Børns sociale liv med digitale medier

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Børn og digitale medier
Advertisements

Børns sociale liv med digitale medier
Den gode Klasse Forældresamarbejde 1. Møde i klassen.
Digital trivsel og forældresamarbejde
Hjerterum og opsøgende funktion
Set i forældreperspektiv
“Mobiltelefon og chatrooms”
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Flickr.com – online billeddeling
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Chat og SMS på den fede måde!
Seksuelle overgreb mod børn i Danmark
Lærings- og praksisfortællinger:
Hvem, Hvad, Hvor om mobning & digital mobning
Buskelundskolens børnehave Fokus for år
Den gode klasse Forældrenes rolle
Netværksgrupper for 7.–9. kl. i UU Skive •Den politiske målsætning er at 95% af en ungdomsårgang gennemfører en ungdomsuddannelse. •De unges muligheder.
Konflikter på nettet. Og hvordan du løser dem.
Børns udvikling Af Sasja og Caroline.
Internationalisering UNDERVISNINGSPLAN. Navigation BAGGRUND Folkeskoleloven og Fælles Mål MÅL – og vision RAMMERUNDERVISNINGSPLAN Eleverne - aktive deltagere.
Forældremøde X årgang.
Digitale medier og mobning
”Udsatte unge med Sjældne Diagnoser” Oplæg til Sjældne Diagnosers repræsentantskabsmøde d. 15.september 2006.
Børns nye ”elektroniske” liv Oplæg i Mammen d. 29/
Elevernes digitale dannelse
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Redskaber til at støtte børn og unge i deres sociale liv på nettet Marianne Pihl, Projektkoordinator i Red Barnet Lystrup
FRI FOR MOBBERI Skolekufferten er udviklet af Mary Fonden og Red Barnets I kufferten findes redskaber og materialer til antimobbearbejdet i skolen Målgrupperne.
Den nødvendige opdragelse i en børnefamilie
Orienteringsaften børnehaveklasser 13/14
- Hvad kan I forvente som forældre?
Trivselsaften for 0.A Børn mobber ikke deres forældres venners børn.
Intern kommunikation PR og presse
SSP- hvad er det? Skolerne Socialforvaltningen / Fam.afd. Politiet
FRI FOR MOBBERI Skolekufferten er udviklet af Mary Fonden og Red Barnet I kufferten findes redskaber og materialer til antimobbearbejdet i skolen Målgrupperne.
Børn og unges sociale liv online Og hvilken rolle spiller læreren?
HUSK BILLEDE Foredragsaftnens tema
Børn og unges sociale liv online
Forældre som ressource i skolen. Konceptet tager udgangspunkt i:  At forældre er en ressource  At skabe forældre og netværksdannelse  Fælles holdninger.
Børn og unges sociale liv online Hvilken rolle spiller forældrene?
Børn og unges sociale liv online
Dit barn gør ikke hvad du siger men hvad du gør
Mobning – en definition
Disposition Præsentation af emne Mobning
Fri for Mobberi.
Hvordan kan vi hjælpe hinanden så der ingen spiseforstyrrelser opstår?
Unges holdninger til kriminalitet, staf og behandling
Skelgårdsskolens skolebestyrelse Velkommen Kontaktforældremøde på Skelgårdsskolen 23 april 2008.
Hvem, hvad, hvor om mobning
Digital billedsamtale - med billedet som sprog. Anne Herskind - Bjergmarkskolen Undervisningsforløb Adobe Photoshop introduktion Introduktion til opgave.
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Velkommen til Klasseforældremøde i x klasse. Aftenens program 1. Status på arbejdet med ”Forventninger til elever” v. klasselærer/ forældre 2. Udvikling.
Hvad kan vi gøre for at hjælpe søskende??
KICKSTART DET GODE SAMARBEJDE
Velkommen til forældremøde = 5 Når børnene … … har mange i klassen, som de kan lide at være sammen med. … oplever et godt sammenhold … har tillid.
Børn og sociale medier Hvordan bruger eleverne fra Skelgårdsskolen de sociale medier ?
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Antimobbestrategier for Langhøjskolen. Ved mobning forstår vi: Mobning er groft, verbalt drilleri og/eller fysisk vold, som foregår over længere tid.
Seksuel risikoadfærd - børn og unges stemmer
Pjece til forældre - parat til skole Skolestart august 2017
SIKKERHED ONLINE.
Den gode tone Lse.
Den gode tone Lse.
Emner Konsekvenser af valg Straffeloven Straffeattest
Velkommen til forældremøde
TÅRNBY KOMMUNE SSP Nyhedsbrev Billede- og videodeling.
Velkommen til forældremøde
Præsentationens transcript:

Børns sociale liv med digitale medier

Introduktion Præsentation i 5 dele: Digitale medier i børn og unges liv Konflikter og mobning Privatliv og grænser Forældre og skole – hvordan skaber vi trygge børn Hjemmesiden www.sikkerchat.dk

Tre pointer om børn og medier Medierne er nødvendige i børn og unges liv. Klassens fælles referencer ligger på nettet. Hvis man ikke er online kan man ikke følge med. Hvis man ikke har sms eller Facebook, bliver man ikke inviteret med til alle de sociale ting der foregår.

Tre pointer om børn og medier 2. På nettet viser man, hvem man er På vej i puberteten og behov for at finde ud af ”hvem er jeg nu” og ”hvem er det jeg vil blive til” De sociale medier giver netop mulighed for at man kan vise sig frem – og især kigge på, hvordan andre præsenterer sig.

Tre pointer om børn og medier 3. Børn og unge skelner ikke værdimæssigt mellem online og offline Der er forskel på generationer Nogle børn og unge mener, at et knus over mobiltelefonen er ligeså meget værd som et fysisk knus.

Hvad betyder det mobile internet? Smartphones giver mulighed for at være på nettet alle steder – oplevelser deles øjeblikkeligt via statusopdateringer og billeder

Hvad laver børn og unge på nettet: Spiller og leger Der findes tusindevis af spil på nettet Virtuel verden = et online miljø, hvor mennesker (avatarer) i et særligt designet fællesskab kan kommunikere, samarbejde eller dele erfaringer. Et interaktivt alternativ til passive medier God læring i at skulle undersøge en ny verdens systemer, have ansvar for ting og samarbejde

Virtuelle verdener

Hvad laver børn og unge på nettet: Kommunikerer Unge laver det samme som de altid har gjort, forskellen fra ”gamle dage” er, at det sker online og offentligt: - er tilgængelige - laver aftaler - deler links og billeder - kommenterer hinanden - snakker, møder nye venner og kærester 1 ud af 3 bruger net og mobil til at tale om private ting, som de ellers ikke ville tale om.

Hvad laver børn og unge på nettet: kigger på og viser sig frem Online medier er som skabt til at vise, hvem man er, og til at spejle sig i andre. Profiler / Facebook Youtube Speek, Arto, datingsider Geolokation

Online steder, hvor unge viser, hvem de er, og hvad de kan

Geolokation Din smartphone fortæller dig (og andre) hvor du er Du kan se hvor vennerne er lige nu Du kan finde forretninger i nærheden Foursquare, Facebook, Google

Navigere online Tre grunde til at det kræver erfaring at navigere online: 1. På sms og chat skal man klare sig uden kropssprog 2. Grænsen mellem privat og offentligt er flyttet 3. Ikke alt er, hvad det giver sig ud for at være

Hvad kan der ske? Snyd Konflikter Trusler Mobning Selvudstillelse Seksuelt grænse- overskridende oplevelser

Konflikter på net og mobil Online mediet betyder ofte at: Misforståelser opstår hurtigere Konflikter eskalerer hurtigere Det hele er usynligt for andre og sværere for voksne at involvere sig

Mobning Mobning: Hvor mange oplever mobning via net og mobil? 12% af børn og unge i Danmark mellem 9 og 16 år (EU Kids online 2010) Hvor mange oplever massiv online mobning: 2% (9. klasses elever , Red Barnet 2009)

Hvad er mobning Mobning er en gruppes systematiske forfølgelse eller udelukkelse af en enkelt person, på et sted, hvor denne person er ’tvunget’ til at opholde sig. Trusler, chikane, lave sjov og drilleri kan indgå i mobningen, men mobning skal altid ses som et problem, der vedrører gruppen og dens trivsel

Online medier ændrer mobbemønstre Ingen fred efter skole Offentlig ydmygelse Anonymitet skaber usikkerhed Usynlig for voksne/andre

Hadesider Fansider på facebook bruges også som mobberedskab. En hadeside kunne for eksempel hedde ”for alle dem, der synes Mette er nederen”. Andre kan anonymt støtte mobbere Brug Red Barnets hotline for at anmelde hadesider

Privatliv og grænser 1 % piger – 2 % drenge har lagt frække billeder af sig selv ud på nettet (9.kl.) 29 % piger og 9 % drenge er blevet inviteret til sende frække billeder (9.kl.) ”Sexting” Er billedet én gang på nettet, er det altid på nettet

Hvem vil ikke gerne være hot?

Netmøder og seksuelle overgreb 43% af unge i 9. klasse har mødtes med personer, de har lært at kende på nettet 6% af disse (= 1716 danske unge i 9. klasse) har oplevet seksuelle krænkelser ved mødet Seksuelle krænkere manipulerer børn og unge teenagere til at deltage ”frivilligt” Video: K’s historie

De voksnes ansvar Guide børn og unge til at blive bevidste mediebrugere Hjælpe børn med at kende egne grænser Forebygge / stoppe mobning Støtte, når det gør ondt

Gode råd til forældre Hav en positiv tilgang til børnenes sociale liv på nettet Tal om respekt og grænser i forhold til sms og net Tal om forskel på tale og skrift Tal om Facebook og om netidentitet Lav regler for medie(tids)brug i hjemmet Brug www.sikkerchat.dk og EMU

Forældre kan forebygge mobning Støt dit barn i at indgå legeaftaler på kryds og tværs i klassen. Tal ikke dårligt om andre børn eller deres forældre Giv dit barn opmuntring til at forsvare kammerater, der ikke kan forsvare sig selv Tal med dit barn om, hvordan digitale medier påvirker mobbemønstre Vær åben og positiv når andre forældre fortæller om deres barns problemer.

Skolens muligheder Inddrag medierne i undervisningen Brug de færdige undervisningsforløb på EMU Lav tema-dag om den digitale hverdag, for eksempel på Sikkerinternet-dag i februar Lav klasseregler for ”god stil” på net og mobil med de mindre klasser Lad skolens antimobbe-politik omfatte digitale medier Efteruddannelse til lærere

Kontakt: