Bo Isaksen – lektor i samfundsfag og idræt på Rosborg gymnasium

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
5 IT-didaktiske principper
Advertisements

Irak Krigen.
Nye samarbejdspartnere – nye udfordringer
Progression i samfundsfag
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Imperialisme Fra Cæsar til Bush
Demokraticafé om lobbyisme Handelsskolen København Nord 24. marts 2010
Tuberkulose (1) Beskriv forløbet af en infektion med tuberkulosebakterien Mucobacterium tuberculosis. Forklar hvordan bakterien spredes og hvad immunsystemet.
1 Peter Nedergaard: Hvad er vigtigt at vide om EU? Oplæg på konference den 22. marts 2011.
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Præsentation af Samfundsfag Næstved Gymnasium og HF
CSR og VSE i andre europæiske lande Mikkel Mailand FAOS, Sociologisk Institut, Københavns Universitet FAOS/Bpfnet-seminar ’Virksomhedernes sociale engagement.
1 Peter Nedergaard, professor i statskundskab, Københavns Universitet Otte udfordringer for verdens klimapolitik – og EU og.
Kulturforståelse niveau C
Samfundsvidenskabelig metode
Katastrofen – årsager og konsekvenser
Anden information Bettina Dahl Søndergaard Lektor Hvad er svært ved beviser for gymnasieelever - og kan vi gøre noget ved det? Fredag den 18. marts 2011.
Undervisning Klasseundervisning Elev oplæg Fælles læsning Fig. Beskrivelse (analyse) Opgaveløsning Film og efterfølgende diskussion Gruppearbejde Laboratorium.
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
2. Kommissionen og lobbyismen 3. Lobbyisme i teori og praksis
Demokraticafé om lobbyisme Gefion Gymnasium 27 jan. 2012
Tysk i felten Fokus på udvikling af Interkulturel kompetence.
DEMOKRATI SOM POLITISK ANSVAR – POLITISKE STRATEGIER ER NORDEN DEMOKRATIETS PARADIS?
7.lektion: EU og det danske politiske system – hvad er EU
VISL – begrænsninger og styrker
EU’s demokrati – hvem bestemmer? Gammel Hellerup Gymnasium 16. Januar 2014 Rasmus Nørlem Sørensen Oplysningsforbundet DEO.
Fokus på køn på Roskilde gymnasium Skoleåret 2013/2014.
AARHUS UNIVERSITY DEPARTMENT OF POLITICAL SCIENCE Har EU en rolle i konflikten i Ukraine? Fra revolution i Kijev til krig med Rusland – Hvordan håndterer.
Kildeskolen Kildeskolens struktur. Skolens formål skabe et alsidigt og udfordrende læringsmiljø danne grupper af en størrelse som præges af mangfoldighed.
Matematikfaglighed i samfundsfag og EU
Minimum clear margin for text Fixed margin Keep heading in CAPITALS DANMARKS FASTE REPRÆSENTATION VED DEN EUROPÆISKE UNION DANMARK I EU Morten E. G. Jørgensen.
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Konference - EU i undervisningen – sådan!
Tværfaglig undervisning
EU OG KRISEN I UKRAINE Forberedende oplæg til Sanktionsspillet.
Peter Nedergaard: Diasshow til undervisningen den 8. december Faget på tværs – 1. time 2.Spørgsmål til faget - 2. time 3.Spørgsmål om petitum/ synopsis.
Danmark i EU og EU’s fremtid
MODUL 3B KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Tværfagligt samarbejde.
Erfaringer fra projekt ”Flerkulturel rummelighed i skolen”
FUT’en – en ny kolos på lerfødder uden politisk pondus? Konference om FUT’en i Europahuset 8 april 2011 Marlene Wind, PhD, Professor Leder af Center for.
Niger. Fakta om Niger  Verdens fattigste land*  Befolkning 18 millioner  Højeste befolkningstilvækst 3,8%  Yngste befolkningsgennemsnit 15,1 år 
Minimum clear margin for text Fixed margin Keep heading in CAPITALS DANMARKS FASTE REPRÆSENTATION VED DEN EUROPÆISKE UNION Den danske EU-repræsentation.
Hvordan underviser man i EU’s retspolitik? Rasmus Nørlem Sørensen Sekretariatsleder i Oplysningsforbundet DEO 24. september 2015 Ørestad i København.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Dagens program Hvem er jeg Formålet med workshoppen Forskning omkring fysisk aktivitet i undervisningen Formål med fysisk aktivitet i undervisning Hvordan.
Historie, samfundsfag og den gode opgaveformulering
Stress Billedkilde: stress/?lang=da.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Den nye verden Hver dag bringer en ny global nyhed Vores liv påvirkes direkte af globaliseringen Tidligere var nationalstaten rammen om politiske beslutninger,
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Danmark i EU og andre internationale sammenhænge Hvad skal forberedes til evalueringen? Så er turen til Bruxelles vel overstået. Tak for turen Det har.
TVÆRPROFESSIONELLE LÆRINGSFÆLLESSKABER Oktoberkursus
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light PROFESSOR JENS BLOM-HANSEN AARHUS UNIVERSITET SCHOOL OF BUSINESS AND SOCIAL SCIENCES INSTITUT FOR STATSKUNDSKAB.
En verdensøkonomi i opbrud?
Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 – Demografi og velfærd
Danmark i EU og andre internationale sammenhænge
DEO rejse til Bruxelles Sarah Dieckmann 2. November 2016
Hvor meget bestemmer EU?
Spillet om EU’s fremtid
TEMA 6 Præsentation: Sælg idéen
Samfundsfag E-F Grundforløb ÅLC
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Spillet om EU’s fremtid
Søren Sejer Lohse-Hansen, Rosborg Gymnasium og HF
Vækstforum Hovedstaden
Naturfag.
Undervisning i kommunikation - på Pædagogisk assistent uddannelsen
Reformer af EU-samarbejdet Jens Blom-Hansen Institut for Statskundskab Aarhus Universitet 22. august 2017.
Metoden fælles beslutningstagning
Unge & Rygning: Forældres rolle
Præsentationens transcript:

Samfundsfagslærerens øvelsesbog – opskrifter til kreativ begrebsindlæring Bo Isaksen – lektor i samfundsfag og idræt på Rosborg gymnasium Marie Borregaard Vinther – lektor i dansk og samfundsfag på Rosborg

Samfundsfagslærerens øvelsesbog – opskrifter til kreativ begrebsindlæring For hver øvelse angiver vi Øvelsens varighed Fagligt fokus Forudsætninger Fagligt inspirationsmateriale Hvad skal læreren gøre før øvelsen Øvelsens forløb Hvorfor er øvelsen en god idé

Kreativ undervisning i EU-stof

EU i verden – EU’s udenrigs- og sikkerhedspolitik Didaktiske overvejelser og konkrete øvelser med vægt på elevaktivering og begrebsindlæring

Elementer i vore didaktiske overvejelser Udgangspunktet er den skærmfri undervisning og det, der foregår i interaktionen mellem eleverne Aktivering af alle elever Nærvær Begrebsindlæring og –forståelse Begreberne er til, for at man kan forstå og kategorisere sammenhængene

Elementer i vore didaktiske overvejelser Konkretisering Indtagelse af positioner – fysiske og mentale Udnyttelse af uddannelsesinstitutionens fysiske rammer Små effekter Elevernes omtale af øvelserne i faglige evalueringssamtaler

Indgangsvinkler for øvelserne Danmark i EU Mulighederne for en selvstændig udenrigs- og sikkerhedspolitik fra EU’s side USA’s isolationisme i handelspolitikken og handelspolitik som udenrigspolitisk værktøj Presset på EU’s ydre grænser som følge af konflikter og hungersnød EU’s udenrigspolitiske værktøjer

Hvis Danmark er kuglen i EU's Pinball-maskine Øvelse 1 Gruppen trækker et Pinballkort. Kuglen sendes afsted og støder ind i et problem. Gruppen diskuterer Danmarks position og sandsynlige reaktion. En repræsentant fra gruppen forklarer Danmarks reaktion for læreren Vinderen er den gruppe med flest point, når spillet fløjtes af. Hvis Danmark er kuglen i EU's Pinball-maskine

Eksempel på Pinballkort: Macron foreslår udbygning af en fælles EU interventionsstyrke. Merkel er ikke imod. Stikord til elever til et muligt svar: DK har et forsvarsforbehold DK ønsker ikke mere integration Et muligt svar: På den ene side har Danmark over længere tid været en trofast allieret med USA og har et forsvarsforbehold over for EU. På den anden side er tanken ikke politisk fremmed for Regeringen (minus DF) og Socialdemokratiet. Det bliver svært for regeringen at finde sit ståsted.

Øvelse 2. Du er EUs udenrigsrepræsentant, Federica Mogherini – prioriter! MIDLER Civile og militære operationer Sanktioner Rådsafgørelser Fælles erklæringer Løbende dialoger AKTØRER USA Kina Nato WTO FN

Aktører og indsatsområder USA (faktor 6) KINA (faktor 5) NATO (faktor 4) FN (faktor 3) WTO (faktor 2) Forebygge migration 6   10 4 12 Modvirke global opvarmning 30 Undgå handelskrig 36 Fastholde den vestlige verdensorden Sum 108

Aktører og indsatsområder USA (faktor 6) KINA (faktor 5) NATO (faktor 4) FN (faktor 3) WTO (faktor 2) Forebygge migration 6   10 4 12 Modvirke global opvarmning 30 Undgå handelskrig 36 Fastholde den vestlige verdensorden Sum 108

EU indsatsområder og instrumenter Civile og militære opera-tioner (faktor 6) Sank-tioner   (faktor 5) Rådsaf-gørelser (faktor 4) Fælles erklæring (faktor 3) Løbende dialoger (faktor 2) Forebygge migration 18 15 20 6 4 Modvirke global opvarmning Undgå handelskrig Fastholde den vestlige verdensorden 12 SUM 42

EU indsatsområder og instrumenter Civile og militære opera-tioner (faktor 6) Sank-tioner   (faktor 5) Rådsaf-gørelser (faktor 4) Fælles erklæring (faktor 3) Løbende dialoger (faktor 2) Forebygge migration 18 15 20 6 4 Modvirke global opvarmning Undgå handelskrig Fastholde den vestlige verdensorden 12 SUM 42

Øvelse 3 Integrationsteoriernes forklaringskraft TEORIKORT Føderalisme Neofunktionalisme Intergovern- mentalisme Multi-level governance SITUATIONSKORT Brexit Flygtningekrise Handelskrig mellem U.S.A og EU De danske forbehold EU’s klimapolitik Populistiske tendenser i Europa

Eksempel på teorikort Neofunktionalismen En slags kombination af føderalisme og funktionalisme Pluralistisk teori, dvs. at den tror på, at overstatslige institutioner skal have mere vægt end staternes suverænitet Der skal ske en gradvis integration Teorien tror på ”spill-over”, dvs. at integration på et område vil medføre integration på flere og flere områder. Som følge af spill-over-effekten vil man i stigende grad orientere sig mod det overstatslige niveau Kommissionen vil spille en væsentlig rolle i integrationen Integrationen drives frem af eliter og ikke af befolkningerne Målet er, at nationalstaterne skal erstattes af regionale politiske enheder

Øvelse 4 Find din position, nå din mission! Forberedelsesfasen Klassens elever fordeler sig på forskellige aktører: USA, Kina, England, Tyskland, Frankrig, EU’s ministerråd, EU-kommissionen, WTO, Bank of America, amerikanske bilproducenter og tyske bilproducenter

Hver aktør formulerer sin mission Forhandlingsfasen Hver aktør formulerer sin mission Efter tur fremlægger hver aktør sin mission i plenum Aktørerne forhandler nu med hinanden på kryds og tværs Når to aktører har indgået en aftale med hinanden, nedfælder de aftalen på papir Når tiden er gået, samles alle aktører, og der laves en plenumgennemgang af hver enkelt aktørs resultat

Repetition af begreber: Begrebsstafet

Repetition af begreber: Begrebsstafet

Bogens øvelser målrettet EU-stoffet Europa efter Brexit En fælles flygtningepolitik? Dansk udenrigs- og sikkerhedspolitik: USA eller EU? Bruxelles i klasseværelset

Tak for opmærksomheden!