Trivsel og tendenser i ungdomslivet

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Foreningsudviklingstesten
Advertisements

TPG handleplans-skema
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Temperatur på unges motivation Oplæg på CeFu-konference
”Udsatte unge med Sjældne Diagnoser” Oplæg til Sjældne Diagnosers repræsentantskabsmøde d. 15.september 2006.
Afsluttende konference
Kompetenceudvikling på KU
Den lille forskel - der gør så stor forskel Kære familie og venner Selvom I alle kender til Daniels diagnose, så ved vi at det kan være svært helt at forstå.
- Et dagbehandlingstilbud til unge hashmisbrugere
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
The Utility of Organisational Ethnography Konklusion. Neyland.
Anholt 2013 Forskningsdelen Karen Bjerg Petersen, Ph.d., adjunkt Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) Aarhus Universitet.
Centre of Research in Childhood Health Syddansk Universitet1 Is sports participation protective of back pain in childhood? An interim analysis from a prospective.
Gennemslagskraft i Tænketanken Nick Allentoft stifter af denoffentligesektor.dk. kommer med et bud på bibliotekerne som centralnerven i et moderne og velfungerende.
Deltagelse og fastholdelse i et skole- og ungdomskulturelt perspektiv på erhvervsuddannelserne Peder Hjort-Madsen, Center for Ungdomsforskning, Aalborg.
Noemi Katznelson, Tendenser der modarbejder 95 pct. målsætningen og fører til øget polarisering Forventningseksplosion – alt skal være godt.
Peter Mikkelsen Med arbejdsglæde til top præstationer.
Kunsten at ændre vaner Hvorfor er det så svært at ændre vaner?
Sårbarhed hos børn og unge
Tema 4: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Indsæt foto: Klik på det lille fotoikon og vælg det ønskede foto i dialogboksen. Skift eksisterende foto: Klik på foto og brug derefter slettetasten til.
Emotioner Thomas Krabben Helle Hald. Hvad er ”emotions” Inspiret by Darwin and Ekman ” Emotions are evolutionary adaptations, as they enhance an organism's.
Iselingeskolen Elevevaluering 25. og 26. oktober årgang 87 elever.
Unified Modeling Language
3. time Her beskæftiger vi os med John F. Sowas forklaring af erfaringsviden. John F. Sowa.
2 minutter om tid (og rum) Lisbeth Klastrup 7. kursusgang 23. oktober.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling GRASP mønstre Basale ansvarsplaceringsregler.
Opdragsgiver Planlægning og udførelse af møde med jeres opdragsgiver.
GIS and statistical data analysis Copenhagen September 11, 2013.
Eksamensangst v. psykolog Mehrak Salimi Studenterrådgivningen CSS – november 2013.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 23. AUGUST 2016ADJUNKT HANNE BALSBY THINGHOLM AARHUS UNIVERSITET AU ELEVAKTIVERENDE UNDERVISNING ‘ACTIVE.
Når det perfekte bliver det normale Niels Ulrik Sørensen Brandbjerg Højskole 18. marts 2016.
Ungdom og efterskole To oplæg fra Cefu Tilde Mette Juul + Niels Ulrik Sørensen ÅRSMØDE EFTERSKOLERNE 2015.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 - Frivillighed.
Beskæftigelsesråd Syddanmark Ove Gaardboe ”Hvornår er man syg og hvornår er man rask?” Hvor lang tid varer en influenza? Hvorfor kom de mon i dag?
Unge og mistrivsel Perspektiv og støtte
Når det perfekte bliver det normale Niels Ulrik Sørensen Middelfart 7. september2015.
Presentasjon SEROS faglunsj 27. marts Læring fra operative indsatser – et sociokulturelt perspektiv på hverdagens indsatsledelse.
Ledende oversygeplejerske Arne Brehm Høj Afdeling for Operation og Anæstesiologi Sydvestjysk Sygehus.
SSP Køge 1 Aftens program Intro om SSP, samt formålet med i aften Opdeling i grupper (dilemmakort) ej være sammen med egen familie) Find 3 ting, som gruppen.
Center for Ungdomsforskning ڤ Ungdomsliv: nogle centrale tendenser Knud Illeris Center for Ungdomsforskning.
The Capital Region of Denmark Indsæt hjælpelinjer til placering af objekter 1. Højreklik uden for slidet og vælg Gitter og hjælpelinjer 2. Sæt kryds ved.
Den sociale udfordring, de unge og ungdomsuddannelserne 9 tendenser og udfordringer – og et tværgående bud på et svar Noemi Katznelson, Center for Ungdomsforskning.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
1 Præ-moderne samfund. 2 Moderne. 3 Senmorderne samfund.
SCALE-UP DENMARK Tue David Bak Direktør, Innovation & Vækst, Region Sjælland & Formand for Scale-Up Denmark Thank you to the Ambassador, Mrs Louise Jespersen.
Modul 3.3 – At arbejde med læring
Teater – ramme om en kulturel dimension i vores liv
Identitet: Skadet Fredens-Nazareth
Nordic Entrepreneurship Islands Christian Vintergaard
Completing secondary education
Politisk næstformand i Scleroseforeningen
Introduction to synopsis writing
Incidence, risk and resilience for suicide attempts among children and youth born in and living in Denmark in 2007 By MSc. Erik Christiansen.
Software Testing Software testing.
Læge Poul Lundgaard Bak
GEB (Guidet egen beslutning) til hæmodialysepatienter
Mål Viden om og inspiration Kompetencer aktiviteter Evaluering
Unges udsathed i forandring?
Bløde færdigheder er hård valuta
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Ledelse i synet af de unge
Læringslokomotivets forældresamarbejde
Er det muligt at foretage et sikkert valg?
Unge med angst set fra et vejlederperspektiv
Goal number 8: «Decent Work and Economic Growth»
Hvad ved du allerede Fortæl din makker: Hvad er digital kommunikation?
FÅ MEST UD AF DAGEN: UNDERVISNINGSMATERIALE (9. -10
Præsentationens transcript:

Trivsel og tendenser i ungdomslivet Nordeafonden 7. November 2017 Niels Ulrik Sørensen ns@learning.aau.dk

Mistrivselsmønstre Mere stress Mere ensomhed Mere nedtrykthed Flere spiseforstyrrelser Flere diagnoser for angst, ADHD osv. Mindre kriminalitet Mindre vold Mindre alkoholbrug Niels Ulrik Sørensen ns@learning.aau.dk

Niels Ulrik Sørensen ns@learning.aau.dk Et nyt risikobegreb? ‘Gammel’ risikoadfærd: Utilpasset adfærd: Gør op med voksensamfundet og laver ballade ‘Ny’ risikoadfærd: Overtilpasset adfærd: Gør som de får besked på, men går ned på det Niels Ulrik Sørensen ns@learning.aau.dk

Hvad er det lige, der sker med den nye ungdomsgeneration? Niels Ulrik Sørensen ns@learning.aau.dk

De seks tendenser: Ungdomsfasen udvider sig Ændret relationsgrammatik mellem generationerne Individualisering og perfektion Altid på, altid social Præstations- og konkurrencekultur på skolerne Fremtidsplaner i en foranderlig verden Altid på, altid social Pres for at gå den lige vej, men hvordan? Præstations- og konkurrencekultur Niels Ulrik Sørensen ns@learning.aau.dk

Tendens 1: Ungdomsfasen udvider sig ”We have made of youth a period of waiting. Too old for childhood’s play; too young for adult activities; unwanted in any job, youth is condemned to kill time”. (Daily Tribune 1938) Niels Ulrik Sørensen ns@learning.aau.dk

Tendens 1: Ungdomsfasen udvider sig Niels Ulrik Sørensen ns@learning.aau.dk

Tendens 2: Ændret relationsgrammatik mellem generationerne Niels Ulrik Sørensen ns@learning.aau.dk

Tendens 2: Ændret relationsgrammatik Forandring i tre ‘logikker’: 1) Mindre afstand 2) Mindre hierarki 3) Fra objekt til subjekt Niels Ulrik Sørensen ns@learning.aau.dk

Tendens 3: Individualisering og perfektion Livet er et projekt, og du er din egen projektmanager Ulige forudsætninger sløres Det perfekte er blevet det normale Skamfuldhed og pinlighed over ikke at være perfekt Niels Ulrik Sørensen ns@learning.aau.dk

Tendens 4: Altid på, altid social Silje (23): Det er meget oppe i medierne. At der er så mange ensomme unge, hvor jeg har været sådan: ”Ok, er jeg det?” Altså man har haft den oppe at vende, for hvis man ikke er ensom, ”så har du 100 venner”, eller det med, at ”du har fem tætte venner, du ses med.” Og det har jeg ikke… Jeg har ikke brug for det. Niels Ulrik Sørensen ns@learning.aau.dk

Tendens 4: Altid på, altid social Norm om mange venner De sociale medier som et socialt vindue FoMO – Fear of Missing Out Antennerne ude hele tiden En grundtilstand i ungdomslivet Men: understøtter også udenforskab Niels Ulrik Sørensen ns@learning.aau.dk

Tendens 5: Præstations- og konkurrencekultur i skolerne Sofia, stx, 1.g.: Jeg fik stress, som jeg får medicin imod. Det har hjulpet, jeg sover bedre om natten, så nu kan jeg bedre nå mine ting. Når jeg skulle sove, tænkte jeg på lektier. Den kørte i hovedet hele tiden. Jeg faldt først i søvn ved 3-4 tiden. Og sådan kunne min uge køre rundt i ring. Niels Ulrik Sørensen ns@learning.aau.dk

Tendens 5: Præstations- og konkurrencekultur i skolerne ‘Students who avoid learning opportunities and are disruptive in class (often try) to protect themselves in a school system dominated by reports, tests, exams and selection – and high levels of anxiety’. (Jackson 2017) Niels Ulrik Sørensen ns@learning.aau.dk

Tendens 6: Fremtidsplaner i en foranderlig verden “The growing domination of short term over long term is not the consequence of people no longer caring about the future as such, but that often only the short-term horizon of action makes sense”. (Woodman m.fl. 2015) Niels Ulrik Sørensen ns@learning.aau.dk

Tendens 6: Fremtidsplaner i en foranderlig verden Stefan (22): Det er alle de uddannelser. Nu kan du se, nu er jeg 22 og skal tage en ny. Og det er stadigvæk skide svært, altså – hvad for en vej, du vil gå resten af livet. Det er jo nok der, man skal bestemme det… Altså, jeg har stadig store problemer med det. Niels Ulrik Sørensen ns@learning.aau.dk

Tre spændingsfelter – tre spørgsmål A: Øget frihed fra gamle autoritetsstrukturer  Udvikling af perfektionsidealer samt konkurrence- og præstationskultur Spørgsmål: Hvordan bidrager vi til at skabe frirum og pauser fra perfektionsidealer samt konkurrence- og præstationskultur? Niels Ulrik Sørensen ns@learning.aau.dk

Tre spændingsfelter – tre spørgsmål B: Flydende og uforudsigelig verden med ukendt fremtidshorisont  Øget orientering mod egenstyring og selvkontrol hos den enkelte Spørgsmål: Hvordan understøtter vi de unges oplevelse af fælles rammer og handlekraft? Niels Ulrik Sørensen ns@learning.aau.dk

Tre spændingsfelter – tre spørgsmål C: Øget fokus på og idealisering af ungdommen  Øget oplevelse af at være forkerte og gå glip af det egentlige ungdomsliv Spørgsmål: Hvordan kan vi arbejde for at udvide normalitetsbegreb og øge de unges rummelighed over for dem, de er, og det liv, de lever? Niels Ulrik Sørensen ns@learning.aau.dk

Arbejde ved bordene Diskuter de to spørgsmål, I finder mest interessante Berør gerne undervejs, hvordan jeres projekt, organisation, forening osv. er relevante i forhold til de to spørgsmål Niels Ulrik Sørensen ns@learning.aau.dk