Måling (psykometri) 1.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
GAF Samrating & Statistik.
Advertisements

Børn som pårørende til alvorligt syge forældre Anbefalinger til sundhedspersonalet Udarbejdet på baggrund af: Retningslinier for god praksis ved forebyggende.
Krav til informationsformidling
Hvad er LP- modellen? En model til pædagogisk analyse og tiltagsudvikling udviklet ud fra forskningsbaseret viden. Lærerne tager udgangspunkt i udfordringer.
Dataindsamling og kildebearbejdning
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
deltagere - Styret interview - Afgrænset emne - 1 til 2 moderatorer timer - Optages på lyd eller video.
Kvantitative metoder
Studietyper Katharina M.Main
Evaluering af EMU Juni 2010 Undervisningsministeriet / Niras (
3 bud på, hvad god forskning er: Objektiv, evidensbaseret viden Kritisk forandringsorienteret viden Pragmatisk forandringsorienteret viden.
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Projekt måleredskaber
Svarskalaer AnvendelseEgenskaber Skala 1-10PrioriterendeÅben, værdifri Enig-uenig Vigtigt-ikke vigtigt Hypotese afprøvende Lukket, værdisættende Multiple.
Testkursus 2012 Torsdag 10. januar Jan Ivanouw 1.
Hvordan afgør vi væsentlighed? Kursus: ‘Væsentlighed’ og miljøvurdering Miljøvurderingsdag 2012.
Biostatistics mm5 SPSS crash course II. But why? Hvorfor læser vi videnskabelig litteratur? Hvordan læser vi?
Hanne-Pernille Stax, ph.d
Forskellige studietyper
Case.
Hverdagsliv med en kræftsygdom v. psykolog Ditte Tang Johansen
Identifikation af kritisk syge Århus Sygehus. Læringsmål Baggrund for Observationssystem Baggrund for Beslutningsalgoritme.
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
Økonomi og Jura Årsopgørelse - med moms som eksempel.
Forskningsenheden for Almen Praksis Århus Universitet Forskningsklinikken for Funktionelle Lidelser Århus Universitetshospital Sundhedssystemet.
Tema 4: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Velkommen til Lægedage
Statistik for geografer Lektion 4. Tidsrække Analyse Proces som varierer over tid Observationer til bestemte tidspunkter Eksempler Proces som varierer.
Den samfundsvidenskabelige undersøgelse
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004 Måleovervejelser Overvejelser inden I beslutter jer for en måletype Præsentation af hovedmåletyper Oplæg til.
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
Statistik for geografer
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 Medie- og kommunikations- videnskabelige metoder 27/
Evidensbaseret behandling af epicondylitis lateralis i almen praksis
Databehandling og formidling
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Kvantitative metoder.
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
SKABELON.
Rekruttering og fastholdelse af frivillige Brønden, Brøndby kommune 2. oktober 2010 Anders Jacobsen Konsulent Center for frivilligt socialt arbejde 1.Motiver.
ALENEARBEJDE FOA Randers 11. november Flere sider af alenearbejde Når man er helt alene på arbejdspladsen Når man arbejder isoleret fra (fag)kolleger.
-En undersøgelse, hvor mange personer stilles de samme spørgsmål med et standardiseret spørgeskema. -Respondenterne er typisk udvalgt som en stikprøve,
Hvad er Tobs og hvorfor TOBS ? Implementering og evaluering af TOBS.
Filmen er tænkt som et debatoplæg og et forsøg på at skabe fokus på om det vi gør faktisk virker! Filmen viser 5 forskellige undervisningssituationer med.
Reliabilitet. Disposition Kapitel 4 Artikel: Reliability of SF-36 in an Internet- and a pen-and-paper version Pause Artikel v. Annette de Thurah.
Introduktion til statistisk analyse med latente variable - anvendt på Rorschach Jan Ivanouw.
Samarbejde mellem matematik og samfundsfag. Disposition Indledning Hvorfor skal vi bruge 2 i samfundsfag? Hvordan kan matematikken bruges? Eksempel. Oplæg.
Unipolar depression - Patienter og pårørende 1. Session - Introduktion til undervisningsforløbet.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 2: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Måleredskaber i dagtilbud En guide til at vurdere og vælge redskaber til måling af læringsmiljøkvalitet i dagtilbud Juni 2017 Måleredskaber i dagtilbud.
Dokumentation, evaluering og evidens
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Aftale format – Use cases
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Kvalitative og kvantitative undersøgelser
Kapitel 5: Tabeller og sammenhænge
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Velkommen til Metode i DIO.
Demens set fra Geronto- /Neuropsykiatrisk Ambulatoriums perspektiv
Naturvidenskabelig metode
Niveau 2: Hypotesetestning
Eksamen i psykologi Camilla McCuiston.
Metoden fælles beslutningstagning
Niveau 3: Regressionsanalyse: Tværsnitsundersøgelser
Teoretiske kontinuerte fordelinger
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Barnesyn og børneperspektiv
APV - Arbejdspladsvurdering
Præsentationens transcript:

Måling (psykometri) 1

Psykometri Måling af psykologiske træk, tilstande, holdninger, symptomer, syndromer, diagnoser Ofte undersøgelsens svage punkt Overses ofte i undersøgelser hvor måleresultater behandles som præcise objektive fund Psykometriske egenskaber af måleredskaber skal undersøges og usikkerhed præciseres

Strukturerede og ustrukturerede målemetoder Frie kliniske samtaler føles ofte som om de giver et bedre indtryk af personen – og føles ofte som udtryk for bedre kontakt af patienten Frie samtaler er derfor gode til at etablere kontakt, og måske hypoteser om problematik Systematiske metoder er imidlertid nødvendige for at give pålidelig information om patientens diagnose og prognose

Strukturerede og ustrukturerede målemetoder 2 Metaundersøgelse af kliniske versus statistisk forudsigelse (Grove, et al., 2000): 50% af tilfældene er den statistiske bedst til at forudsige 7% af tilfældene er den kliniske metode bedst til at forudsige 45% (?) af tilfældene er de lige gode Systematisk metode + usystematisk klinisk interview giver ofte dårligere resultater! (Grove et al. (2000) Clinical versus mechanical prediction: A metaanalysis. Psychological Assessment, 12(1), 19-30.)

Usystematisk observation - eksempel Pt på lukket afsnit beder om ledsagelse for at komme i kiosken. Adspurgt, er det for at se om der er kommet nyt slik. Får afslag fordi han lige har været i kiosken. Pt kommer igen 5 min senere og det gentager sig, og 10 min senere igen. Kategorisering: Pt er rastløs eller pt har hukommelsesproblemer eller pt er konfliktsøgende I let grad eller moderat eller i svær grad

Strukturerede målemetoder Selvvurderingsskemaer Struktureret interview Observatørrating Performancebaserede kognitive tests (WAIS) Performancebaserede personlighedstests (Rorschach)

Strukturerede målemetoder Præeksisterende metoder Forskerens/klinikerens husflid (selvudviklede skemaer, observationssystemer) Ofte erkendes forskerens selvudviklede metoder ikke som målemetode der kræver psykometrisk evaluering

Selvvurderingsskemaer Eksempel: BDI Personen læser udsagn og skal markere grad af enighed eller hyppighed på skala Skalaen kan være forankret på forskellige måder Metoden forudsætter at personen kan forstå opgaven og udsagnene Metoden forudsætter en åben og oprigtig testindstilling

Selvvurderingsskema: proces Personen læser spørgsmål/item Den indre proces – alternative muligheder: A. Prøver at huske begivenheder, prøver at huske egne reaktioner, kategoriserer dem, vurderer omfanget i løbet af perioden der spørges til B. Svarer ud fra en fornemmelse lige nu C. Husker egne tidligere svar på spørgsmålet og gentager det Personen anvender vurderingsskalen på egen måde Skalaen omsættes til tal – evt dikotomisering Metoden forudsætter ikke undersøgerens vurdering, men personens egne vurderingskriterier kendes ikke

Struktureret observation Eksempel: Hamilton Ham-17 Metoden forudsætter at personen fremviser den karakteristiske adfærd som skal vurderes Testindstillingen afgør i hvor høj grad personen kan og vil dette Metoden forudsætter at observatøren bemærker de væsentlige dele af adfærden og kan kategorisere denne pålideligt (reliabelt)

Performancebaseret kognitiv test Eksempel: WAIS Personen svarer på omtankespørgsmål, konstruerer figur, lægger puslespil mv. Løsningen vurderes af undersøgeren Metoden forudsætter accept af opgaven hos personen Metoden forudsætter at undersøgeren kan vurdere præstationen reliabelt

Ikke-performancebaseret kognitiv test Eksempel: Raven Personen skal vælge den manglende 9ende brik i en struktur

Testindstilling

Testindstilling Personens holdning til at blive testet kan have stor betydning for resultaterne Der findes ubevidst testindstilling, eksempelvis som en personlig tendens til at overdrive eller underdrive egne problemer Der findes bevidst testindstilling så personen med vilje viser sine værste sider (for at få behandling) eller sine bedste sider (til brug for sundhedsattast til forsikring) Nogle tests indeholder skalaer til undersøgelse af dette Forholdet bør altid medtænkes ved psykologiske tests

Forskellig testindstilling Forskellige undersøgelsesmetoder kan fremkalde forskellige testindstillinger Eksempelvis er nogle personer mere åbne i et interview en i en selvvurderingstest, for andre er det omvendt Når to typer af metoder giver forskellige resultater, f.eks. Rorschach og en selvvurderingstest, kan det give vigtig information Generelt er der større validitet ved kliniske undersøgelser af enkeltpersoner når der samtidig anvendes metoder af forskellige typer

Metodevarians Testindstilling er en af faktorerne der indgår i metodevarians Metodevarians = den variation i data der ikke handler om det fagligt interessante, men som er forårsaget af målemetoden i sig selv Fælles metodevarians som fejlkilde: Når en undersøglse har forskellige målinger med samme metode, giver den fælles metodevarians ofte en overdreven korrelation mellem resultaterne Analyse med latente variable kan kompensere for fælles metodevarians

Copyright © Jan Ivanouw