område Konference for professionshøjskolernes internationale medarbejdere.
Teknologi og samfund Den teknologiske udvikling 1 Samfundsudviklingen
Danmark i en globaliseret verden
Demokratisk underskud i informationssamfundet?
Forventninger til professionshøjskolerne Oplæg for University College Sjælland v/ Børne- og Kulturdirektør Per B. Christensen.
KL - Danske Regioner – FTF og Professionshøjskolernes Rektorkollegium præsenterer National strategi for velfærdsuddannelserne.
Internationalisering på det danske arbejdsmarked Konsulent Heidi Ås.
1 Lektion 18: Priser i en åben økonomi 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition 3.Dagens pensum 4.Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? 5.Næste lektion 6.Tilbagemelding.
Biblioteket som læringssted: Nye bibliotekarroller – nye biblioteksydelser Handelshøjskolens Bibliotek Århus Odense 15. maj 2002 Fra et bibliotek i bevægelse.
DEMOKRATI SOM POLITISK ANSVAR – POLITISKE STRATEGIER ER NORDEN DEMOKRATIETS PARADIS?
Hvordan kan jeg som menneske og leder finde og udøve et lederskab, der er rigtigt og relevant? Margrethe Vestager, MF Ringstedkonferencen på Sørup Herregaard.
Vellykket og visionær rehabilitering Hvad kræver det… mere? Åben opgavefordeling og systematisk pårørendeinddragelse 1.
Modernisering af den offentlige sektor … og indflydelse på medarbejdernes opgaver og positioner i pædagogisk praksis Lars Christensen / Professionshøjskolen.
KULTUR FOR ALLE. Hovedbudskaber I: ”Ikke brug for flere kulturinstitutioner!”
Konference Indsats, udvikling og samarbejde på det sociale område.
- Global islamistisk terrorisme
Det internationale perspektiv i uddannelse, arbejdsplads og rekruttering UC- Sjælland d. 17. marts 2010 Børne- og kulturdirektør i Næstved Per B. Christensen,
En ny strategi for transportforskning Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
Konference Internationalisering – velfærd og udvikling ”Internationaliserings perspektiv for rekruttering, efteruddannelse og.
Informationsforsyning, publicering og læring nye arbejdsopgaver for bibliotekerne Jakob Heide Petersen Sekretariatschef Biblioteksstyrelsen/DEFF.
Det gode børneliv - og det tværprofessionelle samarbejde Børn og Kultur Internt seminar 22. Juni 2012.
Forskningspolitisk Årsmøde Videnskabernes Selskab 28. Februar 2006 ”Forskning for fremtiden – strategi, synergi og styring” Linda Nielsen, professor, dr.jur.
Internationale Studier
Vælg layout 1. Højre klik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen 3. Bemærk at der findes 4 forskellige farvetemaer du kan.
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Årsmødet for Studieadministratorer, 25 november 2005 A A R H U S U N I V E R S I T E T Videregående uddannelse i internationalt.
Danmark og globaliseringen Kapitel 13. UDFORDRINGER - ifølge Globaliseringsrådet.
FARMA SF 2011 Det Farmaceutiske Fakultet Forskningsformidling ”Formidlingsforpligtigelses -ja tak” Sven Frøkjær 23. marts 2011.
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Oplæg for statslige topledere 2006 A A R H U S U N I V E R S I T E T Internationalisering af uddannelser.
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor ECTS-konference, 7. december 2006 A A R H U S U N I V E R S I T E T DEN GLOBALE UDFORDRING - ECTS LABEL- en del af den.
Sprog og International Virksomhedskommunikation engelsk, fransk, spansk og tysk Velkommen til brobygning 2010.
Mediebilledet - Massemediernes rolle i det sen-moderne samfund
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Norden i verden A A R H U S U N I V E R S I T E T Videregående uddannelse i internationalt perspektiv  Det internationale.
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
6. Evaluere og vurdere vores strategier og virkelig- gørelsen af dem 3. Tegne vores strategier Strategicirklen 5. Følge op på vores strategier i dagligdagen.
Økonomisk globalisering
Internationalisering på SUND - strategi At styrke den internationale dimension i fakultetets uddannelser. Studerende skal tilegne sig et globalt perspektiv,
Samfundsfag Frisholm. Indhold Økonomi Sociologi Politik.
7. MARTS 2011 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets strategi AARHUS UNIVERSITET.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Globalisering, side
EU, globaliseringen og den danske velfærdsstat
Kapitel 9: Velfærdsstaten og ulighed
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Introduktion til KVIK Selvevaluering fra start til slut 27. september 2007 SCKK temadag.
Vision mission værdier handleplaner
Knæk kurven! Med en transparent kultur og fokus på kerneopgaven Henrik Kongsbak Resonans A/S.
Virksomhedskontakter, fag og studieretninger - Nogle overvejelser og eksempler.
GENERATION WHY Flere søger virksomheder med andre formål end ren profit. Give noget igen til samfundet. Vi vil i stigende grad søge at gøre en positiv.
Den selvejende institution – mellem stat, marked og civilsamfund Lars Bo Kaspersen, Statskundskab, Københavns Universitet.
Globalisering ANNE ROSENDAHL KRISTIANSEN 1.B NGH.
Hvad skaber den økonomiske udvikling?.. De økonomiske drivkræfter Det er den private sektor, der står for hovedparten af produktionen i Danmark. Ejerne.
Produktudvikling og innovation i samarbejde med andre virksomheder – Thomas Bøtker Mortensen – s. 1 Produktudvikling og innovation i samarbejde med andre.
Introduktion til det tværsektorielle samarbejde om kompetenceudvikling
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Bløde færdigheder er hård valuta
Paneldebatten til landsmødet i Fagligt Selskab for Kræftsygeplejersker
Præsentationens transcript:

Hvad er internationalisering Hvad er internationalisering? Velfærd og udvikling i et teoretisk perspektiv Lars Bo Kaspersen, The International Center for Business and Politics, CBS

På programmet i dag.. Hvad er internationalisering? Forståelser af internationalisering Hvilken betydning har internationaliseringen for velfærdsstaten, virksomheder og professionshøjskolerne? Velfærdsuddannelsernes internationalisering Redskaberne – kompetencerne Fag og faglighed

Globaliseringens mange ansigter Internationalisering Liberalisering Universalisering – universalisme Vestliggørelse eller modernisering Afterritorialisering Hybridisering

Den videnskabelige debat Forskellige teoretiske perspektiver på internationalisering og globalisering Globalisering/internationalisering – et menneskeligt grundvilkår Globalisering/internationalisering bevæger sig i bølger Forskellen mellem globalisering og internationalisering? Er staten omdrejningspunktet for al social organisering?

Den dominerende forståelse af internationalisering Vi lever i en globaliseret verden.. hvor lande bliver stadig tættere forbundne og mere afhængige af hinanden. Når vi handler, er indkøbskurven fyldt med både danske og udenlandske varer. Vi ser fjernsyn fra mange lande, og når vi tager på ferie, er verden åben. Vi søger oplysninger og viden på Internettet. Og vi samarbejder og udveksler viden med stadig større selvfølgelighed med folk fra andre lande og kulturer. Resultatet af den økonomiske globalisering og den teknologiske udvikling er først og fremmest stærkere konkurrence. Stærkere konkurrence mellem virksomheder i alle lande om at have den bedste vare til den rette pris. Konkurrence om at vide mest og være Bedst til at udnytte det, vi ved. Konkurrence om at tiltrække de bedste hoveder. (Globaliseringsrådets rapport)

Internationalisering – et grundvilkår Hvad er grundvilkårerne? Hvad er nyt? (1870-1914) Ifølge Globaliseringsrådet en stigende økonomisk, kulturel og politisk udveksling – især en stigende konkurrence grundet økonomisk globalisering og teknologiudvikling Internationalisering bliver et mantra!

Hvilke konsekvenser får det? Presset stiger på staten, velfærdsinstitutionerne, virksomhederne og de enkelte borgere

Globalisering som et faktum? Globalisering -> konkurrence -> pres Globalisering som nødvendighedsargument Vi er underlagt globaliseringen som skæbne!

Statens perspektiv: hvordan overlever vi? Styrkelse af alle institutioner (skoler, familie, sundhed, virksomheder m.m.) Styrkelse af samspil og koordination Alle institutioner indgår som en del af Danmarks institutionelle konkurrenceevne

Regeringens blik på forandringerne! Vi befinder os i den globaliserede verden! Velfærdskommission Globaliseringsrådet Innovationsrådet Skattekommission Strukturreform Kvalitetsreform

Danmarks strategi Viden som konkurrenceparameter Velfærds- og professionsuddannelser som en del af konkurrenceevnen Medlemskab af internationale organisationer fremmer denne udvikling Stærke tendenser til isomorfisme Divergeret konvergens Benchmarking Udfordring: hvordan fastholder vi vores konkurrencefordel?

Implikationerne ved denne statslige strategi Virksomheder – presset udefra af konkurrencen, pres fra staten og pres fra ledelse og medarbejdere om innovation indefra Velfærdsinstitutioner – presset ovenfra og nedefra (medarbejdere og brugere) Borgere – presset udefra (du skal performe!) og indefra (jeg skal dygtiggøre mig!)

Velfærdsuddannelserne Både en velfærdsinstitution og et redskab til at reproducere og forny velfærdsinstitutionerne Uddannelse af velfærdsstatens kernetropper Hvordan håndterer velfærdsuddannelserne denne udfordring i en internationaliseringstid?

Hvilke kompetencer er vigtige for velfærdsprofessionerne? Faglig ekspertise Pædagiske kompetencer Kommunikationskompetencer Evnen til at operere i en multikulturel, individualiseret og pluraliseret kontekst Evnen til at handle situationsbestemt Evnen til at innovere (mikro og makro-relationer) Evnen til at innovere organisatorisk Evnen til at håndtere organisatorisk forandring

Hvilke forhold kan øge disse kompetencer? Øget kvalitet i uddannelserne (hvordan sikrer vi intern kvalitetssikring, der ikke forfalder til håbløse benchmarks?) Internationalisering af uddannelserne Udveksling af studerende og undervisere Stort udbud af fag på engelsk Nye fag

Fag og fagligt indhold Komparative studier/ komparativ metode Kulturanalyse Kulturmødet som innovationsfremmende faktor Der findes ingen nordisk eller dansk velfærdsmodel! Vidensoverføring (faglig viden/tavs viden) – overførsel af enkeltkomponenter..

De institutionelle udfordringer Globaliseringens møde med nationalstaten! De mange nationale hensyn... Den danske stat vil gerne udnytte globaliseringens fordele og redskabet er national politikudvikling

Danmark er ikke et åbent globalt samfund! Dansk kultur versus amerikansk kultur Olsenbanden versus Dallas Tegn = udtryk + indhold Afkodning er nødvendig Jo mere interaktion desto mere integration! Hvis du skal arbejde i Danmark, skal du lære dansk!