Peter Nedergaard: VM – afslutning Kildekritik – hermeneutik

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tvivl om naturalistisk metodologi
Advertisements

Humaniora.
Undervisning i VM i uge 46:
Subjektivitet, Teknologi Samfund A RBEJDSTEKNIKKER 4. Ø VELSESGANG.
Peter Nedergaard: Konstruktivisme
Peter Nedergaard Kildekritik og undersøgelsesdesign
BA International Erhvervskommunikationfællesfag
(Social) Konstruktionisme
Videnskabsteori og faglige metoder
Samfundsvidenskabelig metode
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
Peter Nedergaard Philosophy of Naturalist Science Uge 38 1.
Konference om Almen Studieforberedelse
Forståelse og fortolkning – Peter Nedergaard
Peter Nedergaard: Holdundervisning den 3
Teori, metodologi og metode
Peter Nedergaard Konstruktivisme – m. s. h. p
Konstruktivisme versus realisme – en falsk modstilling?
Videnskabsteori & metode
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2009 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse Metode 4 Farer og fejlkilder.
Videnskabsteoretisk køreplan til AT på FG
Videnskabsteori & metode
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
Peter Nedergaard: Komparative analyser og eksperimenter – konstruktivistisk set Dagsorden: 1) Kritik af naturalisternes komparative analyser 2) Forskellen.
Peter Nedergaard: Konstruktivisme 0. Siden sidst 1.Konstruktivismens rødder 2.Kritikken af naturalismen 3.Kuhn 4.Sproget 5.Opsamling 1.
Peter Nedergaard: Komparative metoder - og konstruktivismens kritik af de naturalistiske antagelser 0) Siden sidst – og lidt om anden øvelsesopgave Generelt.
Videnskabsteori og metode
Peter Nedergaard: Kritisk realisme Dagsorden
Peter Nedergaard: VM – afslutning Kildekritik - hermeneutik
Peter Nedergaard: Holdundervisning den 1
Metoder og argumentation.  1. Hvilket spørgsmål? 2. Hvordan gå til det? 3. Hvorfor gøre det sådan? 4. Hvad kan gå galt? Videnskabsteoretisk køreplan.
KNÆK KODEN Samfundsfaglige område Opgaveformulering 4 – Danmark i en globaliseret verden.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Danmarks økonomi.
Rundt om stress Et dialogværktøj til hospitalspersonale Hvidovre Hospital Ledende lægesekretær Mie Kroll Udviklingskonsulent Pernille Scheuer.
Almen studieforberedelse 3.g Videnskabsteori De tre forskellige fakulteter Humaniora Samfundsfag Naturvidenskabelige fag Fysik Naturgeografi.
Kursus: At tænke hovedområderne sammen. Modul: Videnskabsteori og hovedområder Gymnasiets tre faglige hovedområder.
Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Topskattelettelser
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Dronninglund 2/2-05.
Peter Nedergaard: Holdundervisning den 7
Peter Nedergaard: Konstruktivisme
Peter Nedergaard: ”Hermeneutik og hypotesetest” 2016
Peter Nedergaard: VM – afslutning Kildekritik - hermeneutik
Den naturvidenskabelige metode
Philosophy of Naturalist Science Uge 38
Peter Nedergaard: Kritisk realisme Dagsorden
Comparative Method Uge 38
Den fundamentale 2-deling
Tvivl om naturalistisk metodologi Uge 38
Peter Nedergaard: Forklaringstyper
Kritisk realisme og poststrukturalismen
Hermeneutik 1: Forståelse og forklaring
Disposition: 1. Introduktion til faget
Velkommen til Metode i DIO.
Peter Nedergaard: VM – afslutning Kildekritik – hermeneutik
Naturalisme og positivisme
Talehandling og Tekst.
Peter Nedergaard: Komparative metoder - og konstruktivismens kritik af de naturalistiske antagelser 0) Siden sidst – og lidt om anden øvelsesopgave Generelt.
Peter Nedergaard: Konstruktivisme
Peter Nedergaard: Komparative metoder – ifølge naturalismen og konstruktivismen 1) Generelt om komparativt design ifølge naturalismen 2) Mills opdeling:
Disposition: 1. Introduktion til faget
Hermeneutik 1: Forståelse og forklaring
Peter Nedergaard: Forklaringstyper
Kritisk realisme og poststrukturalismen
Peter Nedergaard: Forklaringstyper
En introduktion af Otto
Samfundsvidenskaberne
Peter Nedergaard Ophavssituation og kildeværdi UGE
Peter Nedergaard: Konstruktivisme
Organisatorisk Implementering af Machine Learning
Præsentationens transcript:

Peter Nedergaard: VM – afslutning Kildekritik – hermeneutik Diskursanalyse Naturalisme – konstruktivisme Ontologi – epistemologi – metodologi Forklaringstyper Deskriptiv – normativ Paradigmer Spørgsmål  

Kildekritik – hermeneutik Kildekritiske begreber: Første- andenhåndskilder Kontekst i baghovedet - tendens Gyldighed - udsagnskraft Kvalitative – kvantitative Diakron - synkron Kilders værdi  

Hermeneutikken Gadamers hermeutiske cirkel

Diskursanalyse Definition: En bestemt måde at tale om og forstå en del af verden på. Diskurser består af ideer, begreber, kategorier, hvorigennem forskellige fænomeners mening og betydning produceres og reproduceres i en bestemt historisk situation og kontekst. Analysen afkoder den direkte og indirekte betydning af anvendte begreber og argumentationer. Rødder: Filosofisk sprogteori. Udtryk for en konstruktivistisk tilgang. 1) Poststrukturalistisk diskursanalyse. Michel Foucault: Bl.a. "diskursive praksisser", der skifter over tid. 2) Laclau/Mouffe: Den diskursive kamp her og nu. Nodalpunkt. Ækvivalenskæde.

Naturalisme – konstruktivisme   Naturalisme Konstruktivisme Ontologi Én virkelig verden uafhængig af menneskets sanser og bevidsthed Objektivt identificerbare fænomener Ingen virkelig verden uafhængig af menneskets sanser og bevidsthed Socialt konstruerede fænomener Epistemologi Objektivitet, reduktionisme Forklaring, forudsigelse, Resultat Kausalitet Subjektivitet, kompleksitet Forståelse, fortolkning. Proces Mening Metodologi Eksperimentelle metoder Ikke-eksperimentelle metoder Statistisk metode Komparativ metode Case-studier Single case studier, Sammenligninger, Diskursanalyse Narrativ analyse Dekonstruktion….

Ontologi, epistemologi, metodologi   Ontologi: Læren om det værende, om tingenes sande natur Naturalisme: Tingen i sig selv (objektivt) Konstruktivisme: Tingen, som den fremstår (kollektivt subjektivt) Epistemologi: Læren om erkendelse – hvordan kan vi opnå viden om den sociale verden? Naturalisme: Objektivitet, neutralitet Konstruktivisme: Subjektivitet, påvirkning mellem forsker (subjekt) og det, der skal undersøges (objekt) Metodologi: Lære om metode – hvilke konkrete værktøjer kan vi anvende m.h.p. at erkende verden? Naturalisme: Stringens, transparens, klart metodehierarki Konstruktivisme: Kunstnerisk, fantasifuldt, overraskende, intet klart metodehierarki

Forklaringstyper Årsagsforklaring = Årsag = virkning: Helle Thorning-Schmidt tabte valget på grund af for mange løftebrud. Formålsforklaring = Henvisning til en handlings intenderede virkning: Hans Petersen stemte på Dansk Folkeparti, fordi han gerne så Udkantsdanmark styrket. Funktionel forklaring = Forklare begivenhed ved dens positive virkninger: Religion spiller en stor rolle i politikken i USA, fordi det ses som et bidrag til samfundets stabilitet.

Videnskabshjulet

Deskriptiv/ Normativ Deskriptive udsagn: Udsagn om, hvordan noget er. Normative udsagn: Udsagn om, hvordan noget bør være.   Ang. deskriptive udsagn: KAN samfundsforskere skelne skarpt mellem deskriptive og normative udsagn: Naturalisme: mest ja. Konstruktivisme: mest nej BØR samfundsforskere skelne skarpt mellem deskriptive og normative udsagn? Naturalisme: Ja!

Paradigmer og videnskabelige fremskridt Paradigme: Samling af teorier, overbevisninger, værdier, antagelser, centrale observationer, metoder mv., som er fælles for medlemmerne af et givent videnskabeligt samfund:   Normalvidenskab: undersøgelse af spørgsmål inden for et eksisterende paradigme, forfining af teorier, udvikling af nye teorier baseret på kendte og allerede accepterede forudsætninger = vidensakkumulering Videnskabelig revolution: paradigme bryder sammen, et nyt opstår = nyt fundament for vidensakkumulering I hvilken grad er eksistensen af videnskabelige paradigmer et konstaterbart faktum (deskriptivt) hhv. noget, som forskere selv gør en indsats for at opretholde (normativt)? I hvilken grad – hvis overhovedet – hænger distinktionen normalvidenskab/ videnskabelig revolution sammen med distinktionen naturalisme/konstruktivisme?

Krig eller fred mellem naturalisme og konstruktivisme? Hvilke konsekvenser kan/bør man drage af modsætningsforholdet mellem naturalisme og konstruktivisme? Forkastelse: Afvisning af naturalisme/konstruktivisme som relevant videnskabsteoretisk tilgang. Arbejdsdeling: Anerkendelse af eksistensen og berettigelsen af begge paradigmer med baggrund i deres tilvejebringelse af forskellige former for ny viden. Syntese: Brobygning, blanding af metodologi, epistemologi eller sågar ontologi fra begge paradigmer.

Krig eller fred?

Spørgsmål   Spørg løs Husk Fagcafé