Studenterundervisning II 11. semester

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den 16.august 2010 Regionsgården
Advertisements

ET ANSTÆNDIGT DANMARK MØDE 2 – 3 SEPTEMBER 2011 BRANDBJERG HØJSKOLE
Evaluering af Projekt Unge
Session 5: Symptomer på mani og hypomani Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Sæt pennen på papiret Skriv de årsager til uro hos spædbarnet ved brystet, som falder jer ind…. Uro ved brystet s kan skyldes…
Psykoedukation for børn, unge og forældre
Seksuelle overgreb mod børn i Danmark
Generelt om det for tidligt fødte barn
Afdeling for Specialfunktioner
Psykoedukation til unge i OPUS
ADHD - karakteristika Kroniske, vedvarende vanskeligheder i form af :
Psykolog Tue Hartmann Center for Psykiatrisk Forskning
Bokstav børn.
Børns udvikling Af Sasja og Caroline.
Studenterundervisning III 11. semester
VELKOMMEN TIL PÅRØRENDE PSYKOEDUKATION Session 2 – Nutidig forståelse af skizofreni.
Velkommen til informationsmøde om 0. klasse på Skovshoved Skole
Behandling Tema i psykoedukation til patienter med skizofreni
Studenterundervisning 11. semester
Temadag Funktionelle lidelser.
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Hvad kan vi gøre for at få psykiske sårbare tilbage i arbejde ?
Bipolar affektiv sindslidelse
Session 13: Advarselssignaler på depression og blandingstilstand Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Børn med problemer – hvad skal pædagogen eller læreren gøre?
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Psykiatriskole for pårørende - Autisme
Sårbarhed hos børn og unge
Forskningsenheden for Almen Praksis Århus Universitet Forskningsklinikken for Funktionelle Lidelser Århus Universitetshospital Sundhedssystemet.
Pårørendeseminar Aulum Fritidscenter Bjarne Yde PsykInfo Midt
Adfærd, Kontakt og Trivsel Undervisningsministeriet
Studenterundervisning 11. semester
Børn og smerter Udvidet Familiekursus 6. marts 2010
Se signalerne på depression hos unge
Hvem hjælper Peter? Ovl. Niels Bilenberg PPR-leder Hanne Melchiorsen
Else Christensen Socialforskningsinstituttet
Belastningsreaktioner angst og søvnforstyrrelser
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Lægens rolle Foretage psykisk vurdering Iværksætte behandling
Børns udvikling Indholdsfortegnelse Finmotorik & grov motorik Vækst
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Session 6: Symptomer på depression og blandingstilstand Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Pårørendeseminar Hvad er …. Angst & OCD ? Aulum Fritidscenter Lørdag d. 9. oktober 2010 Bjarne Yde Psykiatriskole Vest.
Angst & OCD ? ”Koncert mod Angst” Hvad er …. Viborg Musiksal
Søskende til børn med AD/HD
Akutplejefamilier i Københavns Kommune v. konsulent Lene Christiansen
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Bipolar affektiv sindslidelse Patienter og pårørende Session 7 - Den bipolare patient og familien Undervisere:
At være pårørende til et menneske med affektiv bipolar lidelse
Tilknytning til arbejdsmarkedet har en sundhedsfremmende effekt – Hvilke muligheder er der for anvendelsen af virksomhedsrettet aktivering for personer.
Psykoedukation skizofreni Session 4 – Skizofreni, diagnose og fremtidsudsigter Undervisere:
Børn i familier med alkoholproblemer Pia Baumgarten Alkoholkoordinator / Afd. for sundhedsfremme og forebyggelse,
Behandling af depression, angst og OCD. Velkomst og præsentation af: Undervisere: Sonja Thuen, sygeplejerske Hilda Jacobsen, socialrådgiver Dorte Linde-Bech,
Psykoterapeutisk afsnit F4 PSYKIATRISK CENTER FREDERISKBERG.
Stress, anmeldelse og behandling Nanna Eller Arbejds- og Miljømedicinsk Afdeling, BFH.
Psykoedukation skizofreni Session 4 – Hvad er skizofreni Del 2. Undervisere:
Hvad er det? Hvordan kan det forstås? Hvad kan man gøre for at hjælpe? Bjarne Yde Ledende sygeplejerske Regionspsykiatrien Silkeborg Angst & OCD.
Hvordan opstår depression, angst og OCD. Velkomst og præsentation af: Undervisere: Sonja Thuen, sygeplejerske Hilda Jacobsen, socialrådgiver Dorte Linde-Bech,
Patientundervisning 1. Session Unipolar depression Symptomer og stemningsregistrering.
Psykoedukation skizofreni Session 3 – Hvad er skizofreni Del 1. Undervisere:
Bipolar affektiv sindslidelse Patienter og pårørende Session 1 Psykoedukation i Bipolar affektiv lidelse ~ Manio-depressiv sygdom :
Post traumatisk belastningsreaktion
Tema 3: Angst & depression Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Post traumatisk belastningsreaktion
Autisme og angst Sikon 30. April 2019 Christina Sommer
Præsentationens transcript:

Studenterundervisning II 11. semester Børne- og Ungdomspsykiatri ved Marlene B. Lauritsen

Opgaver og emner 2. undervisning Lærebog: Kap. 12, 14-16 Angst OCD (obsessiv-kompulsiv tilstand) Tics og Tourettes syndrom Psykosomatiske reaktioner og somatisering

Opgave 6 11 år gammel pige, Lotte Anamnese: Alderssvarende udvikling Nem og omgængelig pige Dygtig og pligtopfyldende elev Hjemmet beskrives som ”harmonisk” (aldrig været et ondt ord mellem forældrene!) Far tømrersvend, mor arbejdsløs, kan være hjemme hos Lotte, når hun har det dårligt Har lillesøster Modstand mod at komme afsted i skole ved skolestart Skiftede skole i 3. klasse (to gange!)

Opgave 6 11 år gammel pige, Lotte Bekymring/problemer: Somatiske problemer Mavesmerter, især om morgenen, som svandt, hvis hun blev hjemme fra skole Recidiv af mavesmerter en uges tid efter 2. skoleskift i 3. klasse Reagerede med gråd, skrigen og opkørthed Samspil barn og forældre Havde det bedst, når hun kunne være i nærheden af forældrene Svært ved at sove med lillesøster på værelse (bedst når sov hos forældre) Blev bange, hvis forældre skulle ud om aftenen

Opgave 6 11 år gammel pige, Lotte Spørgsmål 1: Abnorm separationsangst Frygt for adskillelse fra tilknytningspersoner (Hun har det bedst med at være i nærheden af forældrene) Karakteristisk er bl.a. Hun er pige (piger oftere end drenge) Debut som 7 årig (ofte i 7-9 års alder) Skoleværgen (uden der er sociale eller indlæringsmæssige problemer) Tanken om adskillelse fremkalder, gråd, opkørthed, psykosomatiske klager (excessiv emotionel reaktion og fysiske symptomer) Modstand mod at sove uden forældrene

Opgave 6 11 år gammel pige, Lotte Spørgsmål 2: Overordnet overveje om der en realistisk grund eller fysisk årsag til hun ikke vil i skole - har skoleforsømmelser. Differentialdiagnoser - anden mulig baggrund for skoleforsømmelse Specifik fobi (ved ikke om hun er særlig bange for noget, som hun møder i skolen) Indlæringsvanskeligheder (men beskrevet som faglig dygtig) Tilpasningsreaktion (men der ingen oplysninger om belastning hverken hjemme eller i skolen) Depression (men har det godt når hun får lov at være sammen med mor og far) Adfærdsforstyrrelse m. skoleskulken (men beskrives som nem og omgængelig pige i øvrigt)

Opgave 6 11 år gammel pige, Lotte Spørgsmål 3: Prognose God (mange fungerer normalt i voksenalder) Men ved udtalt separationsangst ses øget risiko for Social angst Generaliseret angst Dependent personlighedsforstyrrelse Depressive episoder Bedst prognose ved Tidlig debut og tidlig behandling Ingen komorbiditet Ingen disposition for psykisk lidelse i familien Gode familieressourcer og god compliance til behandling

Opgave 11 Søren, 11 år Anamnese: Født 5 uger før tid, lav Apgar-score Feberkramper i spædbarnsalderen Som spæd nem og rolig Blev urolig og omkringfarende, da han lærte at gå, og i børnehave Voldsomme raserianfald Populær blandt de andre børn i børnehave

Opgave 11 Søren, 11 år Bekymring/problemer: Tics i ansigt og skuldre Senere grynten, rømmen og snøften Emotionelle symptomer Om aftenen angst og urolig Svært ved at falde i søvn Tiltagende skolevægrende Adfærd Ritualiseret fra 9-års alderen Spytter, også indenfor!

Opgave 11 Søren, 11 år Spørgsmål 1: Diagnostiske overvejelser: Tourettes syndrom Motoriske (først) og vokale tics 2-3 år senere Hyperkinetisk forstyrrelse Urolig, omkringfarende siden 1 -2 årsalderen OCD Ritualiseret – røre på bestemt måde, spytte Skolevægren p.g.a. Specifikke indlæringsvanskeligheder? Mobning (belastningsreaktion) Andre symptomer Angstsymptomer Raserianfald (obs epilepsi, obs begyndende adfærdsforstyrrelse)

Opgave 11 Søren, 11 år Spørgsmål 2: Supplerende oplysninger/undersøgelser: Anamnestiske oplysninger Dispositioner Tidlig udvikling- psykisk/fysisk Flere oplysninger om tidligere sygdom Sociale forhold Flere oplysninger om symptomatologi: omfang, typer af tics, situationer de optræder i, koprolali, palilali Flere oplysninger om fagligt niveau og relation til kammerater Evt. obs. I skolen Psykologisk us.: kognitiv profil FNU- somatisk us. og motorik Diagnostisk interview (komorbiditet) EEG us.

Opgave 11 Søren, 11 år Spørgsmål 3: Behandling: Psykoedukation Pædagogisk intervention Lille gruppe, mange pauser, voksenstyring Medicin Centralstimulantia (evt. Stratera) Lavdosis højpotent neurolepticum (f.eks. Orap eller Haloperidol)

Opgave 15 8 år gammel dreng Anamnese: Stille og tænksom dreng Klarer sig godt i skolen Angiveligt ingen mobning Udredning på pædiatrisk afdeling 5 og 7 år gammel – ingen organiske årsager fundet

Opgave 15 8 år gammel dreng Bekymring/problemer: Somatiske problemer Mavepine, hovedpine og smerter i arme og ben de fleste skoledage, magter kun at være i skolen nogle timer Recidiv af mavesmerter en uges tid efter 2. skoleskift i 3. klasse Reagerede med modstand og gråd mod at blive afleveret i børnehave indsovningsbesvær Samspil barn og forældre Kan kun lege hjemme og ikke hos andre, skal vide hvor forældrene er Sover hos forældrene pga. angst Angst for lyden af vækkeur, mørke etc. Bekymringer for forældrenes helbred

Opgave 15 8 år gammel dreng Spørgsmål 1: Diagnostiske overvejelser: Abnorm separationsangst Specifik fobi mørke, vækkeur Generaliseret angst mange bekymringer om tilværelsen og somatiske klager, men primært knyttet til adskillelse. Somatiseringstilstand (recidiverende mavesmerter) Fysiske symptomer uden organisk grundlag- har medført bekymring og lægekontakt – men disse klager ikke det primære her og de er klart knyttet til adskillelse fra forældre.! Depression Men intet generelt sænket stemningsleje OCD Tanker om katastrofer mv. Men igen udelukkende ifb. Adskillelse. Let tjekken - men kriterier ikke opfyldt for OCD Ingen oplysninger om specifikke indlæringsproblemer eller belastning i skole eller hjem

Opgave 15 8 år gammel dreng Spørgsmål 2: Spørgsmål 3: Behandling: Familieterapi (kognitiv, systemisk, psykodynamisk) Arbejdes med adskillelse mellem forældre og dreng Individuel terapi Legeterapi (adskillelsestemaet) Kognitiv terapi (katastrofetænkning) Adfærdsterapi (eksponering/træning evt. m. hjælp fra lærer/pædagog) Spørgsmål 3: Prognose: Tidlig debut og tidlig behandling Ingen komorbiditet Ingen disposition til psykisk lidelse i familien Afhænger af forældreressourcer og compliance til behandling

Opgave 16 12-årige Mikkel Anamnese: 2/2 børn Samlevende forældre Begge udearbejdende, far lederjob, mange rejser Far har mb. Crohn Mikkel i god fysisk almen tilstand (vurderes pæd. afd.) Følsom, lidt ængstelig dreng, giver op, hvis ikke klarer godt første gang Indtil for 2 år siden klaret sig OK i skolen, men det sidste år klaret sig dårligt fagligt Isoleret sig socialt det sidste års tid

Opgave 16 12-årige Mikkel Bekymring/problemer: Somatiske problemer Mavesmerter Synsforstyrrelser De sidste års tid haft skolefravær pga. fysiske symptomer Socialt Isoleret sig fra kammerater det sidste års tid Opholder sig i seng ved børnepsykiatrisk tilsyn Psykiatriske problemer Optaget af sin egen krop Bange for at blive smittet med Salmonella, Borrelia Er grædende og skammer sig over sine tanker om angst for smitte Vasker hænder så meget at håndeksem

Opgave 16 12 årige Mikkel Spørgsmål 1: Diagnostiske overvejelser: Funktionelle fysiske symptomer som led i Udiff. somatiseringstilstand (mavesmerter og synsforstyrrelser uden organisk genese, som har medført bekymring, funktionspåvirkning og flere lægekontakter) Som led i anden psykisk lidelse Depression (tiltagende isolation fra kammerater, fåmælt, mimikfattig) Angstlidelse (er grundlæggende ængstelig med lav selvfølelse (giver nemt op) OCD (tvangstanker om smitte, tvangshandlinger med håndvask) Specifikke vanskeligheder (tiltagende faglige problemer i skolen?) Lille obs. psykose (vil ikke drikke af åbnede kartoner m.v. giftfrygt?)

Opgave 16 12 årige Mikkel Spørgsmål 2: Supplerende oplysninger: Dispositioner Ad. udiff. somatiseringstilstand Tidl. funktionelle symptomer? Symptommodel i familien (far mb. Crohn)? Psykosociale stressorer samtidig med symptomdebut Respons på tidligere behandling Håndtering af forældre Psykisk sygdom hos forældre (angst, depression, somatisering) Hvornår optræder symptomerne (obs. separationsangst) Ad. depression Andre depressive symptomer(stemningsleje,selvskadende, selvbebrejdende tanker m.v.) Ad. angst Suppl. oplysninger om forskellige bekymringer, fobier, separation Ad. OCD Suppl. oplysninger om tvangstanker/tvangshandlinger, egodystone? Ad. specifikke vanskeligheder Kognitivt standpunkt, indlæringsvanskeligheder? Ad. psykose Er der hallucinationer/ vrangforestillinger Andre oplysninger – mobning, familiefunktion m.v.

Opgave 16 12 årige Mikkel Spørgsmål 3: Under forudsætning af, at han er somatisk færdigudredt: Familiearbejde (psykoedukation- biopsykoscial model ved genesen af fysiske symptomer) Eventuel terapi- individuel/familie orienteret (kognitiv adfærdsterapi) Evt. medicin (SSRI) Evt. rehabilitering f.eks. fysioterapi

Opgaver og emner 3. undervisning Spiseforstyrrelser, affektive og personlighedsforstyrrelser, skizofreni og belastningsreaktioner: Lærebog: kap. 17-22 Opgave: 8, 9, 10, 12, 14