Model for scoring og prioritering af digitaliseringsprojekter

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Porteføljestyring
Advertisements

It-ledelse for ikke-it-chefer
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Handlingsplan for Retten i Esbjerg Indledning:
Vis hjælpelinjer som er en hjælp ved placering af billeder 1.Højre klik på den aktuelle side og vælg ’gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer.
Skal lægerne prioritere? Mads Koch Hansen, Formand Lægeforeningen.
Bo Christensen professor praktiserende læge ph.d 2011 KVALITET I ET SAMMENHÆNGENDE SUNDHEDSVÆSEN – HVORDAN KAN DET LADE SIG GØRE?
Forældreinfomødet mandag Skovvejens Skole Velkomst v/ distriktsskoleleder Gitte Graatang Aftenens emner: En fusioneret skole – første.
Ny visuel identitet på SDU. Nyt tilrettet logo 2 Fælles udtryk styrker SDU som brand Understøtter oplevelsen af fælles identitet.
Forretningsmodellering 2. Modul Foråret 2008 Nord LBP.
Ole B. Poulsen Hvordan DGI kan styrke implementeringen af nye tiltag og nye it-systemer Et debatoplæg til direktionen Udviklings- og strategimøde den 17.
Oplæg til økonomisk politik Tema i Økonomiudvalget den 8. februar 2011.
SPOR OM IMPLEMENTERING KOMMUNERNES OPGAVER Netværksmøder april 2016 Line Abildgård & Monica Neesgaard.
Hvad skal der ske i 2006 Historien Omfattende tekniske forberedelser er allerede i gang Startet af amtsborgmestrene ultimo 2004 Først trafikselskaberne.
Skolebestyrelsens rolle  Kontinuerligt arbejde med skolekultur under paraplyen ’Forpligtende fællesskaber’ med afsæt i Værdigrundlag og Målsætning Uddrag:
Torben Spanget ChristensenIFPR, Syddansk Universitet. Oplæg: Hvorfor al den evaluering? Oplæg: Hvorfor al den evaluering? Nordiske Lærerorganisationers.
Aarhus kommune: OrganiCity Evt. billede. Den kommunale udfordring.
Strategisk investering & finansiering Scenarieanalyse og realoptioner Kapitel 8.
Forældres opfattelse af Den Danske Folkeskole
Mål- og resultatstyring i Rigsrevisionen
21. Den strategiske plan.
CfL 2016 INDIKATOR™ om Organisation og HR
Virksomhedens omkostninger
Datadrevet Asset Management: Mere med mindre
VIRKSOMHEDSPRÆSENTATION SUSTAINSOLUTIONS
På job i samskabelsessamfundet -Udfordringer og muligheder
DUBU Superbrugerrollen
Arbejdsmiljø og ledelse går hånd i hånd
Status på tværgående arkitekturafklaringer:
Beslutningsstøtte værktøj til valg af efterafgrøder
Systemisk projektledelse
Strategi for klinisk IT
Projekt fælles komponenter
MUDP handlingsplan for december 2017
KONCERNSERVICE STRATEGI 2020
Afdelingsmøde – Afdeling 5 Mandag den 8. maj 2017
optimering af ejendomsdriften
Fælles ledelsesgrundlag
Målopfølgning – Erhvervs- og Beskæftigelsesudvalget
Effektiviseringer i Holbæk Kommune i perioden v/ Claus Strandmark
Kobling af økonomistyring og digitalisering
AAU-ID Hvad sker der med projektet?
Miniudbud på revisionsydelser på AAU
Lars Frelle-Petersen Direktør, Digitaliseringsstyrelsen
dekansekretariater i den nye organisering
Fælles beslutningsmodel – tidligere kaldet governance for projekter.
Modenhedsniveauer for en maturity model på ankervirksomheder
Hvor en UNI-C på vej hen? -og hvad betyder det for Elevplan?
Pressebriefing 22. november 2006 Socialområdet i Region Syddanmark
Region Midtjyllands opgave
Status på fælles udbud af telemedicin (FUT)
Dialogmøde 7. maj 2018 for medarbejdere vedr
Salgsstyrketjek på 24 timer DON´T STOP THINKING ABOUT TOMORROW
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Vurderingsworkshop - for Projekt
Status på fælles udbud af telemedicin (FUT)
We Are ‘One PPG’ Vores formål We protect and beautify the world
Hvad betyder det for vores økonomi? Hvad er det og kan vi påvirke det? HNV-score Hvad betyder det for vores økonomi? Hvad er det og kan vi påvirke.
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
We Are ‘One PPG’ Vores formål We protect and beautify the world
Sammenhængende digital brugerrejse - med anvendelse af borgerens data
Adresseprogrammet Effektivt genbrug af grunddata om adresser, administrative inddelinger og stednavne Styregruppemøde torsdag den 20. juni 2013.
arbejdspladsvurdering (apv) februar – 13. marts 2019
MUDP handlingsplan for december 2017
Implementeringsplanen – hvad er den og hvad skal den bruges til?
Effektmåling - kvalitative målepunkter
Værktøj: Projektets organisation
Undervisningsplanlægning
Organisatorisk Implementering af Machine Learning
Præsentationens transcript:

Model for scoring og prioritering af digitaliseringsprojekter

Formål At bidrage til at der til alle tider foreligger en prioriteret Projektportefølje, der afspejler AAU’s behov for digitalisering. Målet er kontinuert at prioritere investeringer og fokusere AAU’s ressourcer på det arbejde, der giver den største gevinst for AAU. Scorings- og prioriteringsmodellen indgår i beslutnings- og styringsmodellen for al digitalisering af AAU, der varetages af Det Strategiske Digitaliseringsudvalg (DSD), og som involverer IT-Services (ITS). Scoring og prioritering bidrager til at skabe et langsigtet billede af digitalisering af AAU, hvorved kommende leverancer samt behov for ressourcer tydeligt synliggøres. Eksempel

Scoring og prioritering Modellen understøtter: En gentagelig, systematisk og transparent metode til vurdering af alle projektforslag og deres påvirkning på projektporteføljen. En proces for planlægning af projektporteføljen på AAU. Ressourcestyring (kapacitet versus forventning). What-if scenarie-planlægning af påvirkning på projektporteføljen. Modellen er baseret på best-practice indenfor dette område.

Scoring Modellen for scoring består af: 5 vægtede parametre for henholdsvis risiko og udbytte. Scoring fra 1-10 på alle parametre. Score 1 = lavest, score 10 = højest. Alle scorede projektforslag placeres i en matrice og sammenholdes med hinanden. Scoring bidrager til prioritering af et projekt. Projekter der påtænkes nedprioriteret Projekter der påtænkes prioriteret Risiko Udbytte

Scoring Parametre: Risiko Hvor lang tid tager det før løsningen er implementeret i organisationen? Hvor meget koster det at implementere løsningen (etableringsbudget)? Hvor mange timer skal der bruges til at implementere løsningen (frikøbte timer)? Hvilket teknisk fundament vælges ved implementering af løsningen? Hvordan påvirkes organisationen hvis løsningen ikke implementeres? Udbytte Hvordan understøtter løsningen strategien? Hvordan understøtter løsningen effektivisering af arbejdsprocesser? Hvor stor en del af organisationen får værdi (bliver påvirket) af løsningen? NPV (nutidsværdi), tilbagediskontering af fremtidige indtægter og udgifter? Hvor nemt vil det være at implementere løsning? http://gantthead.com Oversat og tilpasset af ITS

Scoring af risiko Vægt Risiko 1 3 10 25% Hvor lang tid tager det før løsningen er implementeret i organisationen? < 12 måneder 12-24 måneder > 24 måneder 20% Hvor meget koster det at implementere løsningen (etableringsbudget)? < 5 mkr. 5-10 mkr. > 10 mkr. 10% Hvor mange timer skal der bruges til at implementere løsningen (frikøbte timer)? < 5.000 timer 5.000-10.000 timer > 10.000 timer Hvilket teknisk fundament vælges ved implementering af løsningen? Løsningen baseres på en standardløsning (hyldevare) Løsningen baseres på en tilpasset standardløsning Løsningen baseres på en nyudviklet løsning Hvordan påvirkes organisationen hvis løsningen ikke implementeres? (inverteret, lav risiko = gennemfør projekt) Lovkrav / myndighedskrav om < 6 mdr. og/eller besluttet af øverste ledelse og/eller driften vil blive afbrudt (kritisk) Lovkrav / myndighedskrav om <12 mdr. og/eller driften kan blive afbrudt (kritisk) Lovkrav / myndighedskrav om >12 mdr. og/eller lav risiko for at driften bliver afbrudt

Scoring af udbytte Vægt Udbytte 1 3 10 25% Hvordan understøtter løsningen strategien? Understøtter måske strategiske mål og/eller delmål Indirekte understøttelse af strategiske mål og/eller delmål Direkte understøttelse af strategiske mål og delmål 20% Hvordan understøtter løsningen effektivisering af arbejdsprocesser? Eksisterende processer berøres ikke af løsningens implementering Eksisterende processer optimeres og/eller nogle processer erstattes med nye effektive og tidssvarende processer Helt nye, effektive og tidssvarende processer og/eller tidssvarende systemunderstøttelse implementeres Hvor stor en del af organisationen får værdi (bliver påvirket) af løsningen? < 5.000 studerende og/eller < 500 VIP personale og/eller < 250 TAP personale 5.000-10.000 studerende og/eller 500-2.000 VIP personale og/eller 250-1.000 TAP personale > 10.000 studerende og/eller > 2.000 VIP personale og/eller > 1.000 TAP personale NPV (nutidsværdi), tilbagediskontering af fremtidige indtægter og udgifter? < 5 mkr. 5-10 mkr. > 10 mkr. 10% Hvor nemt vil det være at implementere løsning? Implementering af lignende projekt(er) var ikke en succes og/eller det er første gang vi prøver at implementere sådan en løsning Implementering af lignende projekt(er) var svært Implementering af lignende projekt(er) var en succes

Scoring Eksempel på beregning: Vægt Risiko Score Vægtet score (vægtning x score, eks 5 x 1,25 = 6,25) 25% Hvor lang tid tager det før løsningen er implementeret i organisationen? 10 12,5 20% Hvor meget koster det at implementere løsningen (etableringsbudget)? 12 10% Hvor mange timer skal der bruges til at implementere løsningen (frikøbte timer)? 11 Hvilket teknisk fundament vælges ved implementering af løsningen? Hvordan påvirkes organisationen hvis løsningen ikke implementeres? 100% Udbytte 50 60 Hvordan understøtter løsningen strategien? Hvordan understøtter løsningen effektivisering af arbejdsprocesser? Hvor stor en del af organisationen får værdi (bliver påvirket) af løsningen? NPV (nutidsværdi), tilbagediskontering af fremtidige indtægter og udgifter? Hvor nemt vil det være at implementere løsning?

Scoring (portefølje) Y=Risiko (vægtet) X=Udbytte (vægtet) Str.=Impl. omkostning