PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
10. ved Kløften EDB og Terminsprøve.
Advertisements

Krav til informationsformidling
Avatars i voki.com Om facilitering af mundtlighed i fremmedsprogsundervisningen.
Projekt - Litteratursøgning og skriftlighed
ORDKLASSER I FARVER 2010.
Elsker DU også at læse lektier?
HADERSLEV KOMMUNES 10.KLASSECENTER ved Kløften Skriftlige prøver Haderslev Kommune – 2013 Skriftlige prøve.
Dansk Prøve 3 maj/juni 2012 Tilmelding til PD3 på IA vil ske i marts
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
De sidste undervisningstimer
Notatteknik.
10. ved Kløften EDB og FS10 – prøve Maj 2014.
Grammatik hvorfor og hvordan?
ORDKLASSER I FARVER 2009.
Substantiver Navneord.
Kvantitative metoder
Komma Sådan sætter du komma.
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Kender du det? Hvordan kommer jeg i gang med at skrive?
ORDKLASSER I FARVER 2009.
Folkeskolens afgangsprøve
Karl Henrik Flyums model
”Huskeseddel” FSA PRØVER 2009 Ikast Østre Skole. Det er vigtigt at du møder i god tid. 20 minutter før prøven begynder, skal du komme og sætte dig på.
Brug af ordbøger via computer Engelsk - Dansk Dansk - Engelsk Indlagte på gymnasiets computere.
FOLKESKOLENS AFGANGSPRØVER
Læs med blyant Sæt streg under de vigtigste
En kogebog Synopseprøven i dansk.
Ordklasser.
Kildekritik Niveau 3 for MVU. Om nødvendigheden af kildekritik.
EDB og terminsprøve – prøve
Min første søgning for 4 – 5 klasse. Prøv Biblioteksbasen på
R- Problemer Adil, Alexander, Christian, Katrine S & Thomas.
Ordklasser.
Terminsprøver december  Kom i god tid. Helst 15 min. Før prøven begynder  Find din plads. Dit navn og prøvenr. Står på bordet.  Du skal selv.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 3. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Synopsis.
Novelleskrivning Hvad er vigtigt?
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP9.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 1.For at komme tilbage.
PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP10.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
Kommunikation – Muligheder og begrænsninger
Engelsk i grundskolen Condidact, mandag d. 7. jan v/ Signe S. Rye,
Præsentation af opgaven Tysk fortsætter A stx Konference om ny digital skriftlig prøve med adgang til internettet Fredericia den Mette Hermann.
KØBENHAVNS KOMMUNE Forvaltning Afdeling / kontor Byhøjskolens orientering om folkeskolens afsluttende prøver 19. september 2016.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Terminologi Dansk E & D - Next. 1 Adjektiv 2 Adverbium 3 Akkusativ 4 Dativ 5 Futurum 6 Genitiv 7 Infinitiv 8 Intonation 9 Inversion 10 Kardinaltal 11.
Dansk & Skriftlighed Formelt –og uformelt skriftsprog Processkrivning Sproglig variation.
Oplæg om Dictus og anvendelsesmuligheder d. 5/
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 3-5: Fase 2: Skrive udkast.
SRO SKRIV!.
Læsestrategier læseforståelse Skrive- og lyttestrategier
PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP10.
PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP9.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur
Præpositioner med akkusativ
Optagelsesprøve i dansk
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
Infomøde om synteseopgaven
Strategier og værktøjer i sprogundervisningen
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
Præpositioner med akkusativ
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP9 Sidst redigeret februar 2019.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK FP9 Sidst redigeret februar 2019

PRØVEN ER 4-DELT Lytteforståelse (ca. 25 min.) – ingen hjælpemidler – foregår digitalt Læseforståelse (ca. 35 min.) – ingen hjælpemidler – foregår digitalt Sprog og sprogbrug (ca. 30 min.) – hjælpemidler tilladt – foregår digitalt Skriftlig fremstilling (ca. 90 min.) – hjælpemidler tilladt Længde: 200-300 ord

ÉN SAMLET KARAKTER Der gives en samlet karakter – de enkelte dele vægtes således: Lytteforståelse – 25 % Læseforståelse – 25 % Sprog og sprogbrug – 15 % Skriftlig fremstilling – 35 %

HJÆLPEMIDLER ordbøger – gerne elektroniske grammatiske oversigter (se s. 21 i prøvevejledningen) stave- og grammatikkontrol – husk at slå den til på computeren

LYTTEFORSTÅELSE Du afprøves i: at lytte for at forstå hovedindholdet at lytte efter specifik information at uddrage ræsonnementer (fornuftsslutninger)

LÆSEFORSTÅELSE Du afprøves i: At læse for at forstå hovedindholdet og væsentlige detaljer i forskellige typer skrevet tekst inden for centrale og nære emner At vælge relevante læsestrategier At uddrage og anvende informationer af forskellige typer tekster

SPROG OG SPROGBRUG Du afprøves i: ordforråd – husk at læse dine ordbogsopslag godt igennem! indsætte et ord, så sætningen giver mening anvende ordbog m.m. ”Jeg vil ikke skuffe dig” kan give mange forvekslinger, hvis man ikke kigger på hele sammenhængen

SKRIFTLIG FREMSTILLING Opgaven er todelt – du skal besvare både A og B. Læs opgaven grundigt igennem – slå ord op, hvis du er i tvivl Lav en brainstorm over emnet Sørg for at opfylde genren (hvis det er et brev, start med ”Liebe Anne”, husk dato osv.) Sørg for, at der både er en indledning – midte – afrunding Brug gerne centrale ord fra tekstoplægget Formulér dig i korte og enkle sætninger. Herved bevarer du det grammatiske overblik og formindsker antallet af fejl – dvs. oversæt ikke direkte fra dansk til tysk, men tænk ofte i korte hovedsætninger Noter antal ord nederst (i alt 200-300 ord)

RETTEARBEJDET Navneord med stort Kongruens – er udsagnsordet bøjet rigtigt efter person og tal? (1. person ental = ich liebe) Har du husket at skrive i samme tid hele vejen igennem? Det er nemmest at skrive i nutid Køn og kasus – slå navneordenes køn op, så du får sat det rigtige kendeord foran Ordstilling – hvis det er en bisætning, skal det bøjede udsagnsord stå til sidst: ”Ich liebe Deutsch, weil die Sprache schön ist” Henførende stedord (som, der) kan ikke undlades på tysk. De fører tilbage til det nærmeststående navneord og danner desuden en bisætning: ”Er ist ein Junge, der sehr klug ist” Forholdsord – tjek om de styrer akkusativ eller dativ: ”Ich bin in der Schule” (in styrer dativ her – derfor die -> der) Ret punktum, komma og layout

Held & lykke Hals & Beinbruch FP9