<Kursustitel> <Dato>.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Introduktion til Somatic Experiencing®
Behandlingens rammer Individuel gruppeforberedende samtale
Du er helt udkørt og føler dig presset.
Hjerte-kar sygdomme Det SYGE hjerte.
Vejret Vandet i luften.
Den sansende hjerne Neurokonference 2011.
Flygtninge med traumer
Det grænseløse arbejde
Rehabilitering til borgere med hjertesygdom
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Specialpædagogisk massage
At høre stemmer – en fælles indsats.
Hvad kan vi gøre for at få psykiske sårbare tilbage i arbejde ?
Præstationsangst!.
Forening af krop og sind
Sydgården Behandlingscenter Sydgården
skyld og skam hos den ramte familie
Session 8: Medicinsk behandling - hvad skal jeg selv gøre Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv lidelse.
Effekter af meditation1 Meditation Højere bevidsthedstilstand hvor man bliver identificeret med et overordnet systemniveau Afslappet tilstand, kropsligt.
Irene Oestrich, psykolog, ph.d., adj. Professor
Personlighedsforstyrrelser hos stofmisbrugere
Labans bevægelseskvaliteter
Hverdagsliv med en kræftsygdom v. psykolog Ditte Tang Johansen
Seksualpolitik.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Cand. scient. Soc. Charlotte Vincent
Transitioner.
Vælg layout 1. Højre-klik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Godt at vide om antidepressiva Medicinen begynder at virke.
Ida Koch, 2005 BELASTNINGER I ARBEJDET MED SELVMORDSTRUEDE Hvad er svært for dig – og hvordan har du mærket belastningerne? Hvordan beskytte sig mest muligt.
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Væk fra motivation Hvorfor går der altid kludder i det?
På vej mod et godt ungdomsliv
Videncenter for Arbejdsmiljø
Symptomer Kernesymptomer: Dårligt humør, nedtrykt og trist
Spiseforstyrrelse og krop Psykoedukation. Erfaring har lært os, at der er en vis sammenhæng mellem følelser og kropslige udtryk Hoppe og danse af sorg?
Hvordan påvirkes vores seksualitet af sygdom og medicin?
Psykoterapeutisk afsnit F4 PSYKIATRISK CENTER FREDERISKBERG.
Livskvalitet og stress 1. God livskvalitet  Følelsen af at have et godt liv  Kunne også kaldes:  At være lykkelig  ”Det gode liv” 2.
Psykoedukation skizofreni Session 2. – Sårbarhed, stress og psykisk sygdom Undervisere:
Traumer og PTSD III Program Kom til stede Siden sidst – evaluering Psykisk 1. hjælp Hvordan tale med børn og unge Rollercoaster – hvordan arbejde med børn.
Arbejdsmiljøforskningens bidrag til indsatsen for trivsel og sundhed Seniorforsker Vilhelm Borg Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.
Sorg og krise Blå Kors Danmark Torsdag d. 30/ Psykolog Johannes Birkild.
Traumer og PTSD II Program Kom til stede Siden sidst – navne til kursusbevis, litteratur Rammesætning Et trygt sted Traumer – årsager, reaktionsmønstre.
Om helbredelse og hvordan. Karin Kühl  62 år – efterlønner siden 1/  2 voksne børn: Christian (27) og Maria (29)  Kom til levende tro på Jesus.
Unipolar depression - Patienter og pårørende 3. Session - Symptomer, stemningsregistrering og årsager.
Konflikthåndterende kultur på SOSU-Silkeborg. Educating Tommorrow´s Professionals Find ro og styr dig selv med meditation Den indre og ydre verden Det.
Hvordan opstår depression, angst og OCD. Velkomst og præsentation af: Undervisere: Sonja Thuen, sygeplejerske Hilda Jacobsen, socialrådgiver Dorte Linde-Bech,
Hvordan vi beskytter vores børn. ADHD – Ukoncentreret – Impulsiv – Hyperaktiv  ADD – Ukoncentreret – Distræt – Inaktiv.
Patientundervisning 3. Session Bipolar lidelse Symptomer ved depressive episode.
Patientundervisning 1. Session Unipolar depression Symptomer og stemningsregistrering.
Børn og unge med komplekse traumer
Traumer og PTSD I Program Præsentation og struktur Forventninger Nervesystemet Traumer Grounding og centrering Pausetræning.
Søvn og drømme Navn: Juliane Sørensen 8.v Fordybelsesdag 8.-9 september 2016.
Eksistentielle spørgsmål udspringer af eksistentielle behov
V/ Jesper Lai Knudsen PsykInfo konsulent
Post traumatisk belastningsreaktion
Seksualitet.
INSPIRIUS John Mejlgren Camilla Mejlgren. INSPIRIUS John Mejlgren Camilla Mejlgren.
Grænser.
Post-traumatisk stress disorder (PTSD)
personlig robusthed arbejdsevne tilbagevenden
Erich Fromm om kærlighed
Post traumatisk belastningsreaktion
Aut. klinisk psykolog Helle Kjær
Neuropædagogiske samtaler
Autisme og angst Sikon 30. April 2019 Christina Sommer
torsdag den 11. april 2019 Basen
Trine Klostergaard, Psykolog v. Lokalpsykiatrien Middelfart
Forandringer – Arbejdspladsernes udfordring og mulighed
Præsentationens transcript:

<Kursustitel> <Dato>

Den tredelte hjerne

Den instinktive reaktion på fare Kamp Flugt Frys

En bredere definition på traumer: Et traume er en hvilken som helst begivenhed, som bryder igennem kroppens stimulusbarriere og fører til overvældende følelser af hjælpeløshed. Freud En oplevelse er traumatisk, hvis den er: 1) Pludselig, uventet, unormal, 2) Overstiger individets oplevede evne til at imødekomme dens krav. Lisa McCann Et psykologiske traume er den tilstand af alvorlig skræk, som vi oplever, når vi konfronteres med en pludselig, uventet, potentielt livstruende begivenhed, som vi ikke kan reagere effektivt på, uanset hvor ihærdigt vi prøver. Raymond B. Flannery Traumatiske begivenheder er usædvanlige, ikke fordi de forekommer sjældent, men snarere fordi de overvælder den almindelige menneskelige tilpasning til livet…… fællesnævneren for psykologiske traumer er en følelse af ”stærk frygt, hjælpeløshed, kontroltab og trussel om tilintetgørelse. Judith Lewis Herman (Citeret efter Diane & Laurence Heller: Traumeheling, Borgen 2005)

Choktraumer iflg. Levine Choktraumer indtræffer, når vi oplever mulige livstruende begivenheder, som overvælder evnen til at reagere effektivt. (Levine ”Væk tigeren”) for meget, for hurtigt og for tidligt

Traumekategorier Fald Bilulykker Elektriske stød Voldtægt Seksuelle overgreb Tortur Kvælning Strangulering Febertilstand Forgiftning Medicinske traumer Operationer Fødselstraumer Deprivation Forladthedstraumer Tab af nærtstående Offer for (eller vidne til) vold Krigstraumer Naturkatastrofer

Universelle symptomer på traumer: Stærk affekt Sammentrækning Dissociation/Spaltning Frysereaktion/Shutdown – resignation.

Traumet sidder i nervesystemet ! Ikke i historien !

Det velfungerende nervesystem: Det sympatiske Det parasympatiske nervesystem: nervesystem let afladning let opspænding Det overaktiverede nervesystem: Låst i at være ”på”: Hyperaktivitet, stress, angst- eller raserianfald, mani, på vagt…. Chok Låst i ”fra”: Energiløs, afmagt, depression, udmattelse, mistet forbindelse…

Når traumet opstår, sker der TAB af: Integritet og indre sammenhæng ”Resiliency” (spændstighed/modstandskraft/robusthed) Tillid Grænser Orientering i tid og rum Kontrol Forbindelse til: sig selv, andre, naturen, planeten, Gud

Mod-vortex Oplevelsen af ”livets strøm”: Traume-vortex m. høj aktivering Oplever at kunne rumme livets strøm (der flyder omkring udv.traumer) Chok retraumatisering looping (pendulering) undgåelses livs-mønster Mod-vortex m. helende ressourcer Den beskyttende afgrænsning er brudt og nye begivenheder vil enten suges ind i traumehvirvlen (retrauma- tisering) eller holdes væk via undgåelse. Tove Mejdahl 2005

For meget For hurtigt For tidligt Slow is fast Less is more HCL Katarsis: For meget For hurtigt For tidligt HCL KAUSTISK SODA ”Titrering”: HCL Slow is fast Less is more KAUSTISK SODA

Kroppens naturlige reaktion på trussel / fare: Man stopper, hvad man er i færd med. Man opspænder musklerne og gør sig klar til handling (Startle response). Man orienterer sig for at lokalisere sig imod og væk fra faren. Forsvarsorientering: Kamp / flugt / frysning Afladning af opspændt energi (Discharge) Afslappethed og social kontakt. Følelse af mestring, udvidelse; at føle sig i live (Pronking).

Kroppens naturlige reaktion på trussel/fare – trin 1 Man stopper, hvad man er i færd med. Man opspænder musklerne og gør sig klar til handling (Startle response).

Kroppens naturlige reaktion på trussel/fare – trin 2 Man orienterer sig for at lokalisere sig imod og væk fra faren.

Kroppens naturlige reaktion på trussel/fare – trin 3 Forsvarsorientering: Kamp / flugt / frysning

Kroppens naturlige reaktion på trussel/fare – trin 4 Afladning af opspændt energi (Discharge)

Kroppens naturlige reaktion på trussel/fare – trin 5 Følelse af mestring, udvidelse; at føle sig i live (Pronking). Afslappethed og social kontakt.

Når traumet ”genforhandles”, kan følgerne heles: Tillid genoprettes ”Jeg kan..” Følelse af kontrol Opmærksomhed på en vifte af valg og muligheder Bevægelse mod oplevelse af kraft Opmærksomhed på at man overlevede og et aktivt valg af livet Genoprettelse af ”flowet” Følelse af fuldendelse og integration Tilbagevenden til åbenhed og spontanitet