TOILETDAG på Katrinebjergskolen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
TOILETDAG på Katrinebjergskolen 1.A og 7.x samarbejder.
Advertisements

Byggetilladelse - Pippi Langstrømpe
SMUT PAKKE 2 VIDEN OM SUKKERSYGE.
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
AT AFSKAFFE MEDLØBERKULTUREN
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
SMUT PAKKE 3 VIDEN OM KOST.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Så er ordbogen endelig kommet. Enhver Kvinde og Mand bør eje den
Vi er overbevist om at livet vil være perfekt når vi bliver gift og får et barn......og et til.... Så bliver vi frustrerede over at vores børn ikke er.
En gennemsnitlig og fiktiv Jonathans dokumenterede forløb på Korsør ProduktionsHøjskole Jonathan starter mandag den 12. oktober på Korsør ProduktionsHøjskole,
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
7. Januar 2012 Hans Christian Engelbrecht
…ny Muhammed krise ??.
Undersøgelse af vandforbrug 5.a
Ideudvikling Anni Stavnskær Pedersen & Ann-Merete Iversen.
Det svære liv i en sportstaske
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Og hvordan man håndterer den.
i Ungdomsuddannelserne
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Fra en børneforkæmpers perspektiv. Børns sorg er et voksent ansvar OmSorg.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Brobygning 9. og 10.klasse Efteråret 2011 UU Lolland-Falster.
Pigerne er blevet udfordret!! Susanne, med det nyeste forår’s tøj fra butikken. Tina har sat pigernes hår. Charlotte har lagt make up.
Evaluering som en del af elevernes lærings proces
Grønt Flag Grøn Læreruddannelse GFGL. 27/08/10 Det Grønne Flag er hejst på Zahle Ved en flaghejsningsceremoni fredag den 27. august overrakte Børne- og.
BØRNEMORDERN CHRISTIAN XENIA OG NEEL. Denne dias er sponsoreret af at Vi nægter at fortælle noget med mindre I bestikker os. I må helst ikke smække med.
Mindre grimt, tak.
Brobygning 9. og 10.klasse Efteråret 2012 UU Lolland-Falster.
Svømning i den danske folkeskole Pilotprojekt i tre danske kommuner Danmarks Idræts-Forbund og Dansk Svømmeunion.
Ingen bliver efterladt - eller gør de ?
Program Velkomst og intro! Opdeling i arbejdsgrupper.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
”Spænd hjelmen!” - Unges forhold til arbejdsmiljø og risiko i en krisetid Ph.d. Mette Lykke Nielsen
Verdens 7 underværker….
Amy følte sig ikke rask, da hun gik i skole
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Hanne og Marianne siger tak for et par gode uger. Vi glæder os til resten af året sammen med jer! Opstartsugerne på Sønderholm Skole På de følgende sider.
Fortæl om din seneste succes i klasseværelset. Hvordan påvirker fraværet de klasser, du underviser?
Gør det simpelt Trænings planlægning.
ER-diagrammer (databaser, del 4)
Inklusion i teori og praksis Inddragelse af studerende i FoU projekter
Sådan spredes sygdomme
Synger regnvejrsdag i november
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Konstruktiv dialog kan forebygge smerter i muskler og led
Aktiviteter tiltrækker Relationer fastholder
Lærings- og praksisfortælling
Rapporter (Access, del 5). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller, og.
Tag ejerskab for afdelingsmødet
PERIODE Uge 36 – august 2009 – 30. oktober 2009
En dag da Leo var på til skole, så han to drenge som lige havde malede med graffiti. Det synes Leo er sejt, De to drenge gå forbi Leo og går mod skolen.
Dagsorden Tirsdag d. 28/10 Hvad ved vi nu om novellegenren – snak i gruppen! Opsamling på film omhandlende komposition. Gruppearbejde i teams – ”Hovedet”.
Futureavenue Fremtidens by.
Mikroorganismer og hygiejne
Viborgbørneby ”Kan Viborg blive Danmarks bedste børneby?”
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Overgangsproblemer i matematik ”Det sværeste var at forstå hvad læreren prøvede at sige - altså formuleringerne.” 1g-elev, stx.
Skoletoiletdagen 2016 Rudersdal Kommune 2. maj 2016.
Elvis Aaron Presley Solstrålerne har i musik arbejdet med et stort projekt om Elvis. De har lært meget om rockens konge. Det mundede ud i en flot præsentation.
EVALUERING AF LÆREPLANER KRUSEDULLERNE Sociale kompetencer.
STX Uddannelse.
Hvorfor valgte jeg SOSU skolen?
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Stråle-Simon og jagten på de sure kræftceller
John. 20:31 Men dette er skrevet, for at I skal tro, at Jesus er Kristus, Guds søn, og for at I, når I tror, skal have liv i hans navn.
Præsentationens transcript:

TOILETDAG på Katrinebjergskolen 1.A og 7.x samarbejder

Også på Katrinebjergskolen beklager eleverne sig over toiletterne. Baggrunden: Også på Katrinebjergskolen beklager eleverne sig over toiletterne. 7.X lavede brainstorm over problemstillingen og opstillede følgende områder, som de ville arbejde med sammen med 1.a. 7.x forberedte toiletdagen. Når 7.x samarbejdede med 1.a var det for, at formidle viden til andre og inddrage andre brugere.   Grupper Status Spørgeskema til eleverne Oscar, Mohamed,  Signe, Anne Lave spørgeskema til store elever Laver sp.skema til små Undersøge hvordan rengøringen er Line og Freja Fakta om skolens toiletter Benjamin, Lasse, Anders Tager en gruppe af elever fra 1. kl laver statistik på skolens toiletter Forslag til forbedringer på forskellige toiletter Emilie, Therese Er gået i gang Skal overveje hvordan 1. kl. inddrages Planlægge ”skydeskive” i toiletterne Nicolaj, Oliver Skal have tilladelse på kontoret. Gennemfører projektet med en gruppe elever fra 1. kl. Undersøge om 1-2 pissoir kan lukkes Nahom, Mathias, Mikkel Skal have tilladelse på kontoret Fortælle om bakterier (tælletræ) Marie, Maha Forklarer for hele 1. kl. Håndvask Ubah, Julie Gennemfører med hele 1. kl. Hvordan finder vi bakterier? Hvor skal vi undersøge? Marjam, Dina Undersøger med en lille gruppe 1. kl. Planlæg/ide til film

Plan for skoletoiletdagen tirsdag den 17. april 2012 1.a bliver præsenteret for planen Marie og Maha (7.x) fortæller hele klassen om bakterier og om hvordan de spredes. Ubah og Julie (7.x) fortæller 1.a om hvordan man skal vaske hænder for at få dem helt rene. Nicolaj og Oliver fortæller om, hvorfor det kommer til at lugte, når drengene tisser ved siden af. Bagefter fortæller de om planen med en skydeskive i en toiletkumme. Grupper Arbejdsopgave Styres af disse elever fra 7.x For hele klassen/kun for nogle i klassen Vaske hænder Ubah og Julie Hele klassen i mindre grupper Spørgeskemaer Anne og Signe En lille gruppe Oskar og Mohamed Fakta om skolens toiletter Anders, Benjamin og Lasse Planlægge skydeskive Nicolaj og oliver En meget lille gruppe Finde bakterier Marjam og Dina En lille gruppe (evt. to grupper)   Opsamling Styres af Liselotte Emilie og Therese noterer til en fælles rapport som skal indsendes Hele 1.a

Katrinebjergskolens toiletter   Vi har arbejdet sammen med 1.a om Katrinebjergskolens toiletter. Vi har fortalt om bakterier og om hvordan de spredes. Det har vi så vist ved hjælp af at tælletræ. Hvis man nu ikke vasker hænder når man har været på toilettet. Så når man rør ved fx et håndtag, så spredes der bakterier og der dannes flere og flere. Så har vi lært 1.a om bakterier. Vi har selfølgelig også lært 1.a hvordan man vasker hænder godt og grundigt. Vi smurte deres hænder ind i en slags creme. Når de så var færdig med at vaske hænder med cremen kunne man se med en speciel lampe om deres hænder var vasket godt nok. Vi fortalte om hvorfor det lugter når drenge tisser ved siden af. Når drenge tisser ved siden af kommer der urin på gulvet. Så kommer det til at lugte. Men det er ikke sikkert at den første dråbe urin der kommer til at lugte, men når der så kommer ti dråber kommer det til at lugte grimt. Vi fortalte om planen med en skydeskive i en toiletkumme. Når man sætter en skydeskive ned i en toiletkumme ville drengene prøve at ramme den når de tisser. Så er problemet med den grimme lugt på toiletter over. Vi gav også elever på katrinebjergskolen et spøgeskema. Eleverne syntes toiletterne er ulækre, og ikke særlig rene. Vores rengørings damer har fået en sur smiley for deres rengøringen på skoletoiletterne. Vores ideer til forbedringer på vores toiletter: -Automatisk vandhane. Når man tager hænder under hanen kommer der vand med det samme. -Automatisk sæbe. -Automatisk håndtørre. Idehele taget skal man bare undgå at røre ved så mange ting som overhovedet muligt.

Maha og Marie fortalte 1.a om bakterier

Hvis ikke vi vasker hænder formerer bakterierne sig og vi kan få dem ind i kroppen, når vi spiser. Så kan vi blive syge.

Ubah og Julie underviser 1 Ubah og Julie underviser 1.a i håndvask og bagefter prøver de om de kan vaske hænderne helt rene.

Oliver og Nicolaj fortalte 1 Oliver og Nicolaj fortalte 1.a om hvorfor det kommer til at lugte, når drengene tisser ved siden af wc-kummen.

Bagefter lavede 1.a forskellige ting i grupper sammen med dem fra 7.x En gruppe satte ”skydeskive” i nogle toiletter, for at få drengene til at ramme i toiletkummen. En anden gruppe fangede bakterier forskellige steder, for at se, hvor der er mange bakterier.

Vi har sat to plasticsække på to pissoir, for at finde ud af om det hjælper på stanken. Vi har sat plasticsække ind over pissoirerne og sat gaffe tape rundt i kanten. Der er heller ikke nogen måde at skylle pisset ud på. Det har allerede hjulpet lidt på stanken.

Da vi var 8.x indsendte klassen en beskrivelse af projektet til Viega. Det betød, at vi blev den skole, der fik et helt nyt toilet stillet op. Det er nu sat op hos de små. Det er nærmest ”fuldautomatisk”

Og en gruppe var med til at lave spørgeskemaundersøgelse. Der var også en gruppe, der fandt ud af, hvor mange toiletter, der er på skolrn. 533 elever 25 toiletter 6 ud af de 25 er toiletbåse 21,32 elever pr. toilet Piger 18 Drenge 17 Vasker Hænder 15 9 Sæbe 12 7 Hvor ofte på toilet Står op 4 Hvor ofte? 1 2 3 Og en gruppe var med til at lave spørgeskemaundersøgelse.

Rengøring Tirsdag den 17 april 2012 besøgte vi rengøringen for at spørge dem om noget. Vi ville høre - Hvor tit toiletterne bliver gjort rent om dagen - Hvad klok de bliver gjort rent - Om der er forskel på hvor grundigt de bliver gjort rent - Hvor grundigt de bliver gjort rent - Hvor mange der gør dem rent   Rengøringen sagde at toiletterne bliver gjort rent 1 gang om dagen, kl. 9. men der var ikke nogen forskel på hvor grundigt de bliver gjort rent.

Konklusion Der skal laves en konklusion Konklusion Der skal laves en konklusion. Men allerede nu er der flere af drengene (både store og små, der synes, at det lugter mindre på toiletterne, der hvor der er skydeskive og hvor pissoirerne er dækket til. 1.a har fortalt sundhedsplejersken om, hvordan man skal vaske hænder.