Forslag til masterplan for infrastruktur

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
V-konference om rastepladser fredag den 3. oktober 2008 Infrastruktur og rastepladser v/ Kristian Pihl Lorentzen Trafikordfører for VENSTRE.
Advertisements

Randers Kommune Borgermøde om infrastruktur. 2 Randers Kommune - Borgermøde om infrastruktur - 2 Dagsorden • Velkomst v/ Mogens Nyholm (B) • Præsentation.
Skal forbrugernes adfærd eller luftfartens regulering ændres? Jacob Sørensen, NOAH Bæredygtighed DGI-byen, 23. november 2011.
En tysk-dansk aftale om trafik og infrastruktur – et politisk perspektiv Flemming Damgaard Larsen MF (V), Formand for Folketings Trafikudvalg.
Personbiltransportens vækst vækstforudsætning. Personbiltransportens vækst faktisk udvikling.
Diabetes – en sygdom i vækst
Anbefalinger til et fremtidigt samarbejde
Transport og transportudfordringer
Erhvervslivets gevinster ved forbedring af infrastrukturen
Strategiplanen er fundament og retning.
Bornholms Passagerforening
Hvordan ruster Århus havn sig til den globale udfordring?
Mobility Management konference marts 2010 Side1 Derfor kan vi lave et Mobility Management projekt i Gate 21 Jakob Høj, Tetraplan A/S Partner i Gate.
Den regionale vækst- og udviklingsstrategi
Er mere motorvej løsningen?
Trafikkens rolle i samfundet. Produktionen Trafikkens rolle i samfundet.
Møde i Danmarks Vækstråd den 1. juni 2007
Oplæg v./ Karin Gaardsted, 1. viceborgmester, Viborg Kommune
1 Udfordringer i den dansk-tyske erhvervsregion Dansk-Tysk Infrastruktur konference, mandag den 15. december 2008, Flensborg Hans Kirk Formand for UdviklingsRåd.
1 Er fremtidens infrastruktur grænseoverskridende? September 2008.
En fast Kattegatforbindelse
Ny kommunestruktur Strukturkommissionens anbefalinger – hvad betyder de for Odder Kommunes muligheder?
Karl Krogshede, klimakoordinator Energibyen Skive 1 Energisafari En blanding af Energiturisme og lokale kultur oplevelser En guidet tur der målrettes nationale.
En ny strategi for transportforskning Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
Mindre CO 2 fra transporten Et V-oplæg om reduktion af CO 2 udledningen fra transport – med omtanke.
Mobilitetsplanlægning i en dansk sammenhæng Johan Nielsen Danske Regioner GATE marts 2010.
Erhvervsudvikling og infrastruktur Vækstforum Hovedstaden 23. maj 2011 Peter Maskell Professor, MSc, PhD, Dr.Merc Bestyrelsesformand CMP (Copenhagen Malmö.
/ CF-X /SS 1 Luftfartens betydning for erhvervslivet Hans Kirk Executive Vice President, Danfoss A/S November, 2005.
Hvad er trængslens karakter i dag? Otto Anker Nielsen, Professor
Region Midtjylland - Infrastruktur I dag - I morgen - I fremtiden Direktør Jens Egdal.
Argumenterne Motorvejen betyder: Tilgængelighed, erhvervsudvikling og konkurrenceevne Lige muligheder for Midt- og Vestjylland Grundlag for serviceniveau.
Masterplan for infrastruktur Region Midtjylland Give en status for hvordan infrastrukturen ser ud i dag, Redegøre for de udfordringer, vi står overfor,
Fokus på vækst og udvikling i samspil med hele regionen Fokus på vækst og udvikling i samspil med hele regionen Danske Havne Temamøde 14. marts 2005.
Er fremtidens infrastruktur grænseoverskridende? Dansk-Tysk erhvervskonference Mandag, den 26. maj 2008, kl – 12.00, Lyren 1, 6330 Padborg/Danmark.
Rambøll Nyvig as – helhedsorienteret trafik- og byplanlægning Trafikken i Hovedstadsområdet sammenlignet med andre europæiske byer  Dataindsamlingen 
Er mere motorvej løsningen?
Program – infrastruktur, erhverv og vækst i hovedstadsregionen, 23. maj Velkomst og god infrastruktur som vækstdriver - formand.
Beskæftigelsespolitiske udfordringer på kort og på lang sigt -Oplæg v. Peter Graversen.
3. December 2009 Møde i elbilsnetværk For en bæredygtig transport Center for Grøn Transport v/Centerleder Niels-Anders Nielsen.
Region Syddanmark Udvalg for trafik om miljø Region Syddanmark 22. november 2007.
Cykelpuljen. Cykelpuljen baggrund Cyklen har i forhold til andre transport- former en række særlige fordele: Fylder mindre på vejene – reducerer trængsel.
Vækst og velfærd Nærhed og kvalitet! 30. marts 2006 Kvindernes Vækstforum.
Indlæg på Trafikstyrelsens netværkskonference angående buspuljer Odense, 15. Juni 2010 Henning Nielsen, Midttrafik Thomas E. Øster, Arriva kollektiv trafik.
Sundhed og Bæredygtig Udvikling Jan Øhlenschlæger Kollektiv Trafik Aalborg Kommune.
1. KBH Udfordringen »Fra 0 % til 100 % på 15 år »Fra 0 % til 20 % på 5 år »Fra 20 % til 100 % på 10 år »Fokus på de smarte og væsentligste energi-
Tværforbindelsen - vejen til vækst på Sjælland Bent Rasmussen Havnedirektør, Kalundborg Havn Fremtidens trafikale infrastruktur i Region Sjælland Sørup.
Hvilket potentiale er der i den kollektive trafik? Mikael Hansen, konsulent.
Trafik & Byrum, Simon Wrisberg Kollektiv trafik i et helhedsperspektiv – d. 11. januar 2012 Kollektiv trafik i Helsingør.
Regional udvikling (1) Regionsrådet skal varetage nedennævnte regionale udviklingsopgaver: a) Udarbejde regionale udviklingsplaner og varetage opgaver.
Syddansk Mobilitetsråd 18. september 2009 Jørgen Krab Jørgensen Lufthavnschef, Billund Lufthavn Billund Lufthavn og visionerne for den.
Copyright © 2013 Grontmij A/S | CVR V/ ANALYSECHEF BRIAN GARDNER MOGENSEN, GRONTMIJ A/S TILGÆNGELIGHED OG MOBILITETS BETYDNING FOR VÆKST PÅ FYN.
Bredbånd til alle - også på landet Kaj Møldrup Christensen – formand for Panel for Udvikling i Landdistrikter og Fiskeriområder.
Beskæftigelsesregion Syddanmark Rekruttering til Tønder kommune – er der et problem?
Resultater fra spørgeskema vedr. unge udviklingshæmmede i Region Syddanmark.
Infrastrukturkommissionens seks fokusområder 1.Ringforbindelserne skal sluttes i Hovedstadsområdet på både vej og bane. 2.Der skal udarbejdes en samlet.
SE/Stofas erfaring med bredbåndspuljer
afrapportering den 22. september 2005
Strategisk planlægning:
Baggrund for præsentationen
Trafikale og miljømæssige effekter
Next Step for at fremme telemedicin
Regional udvikling og kollektiv trafik
Syddanmark følger op på trafikaftalen af 29. jan.
TRAFIK OG INFRASTRUKTUR
TRAFIK OG INFRASTRUKTUR
Status på gennemførelse – 20. maj 2008
Den kollektive trafik i Region Sjælland 12. februar 2016
Målopfølgning – Natur- og Miljøudvalget
Udvikling Kollektiv trafik i Viborg Kommune
Hvis Autonom Mobilitet er svaret – hvad er så problemet?
Præsentationens transcript:

Forslag til masterplan for infrastruktur 10. december 2007 Forslag til masterplan for infrastruktur Fællesmøde mellem Det særlige udvalg for regional trafik og miljø og Det særlige udvalg for regional erhvervspolitik

Men først …. Opsamling fra ”Mere asfalt gør det ikke alene!!” Syddansk Infrastrukturkonference på Trinity den 30. november 26-12-2018

Pointer fra indlæggene: Biltrafik er dominerende i passagertrafikken. Næppe realistisk at kollektiv trafik kan opsuge hele væksten Lastbiltrafik er også dominerende for godstransport – bortset fra transport ud og ind af landet, her tegner søtransport sig for godt 70% Det økonomiske rationale siger at fokus bør være på den daglige trafik. De store projekters fordele er ofte af spekulativ art. Kattegatforbindelsen vil der ikke ske noget ved at lade ligge og vente nogle år. Havnene betyder både godsomsætning og en væsentlig økonomisk aktivitet (beskæftigelse og værditilvækst) Havets motorveje har ingen kapacitetsproblemer 26-12-2018

Sats på gode pendlerprodukter Lillebæltsbroen og Vejlefjordbroen når deres kapacitetsgrænse inden 15 år Der er indlysende fordele ved at bygge en ny motorvej frem for at sideudvide en eksisterende En fordobling af vej- og banestruktur syd og vest om Trekantområdet vil give større fleksibilitet end at udvide eksisterende infrastruktur God sammenhæng/gode terminaler er afgørende for en effektiv kollektiv trafik De regionale busruter skal være så direkte som muligt. Sats på fremkommelighed i de større byer Sats på gode pendlerprodukter Glem alt om gratis busser – det er den politiske vilje til at fremme den kollektive trafik, der betyder noget 26-12-2018

Brint er et indlysende bud på en fælles energibærer, der kan kombinere forskellige energiformer Modningstiden for brint som realistisk brændsel til transport er dog relativ lang. Det forhindrer dog ikke at der kan gøres forsøg allerede nu. 26-12-2018

26-12-2018

26-12-2018

Alle seks PowerPoint-indlæg kan ses på Region Syddanmarks Brint er et indlysende bud på en fælles energibærer, der kan kombinere forskellige energiformer Modningstiden for brint som realistisk brændsel til transport er dog relativ lang. Det forhindrer dog ikke at der kan gøres forsøg allerede nu. Der er et stort potentiale i ITS (Intelligente Transport Systemer) – både hvad angår større kapacitet og fremkommelighed og trafiksikkerhed Alle seks PowerPoint-indlæg kan ses på Region Syddanmarks hjemmeside – der er mange andre gode pointer!!! 26-12-2018

Bærende principper for trafik og infrastruktur i Region Syddanmark God tilgængelighed til alle områder i regionen Effektiv transport i forhold til erhvervslivets behov Gode muligheder for hensigtsmæssigt at kunne skifte mellem transportformer Størst mulig grad af bæredygtighed Høj trafiksikkerhed Passagertransport, der giver ensartede muligheder for alle grupper, kvinder, ældre, børn, uddannelsessøgende, handicappede m.fl. 26-12-2018

Bærende principper for trafik og infrastruktur i Region Syddanmark Kunne f.eks. være at tidsforbruget for at rejse mellem to regionale trafikmål i regionen ikke måtte overstige tidsforbruget ved bilrejse med mere end 20 eller 30%. God tilgængelighed har også noget med hyppigheden at gøre – specielt på de tidspunkter hvor de fleste skal til og fra arbejde. God tilgængelighed til alle områder i regionen Effektiv transport i forhold til erhvervslivets behov Gode muligheder for hensigtsmæssigt at kunne skifte mellem transportformer Størst mulig grad af bæredygtighed Høj trafiksikkerhed Passagertransport, der giver ensartede muligheder for alle grupper – ældre, børn, uddannelsessøgende, handicappede m.fl. 26-12-2018

Bærende principper for trafik og infrastruktur i Region Syddanmark God adgang til godsterminaler – havne, transportterminaler Mindre trængsel hvor lastbilerne skal køre – især motorvejene Containertransporten skal tænkes ind Medarbejderne skal kunne komme til arbejdspladserne uden unødig forsinkelse God tilgængelighed til alle områder i regionen Effektiv transport i forhold til erhvervslivets behov Gode muligheder for hensigtsmæssigt at kunne skifte mellem transportformer Størst mulig grad af bæredygtighed Høj trafiksikkerhed Passagertransport, der giver ensartede muligheder for alle grupper, kvinder, ældre, børn, uddannelsessøgende, handicappede m.fl. 26-12-2018

Bærende principper for trafik og infrastruktur i Region Syddanmark God tilgængelighed til alle områder i regionen Effektiv transport i forhold til erhvervslivets behov Gode muligheder for hensigtsmæssigt at kunne skifte mellem transportformer Størst mulig grad af bæredygtighed Høj trafiksikkerhed Passagertransport, der giver ensartede muligheder for alle grupper, kvinder, ældre, børn, uddannelsessøgende, handicappede m.fl. Vigtigste indsats er at modvirke CO2-belast-ningen fra trafikken - Forsøg med brint som drivmiddel Mere og bedre kollektiv trafik – eksempelvis bør andelen stige fra ca. 18% til mindst 25% Spørgsmål om man skal søge at regulere trafikefterspørgselen. 26-12-2018

Regionens rolle i forhold til statens og kommunernes roller Regionens bestillerrolle vedr. regional kollektiv trafik Infrastrukturen i RUP’en De bærende principper i forhold til Infrastrukturkommissionens anbefalinger 26-12-2018

Internationale og nationale forbindelser Region Syddanmark i Europa og Danmark Trafikmål uden for regionen Passagerer Fly Tog Bil Færge Gods Skib 26-12-2018

26-12-2018

26-12-2018

26-12-2018

KONSULENTOPGAVE??? Regionale trafikmål Tre vækstcentre: Esbjerg, Odense og Trekantområdet evt. ”det lille trekantområde – Aabenraa, Sønderborg, Flensborg” Kommunecentre Øvrige byer af regional betydning (Ribe, Grindsted, …) Store arbejdsplads- og uddannelseskoncentrationer, turistmål, (idrætsanlæg?) Regionens porte: lufthavne, havne, godsterminaler KONSULENTOPGAVE??? 26-12-2018

Forbindelser mellem regionale trafikmål Hovedlinier (motorvej og jernbane) 26-12-2018

EKSEMPEL: Odense-Fredericia Hvor mange afgange? Hvilke tidspunkter? Hvor hurtigt? Tog eller bus? Direkte eller stop undervejs? 26-12-2018

Forbindelser mellem regionale trafikmål Hovedlinier (motorvej og jernbane) Forbindelser ind til hovedlinierne 26-12-2018

EKSEMPEL: Tønder-Esbjerg Hvor mange afgange? Hvilke tidspunkter? Hvor hurtigt? Tog eller bus? Direkte eller stop undervejs? 26-12-2018

Forbindelser mellem regionale trafikmål Hovedlinier (motorvej og jernbane) Forbindelser ind til hovedlinierne Evt. øvrige forbindelser 26-12-2018

Særlige problemstillinger Det østjyske bybånd Vestjysk linieføring/sammenhæng til Tyskland Det grænseoverskridende samarbejde Betjening af yderområder Billund som vestdansk lufthavn Betyder mere spredt bystruktur behov for høj fleksibilitet? Kritisk infrastruktur Trængsel Forsøg med alternative drivmidler Vedligeholdelse Evt. flere … 26-12-2018