Hvad er naturvidenskab?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
KAPITEL 2 Renterisiko.
Advertisements

KAPITEL 7 Kreditrisiko.
KAPITEL 3 Volatilitet, Beta og Tracking Error
Ventilation og indeklima
KAPITEL 10 Derivater.
KAPITEL 5 Delta Normal Value at Risk
dagsorden Metoder i samfundsfag – hvorfor?
Gode råd om ansøgning til MUDP 2017
Forældre-information
Statisk ubestemte konstruktioner. Robusthed
Trigonometri som værktøj for problemløsninger ved geometri og måling
Pengurusan Pembayaran Penyelidikan Research Management Centre
Hvilke sager ligger der på vejlederkonsulentens bord for tiden?
C4 C4 i Hillerød Erhverv Handel Turisme, kultur, sport Uddannelse
Amukurs.dk Power point 1: Online præsentation af amukurs.dk - Sådan gør du: Læs ”Værd at vide, når du skal give en online præsentation af amukurs.dk”
Mit liv - nu med DAT MIT LIV - nu med DAT.
Et liv med OCD Nicoline Møller.
Interaktion og usability
KAPITEL 13 Kapitalkrav.
Billeder (Side 6-8 i artiklen: 2. Repræsentation og manipulation af Data)
Almen statskundskab Politisk meningsdannelse v/ Peter Nedergaard
SOPU Sund – motion Kondition og kredsløb.
Vejledning Opdaterede faktorer til kapacitetsberegning - Oktober 2016
Analyse af miljøforhold
Omkostninger til tilsyn m.v. for statsautoriserede revisorer
Forhandlingsteknik Strategi og proces Kommunikation Psykologi
P4: Vejledning i læreruddannelsen
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Modulet International Projektudvikling og –Ledelse
Landdistriktsudvikling i Haderslev Kommune
Kort om Hjerteforeningen
Søgeradius med Aabenraa som udgangspunkt
Søgeradius med Kerteminde som udgangspunkt
Min første søgning for 4 – 5 klasse
Hvor går de unge hen, når de går ud?
Luther – med liv og lyst Vejen Kirke
Aarhus: Program - dag 1 - d. 17. januar
Analysegruppe: Astrid, Bent, Carla, David, Else
806_Fader, Søn og Helligånd 1, S1
Det danske ejendomsmarked
FÆLLESSKAB, FREMDRIFT OG FORRETNING
Ea Thystrup & Louise Mikkelsen 3øa
Bevis for længdeformlen i rummet
Grundforskningscenteret “Glas & Tid”, Roskilde Universitet.
Fagligt samspil mellem matematik og samfundsfag
Lyd data (audio data) (Side 4-6 i artiklen: 2. Repræsentation og manipulation af Data)
Delprøve i M2CAL2 efterår 2015
Differentialregning Cecilie.
DK: Indledende: Jeg er jeres vært, og jeg har ansvaret for jer, mens I er her – og for, at I forlader bygningen igen, når vores møde er slut. I bedes derfor.
Koordinatsystemer og Kinematik
3d Billeddata (Side i artiklen: 2. Repræsentation og manipulation af Data)
August, Holm, Olsen, Tobias og Viktor
Vektorprodukt (Krydsprodukt)
Tilskud & Regnskab Kursus for nye efterskoleledere
Lokale lønforhandlinger
356 – Kender du den livsens kilde 1, S1
Teknisk service på hoteller, konference - og feriecentre
Hans nåde varer for evigt 1, S1
Residual plot.
Folkeskolens prøver i matematik
Polynomier Lars A. Clark.
יסודות מבני נתונים תרגול 9: שאלות חזרה.
دور بورصة فلسطين في النمو الاقتصادي دراسة قياسية
21. november 2018 Ulla Nørskov Philip & Martin Stabell
Hans Ole Lund Christiansen
Rullede deje.
KVANTEFilosofi Jan Faye Institut for Medier, Erkendelse og Formidling
Forløb med portfolioelementer
Skrivedag 2: At skrive analyserende
Redesign af antennetårn for test af antenner i DTU’s radiodøde rum, under integreret anvendelse af Creo Top-Down Design og Creo simulate Indlæg ved.
Præsentationens transcript:

Hvad er naturvidenskab? Undersøgelse og beskrivelse af den døde og den levende natur Har et empirisk grundlag (bygger på erfaringen) Uddrager generelle træk som formuleres i generelle teorier og lovmæssigheder Teorier og lovmæssigheder skal kunne testes/verificeres gennem observationer og eksperimenter Naturvidenskabelige teorier er hypoteser. De kan ikke bevises. En hypotese får status af teori, når den er tilstrækkeligt verificeret

Type 2-diabetes og BMI Empiri: Undersøgelse af sammenhæng mel- lem BMI og risiko for type 2- diabetes Teori: Den relative risiko for type 2-diabetes er 42 gange større ved BMI>35 Verifikation: Befolkningsundersøgelser Glucosebelastningstest Flere eksperimenter…

Galileis faldlov Empiri: Faldtiden for et legeme vokser med faldhøjden. Teori: 𝒕= 𝟐𝒈𝒉 (bevægelse med konstant acceleration) Verifikation: Eksperiment

Kendetegn ved naturvidenskaben Er beskrivende og forklarende – ikke normativ (fastsætter ikke, hvordan noget bør være og gøres) Er objektiv – producerer viden uafhængig af sympatier, meninger, politik, osv. Beskæftiger sig med egenskaber der er generelle – ikke det unikke Eksperimenter og observationer skal være reproducerbare – teorier verificerbare eller falsificerbare

Formuleret af videnskabshistoriker Helge Kragh: ”Naturvidenskaben udmærker sig ved at være et transnationalt og transkulturelt projekt, for så vidt angår metoder og resultater. Der findes ikke én slags tyngelov for amerikanerne, en anden for kineserne; vand består af ilt og brint, uanset om man er muslim eller kristen; og DNA molekylets struktur vil vurderes ens af mandlige og kvindelige forskere. Kort sagt, naturvidenskaben er universel og objektiv.”

De naturvidenskabelige arbejdsmetoder Den empirisk-induktive metode En hypotese formuleres på baggrund af systematiske observationer/eksperimenter. Man slutter fra det specielle til det generelle Prøve-fejl-metoden (trial and error) Du har en ide til, hvordan et problem skal løses. Afprøves  ok eller om igen Den hypotetisk-deduktive metode Hypotese opstilles, ud fra teori drages en deduktiv slutning, afprøves eksperimentelt, den fremsatte hypotese verificeres eller falsificeres. Man slutter fra det generelle til det specielle Kvantitative og kvalitative resultater/materiale

Den empirisk-induktive metode Der foretages systematiske observationer og eller eksperimenter En (biolog/)læge samler observationer om malkepigers reaktion på koppevirus. Kokopper beskytter mod humant koppevirus. Han slutter, at man kan vaccinere med (kokoppe)virus. Fra det specifikke til det generelle Ikke nødvendigvis sandheden men et godt bud under omstændighederne (bedre at bruge svækket humant koppevirus)

Den empirisk-induktive metode Der foretages systematiske observationer og/eller eksperimenter (data regnes for sikre) Man slipper forskellige genstande af forskellige størrelse, farve, facon etc. De falder alle mod Jorden. Fra det specifikke til det generelle: Det sluttes nu at alle genstande, der slippes lidt over Jordoverfalden falder til Jorden. Ikke nødvendigvis sandheden, men et godt bud. Der kan være undtagelser: En ballon vil fx stige op.

Prøve-fejl-metoden/trial and error Blev tidligere anvendt i udviklingen af nye lægemidler Et molekyle er blevet syntetiseret. Den ønskede effekt er blevet afprøvet. Dette er blevet gentaget indtil den ønskede effekt er opnået Fx penicillin G (ustabilt)  semisyntetiske penicilliner Pharmacogenomics: The End of Trial-and-Error Medicine? "The right dose of the right drug for the right indication for the right patient at the right time." Dr. Felix Frueh

Den hypotetisk-deduktive metode Hvorfor får flere smågrise diarre af GMO-soya end af økologisk soya? En hypotese fremsættes: Glyphosat hæmmer gavnlige tarmbakterier, men ikke patogene tarmbakterier Eksperiment med bakterievækst uden og med forskellige koncentrationer af glyphosat gennemføres Væksten af forskellige bakterier observeres og hypotesen bekræftes (verificeres) Fra det generelle til det specifikke Gavnlige tarmbakterier er følsomme for glyphosat, patogene tarmbakterier er resistente

Den hypotetisk-deduktive metode Eksempel: Relativitetsteorien Lysets fart er konstant og den samme i alle inertialsystemer Fysikkens love er de samme i alle inertialsystemer Regne, regne,… => ”Et bevæget ur går langsommere end et stationært” Synkronisér to meget præcise atomure og send det ene afsted på en flyvetur rundt om Jorden. Sammenlign så de to ure. Hypotesen bekræftes. Det forfløjne ur gik langsommere. (hver gang din GPS i mobilen virker, så testes hypotesen!)

Den hypotetisk-deduktive metode Eksempel: Atommodeller Thomson (1899): ”Et atom består af en positiv baggrundskerne med de negative elektroner som rosiner i en ”rosinbolle”” Rutherford (1911): ”Mit forsøg med tilbagespredte He-kerne mod et guldfolie viser, at det ikke kan være rigtigt.” Thomsons hypotese må forkastes (falsificeres). Opstil en ny hypotese (Bohrs atommodel) Bemærk: En god hypotese er en, der kommer med mange forudsigelser, som det er muligt at falsificere.

Kvantitative resultater (position og fart som funktion af tiden for en trækopbil)

Kvalitative resultater/materiale smagstest - blindsmagning

Naturvidenskab i gymnasiet I gymnasiet verificeres næsten udelukkende accepterede teorier Kun ind imellem produceres helt ny viden Gymnasieelevens naturvidenskabelige arbejdsmetoder: Litteratursøgning - kildekritik Redegørelse for hvordan forskerne i sin tid kom frem til den viden, som den undersøgte teori består af Anvendelse af naturvidenskabens værktøjer Gentagelse/variationer af eksperimenter

Nogle af naturvidenskabens værktøjer Klassifikation Den eksperimentelle metode Måleinstrumenter Modeller Repræsentationer

Klassifikation Skaber system og overblik  skjulte sammenhænge afdækkes Eksempel: Linnés klassifikationssystem http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2014/02/18/193156.htm ”....den farlige kolibakterie ESBL...” http://www.ssi.dk/Service/Sygdomsleksikon/E/ESBL.aspx ”....Escherichia coli og Klebsiella pneumoniae ........Extended-spectrum beta- lactamaser (ESBL)”

Den eksperimentelle metode Observationer og eksperimenter (tilrettelagte observationer=kontrollerede spørgsmål til Naturen) Nøjagtig beskrivelse, således at eksperimentet kan gentages - Reproducerbarhed Variabelkontrol Måleserier, mere end en gentagelse Kvantificering af målinger Grafisk repræsentation Matematisk model

Problemer med eksperimenter Praktiske Ser det man vil se Etiske begrænsninger Placeboeffekt

Overvejelser Begrænsninger i den eksperimentelle metode: Kan man måle alt? (hvad fx med ”intelligens”, ”humor”, ”kærlighed”, ”tilfredshed” ”bevidsthed”, et ”gymnasiums løfteevne”) Eksempler på eksperimenter, som man må afvise af etiske grunde Er det etisk forsvarligt at lave eksperimenter med forsøgsdyr? – Alternativer?

Måleinstrumenter Mange størrelser kan ikke sanses umiddelbart Nøjagtige, veldefinerede, internationalt anerkendte måleenheder, SI(*) (*) forkortelsen SI: af fransk Système international d'unités

Fem kritiske spørgsmål til eksperimentalisten: Hvordan opnåede du dine målinger? Hvor pålidelige og reproducérbare er dine målinger? Kan andre reproducere dine målinger? Er der alternative forklaringer på dine måleresultater? Kan du på basis af dine resultater lave forudsigelser og udføre nye målinger, der kan bekræfte forudsigelserne?

Modeller

Hvad gør en model god? En god model er så simpel som mulig. Herved bortledes brugerens opmærksomhed ikke fra det væsentlige. En model beskriver ikke hele verden. I molekylbyggesættene er hydrogen-molekylerne typisk hvide, mens oxygen er rød. I virkeligheden har atomer ingen farver (de er for små). Man skal derfor vide, hvilke aspekter af modellen der kan bruges og hvilke der ikke dur. En god model beskriver et (lille) aspekt af verden godt (kan bruges til forudsigelser eller forståelse). En model bygger på en række antagelser om verden I en god model har man eksplicit skrevet disse antagelser op. En model må godt kommer op med en forkert forudsigelse Bare man ved, hvad afvigelsen skyldes Ved hvor stor afvigelsen maksimalt er

Modeller Eksempel: Bohrs atommodel

Modeller Glucosetransportør i bugspytkirtel

Model for fotoelektrisk effect Empiri og teori A x + - V - - - - - -

Målinger og oprindelig teori stemmer ikke: Klassisk bølgeteori er den blå linje. Den passer ikke med eksperimentet. Data ligger på en ret linje, der ikke går gennem (0,0) Energi af løsrevne elektroner Model for fotoelektrisk effect Frekvens af indkommende lys Hvad nu?

Matematisk model af målingerne Laver forsøget igen for andre metaller. Stadig ret linje med samme hældning h, men med en anden skæring med y-aksen. Ekin Hældning h f Alle måleserier følger en lineær sammenhæng: Vi har nu en matematisk model af målingerne Men ikke nogen fysisk forklaring/teori af hvorfor

Ny fysisk model, der kan forklare målingerne: Einstein 1905: Lys er partikler (fotoner) og en foton har energien E=hf. En elektron kan kun absorbere al fotonens energi. Men for at få elektronen løs fra metallet koster det en vis mængde energi. Resten er kinetisk energi af elektronen. Einsteins teori for fotoelektrisk effect: Du er i fængsel. Det koster 500 kr at komme ud. Du betaler 800 kr og får 300 kr tilbage. Indkommende fotons energi Kinetisk energi af løsrevet elektron Energi som det koster at løsrive elektronen

Præsentationer Grafer, figurer, formler og symboler

Kildekritik - Proteinpulver http://bodystore.dk/4/dk/artiklar/kosttilskud/proteinpulver/index .html?gclid=CMD3kOna4LwCFYMfwwod0zMACQ http://www.fitnessnord.com/proteinpulver.html http://perbraendgaard.com/2013/01/27/ni-grunde/ http://www.altomkost.dk/NR/rdonlyres/013632BB-1B95-412A- 8888-D56F59301C59/0/SJ_Institutionskostpdf.PDF https://www.sundhed.dk/borger/sygdomme-a-aa/hormoner-og- stofskifte/sygdomme/kost/protein/ http://www.bodybuilding.dk/artikler/kosttilskudskompendiet-1-- protein-essentielle-aminosyrer-aminosyrer-med-forgrenede- sidekder-og-leucin.html

Kildekritik http://www.altomkost.dk/Anbefalinger/De_officielle_kostraad/Ko straad.htm http://www.maelken.dk/ernaering/teenagere/kostanbefalinger- til-drenge-13-19-ar/ http://www.youtube.com/watch?v=8M7nYeItNrM ”levende mad” http://www.dr.dk/DR1/Firmakuren/Artikler/Kost/2008040911060 7.htm