Udsagnsordets/verbets bøjning

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Questions and answers Spørgsmål og svar © mw.
Advertisements

institutionsleder Jette Melin
At bruge disse to ord rigtigt
Verber/Sagnir Hvordan bøjes de?.
Omskrivning med ”to do”
ORDKLASSER I FARVER 2010.
Ordstilling Ordstilling er bl.a. rækkefølgen af grundled og udsagnsled i en sætning. Hvis grundleddet står før udsagnsleddet, taler vi om ligefrem ordstilling.
O store Gud O store Gud O store Gud, når jeg dit værk beskuer
Morfemer mvni-selandia.
Fra idé til projektbeskrivelse
Koncept Rotary Youth Exchange – Multi District Denmark.
Biord fortæller om tid, sted, måde eller grad.
Grammatik hvorfor og hvordan?
ORDKLASSER I FARVER 2009.
Året var 1987, i en lille by med navn Sussex, blev et lille hus totalt til intetgjort. Alt blev kastet ud, inkluderet en lille brun bamse... Den blev.
”To have”.
Gerundium og Perfektum
Motorvejs beskæftigelse Jeg kørte på motorvejen, da jeg besluttede mig til at gøre et kort da jeg besluttede mig til at gøre et kort stop, for at gå på.
De skriftlige eksamensopgaver i engelsk
Jeopardy Navneord Udsagnsord Brug af tegn
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Engelsk A stx Delprøve 1 19 aug 2011.
Irak.
PRÆSENS -AR VERBER -AR VERBER Hablar = at spise Jeg spiser = hablo
“Cheshire Puss,” she began, …… ”Could you tell me, please, which way I ought to go from here?” “That depends a good deal on where you want to get to,”
Mandag 19/9 mødtes vi i skolen.Vi fik at vide vi havde Naturuge og at vi skulle en tur i skoven. Vi gik vi gik og vi gik, men alligevel sagde lærerne at.
NP struktur - Eller hvordan engelsk er nominelt, mens dansk er verbalt.
Står i stedet for et navn
ORDKLASSER I FARVER 2009.
We choose to go to the moon in this decade and do the other things... Not because they are easy, but because they are hard...
Erfaringsaspektet ’guo’ Lektion 8. Aspektmarkører Fordi verber ikke bøjes i tid på kinesisk, findes forskellige aspektmarkører, som kan sættes bag på.
Anholt 2013 Forskningsdelen Karen Bjerg Petersen, Ph.d., adjunkt Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) Aarhus Universitet.
’Seriøse’ computerspil Spil der ikke er ligegyldige – en udfordring til spil-definitionerne.
Delprøve 1, december 2011.
Deutsch2 Mittwoch 5te November 1. Von das Magazin: Journal 2.
….at være eller …… …… ikke at være.
“Cheshire Puss,” she began, …… ”Could you tell me, please, which way I ought to go from here?” “That depends a good deal on where you want to get to,”
Klik for næste billede eller vent 30 sek.. Tiden går og det er snart længe siden at jeg kom til mine to-benede i Herlev. Jeg vokser og vokser, og lysten.
Klik for næste billede eller vent 30 sek. Rando på Bakken.
Animation - en bevægelse der fortæller. “People think of animation only doing things where people are dancing around and doing a lot of histrionics, but.
Kapitel 4.
Mexicansk migration til U.S.A.
Niels Pein Regelopdatering Niels Pein Udpluk af nyhederne Definitioner Regler Decisions.
Ordklasser.
Tryk på F5-tasten for at starte!
DIN KARRIERE – DIN FREMTID ”Min røv er helt ødelagt. Fuldstændig. Den er rød med blå mærker over det hele.” Maria-Louise Beuchert.
Hallo... Jeg ville bare se om du var tilstede... I just wanted to see if you were there...
1- Brug 2- Dannelse 3- Tidsangivelser
SELV KONTROL MED MATEMATIK 1.Print ud på A4 papir (enkelt side kopieret) 2.Hæft evt i det ene øverste hjørne 3.Lad børnene selv folde hvert A4 papir på.
Sætningsanalyse Velkommen- hvad vil jeg gennemgå
Læger uden Sponsor Præsentation ved IRF’s ALKE-møde maj 2006 Hotel Munkebjerg, Vejle.
R- Problemer Adil, Alexander, Christian, Katrine S & Thomas.
Ordklasser.
Introduktion.
Institut for Sprog, Kultur og Æstetik Engelsk, semester, Tekstanalyse og -historie Jens Kirk Session One: "An Introduction to the Analysis,
QUÍMICA INGLÊS INSTRUMENTAL AULA 3 PREDICTING, LAY-OUT, TYPOGRAPHICAL CLUES, BACKGROUND KNOWLEDGE.
Saint Ambrose High School. Cut cylinders and cones – Standard Grade If you are sitting an SQA Credit paper in Graphic Communication, you will be required.
De regelmæssige verber i nutid
IMPERFEKTUM Side 224 i tekstbogen.
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
1.g PRÆTERITUM.
Mådesudsgagnsord på engelsk (modalverber)
Fædre – mellem individ og fællesskab. Konferencen Far i den moderne familie Afholdt af Center for Børneliv Mandag d. 21/ Kvalitativ forskning om.
Terminologi Dansk E & D - Next. 1 Adjektiv 2 Adverbium 3 Akkusativ 4 Dativ 5 Futurum 6 Genitiv 7 Infinitiv 8 Intonation 9 Inversion 10 Kardinaltal 11.
THE MENTORING JOURNEY.
At bruge disse to ord rigtigt
Completing secondary education
Helene Græsdal Thomsen & Lise Wich Marselisborg Gymasium
Incidence, risk and resilience for suicide attempts among children and youth born in and living in Denmark in 2007 By MSc. Erik Christiansen.
Compositional Design Principles “SemiCiv”
Præsentationens transcript:

Udsagnsordets/verbets bøjning Navneform – nutid – datid – førnutid – førdatid

Udsagnsordets/verbets bøjning2 Navneform: Den form hvor vi sætter ”at/to” foran At være………………….to be At elske………………….to love At have………………….to have At gå……………………..to go

Udsagnsordets/verbets bøjning3 Nutid På dansk sætter vi ”–er” efter udsagnsordet Handlingen udtrykker noget der sker nu Jeg er…………………….I am – you are – she is / we, you, they are Jeg elsker………………I love - he loves Jeg har………………….I have - she has Jeg går………………….I go – it goes (stærkbøjet/uregelmæssig) På engelsk bruges ”navneformen” – med undtagelse af 3. person ental nutid, hvor navneformen tilføjer ”s”

Udsagnsordets/verbets bøjning4 Datid: Udtrykker noget, som er sket – og ikke længere foregår. – endelser: (e)de – (e)t Jeg var……… I was – you were – she was / we, you, they were Jeg elskede I loved - he loved Jeg havde....I had - she had Jeg gik….…….I went – it went (stærkbøjet/uregelmæssig) Svage/regelmæssige udsagnsord i datid tilføjer ” –(e)d” til navneformen

Udsagnsordets/verbets bøjning5 Førnutid & førdatid dannes ved hjælp af ”to have” + hovedudsagnsordet i korttillægsform Vi skelner også her mellem stærke & svage udsagnsord & ”to have” bruges til at vise tiden To be & to have i førnutid To be & to have i førdatid I have been / she has been I had been / she had been I have had / she has had I had had / she had had

Udsagnsordets/verbets bøjning6 Hun har/havde ønsket (sig) en bil (svagbøjet) She has wanted a car / we had wanted a car We have wanted a car / we had wanted Hun har taget en uddannelse (stærkbøjet) She has taken an education / she had taken an education We have taken an education / we had taken an education