Radioaktiv henfald med NetLogo

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Et projekt til undersøgelse af udviklingsmetodologi.
Advertisements

Handler om naturvidenskab
Naturfagsstrategi – i din kommune
Taskbaseret sprogundervisning
Web 2.0 Teoretisk viden.
Opdatér dato Vælg >Indsæt >Sidehoved / Sidefod Skriv Måned og År i feltet for dato Vis hjælpelinjer som er en hjælp ved placering af billeder: 1.Højreklik.
Præsentation af resultater fra Elevtrivselsundersøgelse Hvad stiller man op? Erfaringer fra år 1 på Fredericia Gymnasium – hvor langt er FG?
En dansk personlig kommentar til forslag til læreplan i naturfag og til fysikk 1 og 2 Albert Chr. Paulsen, IMFUFA, Roskilde Universitet.
Et projekt til undersøgelse af udviklingsmetodologi.
Velkommen! HD 1. del – IT og økonomi. Dagsorden/emner, der skal diskuteres Fagets historie og vision Hvem er hvem Fagets regler Eksamen Fagets dele Andre.
Fagets Informations Teknologi Introduktion til Programmering i Java For Industri, Global Forretningsudvikling, samt fri studie aktivitet ved Bent Thomsen.
Intro til brug af PLC.
Tekstslide med overskrift, indhold og notefelt Overskrift Max 1 linje Tekst her. For at skifte niveau på teksten, brug forøg / formindsk indrykning For.
Hvordan lettes overgangen relevant
Folkeskolereformen – Hvordan udnytter I mulighederne?
Et projekt til undersøgelse af udviklingsmetodologi.
Trigonometrisk Lommeregner
1. Semester rapporter Det skal fremgå af rapporten at man kan planlægge implementere afprøve dokumentere middelstore programmeringsopgaver.
Før vi begynder: Rød tråd Affaldstema –Parallelt med erfaringer Hvad skal vores produkt være? Hvad forventer du at få ud af dette forløb? –Noget du særligt.
Planlægning, proces og evaluering
Reflektion over jeres egen praksis
Virksomhedens informationsbehandling
Ca – Galilei introducerer den eksperimentielle metode i fysikken Ca. 400 f.Kr. – Demokrit: alle stoffer opbygget af de udelelige partikler, atomer.
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
8 RÅD VEDRØRENDE GOD PROGRAMMERING Effective (brown) Java.
Statistik II 4. Lektion Logistisk regression.
Indledende Programmering Uge 6 - Efterår 2006
Overgangsproblemer i matematik ”Det sværeste var at forstå hvad læreren prøvede at sige - altså formuleringerne.” 1g-elev, stx.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Sprogbaseret læring i naturfag Del 2 Astra* v/Anette Vestergaard Nielsen.
Filmen er tænkt som et debatoplæg og et forsøg på at skabe fokus på om det vi gør faktisk virker! Filmen viser 5 forskellige undervisningssituationer med.
Biologi – matematik - samarbejde. Steptest Kondital = v max O 2 ∙ kg -1 ∙ min -1.
Systemet til Synlig KompetenceVurdering 0. Hvad er en produktionsskole for noget 1.Det samlede system til Synlig KompetenceVurdering 2.Det mest synlige,
1.09 Dokumentation.
Abstraktioner.
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Naturfag.
Dokumentation.
‘CT-Mnat’ Workshop 1 Opsamling på ”lektierne” og erfaringer fra coachingmøderne Adam Etches, Line Have Musaeus, CCTD.
Design Thinking Consultant Agnete Design Thinking Consultant
Henfaldslov, aktivitet mm.
Agenda Præsentation: Lidt mere dybegående: en læringsaktivitetsdesignskabelon Gruppearbejde: Design og præsenter jeres egen aktiviteter Feedback og evt.
Velkommen til fagligt samspil
Velkommen til Informatik - den nye dreng i klassen
11. og 13. december 2018 Birkerød hhv. Silkeborg
1. Hvordan kan vi bruge dem som undervisere?
- Projekt om sygehusportører
6. marts 2019 Rosborg Gymnasium
Satellitter – bevægelse i tyngdefelt
Climate Change, STX Fysik C
SIR – epidemimodeller med NetLogo
Binomialfordelinger i NetLogo
Jagten på det logistiske dyr!
Fusionsprocesser i stjerner
Rækkevidde af skråt kast
Væksttyper Introduktion Beskrivelse af aktiviteten
Kemisk Ligevægt Introduktion Beskrivelse af aktiviteten
Reaktionshastighed Introduktion Beskrivelse af aktiviteten
FÅ MEST UD AF DAGEN: UNDERVISNINGSMATERIALE (9. -10
Simulering af binomialforsøg
Det lydløse terningekast
Toksikologi med agenter – et forløb i matematik (og bioteknologi)
Brydning af lys Introduktion Beskrivelse af aktiviteten
Parameterfremstilling og punktmængde
Geometriske Steder Introduktion Beskrivelse af aktiviteten
LightAtomsBasic Introduktion: atomer og fotoner (fysik)
Enzymers virkemåde og aktivitet under forskellige forhold
Enzymer og enzymreaktioner
Hvorfor slå lyn ned i spidse genstande – FY?
Præsentationens transcript:

Radioaktiv henfald med NetLogo Introduktion Beskrivelse af aktiviteten Didaktiske overvejelser Projektet skal introducere eleverne til NetLogo og tager udgangspunkt i CMC modellen. Eleverne arbejder parvis med radioaktiv henfald. Dertil bruger de skabelonen ”decay” fra models-library. Efter generel intro til NetLogo arbejdes målrettet med interfacet og graferne. NetLogo output overføres og manipuleres til Excel. Hjælpefunktionen introduceres og der arbejdes nærmere med parameteren ”decay-chance”, hvad er sammenhængen med henfaldskonstanten k? Eleverne skal nu selv implementere et ”datterkerne niveau” i koden. Dette kan gøres udelukkende med kopiering af kode og manipulation af farverne. Begrebet ”radioaktive familier” diskuteres i denne sammenhæng. Original: Nu med tilføjet datterkerne: Fysik: Interessant øvelse da der er meget hurtige resultater og koblingen til henfaldsloven via Excel er nemt. Eleverne får en god forståelse for størrelsen af henfaldskonstanten k. Det er vigtigt at eleverne forstår sammenhængen mellem ”ticks” og den fysiske tid t Programmering Der er nem mulighed for differentiering, da der er masser af variationsmuligheder for de forskellige elevtyper Det er enormt vigtigt at bruge tid på at introducere til hjælpefunktionen via højreklik på en netlogokommando og vælge ”Quick Help” som åbnes i en browser. Det det meste kører induktiv, men det er virkelig godt givet ud at bruge tid på at forklare ”variabler” og hvordan koden ”læser” variablernes indhold fra frontend. Det er smart at lade elevene lege lidt med farverne siden det er farverne som er den ”variable” der afgør om en kerne er henfaldet eller ej. I dette forløb arbejdes med simulering af radioaktiv henfald. Eleverne er forud for dette forløb blevet introduceret til emnet radioaktivitet. Forløb er på 5 lektioner og kan bruges til introduktion af henfaldsteorien eller efter gennemførelse af passende eksperimener. Screenshot 1 viser det oprindelige program og Screenshot 2 viser output grafen fra den modificerede version, med datterkerne. Den centrale del af koden Mål med aktiviteten At introducere eleverne til NetLogo programmet At bevidstgøre eleverne om begrebet “tilfældighed” At bruge Use-Modify modellen At introducere elevene til variable og kodning Da modellen er ret simpelt og løsningern er overskueligt er et mål at opbygge tilllid til NetLogo som programmeringsværktøj Introducere til CMC metoden Fysikfaglige mål er at få eleverne til at forstå betydningen af henfaldskonstanten k samt at forstå radioactive familier. Kreditering NetLogo-modellen og undervisningsmaterialet er udviklet af Christoph Ridder, Egaa Gymnasium, i forbindelse med deltagelse i udviklingsprojektet Computational Thinking i Matematik og Naturfag i skoleåret ‘18/’19. Projektet køres i samarbejde mellem Danske Science Gymnasier og Center for Computational Thinking & Design, Aarhus Universitet. Fremtidige perspektiver Det kunne være spændende at programmere en ”detektor” for at arbejde med afstandskvadrat loven