Kulturmøder og kulturforskelle

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Velkommen til 3 ugers kursus
Advertisements

Hvad synopsen skal indeholde fremgår på de
AT og faget Engelsk På de følgende dias får du nogle gode tips til, hvordan faget engelsk mest hensigtsmæssigt indgår i AT-eksamen.
Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur
Forsøgsskoleprojekt – med inspiration fra John Dewey
Hvad er korruption? En kort introduktion
I dag er temaet Visualisering
Sygeplejerskens virksomhedsfelt
Dahlbom & Mathiassen Computers In Context 9. Power
At høre stemmer – en fælles indsats.
Computerspil Nu da panikken har lagt sig Jonas Heide Smith HERLEV BIBLIOTEK, 12/
Afslut med at henvise til Modstrøm
Chris Argyris f
Kultur i organisationer
Interkulturel kommunikation
Disposition Gennemgang af teksten ”Den kærlige organisation”
NOEA/Aalborg Universitet
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Psykologi Hvad er psykologi? Hvem bruger psykologi?
”Du skulle jo gerne ville være derhjemme” Ansvarlighed som nøglen til patientinddragelse Mari Holen Post.doc. ved Center for sundhedsfremmeforskning, RUC.
Sociologi – Individ og samfund
Kulturforståelse niveau C
Introduktion til centrale begreber
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Kvinderne i Kvinder i 1900’erne havde meget få rettigheder og absolut ingen politiske. De havde en meget stereotyp rolle – hvis gift så husmor.
Inge M. Bryderup Unges vej ud af marginalisering og stigmatisering – et ungeperspektiv på deltagelse i LIMBO LAND et selvstændigt forskningsprojekt i tilknytning.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet METODE
Etnisk minoritetsunge og familier – at skabe én sammenhængende verden! Fredericia 2014 Basim Osman Cand. psych., autoriseret psykolog Selvstændig psykologisk.
Personlighedsforstyrrelser hos stofmisbrugere
Integrationsinitiativer på børne- og familieområdet. Hvad ved vi
Enhed i arbejderbevægelsen - Det handler om magt.
Esam og Fareeza Mine forældre vil tiden vide, hvad der sker i mit liv. Problemet er, at de ikke altid kan forstå min realitet. Jeg må tage en beslutning.
Demokratiteori I 21. September a. Kriterier for en demokratisk proces Udgangspunkt for kriterier for en demokratisk politisk beslutningsproces:
DEMOKRATI SOM POLITISK ANSVAR – POLITISKE STRATEGIER ER NORDEN DEMOKRATIETS PARADIS?
Læring i et vejledningsperspektiv
5.lektion: Valg af identitet, imitation og rolleovertagelse
Styrk din kulturelle intelligens – integrationsindsatsen skal gerne være en del af løsningen og ikke problemskabende Næstved 29. oktober 2008 v. Elisabeth.
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål

Opsummering af statsteorier 11. Oktober 2005
Tema 5 Hverdagsliv i familien
4. Lektion: Ligestilling med økonomiske briller 4.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder” baseret på kapitel 1 i bogen.
Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Ungdomsudveksling Værtsfamilieaften i distrikt 1470 Onsdag den 18. juni 2014.
Elever med særlige behov Lidt om allerede installerede hjælpe programmer i windows vista.
1.lektion: Samfundsfag – hvad er det?
KULTURMØDER 1 - Fordomme, stereotyper og kultur
1. lektion: Danmark i verden
Kulturelle mønstre – assimilation eller forskellighed?
Kulturforskelle Af: Rikke Nors.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet BEGREBER TIL HATTETRÆK-ØVELSE Juni 2011.
Sociale og kulturelle forhold. Socialisering, kultur og identitet
Technology as material in design Johan Redström 2005, Design Philosophy Collection Two.
Hvordan kan verden også se ud? Konference om vejledning til personer med handicap 26. marts 2007 Per Schultz Jørgensen.
Kapitel 6: Teorier om social ulighed – fokus på funktionalismen og Bourdieus teori om social ulighed Ulighedens mange ansigter – perspektiver på social.
Tosprogede Børn og Unges Vilkår/ Maj-2015 Laila Muhareb Udby
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Spot på æresrelaterede konflikter! Korsør 23. juni 2015
Jan Christiansen SOSU Fyn
Socialisering Kapitel 5.
SKRIVEFAGET Modul 2: Tekstsammenhæng Lektion 4: Fra emnesætning til afsnit – øvelser.
Opdragelsesformer og familietyper Fra landbrugssamfundet Det industrialiserede samfund Det sen-moderne samfund Efter jeg har vist dig dette Power Point.
Hvad kan du gøre for at få jobbet?
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Forløbet: Unge – identitet, socialisering og sociale medier
“Herre, din højre hånd er mægtig i styrke” (2. Mosebog 15, 6)
Forløb: Unge identitet, socialisering og sociale medier
Præsentationens transcript:

Kulturmøder og kulturforskelle

Hvad er kultur? Vores måde at opfatte verden på Det er det betydningsunivers, vi lever i Hvad ellers?

At kende sin kultur ud fra andre kulturer Tit tænker vi først over vores eget kulturelle betydningsunivers, når vi er ude og møde andre kulturer – i andre lande eller mennesker, der repræsenterer andre kulturer Mødet med andre kulturer bliver medskabende og bevidstgørende for vores egen kulturelle selvforståelse

Etnocentrisme Vi har alle en tendens til at bedømme andre kulturer ud fra de normer, der findes i vores egen kultur Dette er et grundlæggende livsvilkår for os alle, derfor kan vi ikke lade være med at være etnocentriske Hvad kan være konsekvensen af dette?

Kulturrelativisme Er på mange måder det modsatte af en etnocentrisk tilgang til kulturforskelle Pointen er her, at man ikke kan forstå nye kulturer ud fra sin egen kultur. Man skal forstå hver nye kultur på dets egen præmis Hvad kan konsekvensen så være ved denne tilgang?

Kulturmøder Møderne mellem forskellige kulturer bliver flere og flere Det danske samfund er eksempelvis allerede et multietnisk samfund

Minoriteter og majoriteter Majoritetsgrupper har ofte både dem økonomisk, politiske og symbolske magt – denne definerer blandt andet værdier For at minoritetsgruppen skal tilpasse sig og indordne sig samfundet, vil den på den ene eller anden måde forsøge at tilpasse sig samfundets normer Denne tilpasning kan dog være overvældende over for minoritetsgruppen, da tilpasningen kan føles som en trussel mod identiteten og det etniske særpræg

Tilpasning I minoritetsgruppens tilpasningsproces mod majoritetsgruppen kan man tale om tre strategier: Assimilation: Minoritetsgruppens etniske særpræg og fælles identitet forsvinder langsomt – man ændrer sig langsomt mod en identitet, der er mere lig majoritetsgruppen Integration: Hvis man integrerer sig, bibeholder man sit eget etniske særpræg og identitet, samtidig med at man deltager aktivt i det nye samfund Segregation: Er en form for tilpasning, der består i en ikke-tilpasning. Her lever man stort set adskilt fra alle andre etniske grupper (et eksempel er sigøjnerne)

En undersøgelse af kulturmøder Antropologen Sandra Wallman undersøgte i 1980’erne to bydele i London; Battersea og Bow På mange måder var de to bydele meget ens – alligevel var der store sociale forskelle Bow var et lukket og homogent system, og det var meget svært for nytilflyttere at føle sig helt velkommen Battersea var et åbent og heterogent system, som det var meget lettere at blive integreret i

Stereotyper og fordomme Den etnocentriske tilgang til andre kulturer kommer ofte til udtryk i stereotyper og fordomme Stereotypisering er noget helt grundlæggende for alle mennesker. Det er en måde at skabe orden og struktur, som vi har brug for. Når vi har med fremmede grupper at gøre, risikerer vi let at skabe negative stereotyper Disse negative fordomme sætter man op, for at bevare sin egengruppe-identitet I de værste tilfælde kan fordommene resultere i raceteorier eller regulær diskrimination

Kontaktteorien En af de mest kendte teorier, om hvordan man kan begrænse etniske fordomme, er Gordon Allports kontaktteori. Teorien handler grundlæggende om, at fordomme om fremmede grupper skabes og opretholdes i egengruppen Påstanden er, at jo mindre man kontakt en majoritetsgruppe har med en etnisk minoritetsgruppe, jo stærkere vil fordommene være. Skal fordommene mindskes må det gøres ved at man etablerer kontakt mellem de to grupper Kontakt er dog ikke altid positiv. En tilfældig kontakt kan være med til at forstærke fordommene, fordi man netop leder efter stereotype karakteristiska

Kontaktteorien… Hvis kontakten skal fungere, skal følgende være overholdt: Mødet skal være mellem mennesker med samme sociale status Mødet skal handle om et fælles mål Mødet skal findes sted i institutionelle rammer Kan man nævne begrænsninger for kontaktteorien?

Uddannelse Undersøgelser viser, at uddannelse er en vigtig faktor i forhold til fordomme Umiddelbart er det sådan, at jo længere uddannelse, du har, jo færre fordomme har du over for etniske minoritetsgrupper

Personlige konflikter – fra minoritetsgruppe mod majoritetsgruppe Konflikt ift. værtskulturen: Det kan være svært at forstå og tilpasse sig majoritetsgruppens normer og værdier Lav konflikt: Her har personen integreret sig, og man pendler fint mellem de forskellige kulturer Konflikt ift. den hjemlige kultur: Det skaber konflikter i hjemkulturen, at man er blevet assimileret til værtskulturen

Kollektivisme og individualisme Den kollektivistiske kultur: Her er man fra fødslen indvævet i stærke grupper. Gruppen er vigtigere end det enkelte individ og rammen er storfamilien. Hele familiens ære står på spil, hvis en person laver en fejltagelse. Der er desuden tale om en patriarkalsk familieform, hvor det er faderen, der bestemmer. Kønsrollerne er meget komplementære osv. Den individualistiske kultur: Den enkelte forventes i høj grad at passe på sig selv. Kernefamilien har symmetriske roller, der er ligestilling inden for familien

Grisen http://www.filmstriben.dk/skole/film/details.aspx?transid=0e8ce2178ba64996a9ed59ef352f3af6&id=9000000129

Hvad kan man sige om en kortfilm som Grisen ift. ovenstående begreber? Hvilke begreber, forsøg osv. Fra socialpsykologiforløbet kan bruges sammen med teorien om kulturer?