Nyt fra ministeriet Billeddias

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Vejledning Alle skal have en uddannelse (95 %) Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar:
Advertisements

Orienteringsaften på Byhøjskolen 24. januar 2012
Vejledning i 9. klasse. Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar: UU Skive, i samarbejde.
Forældrearrangement Tirsdag den 30. september 2014.
Velkommen til infoaften om de gymnasiale uddannelser Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
KØBENHAVNS KOMMUNE Forvaltning Afdeling / kontor 17. september 2016 Forældre- og elevarrangement tirsdag 23. februar 2016.
Forældremøde i 9.& 10.klasse Vejlederen har ordet  Samarbejde  Vejledningsaktiviteter  Kort om uddannelsessystemet  Uddannelsesparathed og.
EUD-reform og unge i HTK. Erhvervsuddannelsernes store udfordringer 1.Færre unge søger ind på erhvervsuddannelserne, og søgningen direkte fra 9. og 10.
Hvad betyder erhvervsuddannelsesreformen for voksne?
UU Aarhus og Samsø – læs mere på Kollektiv vejledning – dagens program Du skal: have grundlæggende kendskab til uddannelsessystemet.
Grundforløbets 2. del SSH-rettet. Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene dansk og naturfag samt valgfag.
Indsæt foto: Klik på det lille fotoikon og vælg det ønskede foto i dialogboksen. Skift eksisterende foto: Klik på foto og brug derefter slettetasten til.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser Mål 1: Flere unge skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Resultatmål.
UPV – uddannelsesparathedsvurdering Elever skal parathedsvurderes ud fra følgende tre forudsætninger. Lærere og vejledere skal vurdere elevernes uddannelsesvalg.
Hvad betyder erhvervsuddannelsesreformen for voksne? Vicedirektør Mette Tram Pedersen.
UU-Vestegnen Kongsholmcentret Vognporten Albertslund Tlf Facebook Albertslund * Ballerup * Glostrup * Høje-Taastrup.
UUV Køge Bugt Hvem er vi? Hvad er UUV?
Kollektiv vejledning 8. klasse, første gang
Forældreinformation 9. & 10. klasse UU Kolding.
Forældremøde i 9. klasse
Brobygning – EUD og efterskolerne
Studieretningsprojektet
At udfordre eleverne på deres valg, også i forbindelse med uddannelsesmessen Lektor Marianne Tolstrup, UCL
Forældre-information
Børne- og Uddannelsesudvalget Assens kommune
Ny risiko-bekendtgørelse
Kollektiv vejledning – dagens program
Dagens program Du skal have kendskab til:
Studieretningsprojektet
Uddannelsesplanen.
Optagelseskrav Stx, hhx, htx & hf Fra foråret 2019
Forældremøde Ung i Svendborg.
Indhold Forberedende grunduddannelse (FGU)
Forældremøde UU Faaborg-Midtfyn.
Forældremøde – 8. klasse UU-vejleder XXX.
Kvalitetsvinde Vibe Aarkrog MBU 4. april, 2013 Billeddias
Styrkede gymnasiale uddannelser
Adgangskrav til ungdomsuddannelserne 2019
Albertslund  Ballerup  Glostrup  Høje-Taastrup  Rødovre
Nyt fra Ministeriet for børn, undervisning og ligestilling
Kerneydelsen som grundlag for dialog
Kvalitetsmål i uddannelsessektoren
EASY-A og Elevplan – undgå dobbeltarbejde
Temadag Iværksættelse af talentudvikling
Reformen.
Ungdommens uddannelsesvejledning Ungecenter Mariagerfjord
Forældremøde.
Optagelseskrav Stx, hhx, htx, hf & eud Fra foråret 2019
Dagens program Du skal have kendskab til:
Herfølge: Per Bredholt Frederiksen
Udvikling af modeller og metoder til differentiering
LO’s udspil ”Bedre overgange fra grundskole til ungdomsuddannelse”
Forældremøde.
Aktuelt fra MBUL Lisbeth Bang Thorsen Hanne Woller
Valgfrie læringsaktiviteter i Elevplan
Praktikpladsen.dk Præsentation på praktikkonferencen,
Praktik+ Præsentation på praktikkonferencen,
Optagelsesprocedure og optagelseskrav for 9. og 10
Adgangskrav og optagelsesprocedure til de gymnasiale uddannelser
Optagelsesprocedure og optagelseskrav for elever i 9
Fra kanten til ”så dygtig som muligt”
Optagelsesprocedure og optagelseskrav for 9. og 10
Optagelsesprocedure og optagelseskrav for elever i 10
Optagelsesprocedure og optagelseskrav for elever i 10
Optagelsesprocedure og optagelseskrav for elever i 9
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Optagelsesprocedure og optagelseskrav for 9. og 10
Dagens program Du skal vide noget om:
Forældremøde 2019/2020 Specialtilbud.
Præsentationens transcript:

Nyt fra ministeriet Billeddias Udskift baggrundsbillede: Indsæt nyt billede fra fil (Indsæt > Billede > Fra fil) Billedets størrelse skal være 25,4 cm x 19,05 cm og placeres 0 cm fra top og 0 cm fra venstre kant. (Højreklik på billedet og vælg formater billede. Indsæt koordinater og størrelse. Klik OK) Højreklik på billedet og vælg rækkefølge > Placer bagerst. Slet det gamle billede. Herefter er det nye billede synligt. 07-08-2018 Efterskoleforeningens vejlederkonference, 17. og 18. september 2018 - Hanne Woller, uvm

Fra folkeskole til faglært 55 initiativer fordelt på 12 hovedområder Herunder 5 initiativer på vejledningsområdet: Nationalt program for valg af ungdomsuddannelser Systematisk tilgang til uddannelsesvalg i 7. – 9. klasse Nyt undervisningsforløb ”Uddannelses- og erhvervskendskab i 8. og 9. klasse Ny model for uddannelsesparathedsvurdering Styrket kollektiv vejledning i 7. – 9. klasse Kompetenceudvikling af vejledere og folkeskolelærere 07-08-2018 Hanne Woller, uvm

Fra folkeskole til faglært Regeringens udspil: https://uvm.dk/erhvervsuddannelser/eududspil Baggrundsanalyser: https://uvm.dk/erhvervsuddannelser/eududspil/baggrund-og-analyser-om-soegning-og-frafald 07-08-2018 Hanne Woller, uvm

Ny procedurebekendtgørelse pr. 1.8.2018 Omskrivning af bekendtgørelsen UPV på afsluttende standpunktskarakterer Vedlagt studievalgsportfolio ved tilmelding Vejledning til bekendtgørelsen Vejledning til vurdering af praksisfaglig UPV 07-08-2018 Hanne Woller, uvm

Model for praksisfaglig upv Skal tydeliggøre og fremhæve elevernes kompetence på det praksisfaglige område Udfordre nogle elever, som alene er orienteret mod gymnasiale uddannelse Vurderingen tager udgangspunkt i en helhedsvurdering af de praksisfaglige elementer, som er indeholdt i folkeskolens undervisning. Den praksisfaglige vurdering skal indgå i alle uddannelsesparathedsvurderinger 07-08-2018 Hanne Woller, uvm

Model - fortsat En tværgående vurdering af elevens praksisfaglige kompetencer Elever kan ikke vurderes ikke-uddannelsesparate på grund af manglende praksisfaglige forudsætninger Ministeren fastsætter kriterier og regler om for de praksisfaglige forudsætninger, som indgår i den tværgående vurdering Træder i kraft 1. august 2018 07-08-2018 Hanne Woller, uvm

Praksisfaglige forudsætninger har de nogen betydning??? Elever, som opfylder de faglige forudsætninger for at være uddannelsesparat, men p.g.a personlige eller sociale forudsætninger vurderes ikke-uddannelsesparat, kan i helt særlige tilfælde vurderes uddannelsesparat, hvis eleven har høje praksisfaglige forudsætninger 07-08-2018 Hanne Woller, uvm

Studievalgsportfolio Formål at skabe kontinuitet og sammenhæng i den vejledning, der finder sted i udskolingen og i starten af ungdomsuddannelsen. Studievalgsportfolien skal vedlægges uddannelsesplanen ved tilmelding til alle ungdomsuddannelser i pdf-format Elevens refleksioner og udfyldelse af skemaet i studievalgsportfolien har ikke betydning for optagelse på ungdomsuddannelsen Afsæt i karrierelæring Inddragelse af studievalgsportfolio i vejledningsaktiviteter 07-08-2018 Hanne Woller, uvm

Retskrav på gymnasial uddannelse Du skal have mindst 5 i gennemsnit af samtlige standspunktskarakterer Du skal som udgangspunkt også have 5 i de bundne prøvefag i 9. klasse Du har dog fortsat retskrav, hvis du har 3 i de bundne prøvefag i 9.klasse Du skal bestå folkeskolens afgangseksamen Du skal have haft 3. fremmedsprog fra 5.-9. klasse 07-08-2018 Hanne Woller, uvm

Retskrav/optagelseskrav Adgangsforudsætninger er alle de krav, som eleven skal opfylde for at opnå retskrav. Retskrav betyder, at eleven har ret til optagelse på den gymnasiale uddannelse, som eleven søger, men ikke nødvendigvis det gymnasium, som eleven har søgt som 1. prioritet 07-08-2018 Hanne Woller, uvm

Folkeskolens afgangseksamen En elev har bestået folkeskoleeksamen hvis eleven i gennemsnit af alle prøvekarakterer har mindst 02 (bundne fag og udtræksfag) Eleven har mulighed for at bestå folkeskolens afgangseksamen ved at forbedre karaktererne i dansk, engelsk og matematik i 10. klasse. 07-08-2018 Hanne Woller, uvm

Adgangskrav til eud Nyt adgangskrav optag 2019 Vurderet uddannelsesparat 02 i henholdsvis dansk og matematik Bestået folkeskolens afgangseksamen Har ansøger 02 i dansk og matematik, men ikke bestået folkeskolens afgangseksamen, skal eleven IKKE til optagelsesprøve, men til samtale på erhvervsskolen 07-08-2018 Hanne Woller, uvm